A Fortepan ezúttal a Magyar Rendőr című újság fotóarchívumába túrt bele, és közölt egy bő 2000 képből álló válogatást. Budapesti épületek szempontjából a gyűjtemény fiatalabbkori, hetvenes-nyolcvanas évekbeli része tűnt különösen érdekesnek (leszámítva a 65352-os számú képet persze, amit remélhetőleg alaposan kinyomoztak a lelkes szervek annak idején). Amikor még birkákat hajtottak az autópálya fölött, amikor még foghíjas volt a Kálvin tér, amikor még csak épültek a metrók, és amikor elszabadult egy vasúti kocsi a Nyugati pályaudvaron... Nézzünk meg pár budapesti képet, a teljes gyűjteményhez katt ide!
66681: A mai 56-osok tere, 1981-ben még Felvonulási tér. A Lenin szobor - Pátzay Pál alkotása - 1965-ben került oda. 1989-ben restaurálás címszavával állványozták be a Nagy Imre újratemetés idején, de akkor már benne volt a levegőben, hogy itt nem restaurálás lesz, hanem eltávolítás... 1990 óta a Szoborpark főbejáratának egyik szobra.
66583: 1981, az Árpád híd kiszélesítése. A hídpályát csak a nyolcvanas években sikerült a mai méretére kibővíteni, az ötvenes évekbeli átadáskor még sokkal keskenyebb volt.
65427: Sok budapesti képen az a legérdekesebb, ami nem látható. Ezen a képen például a Bajcsy-Zsilinszky út és a József Attila utca sarkán álló irodaház nem látszik még 1966-ban. Mert a ma is látható irodaház - Budapest legszexibb irodaháza - majd csak a nyolcvanas évek második felében épül oda, a Finta művek jóvoltából.
66636: A háttérben a Nemzeti Bank épülete, az előtte levő parkocska az 1981-es képen még sokkal nagyobb, mint manapság. Mégpedig azért, mert nincs ott a Bank Center.
67104: Talán sok ember emlékszik még rá, hogy a Keleti pályaudvar Thököly úti oldalában volt egy benzinkút - ezen az 1983-as képen ezt látjuk.
66510, 66511: Az 1980-as felvételen a mai Allee helyén egykor állt Budai Skála. Megnyitásakor ez volt a legmodernebb, legmenőbb áruház a városban.
66910: Az Astoria kereszteződése 1982-ben. Itt is az érdekes, ami nem látható: még üres az a telek, ahol régesrégen a Nemzeti Színház állt, később pedig az East-West Business Center épült fel.
65389: Az Engels (ma: Erzsébet) tér parkolója. Korábban a Bajcsy-Zsilinszky út ezen oldalán is házak álltak, ezeket az ötvenes-hatvanas években bontották el, helyükre autóparkoló került. A rendszerváltás után többször is felmerült a Nemzeti Színház helyszíneként, de csak egy gödörig jutottak, a színház végül máshová került. A terület ma az Erzsébet téri park meghosszabbításaként az Akváriumnak és egy mélygarázsnak ad otthont.
66454: A Baross utca és az Üllői út közötti kis közben, a benzinkutas parkolóházzal szemben áll a BKV (BKK) forgalomirányító központja. A képen újkorában, 1980-ban látható.
65512: 1967-ben még nem volt teljesen kiépítve a díszkőburkolat a Hősök terén.
66587 és 66986: Az M3-as autópálya bekötését biztosító Hungária felüljáró-rendszer kiépítése 1981-ben, illetve 1982-ben.
65388: A Kálvin tér 1966-ban. Akkoriban is elég rondán nézett ki, amikor még foghíjtelkek álltak a tér két oldalán. A nyolcvanas években a Korona szálló került a kép bal oldalára, a jobb oldalra pedig a 2000-es években két új irodaház, de a tér továbbra is elég "változatos" képet mutat, az autóforgalom terhelését a 4-es metró megépítése is csak részben tudta visszafogni.
65328: A Közlekedési Múzeum 1966-ban. Abban az évben, április 4-ére időzítve nyitották meg, a képen zsírúj állapotában látható a ma már nem látogatható kiállítás.
65602: Amikor nem volt még Lehel csarnok, akkor is voltak a téren kofák. Az 1968-as felvételen még a piacként látható "a Lehel".
65672: Zseniális kép: birkákat hajtanak az M1-M7 bevezető szakasz fölött. Mára nem kicsit megváltozott a városnak ez a fertálya.
66343: Légifelvétel a Budaörsi útról, 1978-ból. Ez a környék napjainkban komoly átváltozáson esett és esik át, így különösen érdekes ez a fotó.
66592 és 67084: Az M3-as autópálya budapesti szakaszának építése 1981-ben, és az elkészült út a Kassai téri felüljáróval 1983-ban.
66714: A 3-as metró Arany János utca metróállomásának építése 1982-ben.
67496 és 67497: A Nyugati pályaudvaron 1962 október 4-én történt baleset:
Október 4-én kora délután egy 411-es sorozatjelű gőzmozdony egy tíz kocsiból álló szerelvényt tolt be a Nyugati pályaudvar várócsarnokába, azonban a mozdony utáni kalauzkocsit nem csatolták hozzá a többi vagonhoz. A mozdonyvezető felfigyelt a hibára és próbálta megfékezni a lendületet vett szerelvényt, de már elkésett. A tíz vagonból álló kocsisor levált és megindult a síneken a csarnok bejárata felé. A szerelvény 14 óra 21 perckor átszakította a vágánybakot, majd az előtéren csúszott tovább, áttörte a várócsarnok üvegfalát és végül a nyílt utcán állt meg. A vasúti kocsi vége elérte a Lenin körút (a mai Nagykörút) szélét. A szerelvény a sínekről lefutva majdnem 30 méteres utat tett meg mire meg tudott állni. Szerencsére a hangosbemondón keresztül még időben tudták figyelmeztetni a vonatra várakozókat és a járókelőket, így nem történt tragédia: bár egy idős hölgy súlyosan megsérült, de halálos áldozata nem volt a balesetnek.
66589: A Nyugati téri felüljáró építése 1981-ben. Jól elszúrták, de nem az építész tervező hibája, hanem a kivitelezés túlzott sürgetése miatt. (Erről bővebben itt írtam.)
További érdekességek, aktuális infók Budapestről a Fővárosi Blog közösségi oldalain - kattints a logókra!
dreamy3 2016.01.25. 11:11:36
gigantikus kertitörpe 2016.01.25. 11:26:22
KDNP a selejtek gyűjtőhelye 2016.01.25. 11:36:48
Division 2016.01.25. 12:09:47
FF 2016.01.25. 12:11:21
@KDNP a selejtek gyűjtőhelye: pedig volt, a nagybátyám volt is ott kutas.
Eurydice 2016.01.25. 13:06:14
Kalocsai Tamás 2016.01.25. 13:26:51
Lxxxx 2016.01.25. 13:55:08
zsoci 2016.01.25. 16:42:09
szepipiktor 2016.01.25. 16:53:42
Életünkért reszkettünk télen, amikor a tömött 84-es csuklós busz kígyózva, imbolyogva "száguldott" át rajta, az ablakból meg közvetlenül a zajló Dunát láttuk, mert alig 80 centis volt a járda... A korlát meg...
A Lehet teret meg pontosítsuk, mert láthatóan ifjú szerzővel van dolgunk.
Ott igen, piac volt, a Lehel piac!
A Lehel tér, az Élmunkás tér és ismét a Lehel tér idején IS!
Mert a csarnok már a gengszterváltást követően, a piacra épült, a csarnok nagy része ma is piacos kialakítású.
A csarnok csak 2002-ben épült...
A Váci-Bulcsú sarkon volt az Ezüstcipő presszó, az újpesti Fekete Laci presszója, mellette a csodás lángosos...
Ami döbbenetes, hogy a Lehel csarnok hivatalos oldalán Váci út - Gogol utca sarkot írnak, mert még a térképet sem ismerik... A Gogol utcában sem csarnok, sem piac nem volt és van...
Girhes Joe 2016.01.25. 17:03:57
A Kálvin tér az nagyjából ekkoriban nézett ki utoljára jól:
budapestcity.org/11-egyeb/utcak-terek/Kalvin-ter/Danubius-kut-kalvin-ter.jpg
Abfox · http://www.abfox.hu 2016.02.23. 11:23:14