Fővárosi Blog

A legújabb képek Budapestről a Fortepanon

2016. január 24. - fovarosi.blog.hu

A Fortepan ezúttal a Magyar Rendőr című újság fotóarchívumába túrt bele, és közölt egy bő 2000 képből álló válogatást. Budapesti épületek szempontjából a gyűjtemény fiatalabbkori, hetvenes-nyolcvanas évekbeli része tűnt különösen érdekesnek (leszámítva a 65352-os számú képet persze, amit remélhetőleg alaposan kinyomoztak a lelkes szervek annak idején). Amikor még birkákat hajtottak az autópálya fölött, amikor még foghíjas volt a Kálvin tér, amikor még csak épültek a metrók, és amikor elszabadult egy vasúti kocsi a Nyugati pályaudvaron... Nézzünk meg pár budapesti képet, a teljes gyűjteményhez katt ide!

fovarosi.blog.hu: 56osokTere-FelvonulasiTer-1981-fortepan.hu-66681 - indafoto.hu

66681: A mai 56-osok tere, 1981-ben még Felvonulási tér. A Lenin szobor - Pátzay Pál alkotása - 1965-ben került oda. 1989-ben restaurálás címszavával állványozták be a Nagy Imre újratemetés idején, de akkor már benne volt a levegőben, hogy itt nem restaurálás lesz, hanem eltávolítás... 1990 óta a Szoborpark főbejáratának egyik szobra.

fovarosi.blog.hu: ArpadHid-1981-fortepan.hu-66583 - indafoto.hu

66583: 1981, az Árpád híd kiszélesítése. A hídpályát csak a nyolcvanas években sikerült a mai méretére kibővíteni, az ötvenes évekbeli átadáskor még sokkal keskenyebb volt.

fovarosi.blog.hu: BajcsyIrodahaz-1966-fortepan.hu-65427 - indafoto.hu

65427: Sok budapesti képen az a legérdekesebb, ami nem látható. Ezen a képen például a Bajcsy-Zsilinszky út és a József Attila utca sarkán álló irodaház nem látszik még 1966-ban. Mert a ma is látható irodaház - Budapest legszexibb irodaháza - majd csak a nyolcvanas évek második felében épül oda, a Finta művek jóvoltából.

fovarosi.blog.hu: BankCenter-1981-fortepan.hu-66636 - indafoto.hu

66636: A háttérben a Nemzeti Bank épülete, az előtte levő parkocska az 1981-es képen még sokkal nagyobb, mint manapság. Mégpedig azért, mert nincs ott a Bank Center.

fovarosi.blog.hu: BarossTer-1983-fortepan.hu-67104 - indafoto.hu

67104: Talán sok ember emlékszik még rá, hogy a Keleti pályaudvar Thököly úti oldalában volt egy benzinkút - ezen az 1983-as képen ezt látjuk.

fovarosi.blog.hu: BudaiSkala-1980-fortepan.hu-66510 - indafoto.hu

fovarosi.blog.hu: BudaiSkala-1980-fortepan.hu-66511 - indafoto.hu

66510, 66511: Az 1980-as felvételen a mai Allee helyén egykor állt Budai Skála. Megnyitásakor ez volt a legmodernebb, legmenőbb áruház a városban.

fovarosi.blog.hu: EastWestBusinessCenter-1982-fortepan.hu-66910 - indafoto.hu

66910: Az Astoria kereszteződése 1982-ben. Itt is az érdekes, ami nem látható: még üres az a telek, ahol régesrégen a Nemzeti Színház állt, később pedig az East-West Business Center épült fel.

fovarosi.blog.hu: ErzsebetTer-1966-fortepan.hu-65389 - indafoto.hu

65389: Az Engels (ma: Erzsébet) tér parkolója. Korábban a Bajcsy-Zsilinszky út ezen oldalán is házak álltak, ezeket az ötvenes-hatvanas években bontották el, helyükre autóparkoló került. A rendszerváltás után többször is felmerült a Nemzeti Színház helyszíneként, de csak egy gödörig jutottak, a színház végül máshová került. A terület ma az Erzsébet téri park meghosszabbításaként az Akváriumnak és egy mélygarázsnak ad otthont.

fovarosi.blog.hu: ForgalomiranyitoKozpont-1980-fortepan.hu-66454 - indafoto.hu

66454: A Baross utca és az Üllői út közötti kis közben, a benzinkutas parkolóházzal szemben áll a BKV (BKK) forgalomirányító központja. A képen újkorában, 1980-ban látható.

fovarosi.blog.hu: HosokTere-1967-fortepan.hu-65512 - indafoto.hu

65512: 1967-ben még nem volt teljesen kiépítve a díszkőburkolat a Hősök terén.

fovarosi.blog.hu: HungariaFeluljaro-1981-fortepan.hu-66587 - indafoto.hu

fovarosi.blog.hu: HungariaFeluljaro-1982-fortepan.hu-66986 - indafoto.hu

66587 és 66986: Az M3-as autópálya bekötését biztosító Hungária felüljáró-rendszer kiépítése 1981-ben, illetve 1982-ben.

fovarosi.blog.hu: KalvinTer-1966-fortepan.hu-65388 - indafoto.hu

65388: A Kálvin tér 1966-ban. Akkoriban is elég rondán nézett ki, amikor még foghíjtelkek álltak a tér két oldalán. A nyolcvanas években a Korona szálló került a kép bal oldalára, a jobb oldalra pedig a 2000-es években két új irodaház, de a tér továbbra is elég "változatos" képet mutat, az autóforgalom terhelését a 4-es metró megépítése is csak részben tudta visszafogni.

fovarosi.blog.hu: KozlekedesiMuzeum-1966-fortepan.hu-65328 - indafoto.hu

65328: A Közlekedési Múzeum 1966-ban. Abban az évben, április 4-ére időzítve nyitották meg, a képen zsírúj állapotában látható a ma már nem látogatható kiállítás.

fovarosi.blog.hu: LehelPiac-1968-fortepan.hu-65602 - indafoto.hu

65602: Amikor nem volt még Lehel csarnok, akkor is voltak a téren kofák. Az 1968-as felvételen még a piacként látható "a Lehel".

fovarosi.blog.hu: M1M7Bevezeto-1968-fortepan.hu-65672 - indafoto.hu

65672: Zseniális kép: birkákat hajtanak az M1-M7 bevezető szakasz fölött. Mára nem kicsit megváltozott a városnak ez a fertálya.

fovarosi.blog.hu: M1M7Bevezeto-1978-fortepan.hu-66343 - indafoto.hu

66343: Légifelvétel a Budaörsi útról, 1978-ból. Ez a környék napjainkban komoly átváltozáson esett és esik át, így különösen érdekes ez a fotó.

fovarosi.blog.hu: M3-1981-Epul-fortepan.hu-66592 - indafoto.hu

fovarosi.blog.hu: M3-1983-fortepan.hu-67084 - indafoto.hu

66592 és 67084: Az M3-as autópálya budapesti szakaszának építése 1981-ben, és az elkészült út a Kassai téri felüljáróval 1983-ban.

fovarosi.blog.hu: Metro3-1982-AranyJanosUtca-fortepan.hu-66714 - indafoto.hu

66714: A 3-as metró Arany János utca metróállomásának építése 1982-ben.

fovarosi.blog.hu: NyugatiPalyaudvar-19621004-fortepan.hu-67496 - indafoto.hu

fovarosi.blog.hu: NyugatiPalyaudvar-19621004-fortepan.hu-67497 - indafoto.hu

67496 és 67497: A Nyugati pályaudvaron 1962 október 4-én történt baleset:

Október 4-én kora délután egy 411-es sorozatjelű gőzmozdony egy tíz kocsiból álló szerelvényt tolt be a Nyugati pályaudvar várócsarnokába, azonban a mozdony utáni kalauzkocsit nem csatolták hozzá a többi vagonhoz. A mozdonyvezető felfigyelt a hibára és próbálta megfékezni a lendületet vett szerelvényt, de már elkésett. A tíz vagonból álló kocsisor levált és megindult a síneken a csarnok bejárata felé. A szerelvény 14 óra 21 perckor átszakította a vágánybakot, majd az előtéren csúszott tovább, áttörte a várócsarnok üvegfalát és végül a nyílt utcán állt meg. A vasúti kocsi vége elérte a Lenin körút (a mai Nagykörút) szélét. A szerelvény a sínekről lefutva majdnem 30 méteres utat tett meg mire meg tudott állni. Szerencsére a hangosbemondón keresztül még időben tudták figyelmeztetni a vonatra várakozókat és a járókelőket, így nem történt tragédia: bár egy idős hölgy súlyosan megsérült, de halálos áldozata nem volt a balesetnek.

fovarosi.blog.hu: NyugatiTeriFeluljaro-1981-Epul-fortepan.hu-66589 - indafoto.hu

66589: A Nyugati téri felüljáró építése 1981-ben. Jól elszúrták, de nem az építész tervező hibája, hanem a kivitelezés túlzott sürgetése miatt. (Erről bővebben itt írtam.)




További érdekességek, aktuális infók Budapestről a Fővárosi Blog közösségi oldalain - kattints a logókra!

twitterlogo.jpgfblogo.jpgg_logo.png

A bejegyzés trackback címe:

https://fovarosi.blog.hu/api/trackback/id/tr358307554

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dreamy3 2016.01.25. 11:11:36

Astoriánál is volt Nemzeti Színház?

KDNP a selejtek gyűjtőhelye 2016.01.25. 11:36:48

Keletinél az ügető melletti kútnál rengeteget tankoltam, de a Keleti és Thököly között nem rémlik kút.

FF 2016.01.25. 12:11:21

@dreamy3: Az Astoriánál volt az első, még a mai Blaháról lebontott előtt.

@KDNP a selejtek gyűjtőhelye: pedig volt, a nagybátyám volt is ott kutas.

Eurydice 2016.01.25. 13:06:14

a Budaörsi utas képen a KCSSK is a helyén már :D

Kalocsai Tamás 2016.01.25. 13:26:51

Nem lehetett volna legalább valami tematika szerint haladni? Ha már úgysincs összefüggés a képek között, olvashatóbb lett volna legalább időrendben.

Lxxxx 2016.01.25. 13:55:08

@KDNP a selejtek gyűjtőhelye: A kilencvenes évek legvégén volt egy VW bogaram, ahhoz még ott vettem ablaktörlőlapátot, mert a közelben laktam. Úgyhogy tizenéve még megvolt a kút...

zsoci 2016.01.25. 16:42:09

És mennyivel jobb volt így a Kálvin tér, mint ebben a mostani közlekedhetlen agyrémben! A két baromi ronda irodaházról már nem is beszélek.

szepipiktor 2016.01.25. 16:53:42

Istenem... A keskeny Árpád híd!
Életünkért reszkettünk télen, amikor a tömött 84-es csuklós busz kígyózva, imbolyogva "száguldott" át rajta, az ablakból meg közvetlenül a zajló Dunát láttuk, mert alig 80 centis volt a járda... A korlát meg...
A Lehet teret meg pontosítsuk, mert láthatóan ifjú szerzővel van dolgunk.
Ott igen, piac volt, a Lehel piac!
A Lehel tér, az Élmunkás tér és ismét a Lehel tér idején IS!
Mert a csarnok már a gengszterváltást követően, a piacra épült, a csarnok nagy része ma is piacos kialakítású.
A csarnok csak 2002-ben épült...
A Váci-Bulcsú sarkon volt az Ezüstcipő presszó, az újpesti Fekete Laci presszója, mellette a csodás lángosos...
Ami döbbenetes, hogy a Lehel csarnok hivatalos oldalán Váci út - Gogol utca sarkot írnak, mert még a térképet sem ismerik... A Gogol utcában sem csarnok, sem piac nem volt és van...

Abfox · http://www.abfox.hu 2016.02.23. 11:23:14

Tök sok cikket írtak erről itt, egészen máskép látják: www.lobu.hu