Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

Ötven éve írták - 1971 június

2021. június 04. - fovarosi.blog.hu

Atomreaktort avattak Budapesten. Átadták az első "Fiat Fiatovics" Zsigulit. Megnyílt Csepelen a mára elfeledett Ifjúsági Park. Felújították a Pilvax kávéházat.

Június 3: Mikor és hová települnek a budapesti üzemek. Évek óta visszatérő probléma az egészségre ártalmas budapesti üzemek és gyárak vidékre való telepítése. (...) A fővárosi tanács illetékes osztályai számításokat végeztek arról, hogy az 1971-1975. évek között sorra kerülő iparkitelepítések közvetkeztében, mekkora terület szabadul fel a fővárosban. A felmérés szerint az érintett telephelyek, gyáregységek összterülete mintegy 1 millió négyzetméter. Területük az általános városrendezési terv alapján elsősorban lakásépítések, vagy városrekonstrukciók megvalósításához szükségesek. (...)

A Csepeli Kőolajipari Vállalat Gyömrői úti üzemegysége Százhalombattára települ át, még az idén. Az Országos Gumiipari Vállalat PALMA Gumigyár Lenhossék utcai részlege Nyíregyházára költözik 1975-ben. Az EGYT Gyógyszervegyészeti Gyár négy üzemrésze költözik Körmendre 1975-ig, a Vegyiműveket Szerelő Vállalat Mázsa utcai két telepe Tamásiba települ jövőre. A Lakk- és Festékipari Vállalat Fehérvári úti gyáregysége megszünteti tevékenységét Budapesten, a Mosonmagyaróvári Timföldgyár veszi át. A Budapesti Vegyiművek Váci úti és Illatos út, később pedig az Országbíró úti telephelye is elköltözik Hidasra, míg a Kőbányai Könnyűfémmű Lakatos úti egysége Kecskemétre települ 1972-ben. (...) A Ganz-MÁVAG Lágymányosi Hídüzeme Mátranovákra települ még az idén. Az ELZETT is több telephelyét felszámolja Budapesten és Berettyóújfalun létesít üzemrészeket. A Csepel Vas- és Fémművek Rézhengerművek Párkány utcai egysége Mórra költözik 1973-ban.

A Könnyűipari Minisztériumhoz tartozó vállalatok közül az Iskolabútor- és Sportszergyár Bécsi úti és Bocskay úti részlege Jánosházára települ 1973-ban, a Könnyűipari Gépgyártó Vállalat néhány egysége pedig Mezőtúrra költözik 1974-ben. Az 1971-1975 között kitelepítésre kötelezett vállalatok száma 65, összesen 136 telephellyel. A kitelepítéssel Budapesten 21864 munkahely szűnik meg, vidéken pedig 23860 új munkahely létesül, tehát 9,1 százalékkal több. (Magyar Nemzet)

kacsa-197106-magyarnemzethirdetes.jpg Június 3: Budán folyik már a patkányirtás. Minden reggel tizenhat brigád vonul ki a Krisztina körút 33. számú raktárközpontból a patkányirtásra, egyelőre Buda területére. Ott, ahol dolgoznak, plakát kerül a házra: Vigyázat! racumin! A szövegben a KÖJÁL óvatosságra inti a lakosságot, fölöslegesen. Mert a brigádoknak legsúlyosabb gondja egyelőre amúgy is a lakosság bizalmatlansága a "méregkihelyezés" ellen. A lakosság fél, hogy gyerek, kutya, macska talál enni a patkányméregből. Pedig, ahogy a központi raktár vezetője, Klenovszki Ernő mondja, illetve ismétli azt, amit bevezetőként a kampány kezdetén a KÖJÁL-nál hallottunk már, ez a méreg úgy van kikeverve, hogy másra, mint rágcsálóra, alig veszélyes. Illetve: legalább másfél kilónyit kellene elfogyasztania egy kutyának, vagy macskának, hogy az bármilyen káros hatást gyakorolhasson rá. Halálos még akkor se lenne. De különben se lehet hozzáférni. (...)

patkanymentes-1970-fortepan_hu-15875.jpgA csalétek sokféle takarmány- és ízesítő anyagból készült; méregtartalma aránylag csekély. De az véralvadásgátló anyag, úgyhogy a patkány belső vérzéseket kap tőle, elgyengül és elvonul elpusztulni a fészkébe, vagy a csatornába.

(...) Ebédszünet van, de az emberek hajtják a munkát, mert 8,50-et kapnak egy-egy kijelölt objektum "ellátásáért". Szegvári László technikus, brigádvezető csatlakozik hozzánk és hajlandó elvezetni a Déli pályaudvar egyik legsűrűbben "patkánylakott" területére. Itt a csatornákban helyezték el a ládákat. Több udvarba megyünk be azzal a bizonyos kampóval, amivel a csatornafedőket fel lehet emelni. A csatornában a dobozokat gólyalábakra szerelik, ezeken másznak fel a patkányok. Drótfület is csináltak a ládikóknak, hogy ki lehessen emelni és megvizsgálni, járt-e már bennük "vendég". Hát járt. (...) (Magyar Nemzet)

varosliget-20100402-10.jpg Június 3: Új "kis botanikus kert" a Városligetben. Amikor először hallottunk róla, hó födte a Ligetet. Akkor mondta a Főkert ligeti kirendeltségének vezetője, Retezár Imréné: - Majd tavasszal jöjjön ki újra, addigra csinálunk egy kis botanikus kertet. És most, amikor a vásárváros szomszédságában rátalálunk, úgy hat, mint egy oázis.

- Azért neveztük "kis botanikus kertnek", mert ide nem gyűjtöttünk egzotikus növényeket a világ minden tájáról. Csak a budapesti parkokban termő fák, virágok, cserjékből gyűjtöttünk ide afféle mintakollekciót, és elláttuk magyar és latin névtáblákkal. (...) Már kialakult bizonyos törzsközönségünk: kisgyerekes mamák és nagymamák. Kijelöltünk egy árnyékos, pázsitos, cserjés részt, ahol a gyerekeket le lehet tenni a fűre. (...)

varosliget-20100402-11.jpg- Úgy próbáltuk kialakítani ezt a kertet, hogy kis természetes tájegységek jöjjenek létre. Legelőször egy patakra tettünk szert - mutat a csobogós barna erecskére. - Igaz, közönséges vízvezetéki víz buzog benne, de hoztunk neki egy komoly sziklácskát a Gellérthegyről, abból bukkan most fel.

Aztán elindul a patak és mi most végigkísérjük. Először tocsogós mocsári tájba kerülünk. Mocsári mályvák és sárga mocsári gólyahír közé. Néhány finom rajzú nőszirom áll a vízben. Továbbmegy a patak. Szép, llilás kelyhű sűrűn termő virágot ismerünk meg, kaukázusi gólyaorrnak hívják és egy kis rózsaszínt, melyről kiderül, hogy pletyka a neve. A patak köré itt védőn állnak a fák és az aranyzöld félhomályban meglátjuk a madáretetőt és fürdőt. Kerek minimedencéjében feltűnően jól fejlett rigók fürdenek. (...) A gyertyán- és szilfák közt ibolya és gyöngyvirág van. Az ember megismerheti a növények ízlését, előszeretetét egymás iránt, hogy ki kinek a társaságában szeret élni. A minierdő szélén egy fa, amerikai tölgy, quercus rubra, mely narancsszínűre őszül már a nyár végén és csodálatos színével gazdagítja a kert színskáláját. Kicsi nádas is van, sokféle karcsú vizinövénnyel. (...) - Különféle ötletekkel igyekszünk kellemesebbé tenni ezt a kis pihenőkertet. Például a kerti házhoz, ahol a szerszámokat tartjuk, ezért ültettünk szőlőlugast. És előfizettünk a napilapokra. A törzsvendégeink elviszik őket, kiki a maga padjára, kiolvassák és visszateszik a házikó padkájára és olyan jóleső dolog, hogy az emberek a mi bizalmunkra kedvességgel felelnek. (...) (Magyar Nemzet)

Június 4: Francia "műanyagház" Újpesten. Újpesten, a Munkásotthon utca 70. alatt elkészült és néhány napon belül beköltözhető az a tízemeletes kísérleti lakóház, amely a Tervezésfejleszétsi és Típustervező Intézet tervei alapján, a harmadik budapesti házgyár termékeivel, a 43-as számú Állami Építőipari Vállalat kivitelezésében jött létre. A lakóházcsoportnak ezt az épületét, amelyben 64 másfél, két és fél és háromszobás lakás van, azért minősítették kísérleti építkezésnek, mert a kivitelezésnél és a lakások felszerelésénél messzemenően alkalmaztak műanyagokat és ezzel jelentősé előrelépést tettek a műanyagfelhasználást illetően az építkezések területén. A későbbiek során ezzel a módszerrel és felszereléssel épülnek majd a 14 ezer lakásos újpalotai városrész háztömbjei is. (...) Többek között beépítették az időjárás minden változását elviselő poliészter ablakszerkezetet, a tetőszigetelésnél üvegszállal erősített bitumenes és alumíniummal borított fedéllemezt alkalmaztak. Az épületen belül a vízvezetéki csövek, a csapadék és a szennyvíz elvezetésére szolgáló csatornák szintén műanyagból készültek és az idomdarabokat ragasztási eljárással illesztették össze. A lakások és a mellékhelyiségek padlózata is műanyag, a konyhákban három rétegű PVC-lapokat raktak le. Műanyagból készültek a faltól falig érő, vastag süppedő szőnyegek, a hő- és hangszigetelő, könnyen mosható, tisztítható tapéták, a fürdőszobák és a konyhák berendezési tárgyai, a fürdőkád, a mosdó, a mosogató. Néhány szobát tökéletesen berendeztek ugyancsak francia gyártmányú műanyag bútorokkal. (Magyar Nemzet)

Június 8: Épületbontás robbantással. Városrendezési és biztonsági okokból több mint 35 ezer elavult, rossz állapotban levő fővárosi lakást kell a következő években lebontani. Ezek közül 50 életveszélyessé vált épületnél a legsürgősebben meg kell kezdeni a bontási munkálatokat. A fővárosi tanács a Bányászati Kutató Intézet speciális épületrobbantó szakembereihez fordult segítségért. A robbantási módszer ugyanis nemcsak gazdaságosabb, hanem sokkal biztonságosabb is a hagyományos épületbontási eljárásoknál.

intranszmas-1960asevek-helye.jpgAz Intranszmas irodaház helye a hatvanas években

A városrendezési terv során a legnagyobb robbantássorozatot a VII. kerületi Százház utcában hajtják végre, egész házsorokat egyszerre robbantanak majd le. A robbantássorozatot a Déli pályaudvar közelében, az új Intranszmas székház mögött kezdik. Az üvegpalotától mindössze 6 méterre álló háromemeletes lakóépületet kell a "legfinomabb" módszerekkel lerobbantani. A szakemberek szerint még az ablakok is teljes épségben vészelik majd át a robbantást. (Magyar Nemzet)

Június 8: Mélyépítők a magasban - Milliós munkák a Várban. (...) Ebben az évben jelentős munkák várnak kivitelezésre e terv keretében. A Keleti felvezető út újabb szakaszát építik meg a Clark Ádám tér és az Öntőház utca között. Ez az útszakasz 5,5 méter széles, a szintkülönbség ezen a szakaszon majdnem 15 és fél méter. Az itt levő garázsok felett 30 méter hosszú áthidaló műtárgyat építenek. Átépítésre kerül a Keleti kert lépcsője, a kandeláberek alapjai, megépülnek az út melletti bélésfalak és gondoskodni kell az út víztelenítéséről. Végig meg kell erősíteni a nyugati támfalat és ezzel kapcsolatban 11 méter mélységig kiemelik a földet és hátsó erősítő betonfalat és szivárgó rendszert építenek ki. (...)

A palota Hunyadi udvarát az idők folyamán mintegy három méterrel feltöltötték különböző korokból származó törmelékekkel. Ezeket a hordalékokat, mintegy 100 000 köbmétert, most el fogják távolítani és ezáltal három méterrel süllyesztik a Hunyadi-udvar szintjét. A munka során előkerülnek a török korabeli istállók alapfalai, de miután ezek nem számítanak műemléknek, e falmaradványokat is elbontják.

A palota termeit légkondicionáló berendezéssel látják el, és a hűtőközpont a Clark Ádám téren épül. A hűtőközpont és a palota között százméteres csőalagutat építenek, amelyben a légkondicionáló berendezéshez szükséges két darab 350-es és egy 200-as keresztmetszetű acélcsövet helyezik el. Az alagút 3,5 méter mélységben vezet a palotához. (...)

Az útépítési munkák során több, korábban fel nem derített, a török időkből származó kút, aknalejárat került elő. (Magyar Nemzet)

Június 9: Ma avatják fel a Budapesti Műszaki Egyetem atomreaktorát. Már két hete működik a Budapesti Műszaki Egyetemen épült atomreaktor, ünnepélyes felavatását, átadását azonban ma tartják meg. A reaktor tervezéséről, építéséről és feladatairól kedd délután tájékoztatta a sajtót dr. Polinszky Károly művelődésügyi miniszterhelyettes és dr. Lévai András, az egyetem tudományos rektorhelyettes.

muegyetem-kiserletiatomreaktor-epul-1969.jpg1969: épül a Műegyetem kísérleti reaktora

Az első magyar egyetemi atomreaktor üzembe helyezése időszerű és nagy jelentőségű esemény. Építését - az Országos Atomerő Bizottság kezdeményezésére - alapos előkészítés után 1967-ben kezdték meg a Budapesti Műszaki Egyetemen. Teljesítménye mindössze tíz kilowatt. A reaktor tehát kis mennyiségű atom- illetve hőenergiát termel, környezetére veszélytelen, mindenben megfelel céljának és feladatainak. A Szovjetunión kívül a szocialista országok közül Magyarországon helyeznek üzembe először ilyen atomreaktort. Az új atomreaktor oktatásra, tudományos kutatásokra és szakemberek továbbképzésére is alkalmas.

Új vonás a magyar felsőoktatásban, hogy az egyetemek az új atomreaktor segítségével előre felkészülhetnek fontos népgazdasági és társadalmi igények kielégítésére. A Műszaki Egyetem atomreaktoránál képezik például majd ki a jövőben felépülő hazai atomerőművek szakembereit.

Az új atomreaktor tudományos kutatásunk, a hazai műszaki tervezés és ipar jelentős sikere. A reaktor tervezésének tudományos megalapozását az MTA Központi Fizikai Kutató Intézete végezte el. Az intézet készítette el a reaktor magját is; üzemanyagát, a dúsított uránt a Szovjetunió szállítja. (Szovjet atomtudósok egyébként sok hasznos tanácsot adtak a reaktor tervezéséhez.) Sikeresen oldotta meg feladatát az Akadémia Izotóp Intézete is, amely a reaktor úgynevezett melegkamráit tervezte és építette meg. Az atomreaktor generáltervezője, az ERŐTERV szintén hibátlan munkát végzett, míg a reaktort magába foglaló különleges épületszerkezet a Középületépítő Vállalat munkáját dicséri. (...) (Népszabadság)

metro2-moszkvater-epul-02.jpg Június 9: Hol tart a metró Deák tér - Déli pályaudvar közötti szakaszának építése? A metró Deák tér - Déli pályudvar közötti új szakaszának megnyitását 1972 végére tervezik. Az egybehangolt munka érdekében tavaly 10 vállalat kollektívája kötött szocialista együttműködési szerződést. (...) A legkritikusabb a helyzet a Moszkva téri állomás kijáratának az építésénél, az elképzelések, illetve a tervek többszöri módosítása miatt. Az elmaradást azonban jobb munkaszervezéssel, az építő vállalatok hatékonyabb együttműködésével pótolni lehet. A tanácskozáson többen javasolták, hogy az építésbe időközben bekapcsolódott 11 legnagyobb vállalat is kössön szocialista szerződést az 1972 végére vállalt feladatok teljesítésére. Elhangzott olyan kívánság is, hogy amennyiben az elmaradást a következő hónapokban sikerül pótolni, a szocialista brigádok tegyenek felajánlást az 1972. november 7-i üzembe helyezésre, az eredeti, december 31-i határidő megrövidítésére. (...) (Népszabadság)

Június 10: Elköltözik a Bécsi utcából az irodagépgyár. Már régóta sürgetik az Irodatechnikai Vállalatot, hogy települjön ki a Belvárosból. A vállalatnak Budapest területén húsz helyen vannak üzemei, műhelyei, amelyeknek egyesítése lényeges előnyöket jelentene. A vállalat felismerte, hogy jelenlegi helyzete nem tűr sokáig halasztást. Nemrégen megvásárolta a XIII., Thälmann utca 4-6. szám alatti telket, itt tervezik megépíttetni a központi iroda- és műhelyházat. (...) A Thälmann utcában tízszintes épületben kap helyet a vállalat adminisztrációja és a műhelycsarnokok. (Magyar Nemzet)

Június 12: Üzembe helyezik a lágymányosi telefonközpontot. A posta szakemberei a svéd Ericsson cégtől június 10-én átvették a lágymányosi telefonközpontot. Június 15 és július 5 között bekapcsolják a hálózatba az új előfizetőket. (...) Június 17-től postán küldik ki a telefonkönyveket, vagy pedig kérésre utalványt kézbesítenek, amellyel a megjelölt postahivatalban átvehető a telefonkönyv. (...) (Magyar Nemzet)

Június 15: Üvegvitrinben a márciusi emléktárgyak - Megnyílt az újjáalakított "Pilvax". Csaknem két évig - 1969 októbere óta - szünetelt elodázhatatlan, rekonstrukciós munkálatok miatt a Belváros híres, nagy múltú vendéglátóipari üzeme, a Pilvax étterem, amely kései utóda az 1848-as forradalmat megelőző időszakban olyan fontos szerepet kapott Pilvax kávéháznak.

Az igényes újjáalakítási munkálatokban szinte újjászületett Pilvax étterem főbejárata felett elhelyezett, az Országos Történelmi Ereklye Múzeum 1900-ban készíttette fekete márványemléktáblán az újra aranyozott betűk hirdetik, hogy "ez a kávéház volt 1848-ban a Forradalmi Csarnok", itt gyűltek össze naponta a szabadságért lelkesedő márciusi ifjak és itt szavalta el legelőször március 15-én Petőfi a Nemzeti dalt. "Emlékük, szellemük éljen itt és mindenütt a hazában" - olvassuk a márványtábláról.

Az V. kerületi Vendéglátóipari Vállalat mintegy ötmillió forint költséggel valóban világszínvonalra törekedve végeztette el a Pilvax felújítását a KERTI mérnök munkatársainak tervei alapján. A nemzeti múlt nemes haladó hagyományait megbecsülő ember sajátos varázslat hatása alá kerül a patinás Petőfi-teremben, amelynek egyik falán nagy üvegvitrinben a márciusi ifjúság emléktárgyai, a nevezetes eseményre vonatkozó egykori eredeti kiadványok, újságok, röpiratok, arcképmásolatok láthatók. Újszerűen díszítik a termet egy másik üvegvitrin alatt azok az emléktárgyak is, amelyeket a Vendéglátóipari és Kereskedelmi Múzeum bocsátott rendelkezésre a hajdani Pilvax-kávéház megőrzött berendezéséből. A Petőfi-terem szomszédságában új külön termet rendeztek be, az ún. Vadász-termet, amelyet előreláthatóan különösen sokszor vesznek majd igénybe az idei Vadászati Világkiállítás sokféle rendezvényei alkalmából. (...)

pilvax-1913-erdekesujsag.jpg(Érdekes Újság, 1913)

Igaz ugyan, hogy a kávéház az akkori Úri, később Koronaherceg utcában, a mai Petőfi Sándor utca 7. számú ház földszintjén állott. Abban a házban, amelyet Libaschinszky Vince szabómester számára Hild József háromemeletesre épített és tűzfala kb. a mai Pilvax köz úttestének a közepéig terjedt. 1911-ben a házat lebontották, a kávéház megszűnt, majd a városrendezés megnyitotta a Pilvax közt, ahol a Pilvax étterem jelenleg van. (Magyar Nemzet)

vaz55-2101_elso2_suxh512y.jpgJúnius 15: Megkezdték a Zsiguli gépkocsik átadását. Hétfő reggel nyolc órakor ünnepélyesen átvette Zsiguli típusú gépkocsiját dr. Kurcz Árpád, villányi állatorvos. Ezzel az aktussal a magyar automobilizmus új szakaszba lépett. A szovjet gyártmányú, korábban Fiat Fiatovicsnak becézett Zsiguli megjelenése hazánkban rendkívül rövid idő alatt érezhetően csökkenti majd az autópiac jelenlegi feszültségét. Az első átadott Zsiguli rendszáma: IH 54-01. Az átadással kapcsolatban munkatársunk információkat kért a Merkur vállalat illetékes vezetőitől. A Zsigulikat két helyen lehet átvenni: a budapestiek és környékiek, valamint a Dunától nyugatra lakók Budapesten a Hungaroszerviz IX. kerületi Hentes utcai, erre a célra specializált és átalakított telepén kapják meg kocsijaikat. A Dunától keletre lakók Debrecenben vehetik át az autót. (...) 1975-ig, tehát a negyedik ötéves terv végéig összesen 120 ezer Zsigulit szállít hazánknak Togliatti-város. (...) A gyár a gépkocsik üzemeltetéséhez 93 oktánszámú benzint írt elő. A Merkur vállalat vezetői közölték, hogy a Kermi és saját vizsgálatuk alapján megállapították, hogy a Zsigulit a hazai 92 oktános szuperbenzinnel is lehet üzemeltetni. Ez a benzin nem káros a motorra, nem változtatja meg a motor teljesítményét és természetesen nem befolyásolja a garanciális feltételeket sem. A garancia időtartama: 1 év, illetve 10 ezer kilométer. A Zsiguli ára: 80 ezer forint. (Népszabadság, kép: veteranzsiguli.hu)

bajcsyirodahaz-1989-romanandrasarchivum.jpgJúnius 16: Tizenöt évig nem építik be a József Attila utcai saroktelket. Lapunk keddi számában hírt adtunk a Hazafias Népfront budapesti bizottsága és a Magyar Nemzet nyilvános vitafórumáról. (...) A probléma, ha nem is ebben a formában, nem újkeletű. Már 1905-ben készültek tervek az akkori Fürdő utca és Andrássy út megfelelő csatlakoztatására, és a ma oly sok gondot okozó bontásokra is született egy korabeli javaslat, mégpedig a mai Engels tér - Alpári Gyula utca és Bajcsy-Zsilinszky út közötti házsorok lebontására, helyükön park létesítésére. A városrendezés gondjai mégis az utódokra, ránk maradtak és ma jóval több feladatot kell megoldanunk.

A szóban forgó terület rendezéseként néhány évvel ezelőtt lebontották a Marokkói udvart, valamint a Bajcsy-Zsilinszky út 12. és 14. számú házakat. Ma ezek az épületek nem hiányoznak senkinek, a bontással lehetségessé vált egy világvárosi színvonalú, többsávos út kialakítása.

Ezután a telek rendezésével foglalkoztak a felszólalók. Kétféle megoldást javasoltak, az első és kétségtelenül a költségesebb, a Szent István Bazilikáig terjedő háztömb lebontása lenne. A második, szerényebb megoldás a saroktelek beépítése a lesarkított határvonalhoz igazodva. Jelenlegi anyagi lehetőségeink és a városrendezés, építés egyéb gondjai miatt azonban sem az egyik, sem a másik elgondolás nem kivitelezhető.

bajcsyirodahaz-1966-fortepan_hu-65427.jpg

(...) A szóban forgó háztömb lebontására, gazdasági okokból, 15-20 évig nem kerül sor. A területre eső József Attila utca - Alpári Gyula utcai saroképületet az észak-déli földalatti építésének forgalmi rendezésekor bontják le. (...) (Magyar Nemzet)

Június 17: Korszerű irodaházat kap három külkereskedelmi vállalat. Megszűnik egy régi foghíj, s ami még fontosabb: három külkereskedelmi vállalat összesen másfél ezer dolgozója a mostani szűk, eredetileg lakásként használt helyiségekből korszerű, kényelmes munkahelyre kerül majd a Roosevelt téri ügyvteli irodaház felépültével. A Medimpex, a Nikex és a Tannimpex közös székházának tervei a Középülettervező Vállalatnál készülnak. Az egyik tervező Hübner Tibor, akinek elképzeléseit a nemrég átadott Vörösmarty téri kulturális központ épülete is dícséri. Most Hofer Miklóssal együtt az "MNT-székház" felelős tervezője.

spenothaz-2003.jpgMint elmondotta, a terveket először is a városképhez kellett igazítani. Kettős cél volt, hogy az épület architektúrája a közvetlen környezetbe és a Budáról szemlélődő elé táruló panorámába egyaránt harmonikusan illeszkedjék.

A monolit vasbeton vázas épület alagútzsaluzásos eljárással, homlokzati részén előre gyártott elemek felhasználásával készül. A könnyű, tehermentesített belső válaszfalak modulelemeit úgynevezett száraz szereléssel illesztik a helyükre. Az új módszer a kivitelező számára az élő munka jelentős hányadának megtakarítását, míg a majdani felhasználók számára lehetővé teszi, hogy falbontás nélkül "nagyteresíthetik" vagy "cellásíthatják" esetleges belső átcsoportosítások, átszervezések alkalmával a helyiségeket. A megfelelő hő- és hangszigetelést a szőnyegpadló és a mennyezet szintjén is biztosítják az építők. (...) A helyiségek nagy méretei miatt teljesen klimatizált épület hűtőközpontját a pincetérben helyezik el. Ugyanitt autógarázs létesül, amely a földszinti árkádmezők parkolóhelyeivel együtt mintegy 120 gépkocsinak nyújt fedett tárolóhelyet. A vállalatok munkaterületét elválasztó úgynevezett szektorhatárok szintjein közös tárgyalótermet, illetve gondnoksági helyiségeket, orvosi rendelőt és gázfűtésű hőközpontot alakítanak ki. A tetőtérben lesz a gyorsüzemű konyha és az étterem. (...) A teljes kivitelezés mintegy három esztendőt vesz igénybe. (Népszabadság)

bp50-1971.pngHa tetszik a blog, kérlek támogasd munkámat anyagilag is - 1000 forintot elérő támogatásodért ajándékba kapsz tőlem egy letölthető könyvet (pdf), benne az 1971. év legfontosabb fővárosi híreivel! Támogatásod segítségével tudom fizetni a fotók szerkesztéséhez szükséges Photoshop előfizetést, könyvtári tagságot, szakkönyveket tudok beszerezni antikváriumokból, és egy új laptop megvásárlását is segíted. Cserébe mindenféle jó kis posztokat olvashatsz Budapest jelenéről és múltjáról. Nagyobb adományodat most könyvvel hálálom meg, részletek a Patreon oldalon. Segítségedet nagyon köszönöm! >>> Patreon >>>

Június 18: A Minisztertanács tárgyalta. (...) Négy és fél milliárd Budapest fejlesztésére. (...) A főváros közlekedésének javítása szempontjából jelentős például a szentendrei fő forgalmi út és a rákospalotai új városrész alap-közúthálózatának építése; tovább halad a Magyar Jakobinusok terének rendezése, megkezdődnek a X. kerületi Jászberényi úti és a XX. kerületi Ócsai úti felüljáró munkálatai, továbbá a cinkotai autóbusztároló és a Fővárosi Út- és Közműépítő Vállalat központi telepének építkezése. A közlekedés fejlesztését szolgáló források több mint egyharmadát járműbeszerzésre fordítják. (...) (Magyar Nemzet)

Június 18: A főváros negyedik ifjúsági parkja szombaton nyílik meg a XVIII. kerületben. A Dél-Pesti Ifjúsági Park a többi között Kispest, Lőrinc, Erzsébet, Gyál, Monor és Vecsés ifjúságának nyújt hetente három alkalommal - csütörtökön, szombaton és vasárnap - szórakozást. (Magyar Nemzet)

Június 18: Óriási raktárkombinát épül Csepelen. (...) Minden évben visszatérően nagy feladat a Budapesti Nemzetközi Vásárra érkező áruk oda- és visszaszállítása, az áruk ki- és becsomagolása. Az idén ehhez még hozzájön a Vadászati Világkiállítás. A MASPED egyébként szakembergondokkal küzd. De gondot jelent a vállalatnak a raktárhiány is. Ezért most Csepelen megkezdték 140 millió forintos költséggel egy 20 ezer négyzetméter alapterületű raktárkombinát építését, mellette irodaház is létesül. (Magyar Nemzet)

delipalyaudvar-1971.jpg Június 18: A Déli pályaudvar átépítése. Teljes erővel dolgoznak a Déli pályaudvar átépítésén és a metrócsatlakozás kialakításán. A végállomáshoz vezető lejtakna és a felszíni csarnok szerkezeti munkáit befejezték, jelenleg a régi pénztárcsarnok átépítése folyik és új támfalakkal veszik körül a pályaudvart. (Népszabadság)

Június 19: Bővül az Állatorvos-tudományi Egyetem. Mintegy százmillió forintos beruházással új épületekkel bővül az Állatorvos-tudományi Egyetem. Jövő nyárra készül el a (...) négy tanulmányi épület, majd hozzákezdenek a konyha, az étterem és az aula építéséhez. (Népszabadság)

Június 20: Budapesti beruházások a mérlegen. (...) Elkészült a lakásépítkezés "leltára" is. Az 1970-re tervezett 6165 tanási bér- és szövetkezeti lakásból 6113 épült fel; a garzonlakások aránya 7, az egyszobásoké 1, a másfél szobásoké 33, a kétszobásoké 40, a két és fél szobásoké 4, a háromszobásoké 15 százalék volt. A harmadik ötéves terv során Budapesten összesen 58939 új családi otthont adtak át, a tervezettnél 900-zal többet. Az új budapesti lakások 89 százalékát házgyári termékekből építették. (...)

Ami a közlekedési beruházásokat illeti: a metró Deák tér - Déli pályaudvar szakasza a terveknek megfelelően épül, a jövő év végére elkészül. Az észak-déli szárny első ütemének műszaki feltételei jók, a szükséges anyagi eszközök azonban még nem állnak rendelkezésre. Erre az évre húzódott át a Fehér úti főműhely építésének befejezése, s tervezési, építési problémák miatt bizonytalanná vált a Batthyány téri csomópont építésének, illetve a szentendrei HÉV felszín alá vezetésének, pályája meghosszabbításának 1972-re tervezett kivitelezési határideje. (...)

Az iskolák, óvodák, bölcsődék, üzletek időbeni építéséhez mind sürgetőbbé válik a könnyűfém szerkezetes technológia alkalmazása; a tanács kezdeményezésére az Iparterv már elkészítette egy ilyen - 30 tantermes - iskola kiviteli terveit, ennek alapján az első tanintézmény még az idén felépül Zuglóban. (...) (Népszabadság)

fehervariutipiac-1980asevek-fortepan_hu-22505.jpgA Fehérvári úti piac az 1980-as években. (fortepan.hu, 22505)

Június 24: Korszerűsítik a budapesti piacokat. A Budapesten működő 52 élelmiszerpiac helyzetét, fejlesztési lehetőségeit tárgyalta meg szerdai ülésén a fővárosi tanács végrehajtó bizottsága. (...) A negyedik ötéves tervidőszakra szóló fejlesztési program szerint a rendkívül zsúfolt Fehérvári úti piacot átépítik. A tervek szerint a beruházást az itt létesülő szövetkezeti áruház építésével együtt oldják meg. Az I. kerületi Batthyány téri vásárcsarnok korszerűsítését a metró második szakaszának megnyitása, és a szentendrei HÉV vonalának meghosszabbítása indokolja. Itt alakul majd ki a főváros egyik legjelentősebb közlekedési csomópontja, ezért egy nagyobb ABC-áruházat, továbbá zöldség-gyümölcs szaküzletet, valamint különféle iparcikk-boltokat rendeznek be. Rendbehozzák a peremkerületi árusító helyeket is. Óbudán, a Flórián tér környékén kialakuló városközpontban vásárcsarnok épül. Csepelen a Deák téri piacot korszerű bevásárlóközponttá fejlesztik, a rákoskeresztúri piacot a kerületi városközpont kialakításával egyidejűleg 11 millió forint költséggel újjáépítik. Újpesten az István téri új piac építése jó ütemben halad, s a jövő év közepéig befejeződik. (...) (Magyar Nemzet)

Június 26: Mikor szűnik meg a Rákóczi úton a villamosközlekedés? A Közlekedéstudományi Egyesület és a fővárosi tanács közlekedési főigazgatósága rendezésében rendkívül érdekes előadás, majd élénk vita zajlott le a Technika Házában a Rákóczi úti tömegközlekedés távlati elgondolásairól, ezen belül a Rákóczi úti villamosközlekedés megszüntetéséről. (...) Ahol kiépült a földalatti gyorsvasúti hálózat, ott meg kell szüntetni a felszíni villamosközlekedést és azokon az útvonalakon, ahol párhuzamos autóbusz-villamos forgalom van, a villamosközlekedés fenntartása esetén az autóbuszjáratokat kell leépíteni. A távlati tervek szerint a jelenlegi 1300 helyett a közeli években már csak 950 autóbusz közlekedtetését tervezik. A gyorsvasúti hálózat a fejlesztési tervek szerint 100 kilométer hosszú lesz.

Az ifjú Baló György magyarázza a Rákóczi úti villamosforgalom megszüntetését, 1972

A szakértők elgondolása szerint a Rákóczi úton az észak-déli földalatti vasút teljes vonalának üzembe helyezése és a Kálvin tér forgalmi viszonyainak átrendezése után nemcsak meg lehet, hanem meg kell szüntetni a villamosforgalmat, és ezzel a Rákóczi út úttestje kétszer háromsávos nyomvonalra bővül. A Kossuth Lajos utcában az úttestszélesítést úgy oldanák meg, hogy itt is felszedik a villamossíneket és az útvonal páros oldalát árkádosítják. Jelenleg a Rákóczi úton óránként 19 ezer utast szállítanak a tömegközlekedési járművek, mégpedig 10500-at a felszíni villamosok, autóbuszok, 8500-at pedig a földalatti.

Felmerül a kérdés, hogy a Rákóczi úti villamosközlekedés megszűnését követően, amikor az Erzsébet-hídon sem közlekedik már a villamos, miként érik el úticéljukat azok az utasok, akik Budára tartanak. Ezek vagy kerülő úton vagy autóbuszokon juthatnak el a Krisztinavárosba, a Moszkva térre vagy Dél-Budára, de kiépül majd a dél-budai gyorsvasút is. Mire a Rákóczi úti felszíni villamosközlekedést megszüntetik, ezen az útvonalon a földalatti óránként már 24 ezer utast fog szállítani. A Rákóczi úti villamosközlekedés megszüntetése naponta 24 ezer utasnak több gyaloglást, 10 ezer utasnak kerülő utazást, 35 ezernek több átszállást, 27 ezernek pedig drágább viteldíjat jelent. (...) (Magyar Nemzet)

Június 26: Rekordidő alatt elkészült, szerdán megnyílik a csepeli ifjúsági park. Az idén április hatodikán végezték el az első kapavágást a csepeli Vasmunkás téren és jövő szerdán már át is adták a kerület ifjúságának az új szórakozóparkot. Az ifjúsági park építéséről, programjáról tájékoztatta az újságírókat pénteken Vajna Gábor, a XXI. kerületi tanács elnökhelyettese és Szabó Ferenc, a kerületi KISZ-bizottság titkára. Elmondták, hogy a kerületi pártvégrehajtóbizottság felhívására a tanács, a Belkereskedelmi Minisztérium, a Délpesti Vendéglátóipari Vállalat, az Országos Ifjúságpolitikai és Oktatási Tanács és a KISZ központi bizottsága anyagi hozzájárulásával, valamint a kerületi fiatalok 1 millió forint értékű társadalmi munkájának felhasználásával építette meg az 5000 négyzetméter alapterületű, minden igényt kielégítő szórakozóhelyet a Csepeli Kislakásépítő Ktsz. A kerület társadalmi szervei, s az építők minden lehetségest elkövettek, hogy az 1200 fiatalt befogadó park határidőre elkészüljön. (...) A tánc szünetében - a zenét többek között az Atlantisz, a Ferm, a Gutz és a Sigma zenekar szolgáltatja - mód nyílik divatbemutatókra, és művészeti produkciókra is. A belépés feltétele mindössze a kulturált viselkedés, a rendes öltözet és a csekély, 5 forintos beléptidíj. A régen elhagyatott füves grundon elkészült ifjúsági park építészetileg is a kerület egyik legszebb létesítménye. Ebben nagy szerepük van az ÁFOR tervezőirodája fiatal szakembereinek, akik társadalmi munkában méltó szórakozóhelyet terveztek a csepeli munkásifjúságnak. (Népszabadság)

Június 27: Fekete-fehér óvoda. Szombat délelőtt adták át rendeltetésének azt az óvodát, amelyet a főváros felszabadulásának 25. évfordulója alkalmából rendezett tv-vetélkedőn milliók szeme láttára a XI. kerületi versenycsapat nyert meg. A stílszerűen fekete-fehér falú intézményt a lágymányosi szövetkezeti lakótelepen, a Bogdánfy utcában építették fel. Aranybetűs emléktábla hirdeti a falán, hogyan és miért került erre a helyre az óvoda. Az avatóünnepségen ott voltak a versenycsapat tagjai is. Ez volt az éremosztó ünnepségük. (...) Valóban, érdemes elsétálni egyszer a Petőfi-hídfő közelébe és megnézni, mire képes az összefogás, a közös akarat, a játékos szenvedélyesség, ha jó ügyről van szó. (Népszabadság)

Június 29: Milyen lesz az új Kelenföldi pályaudvar - A távlatban metro-vonal is épül az Etele térig. Röviden már hírt adtunk arról, hogy az Építésügyi és Városfejlesztési Minisztérium, a Közlekedés- és Postaügyi Minisztérium, valamint Budapest főváros tanácsa együttes pályázatot írt ki az új Kelenföldi pályaudvar felvételi épületének tervezésére, az előtte levő Etele tér rendezésére.

(...) A negyedik ötéves terv időszakában megkezdik az új pályaudvar építését és környékének rendezését. Az épületegyüttesben helyezik el a postát, egy kis áruházat, négyszáz férőhelyes üzemi szállodát és irodaházat, azonkívül az állomás előtti téren ezerágyas szállodát szándékoznak építeni. A pályaudvar előtti téren 750 autónak parkolóhelyet létesítenek. Gondoskodni kell a pályaudvar előtti megfelelően elrendezett villamos- és autóbuszvégállomás, taxiállomáshely kijelöléséről, a gyalogos forgalom zavartalan lebonyolításáról, amely aluljárókon át történik. A távlatban, 25-30 év múlva a Kelenföldi pályaudvarhoz földalatti vonal épül.

Az általános tervezési feltételek hangsúlyozzák, hogy az új pályaudvar homlokzati megjelenése reprezentatív jellegű legyen. Az épület belső térségeinek, helyiségeinek szerkezeti kialakításánál törekedni kell a legkorszerűbb szerkezetek és építési módok alkalmazására. (...) (Magyar Nemzet)

Június 30: Költözés Óbudán. Újabb lakásokat adtak át az óbudai új lakótelepen. A Kiscelli utcában felépült 3 tízemeletes, 60 lakásos épület egyikében, a 16-os számú házba már megkezdték a beköltözést. A jövő héten sor kerül a másik két épület beköltözésére is. (Népszabadság)


További érdekességek, aktuális infók Budapestről a Fővárosi Blog közösségi oldalain - kattints a logókra!

twitterlogo.jpgfblogo.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://fovarosi.blog.hu/api/trackback/id/tr1815756348

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása