Fővárosi Blog

Ötven éve írták - 1970 augusztus

2020. augusztus 02. - fovarosi.blog.hu

Libegni kezdett Budapest első drótkötélpályája, 7 forint volt egy oda-vissza menet. Az M7-es autópálya építése elérte a Balatont. "Városi autópályává" tervezték fejleszteni a Hungária körgyűrűt.

Augusztus 4: Új szolgáltatóház Kőbányán. Augusztus 20-án adják át Kőbányán a régen várt szolgáltatóházat. A X. kerület, Pongrácz út 9. szám alatti új létesítményben ötféle szolgáltatás teszi kényelmesebbé a környék lakóinak életét. (Népszabadság)

Augusztus 5: Tengeri kígyó az Akácfa utcában - Miért nem épül az EMKE-szálló? Hosszabb ideje szerepel napirenden a Rákóczi út és az Akácfa utca sarkán levő üres telek beépítésének ügye. A már jóváhagyott tervek szerint a Hírlapkiadó Vállalat és több más kiadóvállalat közös beruházásban új szerkesztőségi irodaház épül ezen az értékes telken. Ide akarják költöztetni azokat a lapszerkesztőségeket, amelyek részben a Hírlapkiadó Vállalat Blaha Lujza téri székházában, részben a többi kiadóvállalat érdekeltségeként a fővárosban szétszórtan foglalnak el jelenleg helyiségeket. (...) Annak ellenére, hogy az építkezési tervek teljesen készen vannak és a kivitelezéssel megbízott építővállalat türelmetlenül várja, mikor kezdheti meg a munkát, az építkezés elhúzódik. Ennek oka az, hogy a jelenleg üresen álló telekhez hozzá akarják venni az Akácfa utca 4. számú egyemeletes épület telkét is. Az állami tulajdonban levő épület lebontásához megadták az engedélyt, de ennek feltétele, hogy az épületet elfoglaló Industria Külkereskedelmi Rt. részére megfelelő cserehelyiségeket bocsássanak rendelkezésre. Ez nem könnyű dolog, mert több száz négyzetméter alapterületű helyiségnek felkutatásáról van szó. Amíg a helyiségkeresés folyt, többször lejárt az építkezés megkezdésére kitűzött határidő és közben a növekedett a beruházás költségelőirányzata, amely most már több mint 60 millió forintnál tart az eredeti 45 millió forinttal szemben. (...) Addig ugyanis, amíg az Industria nem költözködik ki az Akácfa utca 4. számú házból, ezt az épületet nem lehet lebontani, a sajtóház építkezéséhez nem lehet hozzákezdeni, sőt ez a zavaros, bonyolult ügy még az utca másik oldalán létesülő Emke-szálló építkezését is akadályozza. A kivitelezők ugyanis azt tervezték, hogy a két szemben levő építkezést egyidejűleg bonyolítják le, egy helyen rendezik be a felvonulási telepet. (...) (Magyar Nemzet)

197008-ponty.jpg

Augusztus 5: Madáróvoda nyílt az Állatkertben. A madáróvodában a korszerű keltetőgépekben a nézők szeme láttára bújnak ki a tojásból a réce-, szárcsa- és bíbicfiókák. (Magyar Nemzet)

Augusztus 6: Budapest legmagasabb új épületének alapozását megkezdték a Nagyvárad térnél, az Üllői út és Mező Imre út sarkánál, az István-kórházzal szemben. A Semmelweis Orvostudományi Egyetem 23 emeletes toronyházát építik itt a 21-es Építőipari Vállalat dolgozói. A csaknem 270 millió forintba kerülő új létesítményben nyolc tudományos és oktatási intézetet helyeznek majd el. A távlati tervek szerint a Nagyvárad tér és a Kun Béla tér közötti területen épül fel a főváros korszerű klinikai negyede, amelynek első nagy létesítménye ez a beruházás. (Magyar Nemzet)

Augusztus 6: Új iskola a Kacsóh Pongrác úti lakótelepen. Zuglóban a külső Kacsóh Pongrác úti lakótelepen elkészült az új nyolc tantermes általános iskola. Szeptemberben az épületben a tantermeken kívül konyha és étterem, tornaterem, politechnikai tanterem és fizikai előadóterem fogadja a diákokat és a pedagógusokat. (Népszabadság)

bemmozi-20100202-01.jpgA Bem mozi 2010-ben

Augusztus 8: Az első budapesti gyermekmozi félévi mérlege. Alig több mint fél esztendeje, 1969 karácsonyára nyílt meg - hosszas huzavona és tétovázás után - az első gyermekmozi Budapesten. Ez sem egészen gyermekmozi, csak délután háromtól ötig: naponta két előadás a budai Bem moziban. Az első fél esztendő az aggodalmaskodókkal szemben azokat igazolta, akik évek óta küzdöttek gyermekmoziért, gyermekfilmekért.

A látogatók száma a Bem mozi kora délutáni elóadásain megkétszereződött. A műsor most kéthetenként változik (olykor prolongálnak is), a nézők - és a nézők szülei - azonban gyakran kifogásolják, hogy ritkán változik a műsor, szívesebben vennék, ha a gyermekmozi rendszeres heti program lehetne. (...) (Magyar Nemzet)

Augusztus 11: Milyen lesz Kőbánya új városközpontja? A jövő év elején indul a rekonstrukció második üteme. Kőbánya városközpontjának rekonstrukciója (...) két ütemben valósul meg. Az első ütemben megtervezett lakóházak, amelyek a Kőrösi Csoma úton, a Harmat utcában, a Bebek utcában, az Előd utcában, az Ónodi utcában és a Liget utcában kerültek tető alá, összesen 1250 lakással (egy 100 lakásos épület kivételével) már elkészültek. A még hiányzó lakóház alapozásához a Kőrösi Csoma úton a napokban látnak hozzá.

A nagyszabású építkezések 1971 elején az Állomás utca, a Korponai utca, a Vaspálya utca és a Román utca által határolt területen folytatódnak; ebben az ütemben szintén 1350 lakást építenek, a Kőrösi Csoma Sándor út mentén 350, a Kápolna utcában 450, az Állomás utcában pedig 550 új otthont emelnek.

Az új városközpont építésével egyidejűleg körülbelül 500-600 lakást és egy sor kereskedelmi egységet szanálnak. A bontások nyomán viszont teljesen megébénul a környék kereskedelmi ellátása. Ezért azt tervezik, hogy a szanálásokkal egyidejűleg megépítik a Korponai utca és a Hölgy utca közé tervezett két hatalmas üzletkombinátot ABC-áruházzal, étteremmel, eszpresszóval, bisztróval, iparcikk-áruházzal, valamint több kisebb szakbolttal. A két üzletház mögött lábakon álló pavilonsor épül; itt kapnak majd helyet a javító- és szolgáltatóipari munkát végző kisiparosok.

kobanya-1972korul-fortepan_hu-175555.jpgKőbánya 1972 körül. (fortepan.hu, 175555, adományozó: Chuckyeager Tumblr)

Kőbánya új központjának kialakításával párhuzamosan a közlekedési hálózatot is átépítik. A nagy forgalmat lebonyolító Kőrösi Csoma út ma már meglehetősen szűk, áteresztőképessége - a forgalomkorlátozások ellenére is - kicsi. Ezért elsősorban ezt a fő közlekedési utat építik át. A tervek szerint 2x3 nyomtávos lesz, a szélessége megközelíti majd 35 métert. (Népszabadság)

Augusztus 12: Új felüljárót adtak át. Kedden ünnepélyesen átadták rendeltetésének a XX. kerületi Dózsa György út és Nagy Sándor utca kereszteződésénél megépített felüljáróhidat. Az új híd teljes hossza 330 méter, acélszerkezetének súlya összesen 486 tonna; hét méter széles, s a járművek két nyomsávon haladhatnak át rajta. A Dózsa György út és Nagy Sándor utca kereszteződésének áthidalása csak egy része annak a nagyszabású rekonstrukciós tervnek, amelyet a vasút-közút kereszteződések megszüntetésére állított össze a főváros. (Népszabadság)

libego-1970-egykor_hu01.jpg

Augusztus 13: Megnéztük a Libegőt. A János-hegyi kőris- és tölgyerdőben mélyen vágott folyosó, a folyosó fölött kettős széksor libeg, fent a tiszta ég határtalan kéksége, s a völgyben a város szinte zengeni-szikrázni látszik: ez a kép várta és fogadta szerdán délelőtt azokat az újságírókat, filmhíradósokat, rádiósokat és televíziósokat, akiket Takács Jenő, a XII. kerületi tanács elnöke meghívott a János-hegyi Légpálya hegyi állomásának a megtekintésére. Eljött Benedek István is, a névadó bíráló bizottság elnöke, s tőle, meg Takács tanácselnöktől hallottuk, hogy azért is esett a Libegőre a választás, mert az ország jövendő drótkötélpályáit is erre a névre szeretnék keresztelni. Különben talán a Jánoska lett volna a megfelelőbb, de e név szorosan kötődik a János-hegyhez. (...)

libego-1970korul-fortepan_hu-94895.jpg(fortepan.hu, 94895, adományozó: UVATERV)

Meg kell dicsérni azt a bonyolult "átfutási időt" is, amelyet építkezéseinkből nem a legjobb értelemben, ismerünk. E létesítmény építése tavaly augusztusban indult, s a mű egy esztendő alatt készült el. Augusztus 19-én lesz az ünnepélyes avatás, s nagy ünnepünkön, augusztus 20-án reggel nyitják meg a légpályát a budapesti közönség számára. Egy menet ára 5 forint, az oda-vissza jegy ára 7 forint lesz. Takács takácselnök meg is kérdőjelezte ezeket az árakat: gondolkozott azon, nem drága-e az öt forint. De egyszer, mikor végiglibegett maga is a pályán, s elmerült a látvány szépségében, úgy találta, hogy nem lesz drága, mert a látvány egyedülvaló. (...)

Végignéztük a pálya "sebességét", s végül arra jutottunk, hogy a Libegő "sebessége" a sétáló ember és a kerékpározó sebessége közt helyezkedik el. A sétáló ember ugyanis általában óránként négy kilométert tesz meg, a kerékpározó tíz-tizenkét kilométert. A Libegő viszont 5,3 kilométeres sebességgel halad majd. Körülbelül úgy, mintha egy "sétáló" székbe szállnánk be. (Magyar Nemzet)

Augusztus 13: Új irodaház. A Belvárosban, a Martinelli téren épül az Országos Műszaki Fejlesztési Bizottság kilencemeletes irodaháza. A Középületépítő Vállalat dolgozói a jövő első felében adják át rendeltetésének az új épületet. (Népszabadság)

Augusztus 15: Felépül a budapesti nagyáruház. Összeállították a fővárosi kiskereskedelmi, illetve vendéglátóipari hálózat következő ötéves fejlesztési tervét a Városházán. (...) Megépül a mintegy 30 ezer négyzetméter alapterületű budapesti nagyáruház; a belvárosi üzletközpont kialakítása során a patinás kereskedelmi negyed tízezer négyzetméterrel bővül; a forgalmi centrumokban 2000-4000 négyzetméteres kisáruházakat építenek, Dél-Buda ellátására pedig egy 40-50 ezer négyzetméteres bevásárlóközpont felépítését tervezik. Az új lakótelepek központjában létesítendő üzleti centrumok mellé ellátási körzetenként 600-800 négyzetméteres áruházakat, valamint gyors és olcsó étkezést biztosító bisztrókat építenek. (Magyar Nemzet)

Augusztus 15: A hivatásos és amatőr fotósok örömére Forte Mintabolt nyílt az V. kerület, Mérleg utca 12. alatt. A korszerű üzletben árusítják a Forte Fotókémiai Ipar összes termékét - az eddigi hiánycikkeket is -, szakmai tanácsokat is adnak. Kis fotólaboratóriumban vizsgálják meg a helyszínen az esetleges reklamációkat, amelyeket helyben orvosolnak. Állandó és személyes kapcsolatot tartanak a vevőkkel. (Magyar Nemzet)

sargatengeralattjaro-197008-nepszabadsaghirdetes.jpg

Augusztus 15: Az M7-es autóút elérte a Balatont. A Balaton északi partjára tartók ezentúl korszerű autóúton, kevesebb torlódással juthatnak el Balatonaligáig. Péntek délben a megvalósításban érdekelt szervek és vállalatok képviselőinek jelenlétében dr. Ábrahám Kálmán, a Közlekedés- és Postaügyi Minisztérium közúti főosztályának vezetője átadta a forgalomnak az M7-es autóút Polgárdi és Balatonaliga között, 150 millió forintos költséggel épült, tíz kilométeres szakaszát. (...) A negyedik ötéves tervben - a jelenlegi 1-es út tehermentesítésére - két nyomsávos új út épül majd Tatabánya és Győr között, előreláthatóan 800 millió forintos költséggel. A jelenlegi 3-as út fővárosból kivezető szakaszán ugyancsak új út építését tervezik a Városligettől Gödöllőig, Budapesten elválasztott pályával, kiküszöbölve a szintbeni kereszteződéseket. Ennek folytatása lesz a Miskolcig vezető autópálya. Jövőre befejezik az M 1-es út felújítását, s 1975-ig minden kétszáznál nagyobb lélekszámú települést bekötő úttal látnak el. Ez 458 kilométer hosszúságú bekötő út építését jelenti. (...) (Népszabadság)

Augusztus 16: Háromezer fiatal szórakozhat - Megnyílt a Kőbányai Ifjúsági Park. Új szórakozóhelyet kaptak a fővárosi fiatalok: a kőbányai Csajkovszkij parkban szombaton délután ifjúsági park nyílt. (...) A régi, elhanyagolt parkot a kerületi tanács a KISZ budapesti bizottságának ajándékozta. A Belkereskedelmi Minisztérium irányításával, anyagi támogatásával a fiatalok 4000 óra társadalmi munkájával, a vendéglátóipari vállalatok segítségével, a szűkös anyagi lehetőségek ellenére, mindössze 45 nap alatt készült el a 7000 négyzetméteres park. Árnyas fák között, a táncparketten és a szabadtéri színpad nézőterén csaknem 3000 fiatal szórakozhat. Kedden, csütörtök ön, szombaton és vasárnap 17 órától 22 óráig ifjúsági zenekarok adnak műsort. Ötforintos belépőjeggyel kellemesen tölthetik szabad idejüket a fiatalok. Sörön kívül más szeszes italt nem árusítanak. A parkban kiszisták tartják fenn a rendet. (...) (Magyar Nemzet)

Augusztus 18: KISZ-lakótelep Erzsébeten. Gyorsan épül a XX. kerületi Vécsey úti KISZ-lakótelep. Ebben az évben 528 lakást adnak át az építők. 1971-ben kezdenek hozzá az ÁBC-áruház, fodrász, orvosi rendelő, óvoda, valamint más szolgáltató létesítmények építéséhez. (Népszabadság)

Augusztus 19: Az ezredik KISZ-lakást kedden adták át Pestlőrincen, a Rákóczi úti KISZ-lakótelepen Szeles Lászlónak, a MÁV Északi Járműjavító géplakatosának. A társadalmi összefogással épült lakótelep alapkövét 1964-ben tették le. A lakásátadó ünnepségen megjelent Németh Károly, az MSZMP PB póttagja, a budapesti pártbizottság első titkára és dr. Horváth István, a KISZ KB első titkára is. (Magyar Nemzet)

Augusztus 19: Több paneles minihotel és Delta étterem. Épül az Olympia, a Volga és a Hubertus. Telt ház van a hazai touring-hotelokban. A siófoki, az agárdi, a zamárdi, a szántódi és a balatonmáriai miniszállodákban már október elejéig lefoglalták a szobákat, a főváros legfiatalabb hoteljében, az előre gyártott elemekből készült Aeróban pedig a száznegyven kétágyas szoba többségére a téli szezonra is bejelentették igényüket a hazai és a külföldi turisták. Egyszerre négyezer vendéget fogadnak a minihotelok, s a hagyományosnál lényegesen gyorsabban, olcsóbban olcsóbban építhető touringszállodák hálózatát oly módon bővítik, hogy 1971 végére már hatezer vendégnek nyújtsanak összkomfortos szállást, mérsékelt áron.

wienhotel-1980asevek-drinkbar-budaimiklosfelvetele.jpgDrink bár a Wien Hotelben az 1980-as években, Budai Miklós felvételén

A jövő év tavaszán adják át a panelből épülő Wien Hotelt a Budaörsi úton és a háromszázhatvan ágyas Olympiát a Szabadság-hegyen. Az új szállodatípusból a fővárosban épül fel a legnagyobb: a Dózsa György út és Váci út sarkán, hét emeleten, hétszáznegyven ággyal, a vadászati világkiállítás kezdetére. 1971 augusztusára tervezik megnyitni a Hotel Volgát. (...) A sort - előreláthatólag 1971 decemberében - az Akácfa utcai százhatvan ágyas Hotel Emke zárja. Étterme nem lesz, a szállóból belső átjáró vezet majd a kávéházba. A hotel alagsorában kétszáznegyven személyes, amfiteátrumos nézőteret alakítanak ki forgó és süllyeszthető színpaddal, külföldi hang- és fényberendezésekkel. (...) (Népszabadság)

libego-20100817-05_1.jpgAugusztus 20: Ma indul első útjára a Libegő. Szerdán átadták rendeltetésének a János-hegyi személyszállító kötélpályát, a Libegőt. Bensőséges ünnepség keretében Barta István, a fővárosi tanács vb-elnökhelyettese vágta el a nemzetiszínű szalagot, s indította első útjára a függőszékeket Zugliget felé. A főváros legfiatalabb közlekedési eszközének első utasa dr. Csanádi György közlekedés- és postaügyi miniszter volt. Ezután a sajtó képviselői is kipróbálták a Libegőt, amely hamarosan a pesti és vidéki látogatók kedvence lesz.

A kötélpálya nem egészen egy év alatt készült el, mintegy 23 millió forintos beruházással. Hossza 1040 méter, a János-hegyi kilátó alól a Zugligeti és Csiga út kereszteződéséig "libeghetnek" székein az utasok 12-13 méteres magasságban. Sebessége óránként 5,3 kilométer, menetideje 13 perc. Egy óra alatt 500 utast szállít majd 101 páros székben. A székek 18 másodpercenként követik egymást. A menetdíj egyszeri "libegésre" 5 forint, oda-vissza útra 7 forint lesz.

A kötélpályát a nagyközönség ma 10 órától veheti birtokába. Mától kezdve reggel 10 órától este 7 óráig üzemel a Libegő, fővárosunk egyik legkedvesebb új létesítménye. (Magyar Nemzet)

Augusztus 22: Megrohamozták a pestiek a libegőt. Az illetékesek kérése a közönséghez. A vártnál jobban sikerült a libegő premierje. A János-hegyi légpálya "startját" augusztus 20-án, délelőtt 10 órára tervezték, de már 9 órakor több ezren álltak a pénztárak előtt, s így már egy órával előbb elindították az első járatot. Este 7 óráig több mint tízezren libegtek. Pénteken sem csökkent a forgalom, s egész nap úgyszólván egyetlen üres szék sem volt.

Augusztus 20: A kilencedik budapesti szolgáltatóházat szerdán adták át a X., Pongrácz út 9. szám alatt. Az új létesítményt négy szakszövetkezet üzemelteti. A szolgáltatóházban női fodrászat és kozmetika, rádió-tévé- háztartásigép és cipőjavító részlet, vegytisztító, valamint eszpresszó nyílt. (Magyar Nemzet)

libego-1970-atadaskor-drcsanadigyorgy-fortepan_hu-97931.jpgAz átadás napján készült képen a Libegő ülésén Dr. Csanádi György közlekedési és postaügyi miniszter

- A nagy érdeklődésnek természetesen örülünk - mondják a XII. kerületi tanács illetékesei, de szeretnénk kérni a pestieket: éljenek "beosztással", s akiknek idejük, szabadságuk engedi, a későbbi napokban keressék fel a légpályát. A libegő - hétfő kivételével - naponként délelőtt, 10 órától általában délután, 5 óráig közlekedik, egy óra alatt azonban csak ezer utast tud le- s felszállítani. Egyébként míg a völgyállomáson szinte állandó a tumultus és gyakran több órán át kell várakozniuk utasainknak, hogy helyet kaphassanak, addig a János-hegyi végállomáson, amely a 90-es, továbbá a "D" és a "J" jelzésű autóbuszokkal közelíthető meg, viszonylag jóval kevesebb a várakozó. Akik tehát útiprogramjukba be tudják illeszteni, inkább a hegyi állomást keressék fel, ne a Zugligeti útit. (Népszabadság)

ujpestiltp-19700826-nepszabadsag.jpg(Népszabadság, 1970. augusztus 26.)

Augusztus 26: Terv szerint folyik az Üllői úti aluljáró építése. Jó ütemben halad a munka az Üllői út - Ferenc körút kereszteződésénél. Az új aluljáró építésének látványos nyomai még nincsenek, de a terveken már kialakultak a körvonalak. Alapterülete 1800 négyzetméter lesz, alakja leginkább az ellipszishez hasonlítható. A kereszteződés "sarkpontjairól", illetve négy villamosmegállóból lehet majd lejutni a föld alatti csarnokba, amelyet nagysága az Astória-, illetve az EMKE-aluljáró közé sorol. Padlóját, falait színes műkővel burkolják, a lépcsőfeljárók folyosóin kirakatokat helyeznek el, s mintegy 20 négyzetmétert különböző elárusítóhelyeknek engednek át.

ferenckorutialuljaro-1972korul-fortepan_hu-98359.jpgAz elkészült aluljáró 1972 körül. (fortepan.hu, 98359, adományozó: UVATERV)

Az építők tartják a menetrendet: augusztus elején elterelték az Üllői út forgalmát, végeztek az előkészítő munkákkal, s hozzávetőlegesen másfél hónap múlva sor kerül a József körút és a Ferenc körút forgalmának megváltoztatására is. Ezzel egyidőben látnak hozzá az aluljáró mélyítéséhez, illetve a majdani metróvonal gépházát és mozgólépcsőjének egy részét befogadó vasbeton szekrény kialakításához. (Magyar Nemzet)

Augusztus 26: Szivárvány Áruház nyílt Pestlőrincen. A Szivárvány Áruház Vállalat, amely elsősorban külterületi hálózatát fejleszti, korszerű, több mint ezer négyzetméteres áruházat rendezett be a szakboltokkal gyéren ellátott Pestlőrincen, a Vörös Hadsereg útja 128. szám alatt. A kedden megnyitott önkiszolgáló rendszerű áruházban, amely mintegy 8 millió forintos árukészlettel várja a Lakatos utcai lakótelep lakóit és a környékbelieket, ruházati és műszaki cikkeket árusítanak. A vállalat hasonló áruházat nyit majd Budafokon is. (Népszabadság)

vidampark-197008-magyarnemzethirdetes.jpg(Hirdetés a Magyar Nemzetben, 1970 augusztus)

Augusztus 29: Szálloda épül a Terézvárosban. Budapest egyik legsűrűbben beépített kerülete a Terézváros. Új építkezés éppen ezért nagyon ritka ebben a városrészben és csak akkor lehetséges, ha szanálással teremtenek üres telket. A VI. kerületi tanács most tájékoztatta a végrehajtó bizottságot, hol kerülhet sor a közeljövőben házlebontásokra, hol adódik majd alkalom új építkezésekre. Összeírták azt a kevés üres telket, amely ez idő szerint a Terézvárosban található. Ezek azonban nagyrészt építési tilalom alatt állanak, vagy pedig zöldterület céljára vannak fenntartva.

Ötemeletes lakóházat terveznek a Bajza utca 62., a Majakovszkij utca 104., az Ó utca 35., 43., 45 és 47. szám alatti telkeken. A Jókai tér 9. alatt szállodát akarnak építeni. A Jókai utca 42. és 44. számú üres telkek sorsa összefügg a Marx tér rendezésével.

Több olyan elavult ház szerepel a listán, amely néhány éven belül lebontásra kerül. A megüresedő telket ezt követően be lehet építeni. A Lovag utca 5. alatt a telek megüresedése után a VI. kerületi szövetkezetek szeretnének közös irodaházat építeni. A Rudas László utca 65. alatti telken hat-hét emeletes lakóház építhető. Lebontásra kerül az Ó utca 8., a Lázár utca 13., az Ó utca 25., a Szív utca 45., a Rózsa Ferenc utca 68., a Vörösmarty utca 54. alatt levő régi ház. E telkeken 4-5 emeletes lakóházak építését tervezik. Játszótér létesül majd a Rózsa Ferenc utca 91. alatti telken. Szanálásra kerül a Majakovszkij utca 16., 24., és 32., valamint a Paulay Ede utca 1. számú épület egyik szárnya. Ezeknek telkeire azonban építési tilalmat rendeltek el. (Magyar Nemzet)

Augusztus 29: Készül a budapesti városi autópálya terve. Holdsarló a főváros körül. A Fővárosi Mélyépítési Tervező Vállalat I. számú úttervezési csoportja, amelyben fiatal szakemberek dolgoznak, legutóbb a Baross tér közlekedésének kialakítását tervezte meg, most pedig újabb nagy feladatot kapott. Ez a Hungária körút teljes rekonstrukciója. A megbízás értelmében úgynevezett osztott pályás nagyvárosi főútvonalat kell itt kialakítani, amely 15 kilométer hosszú lesz. Az útvonalat a tervezőmérnökök már pontosan kijelölték, és e tervezetet benyújtották a fővárosi tanács közlekedési igazgatóságához, amely az előzetes tervet felülbírálva, megbízta a csoportot a részletes terv kidolgozásával. A megvalósuló városi autópálya csomópontjai, illetve szakaszai a következők lesznek: Flórián tér - Árpád-híd - Róbert Károly körút - Hungária körút - Könyves Kálmán körút. Az út egy tervezett új déli Duna-hídon kapcsolódik majd az Osztapenkó-szobornál az autópályához. Az említett tervek ennek az autópályának megfelelően a Hungária körúti rész elkészítésére vonatkoznak; az új autópálya nyomvonala eszerint növekvő holdsarló formájára emlékeztetve fogja övezni a fővárost. (Népszabadság)

pokutcailtp-1980asevekelsofele.jpgA Pók utcai lakótelep építése az 1980-as évek első felében

Augusztus 30: Érdekes tervkiírás Aquincum rendezésére. (...) Közös tervpályázatot írtak ki Aquincum és környéke forgalmi rendezésének, valamint városépítési problémáinak megoldására. A következő ötéves terv időszakában átépítésre kerül a Szentendrei út, amelyet két forgalmi sávval bővítenek. A tervpályázat alapvető célja, hogy e terület folyton növekvő közlekedési igényeinek kielégítésére olyan javaslat készüljön, amely megkíméli a műemléki területet. (...) A Budapesti Történeti Múzeum távlati tervében szerepel a jelenleg folyó romkonzerválási munkákon túlmenően olyan rekonstrukciók építése, amelyek érzékletesen utalnak az egykori állapotokra. Ennek az elgondolásnak az alapján tervezik az amfiteátrum helyreállítását, hogy ott szabadtéri játékokat rendezhessenek. A közlekedési hálózat kiépítésénél tehát arra is figyelemmel kell lenni, hogy az amfiteátrumot járművel és gyalogosan meg lehessen közelíteni.

A rendezési tervet két ütemben kívánják megvalósítani. A Monostori út környékén 1500 lakásos lakótelep épül és itt alakítják ki a Római-part alközpontját.

A műemlékek védelme érdekében az úthálózat tervezésénél feltétlenül meg kell tartani a római kori vízvezeték pillérjeinek maradványait, mind a Római úton, mind a Szentendrei úton. Új múzeumi épület létesül a romterületen. A lakóterületi alközpontban, amely kapcsolódik az üdülőalközponthoz, általános iskolát, óvodát, bölcsődét, ABC-áruházat, szolgáltató házat, éttermeket, eszpresszókat, orvosi rendelőt, benzintöltő állomást, négyszáz ágyas téli-nyári üzemelésű szállodát és üzletsort építenek. (...) (Magyar Nemzet)

Augusztus 30: Hétfőtől lezárják a Margit-hídnál a budai alsó rakpartot. Hétfőn lezárják a budai alsó rakpart Margit-híd - Halász utca közötti szakaszát, s az itt zajló forgalmat jó fél esztendőre a felső rakpartra terelik. A forgalmi intézkedés oka: új szakasz kezdődik a szentendrei HÉV-vonal meghosszabbításának munkálataiban. Mint ismeretes, a kelet-nyugati metróvonal első budai állomása a Batthyány téren lesz - a tér a számítások szerint egy-két éven belül Buda egyik legforgalmasabb közlekedési csomópontjává válik. 1973-ban itt már naponta 50000-nél többen szállnak földalattira, s később, az óbudai, a békásmegyeri és az aranyhegyi lakótelepek megépülte, illetve az észak-déli gyorsvasút üzembe helyezése után a Batthyány téri metróállomás kiinduló forgalma naponta - egy irányban - csaknem 90000 főre növekszik. Az utasok kényelmét szolgálja majd, hogy közvetlen kapcsolatot teremtenek a HÉV és a metró között: a HÉV-vonalat 1200 méterrel meghosszabbítják, s az új szakaszt a kéreg alá vezetik. (...) (Népszabadság)

Ha tetszett a poszt, kérlek támogasd munkámat 5-10 euróval. Ennek segítségével tudom fizetni a fotók szerkesztéséhez szükséges Photoshop előfizetést, könyvtári tagságot, szakkönyveket tudok beszerezni antikváriumokból, és egy új laptop megvásárlását is segíted. Cserébe mindenféle jó kis posztokat olvashatsz Budapest jelenéről és múltjáról. Segítségedet nagyon köszönöm! >>> Patreon >>>


További érdekességek, aktuális infók Budapestről a Fővárosi Blog közösségi oldalain - kattints a logókra!

twitterlogo.jpgfblogo.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://fovarosi.blog.hu/api/trackback/id/tr7615614582

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

McKinney 2020.08.03. 10:34:50

"út egy tervezett új déli Duna-hídon kapcsolódik majd az Osztapenkó-szobornál az autópályához"
a híd egy kicsit késett... de a kapcsolódás még mindig várat magára :)