2010 márciusában vezetett csoportban néztünk le az Etele téren a 4-es metró egyik legkülönlegesebb állomására. Ez a megálló nem csak a legelsőnek épülő állomás, hanem végállomás is egyben, ráadásul járműtelepe lesz, és innen irányítják majd a 2-es, 3-as, 4-es metróvonalakat is.
Az állomás épülőfélben és a Palatium Studió látványtervén
Ennél az állomásnál igyekeznek elkerülni a Moszkva térnél elkövetett hibát. Ott az egyik kijárat megépült (erről bővebben itt), a Széna tér felé a másik már nem. Kelenföldön viszont lesz kijárat Őrmező felé is, és az Etele tér felé is.
A most tervezett folytatás szerint ez csak ideiglenesen lenne végállomás, később a vonal továbbmenne Gazdagrét felé, Madárhegy (Budaörsi út) végállomással. Mintha a vonalhosszabbítások is már kettészakadtak volna jobb- és baloldalira: az MSZP a Bosnyák tér irányába történő meghosszabbítást nyomatja jobban, a Fidesz meg inkább Budaörs felé képzelné el a hosszabbítást. Én magam a Bosnyák tér felé vagy villamost javasolnék a lakótelepekig, vagy ha már metró, akkor csak két plusz állomással: a Keleti pu. után csak a Hungária körútnál és a Bosnyák téren épülne megálló. A másik irányba feltétlenül kivinném a vonalat, úgy, hogy az agglomeráció nyugati részének érdemi alternatívát adjon az M1-M7 bevezetőn meghaláshoz képest. Ehhez persze a kinti végállomáson egy szép nagy P+R parkoló is dukálna, meg egy fél tucat, legalább reggel gyakran járó ráhordó busz. No de ez már álmodozás 2020-ig...
Most ezeket a megállókat tervezik. Zölddel a most épülő első ütem.
Az Etele teret korábban már átépítették, a BKV buszok már az új felállás szerinti rendben közlekednek. A metróállomás kijáratát nem nehéz meglátni: azt kell most kerülgetni, ha a BKV buszáról a Volán buszpályaudvarára szeretnénk eljutni. Tehát van már villamos, busz, vonat, Volán-busz, és lesz metró. Valamint lesz egy 1400 férőhelyes P+R parkoló is az őrmezői oldalon - nagyon remélem, hogy ezt nem húzzák ki a projektből, és nem lesz az M5-ös autópálya mintájára egy túlárazott magánberuházás sem. A parkoló és a Volán-pályaudvar között alagutat terveznek építeni az autók és a buszok használatára. Így egy, a jelenleginél lényegesen forgalmasabb csopmópont lesz az Etele téren.
Odalentről a metrónak épül egy külön alagút is, amin keresztül az állomásról ki tud húzni a járműtelepre. A járműtelep a felszínen épül, most odáig sétáltunk fel ezen az emelkedős alagúton, hogy le tudjam fotózni a telep acélgerendás szerkezetét. Itt kerül majd elhelyezésre az a forgalomirányító központ is, ahonnan a 2-es, 3-as, 4-es vonalakat vezénylik majd. Az állomás 16-17 méterrel lesz a felszín alatt, és közvetlen átszállási lehetőséget kínál majd a MÁV járataira is. Ez is középperonos kialakítású mélyállomás lesz. Lifttel is le lehet majd jutni - remélem, az utazóközönség ezt nem azzal fogja meghálálni, hogy elrontja és összefirkálja a lifteket. A fenti képen látható a peron közepén két négyzetes kivágás - az a liftek helye, míg az állomás túlsó végében mozgólépcső fog lejönni. Meg a hátunk mögött is egy. Oldalt, a metrósínek (helye) felett ferde vonalú a falazat felső sarka - itt lesz majd hely az elektromos kábeleknek és a szellőzésnek. Az egyik oldalfalon megtaláltuk a korábban egy sablon segítségével bevésett kis rovart is. Ennek tervezője továbbiakat is el szeretne helyezni ezen a falon, majd meglátjuk, hogy mi sül ki az egészből. Mindenesetre jópofa dolognak tűnik, nem szokványos, de érdekes dekoráció. (A falon a lefolyások nyomait majd eltüntetik.)
Az alagútba is besétálhattunk egy kicsit - itt sokkal nagyobb rend és tisztaság van, mint az állomáson. A tübbinggyűrűk között öröm volt rohangálni egy nagyot, legalább olyan jó ott szlalomozni, mint a Vidámparkban a Hordóban. A gyűrűk meg vannak számozva: minden körgyűrű egy szállítmány Szlovákiából. A piros számok a fenti fotógaléria egyik képén látszanak is. A Bocskai útnál van az 1200. gyűrű, e cikk írásakor kb. 3100 beépített gyűrűnél tartanak a www.metro4.hu szerint. Az egyik alagút az Éva, a másik a Zsuzsa nevet kapta. Mint arra egy kommentelőm rávilágított, az "Északi-alagút keresztanya" szerepét Jánosi Zsuzsa világbajnok és olimpiai bronzérmes tőrvívó, a "Déli-alagút keresztanya" szerepét az 51 éve "a csillogó szemű hatéveseket a betűvetés tudományába bevezető" Román Éva tanítónéni vállalta magára.
karcagibalazs videója is aznap készült
Az állomás tervezői a Palatium Stúdió munkatársai, Erő Zoltán és Csapó Balázs voltak. A stúdió tervezte egyébként a következő két állomás, a Tétényi út (bővebben itt) és a Bocskai út (bővebben itt) állomásokat is.
A Pécsi volt Vasúti Felvételi Épület engedély nélkül bontásáról ld. itt.
Források:
http://www.metro4.hu/nyomvonal_allomasok_01_kelenfold.php
http://www.epiteszforum.hu/node/1874
http://www.epiteszforum.hu/node/1579
1116001 2010.03.22. 11:11:45
A fúrópajzsokat meg ugye megszavaztatták.
Az új aluljáró szintről nincs fotót?
És bármennyire is köszörüli a nép a nyelvét az építkezésen, szerintem igen is gyorsan haladnak.
És még nem halottam olyan metróról aminek az átadása ne csúszott volna, és a költségei nem emelkedtek volna:)
fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2010.03.22. 15:06:21
Fricy · http://epitos.blog.hu 2010.03.22. 19:33:27
Egyébként én oda P+R-t nem tennék ekkroa méretben. Aki iidáig bejön autóval az nem fog metróra szállni. A nagy P+R-nek inkább Budaörsön lenne a helye.
Fricy · http://epitos.blog.hu 2010.03.22. 19:36:36
A két alagútnak nevet is adott két XI. kerületi celebritás: az "Északi-alagút keresztanya" szerepét Jánosi Zsuzsa világbajnok és olimpiai bronzérmes tőrvívó, a "Déli-alagút keresztanya" szerepét az 51 éve "a csillogó szemű hatéveseket a betűvetés tudományába bevezető" Román Éva tanítónéni vállalta magára, egy-egy pezsgősüveget robbantottak szét a géplánc oldalán.
Forrás: index.hu/belfold/budapest/0403m4pjzs/
Vaandor 2010.03.23. 12:21:49
(*Nyilván minden peron nem lehet közvetlen liftes, de 1-2 forgalmasabb, pl. elővárosi simán)
Off: Nem tudom, hogy működik a blogajánlód, de látom, a kerületi blogokat szereted: obudai.blog.hu/
Fricy · http://epitos.blog.hu 2010.03.23. 12:42:19
A metróállomásról az aluljáószintre fognak vezetni a liftek. Az aluljáróból pedig minden vasúti peronhoz lesz lift ill. mozgólépcső is.
fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2010.03.23. 15:10:14
Vaandor 2010.03.24. 17:24:13
Amúgy lehet tudni, mi akadályoz(na) egy közvetlen (háromszintes) liftet?
Fricy · http://epitos.blog.hu 2010.03.25. 19:45:51
Ha jól tudom, tűzvédelmi okok miatt.
gramercy 2010.03.25. 20:09:22
Szep dolog lenne, ha Budaorsig menne az M1/M7 mellett. Sot, menjen egeszen Torokbalinton at Erdig, az M7 mellett. Egy vaganyon, feloras kovetessel.
DE.
Egy P+R parkoloba belefer nehany ezer auto. A metro elso szakaszanak napi utasszamat 400 ezerre becsulik. Tetszik vagy sem, Budaors fele a szerelvenyek URESEN fognak jarni. Meg akkor is, ha minden megallo melle teszunk P+R-t es kivisszuk Erd-nyugatig.
Ehhez kepest Ujpalota lakossaga 46 ezer ember, a megallotol 1-1.5 km tavolsagban. Zuglo lakossaga 130 ezer ember, a megalloktol 0.5-2 km tavolsagban. Atszallassal egy rakas masik viszonylatra.
De ha ez nem volna eleg, a VEKE-s/villamosos valtozat is azzal szamol, hogy kulonszintu palyan menne a villamos......akkor miert nem lehet ugyanott metro?
Mindenhol elhangzik, hogy az Ors vezer tere az atszallasok miatt az egyik legnagyobb bibircsok a jelenlegi halozatban. Erre a kritikusok most meg egy ilyet akarnak letrehozni, a Keletinel...
Nem a Bosnyak/Ujpalota meghosszabbitassal van a gond, hanem hogy a Keleti-Bosnyak szakaszon melyvezetes lesz. Itt van a kutya elasva. EZT kene feszegetni, ti. ebbol a penzbol kereg alatt ill. a Bosnyak utan a felszinen/feluljaron egeszen Ujpalotaig lehetne vinni. Kb. 180 mrd forintrol van szo.
Ebbol jelen allas szerint a Bosnyakig lesz melyvezetes. Ehelyett ebbol a penzbol mehetne Ujpalotaig is.
fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2010.03.25. 20:20:14
A másik irányt viszont arra hivatkozva támogatnám, hogy ha az M1-M7 bődületes forgalmának csak egy részét át tudná venni, akkor már lenne értelme annak a 2 plusz megállónak. Az első a lakótelepet érinti Gazdagréten, a másikat pedig egy jó nagy P+R-nek kellene kiszolgálnia.
gramercy 2010.03.25. 20:44:13
Kaposztasmegyer valoban egy agyament helyzet. Ujpest-Varoskozpont es Rakospalota-Ujpest vasutallomas kozott kellene egy kb. 2 kilometeres szakaszt epiteni a metronak (felulrol). Aminek raadasula egy resze mar kesz van, kihuzovaganykent...
A vasutallomas utan meg 1:1-ben lehetne a villamos (14-es viszonylat) vaganyait hasznalni, csak egy 3 vaganyt kellene odatenni (aram) plusz elkeriteni, meg a megallokat megemelni.
Komolyan nem tudom felfogni a 3-mas metrova kalvariajat :(
--
En is szivesen latnam a 4-es metrot egeszen Erd-nyugatig ahogy irtam: 1 vagany, feloras-oras kovetessel kvazi elovarosi vasutkent.
DE ennek majd akkor lesz ertelme (penz...), ha a 4-es Ujpalotaig er, elkeszult az Albertfalvai leagazas, ha az M5 kesz van, ha az M3 az egyik oldalon kaposztasig a masik oldalon meg az Ulloi ut alatt Ferihegyig er, tovabba keszen van a Deli-Moszkva-Nyugati alagut az S-bahnnak.
Na, utana lehet toldozni Torokbalin meg Erd fele.
EvilHedgehog 2010.03.27. 12:29:52
A félórás, órás követés rosszabb lenne mint amit jelenleg a volánbusz kínál. Pillanatnyilag az autópályán Érd-Parkváros - Etele tér távolság az 25perc. Vasút sem tudna jobb eredményt produkálni...sőt....
charlie 2010.04.04. 16:02:26
jön az elővárosi vonat nyugat-délnyugat felöl, kelenföldön lemegy a metróba, megy mint metró, keletinét (vagy az Örs vezér terén) kijön, és megy kelet vagy dél felé.
mint a párizsi RER vagy mifene.
Újpalotán hiába van ott a villamos, az emberek jó része a Bosnyák felé megy. A lakótelepen nem is szokott tömve lenni a 69-es, mikor a 173-as, 173E-s busz igen. Örs fele is elég szar a kapcsolat, 231-es félóránként, de nem is a központon át, meg a 277-es, de az meg csak a telep szélét érinti.