Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

Megnéztük a kelenföldi állomást

2010. március 22. - fovarosi.blog.hu

2010 márciusában vezetett csoportban néztünk le az Etele téren a 4-es metró egyik legkülönlegesebb állomására. Ez a megálló nem csak a legelsőnek épülő állomás, hanem végállomás is egyben, ráadásul járműtelepe lesz, és innen irányítják majd a 2-es, 3-as, 4-es metróvonalakat is.


Az állomás épülőfélben és a Palatium Studió látványtervén


Ennél az állomásnál igyekeznek elkerülni a Moszkva térnél elkövetett hibát. Ott az egyik kijárat megépült (erről bővebben itt), a Széna tér felé a másik már nem. Kelenföldön viszont lesz kijárat Őrmező felé is, és az Etele tér felé is.


A most tervezett folytatás szerint ez csak ideiglenesen lenne végállomás, később a vonal továbbmenne Gazdagrét felé, Madárhegy (Budaörsi út) végállomással. Mintha a vonalhosszabbítások is már kettészakadtak volna jobb- és baloldalira: az MSZP a Bosnyák tér irányába történő meghosszabbítást nyomatja jobban, a Fidesz meg inkább Budaörs felé képzelné el a hosszabbítást. Én magam a Bosnyák tér felé vagy villamost javasolnék a lakótelepekig, vagy ha már metró, akkor csak két plusz állomással: a Keleti pu. után csak a Hungária körútnál és a Bosnyák téren épülne megálló. A másik irányba feltétlenül kivinném a vonalat, úgy, hogy az agglomeráció nyugati részének érdemi alternatívát adjon az M1-M7 bevezetőn meghaláshoz képest. Ehhez persze a kinti végállomáson egy szép nagy P+R parkoló is dukálna, meg egy fél tucat, legalább reggel gyakran járó ráhordó busz. No de ez már álmodozás 2020-ig...


Most ezeket a megállókat tervezik. Zölddel a most épülő első ütem.

Az Etele teret korábban már átépítették, a BKV buszok már az új felállás szerinti rendben közlekednek. A metróállomás kijáratát nem nehéz meglátni: azt kell most kerülgetni, ha a BKV buszáról a Volán buszpályaudvarára szeretnénk eljutni. Tehát van már villamos, busz, vonat, Volán-busz, és lesz metró. Valamint lesz egy 1400 férőhelyes P+R parkoló is az őrmezői oldalon - nagyon remélem, hogy ezt nem húzzák ki a projektből, és nem lesz az M5-ös autópálya mintájára egy túlárazott magánberuházás sem. A parkoló és a Volán-pályaudvar között alagutat terveznek építeni az autók és a buszok használatára. Így egy, a jelenleginél lényegesen forgalmasabb csopmópont lesz az Etele téren.


Odalentről a metrónak épül egy külön alagút is, amin keresztül az állomásról ki tud húzni a járműtelepre. A járműtelep a felszínen épül, most odáig sétáltunk fel ezen az emelkedős alagúton, hogy le tudjam fotózni a telep acélgerendás szerkezetét. Itt kerül majd elhelyezésre az a forgalomirányító központ is, ahonnan a 2-es, 3-as, 4-es vonalakat vezénylik majd. Az állomás 16-17 méterrel lesz a felszín alatt, és közvetlen átszállási lehetőséget kínál majd a MÁV járataira is. Ez is középperonos kialakítású mélyállomás lesz. Lifttel is le lehet majd jutni - remélem, az utazóközönség ezt nem azzal fogja meghálálni, hogy elrontja és összefirkálja a lifteket. A fenti képen látható a peron közepén két négyzetes kivágás - az a liftek helye, míg az állomás túlsó végében mozgólépcső fog lejönni. Meg a hátunk mögött is egy. Oldalt, a metrósínek (helye) felett ferde vonalú a falazat felső sarka - itt lesz majd hely az elektromos kábeleknek és a szellőzésnek. Az egyik oldalfalon megtaláltuk a korábban egy sablon segítségével bevésett kis rovart is. Ennek tervezője továbbiakat is el szeretne helyezni ezen a falon, majd meglátjuk, hogy mi sül ki az egészből. Mindenesetre jópofa dolognak tűnik, nem szokványos, de érdekes dekoráció. (A falon a lefolyások nyomait majd eltüntetik.)


Az alagútba is besétálhattunk egy kicsit - itt sokkal nagyobb rend és tisztaság van, mint az állomáson. A tübbinggyűrűk között öröm volt rohangálni egy nagyot, legalább olyan jó ott szlalomozni, mint a Vidámparkban a Hordóban. A gyűrűk meg vannak számozva: minden körgyűrű egy szállítmány Szlovákiából. A piros számok a fenti fotógaléria egyik képén látszanak is. A Bocskai útnál van az 1200. gyűrű, e cikk írásakor kb. 3100 beépített gyűrűnél tartanak a www.metro4.hu szerint. Az egyik alagút az Éva, a másik a Zsuzsa nevet kapta. Mint arra egy kommentelőm rávilágított, az "Északi-alagút keresztanya" szerepét Jánosi Zsuzsa világbajnok és olimpiai bronzérmes tőrvívó, a "Déli-alagút keresztanya" szerepét az 51 éve "a csillogó szemű hatéveseket a betűvetés tudományába bevezető" Román Éva tanítónéni vállalta magára.

karcagibalazs videója is aznap készült


Az állomás tervezői a Palatium Stúdió munkatársai, Erő Zoltán és Csapó Balázs voltak. A stúdió tervezte egyébként a következő két állomás, a Tétényi út (bővebben itt) és a Bocskai út (bővebben itt) állomásokat is.

A Pécsi volt Vasúti Felvételi Épület engedély nélkül bontásáról ld. itt.

Források:
http://www.metro4.hu/nyomvonal_allomasok_01_kelenfold.php
http://www.epiteszforum.hu/node/1874
http://www.epiteszforum.hu/node/1579

A bejegyzés trackback címe:

https://fovarosi.blog.hu/api/trackback/id/tr551847314

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

1116001 2010.03.22. 11:11:45

Ha jól tudom akkor az alagutaknak fúráskor női nevet illik adni babonából:) (de erre most hirtelen nem mernék megesküdni)
A fúrópajzsokat meg ugye megszavaztatták.
Az új aluljáró szintről nincs fotót?

És bármennyire is köszörüli a nép a nyelvét az építkezésen, szerintem igen is gyorsan haladnak.
És még nem halottam olyan metróról aminek az átadása ne csúszott volna, és a költségei nem emelkedtek volna:)

fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2010.03.22. 15:06:21

Az aluljáró szintet nem nagyon jártuk be, meg a járműtelepnek is csak a kihajtó alagútját jártuk be, ami összeköti az állomást a járműteleppel. De fent a telep még javában épül, áll a sár. Majd pár hónap múlva lesz érdemes megnézni, amikor már jobban áll az építése.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2010.03.22. 19:33:27

Már csak azt kellene elérni, hogy a villamost hosszabbítsák meg az új aluljáróig. Sőt, még tovább is majd, hogy az itt tervezett ingatlanfejlesztések megfelelő szintű közösségi közlekedéssel legyenek ellátva. Igazából az azért valahol borzasztó, hogy 12 éve úgy épült meg az Etele tér, hogy totál szétszórtak mindent, nem törekedtek arra, hogy az egyes közlekedési cégek megálló, állomásai között minimálsira csökkentsék a gyaloglási távolságokat. És nem nagyon látni most sem azt, hogy a metró átadása után itt bármi változás is végbemenjen. Remélhetőleg Őremzőn tényleg nem cseszik el a buszvégállomást.
Egyébként én oda P+R-t nem tennék ekkroa méretben. Aki iidáig bejön autóval az nem fog metróra szállni. A nagy P+R-nek inkább Budaörsön lenne a helye.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2010.03.22. 19:36:36

Az alagútak keresztanyái

A két alagútnak nevet is adott két XI. kerületi celebritás: az "Északi-alagút keresztanya" szerepét Jánosi Zsuzsa világbajnok és olimpiai bronzérmes tőrvívó, a "Déli-alagút keresztanya" szerepét az 51 éve "a csillogó szemű hatéveseket a betűvetés tudományába bevezető" Román Éva tanítónéni vállalta magára, egy-egy pezsgősüveget robbantottak szét a géplánc oldalán.

Forrás: index.hu/belfold/budapest/0403m4pjzs/

Vaandor 2010.03.23. 12:21:49

A liftek közvetlenül a vasúti peronra* is felvisznek? Vagy csak az aluljáróba?

(*Nyilván minden peron nem lehet közvetlen liftes, de 1-2 forgalmasabb, pl. elővárosi simán)

Off: Nem tudom, hogy működik a blogajánlód, de látom, a kerületi blogokat szereted: obudai.blog.hu/

Fricy · http://epitos.blog.hu 2010.03.23. 12:42:19

@Vaandor:
A metróállomásról az aluljáószintre fognak vezetni a liftek. Az aluljáróból pedig minden vasúti peronhoz lesz lift ill. mozgólépcső is.

Vaandor 2010.03.24. 17:24:13

@Fricy: Köszi!
Amúgy lehet tudni, mi akadályoz(na) egy közvetlen (háromszintes) liftet?

Fricy · http://epitos.blog.hu 2010.03.25. 19:45:51

@Vaandor:
Ha jól tudom, tűzvédelmi okok miatt.

gramercy 2010.03.25. 20:09:22

Nem tudom felfogni, hogy egy _szakmai_ blogon meg mindig villamost javasoljon valaki a Keleti utan. VEKE amokfutas.

Szep dolog lenne, ha Budaorsig menne az M1/M7 mellett. Sot, menjen egeszen Torokbalinton at Erdig, az M7 mellett. Egy vaganyon, feloras kovetessel.

DE.

Egy P+R parkoloba belefer nehany ezer auto. A metro elso szakaszanak napi utasszamat 400 ezerre becsulik. Tetszik vagy sem, Budaors fele a szerelvenyek URESEN fognak jarni. Meg akkor is, ha minden megallo melle teszunk P+R-t es kivisszuk Erd-nyugatig.

Ehhez kepest Ujpalota lakossaga 46 ezer ember, a megallotol 1-1.5 km tavolsagban. Zuglo lakossaga 130 ezer ember, a megalloktol 0.5-2 km tavolsagban. Atszallassal egy rakas masik viszonylatra.

De ha ez nem volna eleg, a VEKE-s/villamosos valtozat is azzal szamol, hogy kulonszintu palyan menne a villamos......akkor miert nem lehet ugyanott metro?

Mindenhol elhangzik, hogy az Ors vezer tere az atszallasok miatt az egyik legnagyobb bibircsok a jelenlegi halozatban. Erre a kritikusok most meg egy ilyet akarnak letrehozni, a Keletinel...

Nem a Bosnyak/Ujpalota meghosszabbitassal van a gond, hanem hogy a Keleti-Bosnyak szakaszon melyvezetes lesz. Itt van a kutya elasva. EZT kene feszegetni, ti. ebbol a penzbol kereg alatt ill. a Bosnyak utan a felszinen/feluljaron egeszen Ujpalotaig lehetne vinni. Kb. 180 mrd forintrol van szo.
Ebbol jelen allas szerint a Bosnyakig lesz melyvezetes. Ehelyett ebbol a penzbol mehetne Ujpalotaig is.

fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2010.03.25. 20:20:14

Újpalotán tényleg rengetegen laknak. A helyzet szerintem Káposztásmegyerre hasonlít. Oda a 3-as metrót akarták kivinni, de aztán csak a 14-es villamos ment ki. Az újpalotai lakótelepen meg ott van pár busz (talán a 173-as emelhető ki leginkább), meg a 69-62-62A-3 villamoscsoport hálózata (közvetlenül vagy 1 átszállással). Szerintem erre hivatkozva nem fog kijutni a 4-es metró az újpalotai lakótelepre. És igen, ha kijjebb vezetik, feltétlenül felszín alatti vagy felszíni vonalként kellene kivinni.

A másik irányt viszont arra hivatkozva támogatnám, hogy ha az M1-M7 bődületes forgalmának csak egy részét át tudná venni, akkor már lenne értelme annak a 2 plusz megállónak. Az első a lakótelepet érinti Gazdagréten, a másikat pedig egy jó nagy P+R-nek kellene kiszolgálnia.

gramercy 2010.03.25. 20:44:13

@fovarosi.blog.hu:

Kaposztasmegyer valoban egy agyament helyzet. Ujpest-Varoskozpont es Rakospalota-Ujpest vasutallomas kozott kellene egy kb. 2 kilometeres szakaszt epiteni a metronak (felulrol). Aminek raadasula egy resze mar kesz van, kihuzovaganykent...

A vasutallomas utan meg 1:1-ben lehetne a villamos (14-es viszonylat) vaganyait hasznalni, csak egy 3 vaganyt kellene odatenni (aram) plusz elkeriteni, meg a megallokat megemelni.

Komolyan nem tudom felfogni a 3-mas metrova kalvariajat :(

--

En is szivesen latnam a 4-es metrot egeszen Erd-nyugatig ahogy irtam: 1 vagany, feloras-oras kovetessel kvazi elovarosi vasutkent.
DE ennek majd akkor lesz ertelme (penz...), ha a 4-es Ujpalotaig er, elkeszult az Albertfalvai leagazas, ha az M5 kesz van, ha az M3 az egyik oldalon kaposztasig a masik oldalon meg az Ulloi ut alatt Ferihegyig er, tovabba keszen van a Deli-Moszkva-Nyugati alagut az S-bahnnak.
Na, utana lehet toldozni Torokbalin meg Erd fele.

EvilHedgehog 2010.03.27. 12:29:52

@gramercy: Érd-Parkváros-t az autópálya tökéletesen ki tudja szolgálni, szóval ott bőven elég lenne ha a virágpiachoz menne a busz.

A félórás, órás követés rosszabb lenne mint amit jelenleg a volánbusz kínál. Pillanatnyilag az autópályán Érd-Parkváros - Etele tér távolság az 25perc. Vasút sem tudna jobb eredményt produkálni...sőt....

charlie 2010.04.04. 16:02:26

miért nem kötik össze a metrót a vasúttal?

jön az elővárosi vonat nyugat-délnyugat felöl, kelenföldön lemegy a metróba, megy mint metró, keletinét (vagy az Örs vezér terén) kijön, és megy kelet vagy dél felé.

mint a párizsi RER vagy mifene.

Újpalotán hiába van ott a villamos, az emberek jó része a Bosnyák felé megy. A lakótelepen nem is szokott tömve lenni a 69-es, mikor a 173-as, 173E-s busz igen. Örs fele is elég szar a kapcsolat, 231-es félóránként, de nem is a központon át, meg a 277-es, de az meg csak a telep szélét érinti.
süti beállítások módosítása