Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

Ötven éve írták - 1971 július

2021. július 02. - fovarosi.blog.hu

Lapozós kijelző a Nyugatiban, az ötvenezredik Trabi Magyarországon, új SZOT szálló a Rózsadombon és egyszerre két épülő metróvonal - ez történt 50 éve Budapesten.

Július 1: Budapest harmadik ifjúsági parkja szerda délután ünnepi műsorral megnyílt Csepelen. (Magyar Nemzet)

szotszallo-regi01.jpg Július 1: Megnyílt a SZOT rózsadombi üdülője. Szerdán ünnepélyesen megnyitották a Rózsadombon a SZOT gyógyüdülőjét, amelyben évente 13000 ember pihenhet majd. A gyógyüdülő - amely a SZOT egész éven át nyitva tartó üdülői közül a legnagyobb - ma fogadja első vendégeit, 474 vidéki dolgozót. A félkör ívben épült, a Rózsadomb felől három-, a pesti oldalán pedig négyszintes épületben 210 két és 18 háromágyas szoba van, fürdőszobával, beépített szekrényekkel és modern bútorokkal. (...) (Magyar Nemzet)

delipalyaudvar-regi01-helye.jpgA Déli pályaudvarnál

Július 2: Egy évvel hamarabb elkészül a metró második szakasza. Csütörtökön 11 vállalat szocialista szerződést írt alá a SZOT-ban: csatlakoztak az elmúlt évben megkötött szerződéshez, amelyben tíz vállalat felajánlotta, hogy az 1973. december 31-i határidő helyett egy évvel hamarább felépítik a földalatti Deák tér és Déli pályaudvar közötti szakaszát. A most csatlakozott vállalatok a nagyszabású munkák befejező részéhez kapcsolódnak. A tervező munkákat a Budapesti Műszaki Egyetem vasútépítési tanszéke, a MÁV Tervező Intézete és a FŐMTERV végzi. A földalatti kocsijait, mozgólépcsőit a Nikex Külkereskedelmi Vállalat szerzi be szovjet partnereitől, az ajtókat, ablakokat a Fémmunkás Vállalat szállítja. A Szellőzőművek a szellőztető berendezések gyors elkészítéséről, a FŰTŐBER a csővezetékek gyors szereléséről gondoskodik. Az elektromos vezeték, a biztosító berendezések kifogástalan működését az Elektromos Művek, illetve a Telefongyár biztosítja, a vágányhálózat kitérőit, váltóit pedig a MÁV kitérőgyára készíti el. (Magyar Nemzet)

Július 2: Ma avatják az M7-es utat. (...) Budapest - Martonvásár - Velencei tó - Székesfehérvár - Siófok a vonala a tíz különböző szintű forgalmi csomóponttal, 22 pihenőhellyel, 136 híddal tarkított új útnak, amely elkerülve a városokat, lakóinak nyugalmát is megkíméli. (...) Csupán az illusztráció kedvéért sorolunk néhány adatot közlekedési kultúránk újszülöttjéről: tízmillió köbméter földet mozgattak meg érte az építők, százezer lakosú város teljes csatornázásához szükséges vezetékkel látták el, másfél millió tonna anyagot, háromszázezer köbméter betont, kétszázezer tonna kevert aszfaltot, 32 ezer folyóméter acélpalánkot, építettek bele. Az út felett ívelő kecses, könnyed hidak összterülete öt Erzsébet-hídéval azonos. (...) Még egy szót a jövőről: már hozzáláttak az M-7-es országút jobboldali vonalának munkálataihoz is, a Törökbálint-Székesfehérvár közötti 43 kilométeres szakaszon. Balesetmentes utazást kívánunk az autóút minden használójának! (Népszabadság)

Július 2: Új Zsiguli-szerviz a Pasaréti úton. A Budapesti Autójavító Ktsz 15 millió forintos beruházással új szerviz- és karbantartó állomást épített a Budapest Szálló szomszédságában, a II. kerület, Pasaréti út 2-4. szám alatt. Az új létesítményt csütörtökön ünnepélyesen adták át rendeltetésének. (...) (Népszabadság)

Július 3: Csúcsforgalom Ferihegyen. Ferihegyen pénteken az idei év eddigi legnagyobb napi forgalmát bonyolították le. A nyár első csúcsforgalmi napján már hajnali hat órától 10 óráig 11 repülőgép szállt fel. A budapesti légi kikötőből a délutáni órákban több mint 1800-an indultak Európa különböző országaiba, s körülbelül 1500 vendég érkezett repülőgépeken a fővárosba. A nagy utasforgalmat 38 menetrend szerint közlekedő MALÉV-gép és 14 különjárat bonyolította le. (...) A késő esti órákban rajtolt a MALÉV áruszállító repülőgépe, amely a Bábolnai Állami Gazdaság tíz tonna tojását repítette Bejrútba. (Népszabadság)

patkanymentes-1970esevek-fortepan_hu-15891.jpg(kép: fortepan.hu)

Július 6: A budapesti nagyszabású patkánytalanítás, amely áprilisban a budai oldalon kezdődött meg, jól halad. A budai kerületekben és a Duna-szigeteken augusztusig befejezik a teljes patkánytalanítást. Augusztusban az irtóbrigádok a főváros Duna menti belső kerületeibe települnek át, majd előreláthatólag a jövő év elejétől a külső pesti kerületekben fejezik be a nagyszabású munkát. (Magyar Nemzet)

Július 6: A jövő évben elkészül a Soroksári úti forgalmi csomópont. Több ütemben folyik a főváros egyik fő kivezető útvonalának, a Soroksári útnak korszerűsítése. Már két évvel ezelőtt megkezdődött a munka, amelynek első szakasza a Boráros tér és a Máriássy utca közötti útvonalrész átépítésére terjedt ki. Program szerint ezt követően a Földvári utcáig terjedő útszakasz került volna sorra, de ezt megelőzi a Laczkovich utca és a Koppány utca közötti útszélesítés, miután itt sürgős a csatorna elhelyezése, a 2-es villamos új végállomásának kialakítása, a HÉV végállomás áthelyezése és a Kvassay út torkolatában létesülő gyalogos aluljáró építése. A jövő évben fejeződik be a 2-es villamos végállomás, a HÉV új állomásának és a Soroksári út alatt létesítendő gyalogaluljáró építése. (Magyar Nemzet)

Július 7: Új otthont kap a Központi Statisztikai Hivatal Számítástechnikai Oktató Központja, a SZÁMOK, amely évente hatezer szakembert képez ki számítógépek kezelésére. A fővárosi tanács Kelenföldön kijelölte a SZÁMOK új központjának helyét. Az új központ 1973-ban nyitja meg kapuit, s hozzá hatemeletes, 300 ágyas szálloda, a "Hotel SZÁMOK" csatlakozik majd. (Magyar Nemzet)

Július 7: "Automata kapus" a Nyugatiban. A gőzvontatású vasút 125 éves jubileumára korszerű tájékoztatóberendezéssel lepi meg a Nyugati pályaudvarról induló utazóközönséget a MÁV. Rövidesen üzembe helyezik a csehszlovák Pragotron gyártmányú, a MÁV Távközlési és Fenntartási Főnökség dolgozói által felszerelt utastájékoztató automatát. Az úgynevezett lapozásos rendszerű berendezést a forgalomirányító pályaudvari központból vezérlik. A tájékoztató adatokat a csarnokban elhelyezett nagy tábláról és a vágányok végén lévő kisebb méretű táblákról olvashatják le az utasok. Az "automata kapusnak" becézett készülék más rendszerű, mint amit nemrég helyeztek üzembe a Keletiben. A gyakorlati tapasztalatok döntik majd el, hogy később melyiket honosítják meg a nagyobb vasútállomásokon. (Népszabadság)

197107-trabant50000.jpg Július 8: Az ötvenezredik Trabant Magyarországon. Egy évtizede jelentek meg a magyar utakon a hazai autópiac azóta is legnépszerűbb, legkeresettebb gépkocsijai, a Trabantok, amelyekből évenként több ezer kerül forgalomba. Az NDK budapesti kereskedelmi kirendeltségének közreműködésével most kettős jubileumról emlékeztek meg: nemrégen készült el a zwickaui autógyárban a 750 000. Trabant, s ebből Magyarországnak 50 000 jutott. A jubileumi, IH 83-83 rendszámú, 50 000. Trabant személygépkocsit szerdán ünnepélyesen adták át az NDK kultúrközpontjában az NDK illetékes külkereskedelmi vállalata és a Merkur Vállalat vezetői. A szerencsés tulajdonos - akinek ebből az alkalomból ajándékkal kedveskedtek - Széles Sándor, a Csepel Művek Szerszámgépgyárának esztergályosa és felesége. Az ünnepségen bejelentették, hogy jövőre a Trabant új típusú ülésekkel kerül forgalomba. (Népszabadság)

oriszekhaz-20030713-01.jpg Július 8: Budapest egyik legszebb új középülete: a Vörösmarty téri kultúrközpont. Dr. Polinszky Károly művelődésügyi miniszterhelyettes szerdán sajtótájékoztatón mutatta be a Vörösmarty téren elkészült tízemeletes, modern, új irodaházat és kultúrközpontot. (...) A legmodernebb építészeti megoldásokkal, a napfényt és a hősugárzást visszaverő, speciális üveg- és alumínium homlokzattal, mozgatható válaszfalakkal épített, könnyen karbantartható épületben 16 kulturális intézmény - köztük az Országos Filharmónia, a Zeneművészek Szövetsége, a Magyar Képzőművészek Szövetsége stb. - kapott új otthont. A földszinten a többi között a Képcsarnok Vállalat, a Hanglemezgyártó bemutatóterme, s hangversenyjegy-iroda található. Az első és második emeleten tárgyaló- és klubtermek, közös étterem, büfé stb. van, s itt kapott helyet az Országos Filharmónia klimatizált zenei próbaterme is. (...) A teljes, mintegy 280 millió forintba kerülő rekonstrukció, a Vigadó újjáépítésével, előreláthatólag 1973-ban fejeződik be. (...) (Népszabadság)

Július 8: Átépítik a Hungária körutat. A Budapestet körülvevő tervezett útgyűrű egy része, mint már megírtuk, a Hungária körút átépítését teszi szükségessé. A FŐMTERV tervbíráló bizottsága döntött a Hungária körút átépítésének beruházási programtervéről. Eszerint a Váci út és a Soroksári út között tíz kilométeres útpálya épül 18 - lámpával szabályozott - csomóponttal, a Józsefvárosi pályaudvarnál közúti és villamos aluljáróval, a Könyves Kálmán körút és Mester utca kereszteződésénél közúti felüljáróval. Az út részben 2x3, részben 2x4 nyomtávú lesz. Az átépítés csaknem egymilliárd forintba kerül. A kivitelezés még ez idén megindul az Ajtósi-Dürer sor és Kerepesi út közti szakaszon. A szakaszos átépítés előrelátható befejezése 1981. nyarán lesz, tekintettel a sok épületbontásra és terület-igénybevételre, amelyet a nagyszabású és költséges munkák követelnek meg. (Népszabadság)

Július 9: Centenáriumára készül a főváros. A főváros 1973-ban ünnepli Pest, Buda és Óbuda egyesítésének századik évfordulóját. Az egyesítés gondolata már 1848-ban felvetődött. 1849-ben Szemere Bertalan, a forradalmi kormány belügyminisztere rendeletben határozott Pest és Buda összecsatolásáról. Óbuda, királyi birtok lévén, akkoriban még nem szerepelt a tervekben. A rendeletet a szabadságharc bukása miatt nem hajtották végre.

varoshatarok-1873-1950.pngAz egyesítésről szóló törvényt végül is 1872. december 22-én fogadták el, de Budapest születésnapjának 1873. november 17-ét, a fővárosi tanács alakuló ülésének napját tekintjük. Az évforduló ünnepségsorozata már 1972 végén megkezdődik. A centenáriumi ünnepségek jegyében avatják fel a földalatti Pestet és Budát összekötő kelet-nyugati vonalát. 1973 januárjában emlékkiállítást nyitnak a Várpalotában, október 25-én, az egyesített főváros első közgyűlésének évfordulóján pedig tudományos ülésszakot tartanak. A főváros vezetői úgy tervezik, hogy a centenáriumot emlékművel is megörökítik: a győztes pályamunkát várhatóan a margitszigeti szökőkút közelében állítják majd fel. 1973. november 17-én a fővárosi tanács ünnepi ülést tart. Az évforduló alkalmából nagyszabású társadalmi munkaakciókat szerveznek és külön bizottság készíti elő Budapest szépítési programját. Minden, 1973-ban felépülő új budapesti intézményen emléktábla hirdeti majd, hogy a centenárium évében készült.

1973 tavaszán nemzetközi munkáskórus-fesztivált tartanak, készül a jubileumi sportprogram, és nemzetközi fotókiállítás is nyílik majd a Budapestről készült felvételekről. Az ünnepségsorozat programjának végső kialakításához pedig várják a budapestiek ötleteit és javaslatait. (Magyar Nemzet)

Július 9: Szeptembertől - A Bábszínház a Kis Színpadon. Az Állami Bábszínház a most zárult évadban félmillió néző előtt 1484 előadást tartott. Amíg a Népköztársaság útján az új színház felépül, a Jókai téri Kis Színpad helyiségeiben kap átmeneti otthont a Bábszínház. A Vidám Színpad elköltözését követően nehezen találtak kivitelező vállalatot a Kis Színpad átalakítására. Végül is a szeptemberi évadnyitásra elkészül az ideiglenes Bábszínház. (...) A Népköztársaság útján az új Bábszínházat a Középületépítő Vállalat építi és a szerződés szerint 1973 augusztusára fejezi be a munkálatokat. A Bábszínház igazgatósága a Jókai téri színházat is meg akarja tartani kamaraszínházként. Kétéves átmeneti használatra ugyanis aránytalanul nagy terhet jelentene a mostani beruházás. A Népköztársaság úti új színház építésére 35 millió forint az előirányzat. Ez a bábszínház négyszáz férőhelyes lesz. (...) (Magyar Nemzet)

Július 11: Új szolgáltatóház a Százados úton. A fővárosi tanács anyagi hozzájárulásával 5 és fél millió forintos költséggel elkészült a Százados úti szolgáltatóház, amelyet szombaton Kertész István, a fővárosi tanács ipari főosztályának vezetője ünnepélyesen adott át dr. Suhajda Józsefnek, a VIII. kerületi tanács elnökének, a külső Józsefváros lakosságának.

Az új szolgáltatóházban öt vállalat kirendeltsége kapott helyet. A Budapesti Állami Fodrászat női és férfifodrászata, kozmetikai, manikűrszalonja, a GELKA és a Fővárosi Patyolat Vállalat fiókja, a Fővárosi Óra- és Ékszeripari Vállalat, vlaamint a Fővárosi Mértékutáni Szabóság műhelye. A fővárosi tanács pénzügyi eszközeiből a legutóbbi években Budapesten négy szolgáltatóház épült, közülük három, a rákospalotai, a csepeli és a rákoskeresztúri már korábban megkezdte működését és a Százados út 8. szám alatti ház a negyedik ezek sorában. (Népszabadság)

Július 14: Budapest ötéves terve a fővárosi tanács előtt. (...) A főváros negyedik ötéves terve kereken 91 000 lakás felépülésével számol, ebből 56 000 új otthon tanácsi rendelkezésű. Jelentősek azonban a szanálási feladatok is: a következő öt esztendőben összesen 25 000 lakást kell lebontani, a legtöbbet (12 ezret) éppen az újonnan felépülők érdekében. (...) A tervidőszakban teljesen befejezik a kelet-nyugati metróvonalat, hozzálátnak az észak-déli vonal első szakaszának kiépítéséhez; meghosszabbítják a milleniumi földalatti vasutat és a Batthyány térre vezetik be a Szentendrei HÉV-et. Beszereznek 118 új villamost, 998 autóbuszt és 69 HÉV-szerelvényt. (...) (Népszabadság)

bahcsomopont-1976-epul.jpg1976: épül a felüljáró (Nagy Zsolt Levente gyűjteményéből)

Július 14: Felüljáróval oldják meg a Hegyalja és a Budaörsi út kereszteződését. Buda egyik főforgalmi ütőere az Alkotás utca, amelyen át az M 1-M 7 autópályák fővárosi bevezető szakaszának tömegközlekedése is lebonyolódik. Különös jelentősége van a Budaörsi út - Alkotás utca - Hegyalja út - Villányi út csomópontjának, ahonnan az Erzsébet-híd és a Belváros felé irányuló közlekedés is leágazik. Ennek a forgalmi csomópontnak a rendezésére a fővárosi tanács, a Közlekedés- és Postaügyi Minisztériummal együtt nemrégen tervpályázatot hirdetett.

A pályázat iránt rendkívül nagy érdeklődés mutatkozott a városrendezők körében. Ezt tanúsítja, hogy 44 pályaművet nyújtottak be a kitűzött határidőre. (...) Az első díjas - dr. Pápay Zsolt-féle terv az első ütemben, a kiírással teljesen összhangban, a Hegyalja út - Budaörsi út forgalmát mindkét irányban kiemelve, autóút jelleggel vezeti át a csomóponton. Az első ütemben kialakított egyszerű gyalogos aluljáróval lehetővé teszi, hogy főirányban a csomópont igen kedvezően, kis területre koncentrálható, ezzel biztosítja a rövid átfutási időket, növeli a csomópont kapacitását. (Magyar Nemzet)

Július 15: Épül a Déli pályaudvar - Alapozzák az új csarnokot. A Déli pályaudvar nyári forgalmában naponta több tízezer utas tanúja a pályaudvar rekonstrukciójának és az ezzel járó kényelmetlenségeknek. A lábakon álló utascsarnok mellett már alapozzák az épület további részét. Elkészült a földalattit az utascsarnokkal összekötő kör alakú előtér vasbeton szerkezete, amelyből lépcső vezet majd fel a peronszintre.

delipalyaudvar-1974-budapestujsag.jpg1974: Az új Déli. (kép: Budapest újság)

A jövő év végén, amikor elkészül a metró második szakasza, már áll majd az utascsarnok, csak a belső építészeti munkák lesznek hátra. 1973 közepén vehetik birtokukba az utasok a tágas üvegpalotát. A szerelvények még 1973 nyarán is a lerövidített vágányokról indulnak, a rákövetkező évben azonban végre zavartalan lesz a forgalom, a jelenleginél 5-10 méterrel hosszabbak lesznek a vágányok, s később a mostani 6 helyett 9-ről indulnak majd a vonatok. 1975 után kerülhet sor újabb 3 vágány lefektetésére, mert a tervek szerint véglegesen 12 sínpárja lesz a pályaudvarnak.

A Déli pályaudvar előtt, a Magyar Jakobinusok terén is javában folyik a munka. Itt félkör alakú nyitott aluljárót építenek, amelynek csarnokából folyosókon lehet eljutni az Alkotás utcai járdához, a Vérmezőre és a villamosmegállókhoz. (Magyar Nemzet)

Július 15: Süllyesztik a fúrópajzsot. Érdekes esemény helyszíne volt szerdán a metró Kun Béla téri munkahelye. A metró építkezésénél először, a felszínen szerelték össze a 110 tonnás fúrópajzsot, amit tegnap egy különleges hidraulikus berendezéssel süllyesztettek le a 19 méter mély aknába. Az új pajzs segítségével augusztus közepén megkezdik az észak-déli vonal alagútjának fúrását a Kálvin tér irányába. (Népszabadság)

bp50-1971.pngHa tetszik a blog, kérlek támogasd munkámat anyagilag is - 1000 forintot elérő támogatásodért ajándékba kapsz tőlem egy letölthető könyvet (pdf), benne az 1971. év legfontosabb fővárosi híreivel! Támogatásod segítségével tudom fizetni a fotók szerkesztéséhez szükséges Photoshop előfizetést, könyvtári tagságot, szakkönyveket tudok beszerezni antikváriumokból, és egy új laptop megvásárlását is segíted. Cserébe mindenféle jó kis posztokat olvashatsz Budapest jelenéről és múltjáról. Nagyobb adományodat most könyvvel hálálom meg, részletek a Patreon oldalon. Segítségedet nagyon köszönöm! >>> Patreon >>>

Július 17: Új szárnyashajó: a Sólyom. A MAHART képviselői pénteken bemutatták új szerzeményüket, a Meteor hajócsaládba tartozó, Sólyom nevű szárnyashajót. A már jól ismert Sirálynál kétszerte több utast szállító "vizi repülő" próbaútján részt vett dr. Csanádi György közlekedés- és postaügyi miniszter is.

solyom1hajo-1971korul-fortepan_hu-109734-bauersandor.jpgA Sólyom 1971 körül (fortepan.hu, 109734, adományozó: Bauer Sándor)

A Gorkij városában épült, 35 méter hosszú szárnyashajót két, egyenként 1000 lóerős motorja 65 kilométeres sebességre gyorsítja föl. Három, kellemesen formált utasterében 116 vendég fér el. A Szovjetunióban gyártott szárnyashajók az elmúlt tíz évben valamennyi dunai államban meghonosodtak. A MAHART két Sirálya már nem elégítette ki az igényeket, amelyek éppen a hajók kiváló tulajdonságai miatt igen megnövekedtek. A Meteor-Sólyom 600 kilométert hajózhat üzemanyag-fölvétel nélkül, így alkalmas lesz majd például a Budapest-Belgrád közötti forgalomra. Szó van arról is, hogy a MAHART rendszeres szárnyashajó járatokat indítana Ausztria és Jugoszlávia között. (Magyar Nemzet)

Július 21: A Ferencváros negyedik ötéves terve - 63 millió fejlesztésre. Kedden ülést tartott a IX. kerületi tanács és megvitatta a Ferencváros negyedik ötéves tervét. A javaslat nemcsak az állami és a helyi erőforrásokat vette figyelembe a tervelőirányzat összeállításánál, hanem a kerületben működő vállalatok felajánlásait, anyagi hozzájárulásait is a ferencvárosi fejlesztési beruházások megvalósításához.

(...) Központi beruházásból az Üllői úti lakótelep lakosai résére a Gyáli úti kórházban új nagy szakorvosi rendelőintézet épül. Az István-kórházban befejeződik a sebészeti pavilon bővítése, a Gyáli úti kórházban pedig két, egyenként 125 ágyas új pavilont építenek. Az István-kórház területén épül meg az Országos Kardiológiai Intézet új épülete. Az Üllői úti lakótelepen filmszínház épül.

A Ferencváros képét modernizálja majd a Kálvin téren a Kecskeméti utca és a Baross utca elején megvalósuló nagyszabású építkezés. A Kálvin téren háromszintes közlekedési csomópont létesül. Megkezdik a tervidőszakban a Boráros tér rendezését is, amelynek első üteme több mint 71 millió forintba kerül. (Magyar Nemzet)

nyugatipalyaudvar-19710720-nepszabadsag.jpg(Népszabadság, 1971. július 21.)

Július 22: Üdülőváros épül a ráckevei-soroksári Duna csepeli partszakaszán. A következő esztendőkben üdülőteleppé fejlesztik a ráckevei-soroksári Duna csepeli szakaszát - jelentették be a Ráckevei-soroksári Duna Intéző Bizottság elnökségének szerdai ülésén, amelyen a Duna-ágak leghosszabb - több mint 9 kilométeres - partszakaszának rendezéséről tárgyaltak. (...) A telkeket főképp gyáraknak és üzemeknek értékesítik;a part rendezésével egyidejűleg ugyanis a vállalatok üdülőtelepítési gondjain is enyhíteni kívánnak. Itt kapna helyet egy kemping, egy 200 személy befogadására alkalmas, télen-nyáron működő ifjúsági tábor, több sporttelep, s egy 50 méteres fedett uszoda is - a kapcsolódó létesítményekkel együtt. A tervben nemzetközi evezőspálya megépítése is szerepel. (...) (Népszabadság)

Július 23: November elsejétől új, átmeneti helyen játszik a Thália - A Thália Stúdió a régi helyiségben marad. Budapest "átmeneti" színházában, a Nagymező utcában, egész nyáron át lázasan folyik az építkezési munka. A Fővárosi Operettszínház távozása után ide költözik a Paulay Ede utcából a Thália Színház, azzal a titkos reménységgel, hogy ha tartózkodása itt hosszabb is lesz, mint elődeié, számára is csak átmeneti jellegű lesz ez az otthon. Abban bizakodnak ugyanis, hogy előbb-utóbb a Hevesi Sándor téri épületet kapják meg végleges otthonként.

thaliaszinhaz-1970esevek-fortepan_hu-21814.jpgEgyelőre azonban a hurcolkodást megelőző átépítéseket végzik a Nagymező utcai színházépületben, sok vita közepette, mert sok nézeteltérést kell tisztázni a háztulajdonos IKV-val. A fővárosi tanács 10 millió forintot szavazott meg a Nagymező utcai épület átépítésére a Thália Színház céljaira. A programot azonban három ütemben, három év alatt hajtják végre. Ebben az esztendőben, a szezonnyitásig 4,5 millió forintot fektetnek be az átalakításba. Elkészül az új forgószínpad, a színház elektromos hálózata, új vasfüggönye, nagy társalgója, hangosító és fényszabályozó berendezése, elkészülnek közös helyiségei. Új reflektorokat szerelnek fel a nézőtéren. Az erkélyt három sorra szűkítik, mert a széksorok mögé helyezik a műszaki berendezések helyiségeit. Végül új neonreklámot is kap utcai homlokzatán a színház.

A jövő év a nézőtér átalakításával telik el. Új széksorokat helyeznek el, jelenleg dobogón állanak a székek, az átalakítás után betonpadlózatot kap a nézőtér. Végül az átalakítás harmadik ütemében, 1973-ban a portált, az előcsarnokot építik át, új szellőzőberendezést és egyéb korszerű gépi felszerelést kap a színház. (...) A Thália Stúdió egyelőre továbbra is a Paulay Ede utcai épületben folytatja működését, és szeptemberben kezdi az új szezon előadásait. A Paulay Ede utcai épületben a Bartók Színház, mint ifjúsági színház fog tovább működni. (Magyar Nemzet)

Július 23: Jegyadó automaták a budapesti közlekedésben. A Budapesti Közlekedési Vállalat kísérletképpen két jegyadó automatát szereltet fel járművein. Az angol Bell-Punch Co. által gyártott szerkezetek egyik változatát, amely új egyforintos érme bedobásával működik, az egyik 49-es villamoson szerelték fel, a másikat egy 22-es autóbuszon próbálják ki. Ez utóbbi kétforintos érme bedobása után kiadja a buszjegyet és a visszajáró 50 fillért. A készülékek szélesebb körű alkalmazását a kísérletek eredményétől teszik függővé. (Magyar Nemzet)

jozseftelefonkozpont-20190601-01.jpg Július 23: Új automata központ. Az év végén megkezdik a Horváth Mihály téri új, automatikus távválasztó központ üzembe helyezését. Ezzel lehetőség nyílik, hogy a hálózatba bekapcsolt hazai és külföldi városok előfizetői közvetlenül hívhatják egymást. (Népszabadság)

Július 23: Indul a fúrópajzs, épül az "észak-déli metró". Befejeződött a Kun Béla téren az észak-déli metróépítkezés fúrópajzsának szerelése, rövidesen megkezdi az alagút fúrását.

Még el sem készült a kelet-nyugati metró - a Deák Ferenc tértől a Déli pályaudvarig húzódó mintegy 4 kilométeres szakaszon jelenleg az építészeti kialakítás, a szerelés és burkolás munkái folynak -, máris javában dolgoznak az építők az "észak-déli" vonal állomásain. Épül már a Ferenc körút és Üllői út kereszteződésénél a metró mozgólépcsője, s megkezdődtek a Ráday utcában a Kálvin téri állomás építésének előkészületei. A Károlyi-kertben elkészült a szellőzőakna, s most alakítják ki a szellőzőalagutat. A Deák téren ugyancsak elkészültek ezzel a munkával, s most kezdik az állomás építését.

Az Újpestet Kispesttel összekötő vonal északi végállomása Újpesten, az István téren lesz, a déli végállomás pedig Kispesten a Határ útnál. A két végállomás között 18 állnak majd meg a szerelvények. Az új, 15 kilométer hosszú vonalról a Deák Ferenc téren lehet átszállni a kelet-nyugati metróra. Itt lesz a két metróvonal és a milleniumi földalatti csomópontja. A legmélyebb szinten - mintegy 33 méternyire a felszín alatt - a kelet-nyugati, mellette 14 méterrel magasabban az észak-déli metró vágányai haladnak, s mindkettőt keresztezi még feljebb, a kéreg alatt a kis földalatti.

A külső területeken az észak-déli metró szerelvényei az útburkolat alatt futnak majd. Hasonlóan a kelet-nyugati metróhoz, ahol a szentendrei HÉV-et a Batthyány téri állomásig kéreg alatt vezetik, itt is épülnek "ráhordó" vonalak, ugyanis föld alá vezetik és a Kálvin térig meghosszabbítják a vágóhídi HÉV, valamint a csepeli gyorsvasút pályáját.

Az észak-déli metró négy ütemben épül meg, összesen 8,3 milliárd forintos beruházással. 1976-1977-ig elkészül a vonal Deák tér és Nagyvárad tér közötti középső szakasza, majd folytatólagosan a Határ útig építik meg az alagutat. Ezt követi a Deák tér és Árpád-híd között 3,9 kilométer hosszú szakasz, végül a negyedik építési ütemben készül el az Árpád-híd és az István tér közötti 4,2 kilométeres alagút. (Népszabadság)

Július 24: A Százház utcai avult fertály utolsó napjai. Lassanként eltünedezik az Erzsébetváros egy sötét foltja a kerület peremén. A Százház utca - Jobbágy utca - Murányi utca - Dózsa György út által határolt tömbön a századforduló idején, az ott indult építkezések felvonulási épületeiként rövid átmeneti időszakra létesültek azok a később sötét, zsúfolt bérházakká változott házak, amelyeknek "átmeneti élete" mindmáig tart. Közben ugyanis lezajlott két világháború, a lakáshelyzet Budapesten egyre romlott, és az akkori beruházók a felvonulási épületeket magánosoknak adták el. Így keletkezett ezen a környéken, a Keleti-pályaudvar közelében az egyre avuló túlnépesedett bérház-rengeteg. (...)

Néhány évvel ezelőtt született a tanácsi határozat, amely körvonalazta a szanálás végrehajtásának programját. Több ütemben kívántak gondoskodni az ott lakók elhelyezéséről, erre a célra megfelelő lakások kiutalását biztosították. Az volt a kikötés, hogy amint egy-egy házból sikerül elhelyezni a lakókat, azt az épületet azonnal lebontják. Több-kevesebb nehézséggel a szanálási program végrehajtása megindult, és az eredeti 45 épület közül 22 lebontásra is került. A fennmaradt 23 házban is várják a kiköltöztetést a lakók. Tizenegy épület további bontását a közeljövőben elrendelik. (...) Egyesek azt javasolják, hogy az egész területet parkosítsák, mások célszerűnek tartanák, ha a Népstadion szomszédságára való tekintettel autóparkoló céljaira tartanák fenn. Vannak olyan javaslatok is, hogy az értékes területen építsenek egy-két középületet. (Magyar Nemzet)

Július 27: Elkészült a Wien szálloda. Már megérkeztek az első vendégek Budapest legújabb szállodájába, a bécsi és balatoni autópályák budapesti torkolatánál, az Osztapenko-szobor mellett felépült Hotel Wienbe.

A szálloda 118 kétágyas, központi fűtéses szobájának fele fürdőszobával épült, ezenkívül négy luxuslakosztály várja a vendégeket. A szállodához nagy autóparkoló csatlakozik; közvetlen közelében szervizállomás és benzinkút van. A Hotel Wienben szeptember végéig minden hely foglalt. (Népszabadság)

omfb-interag-1974.jpgJúlius 28: Mi épül a Belvárosban? A Belvárosban a már folyamatban levő nagyszabású középítkezéseken kívül számos további építkezés előkészületei folynak. Befejezéshez közeledik a Kossuth Lajos téren a Magyar Kereskedelmi Kamara székháza, a Szent István téren a Külkereskedelmi Bank és az OTP társasháza, a Martinelli téren az OMFB-székház és az INTERAG-garázs építkezése.

Megkezdődött a Roosevelt téren három külkereskedelmi vállalat közös székházának, az Október 6. utcában az OTP iroda- és társasházának építkezése. A Dorottya utcában a tervidőszak folyamán kezdik meg a MALÉV-székház és tranzit szálló, az Október 6. utcában a HUNGAROCOOP-irodaház, az Aranykéz utcában az INTERAG újabb garázsának, az Alpári Gyula utcában a MONIMPEX székházának, a Zrínyi utcában a Gyögyszertári Központ székházának építését. A Petőfi Sándor utcában a templom mellett a posta nagyszabású építkezése, új távbeszélő központja létesül.

Új emlékművekkel is gazdagodik a közeljövőben a Belváros. A Vigadó téren a szovjet hősi emlékoszlop helyére emlékszobor kerül. A Felszabadulás téren helyezik el a restaurált Nereidák kútját. Kamermayer Károly sérült szobra helyett az eredeti minta alapján bronzszobrot helyeznek a róla elnevezett téren. Domborműves emléktáblát kap Goldmann György szobrászművész a Kálmán Imre utca 15. és Szomory Dezső a Sütő utca 2. alatti épületen. (Magyar Nemzet)

Július 29: Új utasvendéglátó a Ferihegyi repülőtéren. (...) A Ferihegyi repülőtéren szerda délelőtt átadták rendeltetésének a Pannónia Szálloda és Vendéglátóipari Vállalat és a MALÉV közösen létesített új catering üzemét. Az új épület 560 négyzetméter alapterületű, 16 légitársaság napi tízezer utasának ellátására képes. Beruházási költsége több mint 16 millió forint volt. Gépeinek egy része hazai termék, ezenkívül többek köött Svédországból automata mosogató és szárítógépet, a Szovjetunióból hűtőkamrákat, Olaszoroszágból jéggyártó, Hollandiából sonkavágó gépeket szereztek be. A ferihegyi utasvendéglátó napi 40-60 gép ellátása esetén 40-60, egyenként 80-120 személyes "házon kívüli rendezvényt" bonyolít le, amelynek során a vendégek a szendvicstől az ötfogásos teljes italsorral felszolgált menüig mindenfajta gasztronómiai variációt megkaphatnak, figyelembe véve, hogy az utas lehet néhány hónapos bébi vagy vegetáriánus is. (Magyar Nemzet)

Július 30: Székházat kapnak a vadászok. A Középületépítő Vállalat jó munkájának eredményeként július végén saját otthont kap a vadásztársadalom. A Vadászszövetség épülete a Harmincad utca és a József Nádor tér sarkán áll; már csaknem teljesen elkészült. Ifjabb Kocsis István tervei alapján a régi Teleky-kúria épületét restaurálták.

- A ház 1833-ban épült. Alapjai olyan gyengék voltak, hogy speciális kezelést kellett alkalmaznunk - mondta Varga József, a szövetség főellenőre. - Elképzelhető, milyen állapotban volt, amikor már 1912-ben lebontásra ítélték. Nagyon nehéz feladat volt a falak helyreállítása. Amikor például a tűzfalat lebontottuk, kiderült, hogy az egyben a szomszéd ház oldalfala is. Január 11-én kezdtük a munkát és a napokban már be is költözhet a szövetség. Számos létesítmény kap majd helyet az épületben. A földszinten egy, vadászati cikkeket árusító és egy műtárgybolt, az első emeleten az elnökség, a tanácsterem és a klubhelyiség, a másodikon pedig különböző szakosztályok és a Nimród című vadászati szaklap szerkesztősége.

A ház a Belváros patinás környezetébe nagyon jól illeszkedik. Az építési költségek 4 millió forinttal haladják meg egy átlagos kétemeletes ház építési költségét. A Vadászszövetségben elmondták, hogy a vadászati világkiállítás alkalmából 10-15 ország delegációját látják majd vendégül. A klubszobában klubestek rendezését tervezik. (Magyar Nemzet)

Július 30: Új KISZ-lakások épülnek a fővárosban. Több mint kétezer lakást adtak át a budapesti fiataloknak a KISZ VI. kongresszusa által kezdeményezett országos akció keretében - állapította meg a budapesti KISZ-bizottság legutóbbi felmérése. A vizsgálat kimutatta, hogy vidéken - Bács, Komárom, Pest, Somogy és Nógrád megyében - megfelelő ütemben haladnak a munkálatok, sőt jelentősen túlteljesítették a KISZ-kongresszus megszabta tervet. Budapesten azonban számottevő az elmaradás: 1970 végéig csak 8900 KISZ-lakást adtak át. A tervek szerint előreláthatólag az idén még mintegy 700 új otthonba költözhetnek be lakóik, elsősorban a fiatal házasok. A KISZ budapesti bizottságának védnökségével jelenleg a XVIII. kerületi KISZ lakótelepen, a XX. kerületi Vécsey utcában és a XI. kerületi Csorbai utcában épül sok ház. A jóváhagyott tervek szerint a beköltözők több mint 80 százaléka másfél, illetve kétszobás lakáshoz jut. Az új települések közöül különösen a Vécsey utcai építkezés halad jó ütemben; itt mintegy 340 új otthont kapnak a fiatalok. A Csorbai utcai KISZ-telepen 600 lakást emelnek, ebből 340 most készül. Itt a házgyári épületszerkezetes eljárás alkalmazásával gyorsítják a munkát. (Népszabadság)

Július 31: Tanácsi javaslat a Miklós tér közlekedésének rendezésére. Óbuda közlekedési rendjének biztosítása, a jelenleg még bonyolult és sokszor életveszélye átkelőhelyek rendezése a II. kerület jelenleg egyik legfontosabb problémája. A III. kerületi tanács legutóbbi vb-ülésén elhatározták, hogy a műszaki bizottság helyszíni szemlén dönti el, hogy melyek a legfontosabb és sürgős rendezésre szoruló közlekedési és közlekedésrendészeti feladatok. (...)

Jelenleg nyolc autóbuszjárat végállomása a Miklós tér, s ez a viszonylag szűk terület, a piskóta alakú járdasziget, ma már nem bír el ekkora forgalmat. (...) A tér déli oldalán, a Kórház utca sarkán villanyrendőrre van szükség, a Miklós tér északi sarkán, az óbudai pártbizottság székháza előtt pedig zebrára.

Megszemlélték az 5-ös villamosjárat forgalmát is. Egészen gyér, alig néhány utas várakozik a megállóhelyen. Néhány éve még fontos járat volt, most a villamossínek legfőbb akadályozói a Szentendrei út egyenes forgalmának.

miklosutcaibuszvegallomas-obuda-1970korul-fortepan_hu-74121-stipkovitsfulop.jpgAz óbudai buszvégállomás a Miklós utcában, 1970 körül (fortepan.hu, 74121, adományozó: Stipkovits Fülöp)

A közlekedési főigazgatóság képviselője tudomásul vette azt a javaslatot, hogy mielőbb szüntessék meg az 5-ös villamosjáratot, a Szentendrei út közeli burkolatépítkezésénél szedjék fel a síneket, hiszen gyakorlatilag a Hévízi út felé indítandó autóbusz betétjárat sokkal egyenletesebben bonyolítja majd le a forgalmat. Az új lakótelepi lakosságnak úgyis súlyos problémát okoz a Vörösvári úti villamos- és autóbuszmegállók, vagy a Miklós téri végállomás és a Flórián tér megközelítése. Hellyel-közzel már több mint egy kilométert kell mindenünnen gyalogolni.

(...) A közlekedés köréből pedig egy jó hír az óbudaiaknak: a BKV szeptember 15-én a gépkocsipark bővülésével sűríti az óbudai buszjáratokat, megindítja a 106-os járatot, sűríti a 86-ost és a 186-ost, a továbbiakban pedig az utazóközönség régi kívánságára a most még ritkán közlekedő 55-ös buszjáratot. (...) (Magyar Nemzet)


További érdekességek, aktuális infók Budapestről a Fővárosi Blog közösségi oldalain - kattints a logókra!

twitterlogo.jpgfblogo.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://fovarosi.blog.hu/api/trackback/id/tr9315756376

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

UBI1889 2021.07.03. 07:34:48

A Wien szálló bárjában már akkor is a Teca dolgozott?
Hát azóta sem öregedett semmit...
;)

232323 2021.07.03. 07:35:56

ez zsivanyos volt. a kovetkezot kerem!

CSOKKI MÁLNA 2021.07.03. 08:07:15

@UBI1889: Mi, vagy ki az a Teca? Egyébként sztem a kép nem '71-es. A frizurák alapján inkább egy tízessel későbbre tenném..

morph on deer 2021.07.03. 09:33:53

@CSOKKI MÁLNA:
És kb igazad is van, ha jól emlékszem ‘79-‘80 közötti, akkor készültek a HungarHotels prospektusok.
Volt közöm hozzá, onnan tudom.
:)

Weißkopf 2021.07.03. 13:39:32

Vörösmarty téri kultúrpalota: jártam ott néhányszor hivatalból (pl. a Corvina Kiadóban). Pár éve ezt is lebontották.

Weißkopf 2021.07.03. 14:01:08

@CSOKKI MÁLNA: Teca = A mi kis falunk c. sorozat (RTL Klub) kocsmárosnője.

UBI1889 2021.07.03. 14:24:27

@Weißkopf:
Köszönöm szépen!
:D
De miért? Nem?
Nekem egyből ő ugrott be...

CSOKKI MÁLNA 2021.07.03. 22:36:40

@morph on deer: Fotós voltál, vagy modell? :)

CSOKKI MÁLNA 2021.07.03. 22:38:24

@Weißkopf: Sajnos sorozatokkal utoljára a honvédségnél találkoztam.:)

7esbusz 2021.07.04. 07:24:12

Tervezni már akkor is nagyon tudtak. A Hungária krt. pl kifejezetten érdekes lenne ha így elkészül... "Józsefvárosi pályaudvarnál közúti és villamos aluljáróval, a Könyves Kálmán körút és Mester utca kereszteződésénél közúti felüljáróval." Híd nélkül, a Soroksári útra gondolták a forgalmat ráereszteni?
süti beállítások módosítása