Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

Átadták a Ferenciek tere és a Deák tér állomást

2023. január 22. - fovarosi.blog.hu

Újabb két metróállomást adtak át a felújítás alatt álló 3-as metró vonalán. Ilyen lett a Ferenciek tere, illetve a Deák Ferenc tér állomás.

deakter-20230121.jpg

Deák tér

Nagy örömömre szolgál, hogy megőrizték az állomáson a rejtélyes betűcsempékkel burkolt falakat. Ezeket egy portugál művész készítette, 1996 óta díszítik az állomást, és az egyik oldalán portugál verseket rejt magyar fordításban, a másik oldalon pedig magyar verseket portugál fordításban.

Mindkét metróállomásnál ún. Budapest típusú állomás épült, azaz az alagutak között a peron tereit is alagútfúrással alakították ki. Az egymásba metsző járatok együttese adja ki az állomás terét, és ez indokolja azt is, hogy miért van itt ennyi oszlopsor. És ezért mondják ezt az állomást (is) ötalagutasnak: a két szélső metróalagút között még három „alagútszakasz” adja ki a peronszintet.

A mélyállomás szerkezete úgy épült meg, hogy az állomásperon északi végéből második kijárat is létesíthető legyen a József Attila utca irányába is. Ez végül sosem valósult meg, és már nyilván nem is fog.

deakter-20130406-01.jpgA Deák tér állomás 2013-ban: lejárat a 3-as metró peronjához

deakter-rajz.jpgA három metróvonal elhelyezkedése a felszín alatt

deakter-regi1.jpgA Deák tér állomás újkorában

Nem csak a metróállomás, de a 2-es és a 3-as vonalat összekötő gyalogos átjáró is megújult. Mivel itt három metróvonal találkozik, ez a legkomplexebb felszín alatti tér. szerint a betűcsempés falak megőrzése mellett egy nagyon visszafogott architektúra épült a peron szintjén. Ezzel némileg kontrasztot alkotva, az áthaladást szolgáló folyosók, közlekedőterek élénkebb színeket, íveltebb formákat kaptak. Az oszlopok burkolata itt fehér mozaikcsempe. Az élénk kék, sárga színek a metróvonal színére, de a közeli földalattira és a felszíni villamosokra is utalnak. Egy liftet is be lehetett építeni, ennek a liftaknája felső részén még a soha meg nem valósult Nemzeti Színházhoz épült volna az Erzsébet téren, most pedig a 3-as metróvonalat teszi akadálymentesen megközelíthetővé. Az építész tervezőik Csapó Balázs és Gurdon Balázs voltak.

Ferenciek tere

A Ferenciek tere állomás építésénél annak idején, még 1975-ben kis híján tragédiába fordult az építkezés. Erről így számolt be Hényel László:

"Mögénk mászott a helyettes építésvezető, s bejelentette, ő is segít. Utánunk is kúszott a zsákba, de ahogy felért, a homok újra megindult. Nagy szerencsénk volt, mert nem ránk ömlött, hanem elénk, úgyhogy az üreg száját éppen eltorlaszolta a pajzstól. Mi meg hárman bent a hirtelen vaksötétben, minden védelem, támaszték nélkül. Felettünk vagy 20 méter magas föld s odakint a házak. Bevallom, kiütött rajtunk a halálfélelem hideg verítéke. Kuporogtunk a vackunkban, amikor az építésvezető-helyettesünk, aki pedig szigorú ember volt, előkapta a zsebéből a cigarettás paklit. -No, gyerekek - mondta -, bár nem szabad füstölni a keszonban, gyújtsunk rá. Ha már meg kell halni, legalább szívjuk el ezt a pár szál Kossuthot. A keszonban igen gyorsan ég a dohány. Talán ha kettőt elfüstöltünk a nagy szorongásunkban, amikor meghallottuk: megindult a mentés. A homok megállt, nem folyt tovább, mi pedig nagy boldogan kimásztunk. Összevissza csókoltuk a barátokat. Éltünk."

A metróállomás 28 méterrel van a felszín alatt. Újjáépítésének tervezője Kosztolányi Zsolt építész tervező és Klopp András voltak. Az állomás színeiben, grafikáiban a ferences rendre utal. Az aluljárót néhány éve már felújították, most a lejárat és az állomás került sorra. Az aluljáróban egy több négyzetes lapból összeállított muráliát láthatunk. Ez Papp Oszkár tűzzománc kompozíciója, és Budapest növekedését ábrázolja.

ferenciektere-regi2.jpgIlyen volt

metro3-ferenciektere-20170501-04.jpg2017-ben, a felújítás előtt

A lejtakna, azaz a mozgólépcsők tere megőrizte az eredeti narancssárga színezést. Középre egy ferdeliftet is beépítettek – ilyet már használhatunk például a Kálvin tér állomáson. Mivel itt középre került a lift, mindkét oldalán üvegfalat kapott. A mélyállomás részen a ferencesekre utaló fehér és barna színek mellett az aranysárga egészíti ki a teret. A padok halvány pasztell színűek. A vasbeton szerkezet által meghatározott, viszonylag alacsony belső teret a szerkezet láttatásával igyekeztek bővíteni. Izgalmasan hatnak a nagy X-eket alkotó mennyezeti világítás elemei. Az oszlopokon a nyers acél felület látszik, ez az indusztriális hatást fokozza. A tervezői gondolat szerint a szerelvények túloldalánál futó burkolat perforálása, átlyuggatása a zaj csökkentését is elősegíti. Ennek a mintázata kissé absztrakt módon jeleníti meg madarak egész tömegét – ezzel a madarakhoz is beszélő Szent Ferencre is utalva áttételesen.

A hármas metró történetét és (korábbi) építészetét egy komplett cikksorozatban írtam meg, itt tudod elolvasni ezeket a posztokat: 3-as metró cikksorozat.

Ha tetszik a blogom, kérlek támogasd munkámat anyagilag is! Cserébe városi sétára hívom meg időnként azokat, akik legalább havi 5 euró vagy 2500 forint támogatást küldenek. Támogatóim a Patreon.com-on exkluzív, a blogon nem elérhető tartalmakhoz is hozzáférhetnek. Támogatásod segítségével tudom fizetni a munkám költségeit a könyvtári tagságtól az Arcanum előfizetésen át egy új laptop tervezett beszerzéséig. >>> Patreon >>>

Februárban folytatódik a Hilton szálló előzményeit és történetét bemutató cikksorozat a blogon, így érdemes lementeni a kedvencek közé a Fővárosi Blogot!


További érdekességek, aktuális infók Budapestről a Fővárosi Blog közösségi oldalain - kattints a logókra!

twitterlogo.jpgfblogo.jpg

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2023.01.24. 09:00:08

Köszönöm a cikket

Jót tett a felújítás a két állomásnak.
S kifejezetten örülök, hogy nem tették azt, amit a 2-es vonalon tettek, hogy mindegyik, önálló arculatú állomásból csináltak egy egyenszart.

érdekesség:
"A mélyállomás szerkezete úgy épült meg, hogy az állomásperon északi végéből második kijárat is létesíthető legyen a József Attila utca irányába is. Ez végül sosem valósult meg, és már nyilván nem is fog."
Erről még sose hallottam és szerintem kifejezetten jót tenne a rendszernek, ha megvalósulna.
süti beállítások módosítása