Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

Ötven éve írták - 1966 július

2016. július 01. - fovarosi.blog.hu

A Blaha Lujza téri aluljáró padlója a régi Erzsébet hídról került "az EMKE" felszíne alá. 20-25 emeletes házakat terveztek a Flórián térre. Jól haladt a metróépítés az Astoriánál. Beindult Finta József karrierje. Megszületett a Magyar Munkásmozgalmi Múzeum. Ez történt fél évszázaddal ezelőtt Budapesten.

fovarosi.blog.hu: Aluljaro-Blaha-1960asEvek-Fortepan.hu2 - indafoto.hu Július 2: Időnyereség az EMKE-aluljáró építkezésénél. (...) ...az eredeti határidő december 31. volt, de az építkezésben kooperáló húsz vállalat időközben megkötött szocialista szerződése már december 20-i befejezéssel biztatott. Újabban a fővállalkozó, a Közlekedési Építő Vállalat a kongresszusi munkaverseny keretében felajánlotta, hogy szeptember 15 helyett augusztus 31-re teremti meg a lehetőséget a vasútépítőknek ahhoz, hogy megkezdjék a villamospálya, a felsővezeték helyreállítását. (...) Mindenesetre az építkezés középpontjában húzódó főgyűjtőcsatorna régi boltozatának gépi "felszeletelése" Forstner Miklós építésvezető véleménye szerint legalább egyhetes időnyereséget jelentett a légkalapáccsal történő bontással szemben. A csatornán már új vasbeton födém áll. Ez lesz egyben az aluljárócsarnok alaplemeze is. A födém csupán a két végén nyitott még, hogy a zsaluzáshoz 60 méter hosszúságban felhasznált faanyagot a beton megkötése után elszállíthassák. A 25 centiméter magas vasbetonra vaslemez szigetelés, majd habarcs kerül. Ebbe ágyazzák a szürke mauthauseni gránitkockákat - az Erzsébet-híd pilléreinek anyagát -, amin a gyalogosforgalom is lebonyolódik majd. A Kőfaragó Vállalat dolgozóira most már napról napra több munka hárul, hiszen a padlóburkolaton kívül ki kell szabniuk az aluljárócsarnok falainak lábazataihoz és az oszlopokhoz szükséges fekete márványt is. (...) A legújabb elképzelések szerint a mennyezetet poliészter habbal szórják be, majd a megkocsonyásodó anyagba kőzúzalékot kevernek, ami ízléses, tartós, mosható, "borzolt" felületet ad a mennyezetnek. (...) Már a harmadik negyedévben 25, a Kossuth Lajos utcai fénytengelyből ismert 4x400 wattos, ostornyeles higanygőzlámpatestet és 60 1500 wattos stadion-fényszórót szállítanak a kereszteződésnek és környékének új közvilágítására. Az aluljárócsarnokot 335 6x20 wattos fénycsöves lámpával szerelik fel, ezek lényegesen nagyobb fényerőt adnak az Astoria-aluljáró világításánál. (Népszabadság)

Július 3: A következő házgyár Dunakeszi határában épül, területét most jelölte ki a Pest megyei tanács végrehajtó bizottsága. Több mint 48 katasztrális holdat bocsátottak rendelkezésre a házgyár létesítésére. (Magyar Nemzet)

Július 2: Az év végén termelni kezd a Lágymányosi Kenyérgyár. Az év végére Lágymányoson elkészül a főváros, az ország legkorszerűbb kenyérgyára. (...) A 33 millió forintért épülő gyárban a legmodernebb technikára és a szakértelemre bízzák a kenyérsütést. Már megérkezett a határra a Rabinovics típusú három szovjet tésztagyártó gépsor, az NDK gyártmányú alagútkemencék pedig összeszerelve várják az üzempróbát. (...) A gépek tulajdonképpen automatikusan, a vezérlőpult irányítása alatt dolgoznak, így a melléjük állított szakmunkásoknak csak az ellenőrzés feladata jut. Egy műszakban mindössze 18-20-an lesznek az új kenyérgyárban, ahová már be sem kerül az ősi szerszám, a hosszúnyelű lapát. A tervek szerint szeptember elsején megtarthatják az üzemben a műszaki átvételt, s előreláthatólag decemberre már teljes kapacitással dolgozik a lágymányosi gyár: naponta négy és fél vagonnyi friss kenyeret süt majd a környék lakóinak. (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: ObudaiLtp-19660703-Nepszabadsag-02 - indafoto.hu Július 3: Megkezdődik Óbuda rekonstrukciója. A III. kerületi Tanács legutóbbi, június végi ülésén megtárgyalta Óbuda nagyszabású távlati rekonstrukciós, városrendezési tervét, amelyet a Budapesti Városépítési Tervező Intézet kollektívája dolgozott ki, s amelynek megvalósítása már a harmadik ötéves tervben megkezdődik. (...) Az Árpád-hídfőnél, a Hármashatár-hegy aljában felépülő új városnegyedben hozzávetőlegesen 21 ezer összkomfortos, távfűtéses lakás létesítését tervezik. Ez a lakásmennyiség a Szentendrei úton létesített házgyár termékeinek folyamatos gazdaságos felhasználását tenné lehetővé, körülbelül hét éven keresztül. A Flórián tér mellett felépülő városközpontban 20-25 emeletes házak is lesznek, ezekben helyezik majd el a közigazgatási és kulturális intézményeket, s a monumentális épületek környékén régi házcsoportok, földszintes utcarészek, úgynevezett városképi rezervátumok, műemlékek idézik majd az egykori Óbuda hangulatát. A távlati tervben szerepel egy hegyi kötélpálya létesítése, amely a Vörösvári és Bécsi úti kereszteződéséből kiindulva, a festői szépségű Hármashatár-hegy csúcsára szállítaná az utasokat, kirándulókat, külföldi turistákat.

Ez a jövő, amely az idők folyamán bizonyára még módosul, változik. De ami már a harmadik ötéves tervben megvalósul, az a következő: a Flórián tértől kissé északabbra és délebbre eső területen lebontásra kerülő roskatag házak helyén beépített szekrényekkel, korszerű konyhával, fürdőszobával 3100 új lakás épül a házgyár segítségével, kilencemeletes lakóházakban. Felépítenek három bölcsődés és óvodát, lakókörzetenként egy-egy ABC áruházat, egy 24 tantermes iskolát, egy teljesen modern nagy áruházat a Vörösvári úton, bővítik és újjáalakítják a közműhálózatot, s az új lakótelep távfűtésének kiszolgálására új fűtőerőmű létesül. A mintegy 837 millió forint költséggel megvalósuló komplex városfejlesztési beruházás kiviteli tervei még az idén elkészülnek - tervező a LAKÓTERV -, jövőre megkezdődik a régi épületek bontása, a közművek korszerűsítése, 1969-ben pedig sor kerül az új óbudai lakótelep első lakásainak átadására. (...) (Népszabadság)

Július 5: Új telefonközpontot építenek a régi lágymányosi távbeszélő főközpont mellett. Az új telefonközpont az I., a II., a XII., és a XXII. kerületben, Budaörsön, Törökbálinton és Diósd községben segíti majd a telefonhálózat bővítését. Az alapozási munkák megkezdődtek. (Magyar Nemzet)

Július 8: Halvendéglő nyílik a Józsefvárosban, éjszakai bár a kis Royalban. Új, különleges vendéglátó helyek nyílnak a közeljövőben Budapesten: a Pannonia Szálló és Vendéglátó Vállalat a Józsefvárosban a Bláthy Ottó utcában halvendéglőt építtet. Külön érdekessége lesz a halételeken kívül, hogy falait kalocsai pingálóasszonyok díszítik. Augusztus 20-án megnyílik a budai Kis Royal Étterem. Berendezését teljesen kicserélték, de megőrzi hagyományos, intim hangulatát. Eszpresszója helyén viszont éjszakai bár nyílik. A Kossuth Lajos téri Országház Étteremből bolgár vendéglő lesz, a Batthyány téren magyaros borozó nyílik. Ebben különleges felvágottakat szolgálnak fel - borkorcsolyának. (Magyar Nemzet)

Július 8: Korszerűsítik a Nyugati pályaudvart. Néhány hete új, korszerű átjárócsarnok fogadja az utasokat a Nyugati pályaudvaron. A közönség azóta birtokba vette a modern információs irodát is, s az IBUSZ-nak sem kell már szégyenkeznie az elavult iroda és váróterem miatt. (...) Hátravan még a körúti oldalon a toronyépület s a benne levő szolgálati lakások, valamint az elárusítópavilonok korszerűsítése. Állványok borítják még az Utasellátó Étterem főbejáratát is. (...) A korszerűsítés mellett a tervezők számolnak a forgalom növekedésével is: az újjászületett pályaudvar a távlati elképzelések szerint mintegy 40-50 százalékkal több vonatot fogad majd, s a napi átlagos utasszám a jelenlegi 40 ezerről körülbelül 60 ezerre növekedhet. Zsúfoltság azonban nem lesz: ezt biztosítja majd a korszerű, hatalmas váróterem s több új pénztár is. A távlati tervek szerint aluljáró köti majd össze a pályaudvar peronját a gyorsvasút Marx téri állomásával. (Népszabadság)

Július 10: A Víziváros I. kerületi foghíj-telkei fokozatosan beépülnek. A Donáti utca 4-10. és 20-22., a Hunyadi János utca 22. és 25., az Iskola utca 34., 38. és 42., valamint a Toldy Ferenc utca 48. és 74. szám alatt épülő új házak összesen 240 lakással gyarapítják a kerület lakásállományát. (Magyar Nemzet)

Július 10: Új laboratórium épül a KÖJÁL számára. Új, korszerű központi laboratórium épül a Fővárosi Közegészségügyi - Járványügyi Állomás részére. A Váci út, a Mura utca és a Cserhalom utca által határolt területen http://fovarosi.blog.hu/2013/02/23/100_eves_a_fertotlenito_intezet emelik a háromszintes épületet, amely a vírusos fertőzéses betegségek elleni küzdelem gyakorlati színhelye lesz. Minden egyes szakmának külön laboratóriumot rendeznek be. A modern, új intézmény építését 13 és fél millió forint költséggel a jövő évben kezdik meg és előreláthatólag 1968-ban adják át rendeltetésének. (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: Hilton-BudaiVar-1950esEvek-fortepan.hu-24264 - indafoto.hu Július 10: Idén 26 milliót fordítanak a Vár lakónegyedének felújítására. A Vár nagy lakónegyede épületeinek felújításával foglalkozott most tartott ülésén az I. kerületi tanács végrehajtó bizottsága. (...) A Magyar Tudományos Akadémia megbízásából folytatják az Úri utca 49-53. alatti komplexum helyreállítását. A Kapisztrán téren új épületet terveznek. Az ősszel megindul a Tárnok utca 9-11. alatt egy tizenkét tantermes iskola építése. Ugyancsak a Magyar Tudományos Akadémia beruházásaként állítják helyre az Úri utca 62. és az Országház utca 21. számú épületeket. Készül a tanulmányterv a Hess András tér 1-2. számú ingatlannak szálloda céljára történő helyreállítására. A Halászbástya északi tornyában vendéglátóhely létesül. Újra megindul a várfalak helyreállításának munkája. A Szentháromság-szobor felállítására a tér rekonstrukciója kapcsán kerül sor. Korszerűsítik a Vár közvilágítását. Új formájú lámpákat szerelnek fel. A távfűtő-vezeték kiépítése is már a közeljövőben megindul a Várban. Elsősorban a Vár középületeit kapcsolják be a távfűtésbe.

Tájékoztatták a végrehajtó bizottság tagjait a palotakomplexum helyreállításáról. Ez év végéig elkészül a Budapesti Történeti Múzeumot befogadó épület, a Déli-kert, és az úgynevezett Romkert, ezt a jövő évben a közönség részére is megnyitják. 1970-re várható a kupola, a Nemzeti Galéria és a Legújabbkori Történeti Múzeum helyiségeinek befejezése. Addig elkészül a volt Karmelita-kolostor, a Várszínház, a Sándor-palota homlokzatának helyreállítása is. A Várszínház és a Sándor-palota belső újjáépítése 1973-ra fejeződik be. (Magyar Nemzet)

Július 12: Eszperantó parkot avatnak Budapesten augusztus 5-én, Hirosima bombázásának évfordulóján. A népek barátságának ezt a jelképes fórumát a Magyar Eszperantó Szövetség kezdeményezésére létesíti a fővárosi tanács az Erzsébet-híd budai hídfőjét övező parkrendszeren belül, a Rácz fürdő előtti térségen. A Fővárosi Emlékmű Felügyelőség nemzetközi nyelvű és magyar feliratú eszperantó obeliszket állít fel a parkban. (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: MunkasmozgalmiMuzeum-1970esEvek - indafoto.hu Július 13: Budapest új kulturális intézménye: a Magyar Munkásmozgalmi Múzeum. A Belváros szívében van a Magyar Munkásmozgalom Múzeuma, Budapest egyik legfiatalabb kulturális intézménye. Nincs még egyhónapos sem, új nevét július elsején vette fel. De még akkor is fiatal, ha jogelődjének az 1957-ben alakult Legújabbkori Történeti Múzeumot tartjuk.

(...) A legújabb kor története elválaszthatatlan a munkásmozgalmak történetétől. Az anyaggyűjtést kezdettől fogva erre alapozták. A történészek ezt a kort 1917-től számítják, a múzeum azonban abból az elgondolásból indultak ki, hogy a magyar munkásmozgalom kezdeteit, eredőit is felkutatják. Így a történelmi fejlődés folyamatában élőbb, érthetőbb, közvetlenebb lesz az anyag dokumentálása. A gyűjtés tehát a magyar polgári forradalom, a szabadságharc bukásának évétől, 1849-től kezdődött. (...) A múzeum jelenlegi épülete nem alkalmas a magyar munkásmozgalom sokoldalú bemutatására. Még a felszabadulás huszonöt éves évfordulójára rendezendő nagyszabású kiállításunk előtt szeretnénk egy igényes és szép anyagot bemutatni a Várban, jövő év április 4-én, egyelőre ideiglenes helyen. Az Októberi Szocialista Forradalom 50. évfordulójára nagyszabású reprezentatív kiállítást tervezünk a Műcsarnokban. (...) (Magyar Nemzet)

Július 14: Így készül a Fényújság. Lenin körút 12, a kapu alatt jobbra: itt található a legkülönlegesebb újság, a fényújság "szerkesztősége". Egyetlen kis szobában zsúfolódik minden kellék. Jobb oldalon távgépíró-berendezés, középütt van a kapcsolókkal, műszerekkel felszerelt vezérlőpult, bal oldalon pedig a jeleket az utcai fénytáblára továbbító egység kapott helyet. A kéttagú szerkesztőség (egy gépírónő és egy műszaki szakember) ügyeletes vezetője, Kovács Sándor technikus "adás" előtt gondosan megvizsgálja a fényújság berendezéseit; elsősorban a legkényesebb "memória"-egységet. - Akik nézik a fényújságot, bizonyára észrevették, hogy egy-egy reklámszöveget egymás után többször megismétlünk. A gépnek azonban csak egyszer kell "megmutatni" a mondatot, és utána már, akár órákon át automatikusan írja. Aránylag egyszerű módon jut el a szöveg a kis szobából az utcai fénytáblára. A hirdetéseket, az MTI híreit, és az időjárás-jelentést írógéphez hasonló géptávíró-berendezéssel lyukszalagra rögzítik. Ezt a szalagot azután az adás kezdetekor a lejátszógépre helyezik: az egyes betűk a negatív és pozitív áramimpulzusok variációiból alakulnak fénybetűkké, és 40 ezer tranzisztor, valamint több kilométer hosszú vezetékrendszer segítségével megjelennek a táblán. Ilyenkor nyáron, este fél 7-kor kezd a fényújság. Addigra már lyukszalagra rögzítik a teljes szöveget, amit fél 11-ig olvashatnak a Körút járókelői. (...) (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: Astoria-Epul - indafoto.huJúlius 15: Mélyépítési szenzáció a Kiskörút és Rákóczi út kereszteződés alatt. Munkasikert ünnepeltek csütörtökön a földalatti Astoria-mélyállomásának építői: befejezték a mélyállomás kialakítását, elkészült a felszín alatt 26-30 méternyire a hatalmas utaselosztó térség és a két peron. Eddig sűrített levegő védelme alatt dolgoztak, most azonban, hogy építészetileg befejezték a munkát, az óriási föld alatti térségből - amely körülbelül 120 méter hosszú, 40 méter széles és néhol 13 méter magas - kiengedhették a sűrített levegőt.

A régebbi elgondolások nem terveztek földalatti állomást a Rákóczi út és Kiskörút kereszteződésében. A felszín alatt az Astoriánál csak két vonalalagutat építettek az ötvenes évek idején. A földalatti építési programjának felülvizsgálata során azonban, a 60-as években az a döntés született, hogy a Belváros kapujában, a Kiskörút és Rákóczi út kereszteződésében mégiscsak kell egy állomás, mert a Deák téri és Blaha Lujza téri állomás egymástól távol van.

fovarosi.blog.hu: Astoria-1963 - indafoto.hu Rendkívül nehéz műszaki feladat elé kerültek a tervezők. Azt kellett megoldaniuk, hogy a már meglevő két vonalalagút közé iktassanak be állomást. Olyan műszaki megoldást alkalmaztak, ami a földalatti-építkezéseknél eddig ismeretlen volt.

Az állomás építése a Rákóczi út tengelyében, a kereszteződésnél az óriás vasbetonszekrény süllyesztésével kezdődött, amely magában rejtette a körülbelül 8,5 méter átmérőjű mozgólépcső - ferde - alagút felső részét. Az alsó részét, amely a felszín alá körülbelül 30 méterrel nyúlik, már bányászati módszerekkel képezték ki. Ezután alakították ki az eddig még sehol sem alkalmazott műszaki megoldással az utaselosztó térségeket és a peront.

Csütörtökön a dolgozók már úgy jutottak le az Astoria-mélyállomásra, hogy nem kellett bezsilipelniük. A csarnokok hatalmas arányai, az építészeti megoldások még azokat is meglepték, akik már ismerik a többi földalatti-állomás hatalmas térségeit. Az építők kifejtették, sikerült áthidalniuk a két, már korábban épített vonalalagút adta építészeti nehézségeket. A munkálatok során beigazolódott, hogy ennek az új állomástípusnak az építése gazdaságosabb a korábban alkalmazott állomásépítési megoldásoknál. Az Astoria-állomás építőire még sok munka vár. A többi között szigetelniük kell a betonból épült csarnokokat, ami hosszadalmas munka, és nagy alaposságot követel, be kell szerelni a gépészeti berendezéseket, ki kell alakítani a pályát, márvánnyal, illetve műkővel kell burkolni az állomást stb. Az Astoria-állomás építésénél azonban a földalatti dolgozói a munka nehezén túljutottak. (Népszabadság)

Július 15: 540 lakás befejezése várható az év végéig a kelenföldi lakótelepen. A lakótelep kiszolgálására mintegy hat kilométernyi csatorna és négy kilométer hosszúságú gázvezeték építésének előkészítését, illetve kivitelezését kezdik meg. (Magyar Nemzet)

Július 16: Hetvenezer lakosú új városrész épül Káposztásmegyeren. Budapest fejlődéstörténetének jelentős eseménye, hogy az Építésügyi Minisztérium és a fővárosi tanács végrehajtó bizottsága meghirdette a pályázatot a Káposztásmegyer területén létesítendő, mintegy 70000 lakos részére épülő, új városrész tervezésére. Budapest fejlesztési és telepítéspolitikai tervében Káposztásmegyer, mint a főváros legnagyobb városrésze szerepel. Az új városrészt házgyári technológiával építik fel. A kijelölt területen a házgyár által termelt építőelemekből 5, 11 és maximálisan 16 szintes lakóépületeket emelnek. (...) A tervpályázat határideje december 5-én jár le, és december 31-ig hirdetik ki a döntést. (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: Intercontinental-Marriott-KoraiTerv-02 - indafoto.hu Július 16: A Duna-parti szállodasor tervei. Mint a sajtó már hírt adott róla, megszületett a döntés: újjáépül a századforduló táján emelet Duna-parti szállodasor. A Lakó- és Kommunális Épületeket Tervező Vállalat két építésze, Finta József és Kovácsy László elkészítette a terveket, amelyeket a Fővárosi Tanács s a beruházó, a Belkereskedelmi Minisztérium már elfogadott. (...)

A 4 tervezett szálloda közül az elsőt 11 szintesre tervezik a Vigadó és a Duna Szálló között. A tervezők maximálisan kihasználták a leendő szálló kitűnő fekvését: a 360 szoba közül egy sem lesz, amelynek az erkélyéről ne a Dunára és a hegyekre nyílna a kilátás. Ezt az épület T alakja biztosítja: amint a képen is látható, a T betű lába a Duna felé néz. (...) A hatalmas konyha és cukrászati üzem mellett fodrászat, Konzumturist és IBUSZ-iroda is lesz az épületben, s az alagsorban 140-150 férőhelyes garázs kap helyet. S végül még egy titkos terv: a tetőn esetleg eszpresszó vagy étterem is épül majd. A tervek szerint jövőre megkezdődik az építkezés, és az ország legkorszerűbb szállóját 1969 végén adják át rendeltetésének. (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: CorvinAruhaz-1966 - indafoto.hu

Július 16: Mától új főbejárat a Corvin Áruházba. Az építők ugyan még nincsenek a helyszínen, a Corvin Áruház dolgozói azonban már készülődnek az ország legnagyobb áruházának rekonstrukciójára. A homlokzat átépítését készítik elő azzal, hogy bezárják a Blaha Lujza téri főbejáratot. Helyette a Somogyi Béla utcában az eddigi áruátvételi kaput alakították át főbejárattá, amely szombattól működik. A közönség ezenkívül ugyanúgy, mint eddig, az étterem bejáratán keresztül is bejuthat az áruházba. Pénteken, a zárás után kissé átrendezik az új, ideiglenes főbejárat környékét, a földszinti osztályokat azonban ez a változás nem érinti, a vásárlók ugyanott találják meg a keresett cikkeket, ahol eddig. (Népszabadság)

Július 19: Légfűtött fürdőkád és római kori "kuka" Óbudán. Az óbudai Corvin Ottó utcában érdekes helytörténeti múzeum nyílt meg vasárnap. Ezen a helyen 1950 és 1953 között az óbudai posta építkezése alkalmával több római kori ház és egy kisebb temető alapfalai és emléktárgyai kerültek elő az i.e. I-IV. századból. (...) Az Óbudán rekonstruált helyiségsor központi, nagyobb terméhez egy szomszédos római épület fürdőterének félkör alakú medencéje csatlakozik, mely a feltárások szerint kiterjedt, több helyiségből álló fürdőhöz tartozott. Feliratos, faragott sírkövek, edénymaradványok, valamint a kitűnően megoldott fűtés következtében meglepő épségben maradt festménytöredékek adnak a több évi szünet után a közönség számára most megnyíló kis múzeumban áttekinthető képet Aquincum katonavárosának magas szintű urbanisztikai fejlettségéről. (...) (Magyar Nemzet)

Július 22: Eltűnt a nagykörúti csatorna szája. Állnak már az aluljáró oldalfalai is. Hosszú hetekig láttuk a Rákóczi út és a Lenin körút kereszteződésénél átutazóban a villamosokból az Emke-aluljáró építkezési területét, sőt a kibontott nagykörúti csatorna "száját" és a csatorna sebes folyású vizét is. Csütörtökön változás történt: az aluljáró egész nagycsarnokát már deszkatető fedte, mert az építők határidő előtt fejezték be a csatorna átalakítási munkálatait és már összekötötték a régi és az újonnan megépített főgyűjtő csatornát. Az egyik legnehezebb műszaki probléma volt a főgyűjtő átépítése, amellyel egyidőben új óriáscsövekeket kellett elhelyezni, a Vízművek új főnyomó vezetékét kellett a kereszteződésnél a vízbujtató alagútba helyezni. Itt húzódik ugyanis az 1200 milliméter átmérőjű főnyomó vezeték. Megkezdődött az új csövek hegesztése is, s elkészült az aluljáró alapja, állnak már az oldalfalak is. (...) (Magyar Nemzet)

Július 24: Telepszerű társasházak építésére készülnek tervek a fővárosban. A többi között a Kacsóh Pongrác úton 900 lakás építését kezdik meg a jövő évben, a XX., Mártírok útján 280 családi otthont emelnek, a XXII., Bartók Béla úton 700 család elhelyezését tervezik. A főváros legnagyobb övezete a Pestlőrincen felépülő 1800 lakásos KISZ-lakótelep lesz. (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: SzabadsagHid-1980asEvekEleje-AbVanDonselaarFelvetele - indafoto.hu
A Szabadság híd szürkére festve (Ab van Donselaar felvétele a nyolcvanas évek elejéről)

Július 26: Színarany füstlemezek, húsz tonna festék. (...) A festés talán legnehezebb szakasza mindjárt az előkészületi fázis - pneumatikus működtetésű pisztolyokkal rozsdátlanítják, verik le a kétévtizedes festéket. Korrózióvédelmi szempontból ugyanis elsőrendű fontosságú a tiszta felület. A Szabadság-híd új színe hasonlítani fog az Erzsébet-hídéhoz, csak néhány árnyalattal lesz sötétebb. A 30 ezer négyzetméter felületet ötször mázolják át, a két réteg míniummal és az alapozó réteggel kézi úton, a fedőfestékkel és a zománccal gépi szórással vonják be a hidat. A tíz tonna mínium és az ugyanilyen mennyiségű durol festék értéke együttesen 2,2 millió forint. A turulmadarak alatti gömböket színarany füstlemezzel vonják be, ezek mintegy húszezer forintba kerülnek. A festést a tervek szerint legkésőbb november végére befejezik. (...) (Magyar Nemzet)

Július 26: Elkészült Óbuda lakásépítési programja. Óbuda a most soron következő ötéves tervidőszakban lendületesen fejlődik. A véglegesen elfogadott rendezési terv mintegy 100 hektárnyi területre terjed ki, ahol nagyszabású építkezések indulnak. Az új építkezések mintegy 38 százalékos szanálást követelnek. Ez azzal magyarázható, hogy Óbuda központjában az üzlethálózat programja jelentősen kibővült és a helyszükséglet megnőtt.

fovarosi.blog.hu: ObudaiLtp-1970esEvek-ASzentendreiUtAFlorianTernel-fortepan.hu-47 - indafoto.hu
A Flórián tér környéke a hetvenes években. (fortepan.hu, 47357)

Az új lakásépítkezéseket a Korvin Ottó utcától, a Szentendrei úttól nyugatra fekvő területeken valósítják meg a tervezett városközpont helyének érintetlenül hagyásával. Óbuda új városközpontját a Kiscelli út, a Korvin Ottó utca, Vörösvári út, és a Szőlő utca határolja. Az építkezések lebonyolításához 1229 lakást kell lebontani. A szanálás három szakaszban történik. Az építkezéshez szükséges telkek kisajátítása, a lebontandó épületekért fizetendő kártalanítás és a bontási költségek 28 millió forintot igényelnek.

A lakásépítkezések és a járulékos létesítmények teljes költségelőirányzata meghaladja a 837 millió forintot. Az első ütemben 1034 lakás épül, a második ütemben 1000, a harmadik szakaszban 1145, összesen tehát 3179 lakást létesítenek. Nagyobbára 10 emeletes házakat emelnek házgyári építőelemekből. A lakások 3,4 és 5 férőhelyesek lesznek. A 4 férőhelyesek aránya 62 százalék. Egy-egy lakás átlagos alapterülete 48,3 négyzetméter. Valamennyi lakást távfűtéssel látnak el. Járulékos beruházásként óvodák, bölcsődék, ABC áruházak, vendéglátóhelyek, iskolák, kereskedelmi és iparcikk üzletek, szolgáltató üzletházak létesülnek. Az építkezés a jövő év második negyedében kezdődik és 1970-ben fejeződik be. (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: OrsVezerTere-1964-02 - indafoto.hu
Az Örs vezér terén, 1964

Július 26: A Kacsóh Pongrác úti lakótelepen a következő években mintegy 1500 új családi otthon építését fejezik be, s egyidejűleg Zugló hét különböző pontján indul majd nagyobb, összefüggő lakásépítkezés. A többi között a Fogarasi úton 1200, a Telepes utcában 2200 családi otthont emelnek, az Eörs vezér téri új lakótelepen pedig több mint 7000-et. (Magyar Nemzet)

Július 27: Fokozatosan beépülnek a II. kerület szabad területei, s a foghíjas belső részek. A Szépvölgyi út, Árpád fejedelem útja, Lajos utca és Sajka utca által határolt területen 228 szövetkezeti lakást építenek, mintegy 34 millió forint költséggel. (Magyar Nemzet)

Július 28: Új köntöst kapnak a budapesti pályaudvarok. Elérkezett a budapesti pályaudvarok korszerűsítésének ideje. A legelőrehaladottabb állapotban ebből a szempontból a Nyugati pályaudvar van, amely hamarosan teljesen új köntösben fogadja az elutazókat és az érkezőket.

A Keleti pályaudvar átalakítására viszont még csak a terveket készítik a MÁV Vasúttervező Üzemi Vállalat szakemberei. Az átrendezés itt elkerülhetetlen, elsősorban a földalatti építkezése, illetve a Baross tér forgalmának átalakítása miatt.

fovarosi.blog.hu: KeletiPalyaudvar-1960asEvekVege - indafoto.hu

Az utasok - a taxival érkezők és néhány gyalogos kivételével - túlnyomórészt a homlokzat felől közelítik majd meg a pályaudvart, a Baross téren létesítendő aluljárórendszeren keresztül. Ehhez a rendszerhez csatlakozik a jövőben a pályaudvar is, ezért a nagycsarnok homlokrésze alatt, néhány méterrel a járdaszint alá süllyesztve, földalatti csarnokot építenek. Itt kapnak majd helyet a pénztárak, innen jut fel a közönség az átalakítandó várótermekhez, az éttermekhez, az IBUSZ-hoz és mindenekelőtt a vágányokhoz.

fovarosi.blog.hu: DeliPalyaudvar-1962 - indafoto.hu A Déli pályaudvar jövője csak most bontakozik ki, a különböző módon nyert terület felhasználásával kiszélesítik, és több vágányt hoznak be az állomásra. A hátsó üvegpalotát is meghosszabbítják a Vérmező felé, valószínűleg akkor kapnak majd tetőt a jelenleg fedetlen peronok is. (Magyar Nemzet)

Július 28: Újjászületik a Rudas uszoda épülete. Kicserélték az egész födémszerkezetét, valamennyi ablakát, ajtaját, s a radiátoros fűtésen túl az uszoda légterébe meleg levegőt is fúvatnak. A fürdőigazgatóság még az idén rendbehozatja a Rudas fürdőben levő kórházi szárnyat is. Az uszodát 1967 január 1-én szeretnék átadni rendeltetésének. (Magyar Nemzet)

Július 29: Öröklakásos OTP-lakótelep építését kezdik meg Erzsébeten az idén a Rimaszombat utcával, a Mártírok útjával és a Vasút-sorral határolt területen. Az új lakótelepre háromemeletes sáv- és kockaházakat, kohóhabsalak-nagyblokkból összeszerelhető épületeket terveztek. Összesen 274 lakás épül. A lakások túlnyomó része kétszobás összkomfortos lesz. (Magyar Nemzet)

Július 29: Befejezés előtt két budapesti lakótelep építése. Budapesten befejezéshez közeledik az utóbbi évek két nagy létesítménye, a Lakatos utcai, illetve a Harmat utcai lakótelep építkezése.

Pestlőrincen új városnegyed alakult ki a Lakatos utca környékén, ahol csaknem háromezer új családi otthonban összesen több mint tízezren laknak majd. Mintegy 300 állami, illetve szövetkezeti lakást kell még befejezni az év végéig, s minél előbb tető alá hozni, illetve berendezni a telephez tartozó kereskedelmi, oktatási, egészségügyi és egyéb létesítményeket. A többi között négy nagyobb pavilonból álló kereskedelmi és szolgáltató üzletházat építenek. Az új üzletek többsége a jövő év tavaszán nyílik meg. (...)

fovarosi.blog.hu: HarmatUtcaiLtp-1960asEvek - indafoto.hu

Ugyancsak még az idén befejezik Kőbányán a Harmat utcai lakótelep építését is. Itt is mintegy 300 lakást kell tető alá hozni, illetve átadni, továbbá berendeznek egy ABC élelmiszeráruházat, valamint étterem-eszpresszót, ezenkívül szolgáltatóipari üzletház nyílik meg az új városnegyedben. (Népszabadság)

Július 30: Száz trolibuszt vásárolunk a Szovjetunióból. A budapesti közúti közlekedés nevezetes évfordulójához érkezik vasárnap. Száz évvel ezelőtt, 1866. augusztus 1-én indult meg az első lóvasút. Az indulás évében 906 000 utast szállítottak, 1885-ben már 12,5 millió volt az utaslétszám. A centenárium alkalmából a Fővárosi Villamosvasút sorozatos ünnepségeket rendez. (...) Száz trolibuszt rendeltünk a szaratovi gyártól, ahonnan az év végéig 20 kocsinak kellene megérkeznie. A szaratovi dolgozók a jubileum napjára soron kívül hét trolibuszt elindítottak Budapestre. A kocsik péntek délben elindultak Záhonyból Budapestre. A 100 személyes új trolik a jövő héten már bekapcsolódnak a budapesti közúti közlekedésbe. (Magyar Nemzet)

Július 30: Jól halad a budapesti Béke Szálló korszerűsítése. Csaknem két hete ismét vendégeket fogad a Béke Szálló; a 138 szobát jóval határidő előtt átadta a Középületeket Építő Vállalat. Elkészült az épület homlokzata és az emeleteken a tágas, kényelmes társalgó. Czakó István, a szálloda igazgatója elmondta, hogy a több mint 60 éves épület teljes szállodai részét felújították. Kicserélték a központifűtés- és vízvezeték hálózatot, a vegyes tüzelésről olajtüzelésre térnek át, felújították a parkettát, a tetőszerkezetet és a folyosó tölgyfaburkolatát. A szobák lemosható műanyag tapétát és új csillárokat kaptak. Augusztus végére elkészül az új telefonközpont; minden szobában városi készüléket szerelnek fel. A hall, az étterem és a Szondy pince építése jól halad; a tervek szerint a hagyományos szilveszteri mulatság idejére befejeződik átépítésük, korszerűsítésük. A 120 személyes, barokk stílusú bár és a cukrászda azonban előreláthatóan csak 1967 májusában fogadja majd az első vendégeket. (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: CsepelAruhaz-Regi1 - indafoto.huJúlius 31: Új áruház Csepelen. Budapest kereskedelmi hálózata új, nagy egységgel gazdagodott. Hétfőn, augusztus 1-én megnyílik Csepel jövendő városközpontjában a Csepel áruház, amelyet szombaton délben mutattak be a szakma és a sajtó képviselőinek. A Csepel Áruház a legkorszerűbb technológiával épült. Építészeti terveit Hollay György, Balogh István és Szecsői Sándor, a Lakó- és Kommunális Épületeket Tervező Vállalat mérnökei készítették, ultramodern berendezése pedig Batka István és Kecskés István ízlését dicséri. Az áruház több mint két évig épült, beruházási költsége 24,4 millió forint volt. (Magyar Nemzet)


További érdekességek, aktuális infók Budapestről a Fővárosi Blog közösségi oldalain - kattints a logókra!

twitterlogo.jpgfblogo.jpgg_logo.png

A bejegyzés trackback címe:

https://fovarosi.blog.hu/api/trackback/id/tr108034178

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása