Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

Útikalauz a 4-es metróhoz

2015. március 28. - fovarosi.blog.hu

Ma lett egy éves a 4-es metró. Ez alkalomból egy éven át négyes metrózni fogunk, végigjárva az egész vonalat. De először nézzük meg: milyen is ez a négyes metró?

fovarosi.blog.hu: Metro4-2007-Vonal - indafoto.hu

Vonaltérkép 2007-ből. Hol változtak meg időközben az állomásnevek?

A 4-es metróra már a hetvenes években is születtek vázlatszintű tervek, de igazán a 2003-2004-ben lezajlott építészeti tervpályázatot tekinthetjük kiindulópontnak. A pályázat első helyezettje az Erő Zoltán vezette Palatium Építész Stúdió lett, ők készíthették el az engedélyezési terveket. A munkába ők vonták be a II. helyezett Budapesti Műhelyt és a III. helyezett Puhl és Dajka Építészeti Irodát, valamint a Sporaarchitects irodát és a Gelesz és Lenzsér Kft.-t. Bár épültek korábban is metróvonalak Budapesten, az azóta eltért technológiai fejlődésnek és az eltérő építéstechnikának köszönhetően rengeteg új kihívást jelentett a munka. Kezdetben az építészirodák közös programot dolgoztak ki a téralakítás, az anyaghasználat stb. kérdéseiben, majd az egyes állomásokat már saját ötleteik alapján tehették egyedivé. A vonalat így számos tényező teszi egységessé, miközben az egyes állomások egyedi karakterrel bírnak.

fovarosi.blog.hu: 2012AzEvEpiteszetiFotoja-VarghaMarkPeter - indafoto.hu
Vargha Márk Péter fotója 2012-ben Az Év Építészeti Fotója versenyen az I. helyezést érte el. Kitalálod, melyik állomáson készült?

Mik voltak a közös szempontok? Ahol csak lehetett, a résdobozos szerkezetű, ún. milánói módszer szerinti állomásépítést választották: felülről lefelé haladva, résfalazással építették meg az állomásokat. Ez egyrészt lehetővé tette, hogy a zárófödém megépítése után a felszínnek legalább egy része visszaadható legyen a forgalomnak, másrészt sok állomásnál lehetővé tette azt is, hogy természetes fény jusson le az állomásra. (Ilyet a 2-es, 3-as vonalaknál még nem láthattunk.)

fovarosi.blog.hu: Metro4-20140329-51 - indafoto.hu
Rákóczi tér, 2014. (kép: Fővárosi Blog)

Még olyan állomáson is sikerült "ablakot nyitni" a külvilág felé, mint például a Baross téri végállomás rendkívül forgalmas, közlekedési funkciókkal zsúfolt környezete. A természetes fény bejuttatása is közös cél volt: ahol csak lehetett, üvegtetőkön, felülvilágítókon, vagy éppen a fényt levezető vastag csöveken át eljuttaták a peron szintjére a napfényt. Ez nagymértékben csökkenti a bezártság érzetét, sokkal oldottabb hangulatot kölcsönöz az utasoknak, miközben még a világítás takarékosságához is hozzájárul.

fovarosi.blog.hu: Metro4-20140329-23 - indafoto.hu
(kép: Fővárosi Blog)

A természetes fény lejuttatása mellett közös pont az állomásokban az építészeti őszinteség gondolata is. A szerkezeteket nem takarták el, a keresztmerevítést szolgáló tartók, gerendák minőségi nyers betonfelületekként jelennek meg a vonal egészén. E nagy léptékű, robusztus és nyers elemeket az állomások bebútorozása ellenpontozza: a padok, a díszítő elemek, az órák, kijelzők emészthetővé és emberi léptékűvé teszik az amúgy hatalmas légterű állomásokat.

fovarosi.blog.hu: Metro4-20140329-45 - indafoto.hu
(kép: Fővárosi Blog)

A nyersbeton felületek mellett közös pontot jelentenek az acél és üveg felületek is - ezek használatát részben a tűzvédelem szempontjai is indokolták. A mesterséges világítás kialakításakor kézenfekvő szempont volt a ki- és beszállás tereinek hangsúlyos megvilágítása és persze a fő világítás kiépítése, gyakran a keresztmerevítést adó gerendákkal egységben megtervezve. Ezeket kisebb hangulatvilágítások egészítik ki - pl. egy-egy hangsúlyozott végfal megvilágításánál. A beépített bútorok is egységes képet mutatnak: a táblák, a padok, az órák fő szabályként azonos típuscsaládból valók.

fovarosi.blog.hu: Metro4-20140329-19 - indafoto.hu
(kép: Fővárosi Blog)

A közös elemek közül a szemnek különösen kedvesek Hegedűs Andrea textilművész munkái. Hegedűs Andrea tizenkét évi táncművészeti tevékenység után kezdett el intenzíven foglalkozni a családjában már hagyományokkal bíró textilművészeti munkával. 1997-ben végezte el az Iparművészeti Főiskolát, ami után karrierjét külföldön indította el. Budapestre hazatérve indította el saját stúdióját. 2011-ben a londoni Design 100% kiállításon mutatta be üvegtextil - azaz a textilt az üveggel együtt felhasználó - munkáit. Ilyen munkák kerültek a 4-es metró állomásaira, csakúgy, mint felső kategóriás irodaházakba, vagy magánlakásokba, többek között térelválasztó panelekként, üvegajtók díszítményeiként, recepciók hátfalaiként, konyhai falelemként . Bár a metróállomás bútorzata részben standardizált, ismétlődő, a két üveglap közé ragasztott textilekkel mégis mindegyik egyedi alkotássá vált: a Kálvin téren például színes szalagok, a II. János Pál pápa téren nagy citromsárga - narancssárga négyzetek színesítik az állomást, míg Kelenföld esetében az anyagvastagság változásából adódó áttetszőség a meghatározó.

Mielőtt útnak indulunk a Keleti pályaudvartól, egy praktikus érdekességre hívnám fel a figyelmet. A peron szélén, a biztonsági sáv mentén a padlóban futó LED-es fénycsík az egyik oldalon kék, a másik oldalon borostyánsárga színű. Ezek a vonat érkezésekor villogni kezdenek, majd ajtónyitáskor kialszanak. A fénycsík színe minden állomáson elmondja, hogy melyik irányba mehetünk azon az oldalon: a kék csík Kelenföld felé, a sárga csík a Keleti pu. felé visz!

A bejegyzés trackback címe:

https://fovarosi.blog.hu/api/trackback/id/tr47305068

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Egy meglepett ember 2015.06.10. 09:28:39

Én nagyon szeretem a 4-es metrót, minden nap utazom rajta lényegében, ha munkába megyek, vagy főiskolába. Személy szerint a Bikás park gyerekrajzokat idéző térelválasztói a kedvenceim, állomásként pedig a Móricz.
A biztonsági sáv szélén villogó LED is nagyon hasznos, mert a lépcsőn el tudjuk dönteni, hogy "megnyomjuk kicsit a tempót", hogy elérjük a szerelvényt, vagy legyintünk, hogy már úgyse érjük el, és megvárjuk a következőt.

Amúgy azt olvastam, hogy ha nem is mostanában, de a 3. ütem megvalósítása merült fel inkább, vagyis hogy Gazdagrét felé hosszabbítsanak. Azokról az állomásokról készültek látványtervek korábban, vagy csak az első ütemhez?
süti beállítások módosítása