Fővárosi Blog

Milyen lett a Zeneakadémia?

2013. október 22. - fovarosi.blog.hu

Sikerült bejutni az október 21-iki sajtóbejárásra, így első kézből adhatok képest beszámolót a Zeneakadémia október 22-én befejeződött felújításáról. Nem csupán Korb és Giergl fantasztikusan részletgazdag építészete újult meg, de a mai kor legjobb technológiájából is épült be a Liszt Ferenc téri épületbe.

fovarosi.blog.hu: Zeneakademia-Regi4 - indafoto.hu

Valamikor Király, Gyár és Kemnitzer volt a határoló utcák neve. A főhomlokzat immár nem a Gyár utcára, hanem a Liszt Ferenc térre néz, a Kemnitzer utca pedig Dohnányi nevét vette fel. A telken korábban a Vakok Intézete állt, ők azonban kiköltöztek a Városligethez, így a belvárosi telek felszabadult egy újabb építkezés számára.

Az első ismert terv még közös zene- és színiakadémiáról szólt 1901-ben. Nyilvános pályáztatás nélkül, megbízás alapján építették volna fel a közös intézményi palotát:

fovarosi.blog.hu: Zeneakademia-Regi2-SzinitanodaEsZeneakademia - indafoto.hu

A Zeneakadémiára Korbék először tehát egy színi- és zenetanodai, majd egy önálló, már csak a zenei oktatást tartalmazó változatot is elkészítettek. Az épületet - az akkori miniszteri elvárásnak megfelelően - szecessziós stílusban tervezték, ami a homlokzati és a belsőépítészeti terveken is megjelent. Fittler Kamill, az iparművészeti iskola igazgatója és az Országos Képzőművészeti Tanács építészeti szakosztályának előadója indítványára minisztériumi bizottság elé került az új intézmény ügye. Mint a korabeli "Zenevilág" újságírója arról beszámolt, a színi iskola beköltöztetését többek között azért vetették el, mert "az egész fővárosban per longum et latum ismeretes dolog, hogy a színiakadémiában a növendékekkel szemben tanúsított bánásmód a legjobb akarat mellett sem jellemezhető azzal az epitheton ornansszal, hogy "szalonképes"."

fovarosi.blog.hu: Zeneakademia-Regi3-MasodikTerv - indafoto.hu
 
Így aztán 1903-1904 során új tervváltozat készült, már csak a zeneoktatás céljaira. Ezt nem fogadták el a minisztériumban, így a tervezőpáros újabb terveket készített - ezt tekinhetjük a megépült változat vázlatának. A nagyterem a középrizalit szélességében, a kisterem a Dohnányi utcai szárny első emeletén kapott helyet. 1905-ben annyiban módosultak a tervek, hogy a Liszt Ferenc tér felőli főlépcső az eredeti terveken még mélyen belenyúlt az előcsarnok terébe, ehhez képest egy tágasabb, egységesebb terű előcsarnok épült meg. Az építészeti kiképzés elvesztette hangsúlyosan szecessziós jellegét, amelyet a klasszikus oszloprendes építészet elemeinek szabad és dekoratív csoportosítása váltott fel - bár a szecesszió sem tűnt el. A korabeli "Zenevilág" meghatározása szerint modern reneszánsz stílusban építkeztek - előzményként talán a Ferenciek terén ma elszürkülten álló királyi bérpalota áll ehhez legközelebb az építészpáros műveiből. A stílusváltozás mögött hangsúlyos okként szerepelt Wlassics kultuszminiszter nemzeti szecessziót elítélő beszéde, amely egyébként Lechner Ödönt megfosztotta az újabb állami megrendelésektől. 1904 novemberében megkezdődött az új épület alapozása.

A Zeneakadémia építészeti csodáját leginkább a kor legszínvonalasabb iparművészeinek együttműködése, szintézise adja. A vasbeton szerkezet Zielinski Szilárd úttörő munkája. A mázas kerámia díszeket a Zsolnay gyár szállította. Az ólomüveg ablakok Róth Miksa műhelyéből érkeztek. Az emeleti előcsarnok meghatározó képi alkotása Körösfői-Kriesch Aladár műve, a "Zarándoklás a művészet forrásához". A homlokzati Liszt Ferenc szobor Stróbl Alajos munkája. Maróti Géza Géniusz-szobrai a főhomlokzaton a sokoldalú művész fő alkotásai között említhetők. A nemzeti stílus kizárólagos alkalmazását felváltó stílus így nem csak a felsőbb politikai körök ízlésvilágát elégítette ki, hanem általános európai értékek megtestesítője is lett: az antik kultúra mellett egyiptomi és mezopotámiai formaelemektől egészen az osztrák szecesszióig.

fovarosi.blog.hu: Zeneakademia-20131021-40-FoldszintiEloter - indafoto.hu
A földszinti előtér csobogójának részlete

A Kisterem csillárját már az átadás után néhány évvel leszerelték, mivel az öt ponton felfüggesztett csillár karbantartása, az izzók cseréje nagyon nehézkes volt. Az épület átalakításai már a 30-as években megkezdődtek, de igazán az ötvenes-hatvanas évektől teljesedtek ki. Sajnos ezek sokszor rosszul sültek el, így például a Kisterem zenekari árkának és alsószínpadának raktárrá alakítása, zsinórpadlásának tantermekké alakítása annyira lerontotta az akusztikát, hogy a művészeket egyenesen "kistermi"-ként és "nagytermi"-ként kezdték aposztrofálni.

fovarosi.blog.hu: Zeneakademia-20131021-49-Kavezo-Atrium - indafoto.huA mostani felújítás nem csak ezt állította helyre, de a hetvenes évekbeli tetőtér-beépítést is. A két belső udvart a mostani, 2010-ben kezdődő helyreállítás során lefedték, ezzel nem csak a nagyterem hangszigetelését javítva, de új terekkel is bővítve az épületet. A Király utcai oldal földszintjén napközben az oktatást, este a nagytermet kiszolgáló büféteret alakítottak ki - üvegpadlója az alatta levő zenekari öltözőnek biztosít némi természetes fényt. A Dohnányi utcai oldalon a könyvtár kapott új olvasótermet a belső udvar lefedésével. A Nagyterem orgonájának felújítása még folyamatban van, ez 2015-16-ban készül majd el.

 

fovarosi.blog.hu: Zeneakademia-20131021-09-Nagyterem - indafoto.hu

 
Az egyik legnagyobb probléma a nagyterem hűtésének-fűtésének megoldása volt. Már az átadás után észrevették, hogy az eredeti fűtési rendszer nem elegendő - a teljes temperáláshoz a teltházas közönségre is szükség volt. A meleg levegőt radiátorok segítségével állították elő, a hideg levegőt a belső udvar felől szívták be ventilátorok, és a mennyezetbe rejtett több tucat nyíláson keresztül juttatták a nagyterembe. A mostani felújítás után is fentről érkezik a temperált levegő, de immár új, a mai kor színvonalán működő hűtő-fűtő berendezésekkel. Az elszívás továbbra is a padlószintek közelében történik - ezzel a terem kitűnő akusztikája sem sérült. A földszinti rész barna színezésű oldalfalait az eredeti, 1907-es állapotoknak megfelelően állították helyre. A sötét ébenfa színezés a kijárati ajtók betétein sokkal világosabb színezésre vált - ennek köszönhetően itt sikerült kihagyni a zöld "Exit" feliratok felszerelését, amelyek fénye igencsak belerombolt volna az összhatásba egy-egy koncerten. Nem csak itt, egy sor másik helyen is az eredetinek megfelelő színezést alkalmazták újra. Nem a 2010 előtti, hanem az 1907-es átadáskori állapotot tekintették etalonnak, természetesen figyelembe véve a mai kor elvárásait is. Így például a Róth Miksa üvegablakok mögé jobban hangszigetelő üvegrétegek kerültek, az új tantermek kialakítása is a legújabb technológiával történt.

fovarosi.blog.hu: Zeneakademia-20131021-42-Nagyterem - indafoto.hu
A Nagyterem földszintjének oldafalai is visszanyerték eredeti színezésüket

fovarosi.blog.hu: Zeneakademia-20131021-30-Kisterem - indafoto.hu

A Kisterem

fovarosi.blog.hu: Zeneakademia-20131021-32-Kisterem - indafoto.huA Kisterem eredeti kialakításának leghangsúlyosabb elemei az öt ponton rögzített, leereszthető csillárok voltak. Ezeket nehéz karbantartásuk miatt nem sokkal később eltávolították. A későbbi átépítések csak tovább rontottak a terem imázsán. A hatvanas évek elején az egyébként igen értékes színpadtechnikát bontották el. A zenekari árok és a süllyesztő felszámolásával a könyvtárat lehetett bővíteni. A 17 méter magas zsinórpadlás födémekkel történő felosztásával két új tantermet hoztak létre az akkoriban már súlyos helyhiánnyal küzdő intézmény számára. A leromlott akusztika kezelésére egy "hangversenykagyló"-nak hívott hangvetőt építettek be, ez azonban semmit sem javított a helyzeten.

A mostani átépítés lehetővé tette, hogy a Kisterem akusztikája újra az erdetinek megfelelő, magas színvonalú legyen. A felújítás során nem csak a "lenyesett" tereket nyerhette vissza a terem, nem csupán az eredinek megfelelő új csillárokat kapott, de a mostani felújítás során feltárt eredeti mennyezeti festését is helyreállították. A kamaraoperaként, vizsgahelyszínként és kamaraegyüttesekre írt művek előadására is használható terem mostantól új életre kelhet - ennek feltételei legalábbis most már adottak. A program szerint elsősorban a zongora-, vagy a jazz világsztárokat is felvonultató szólókoncertek, valamint a kamarazene otthona lesz itt.

A mostani felújítás 2003-ban indult egy tervpályázattal, majd 2007-08 során elnyert 10,6 milliárd forintos EU-támogatással kapott újabb lendületet. 2008-ban kötöttek szerződést az NFÜ-vel a főépület és a Wesselényi utca 52. alatti épület felújítására. 13 milliárd forintos felújítást követően, Liszt Ferenc születésnapján, 2013 október 22-én újra megnyitotta kapuit a Zeneakadémia. Sőt, új honlapot és desing tervet is kapott, és Zeneakadémia Koncertközpont néven koncertszervezési tevékenységbe is kezdett. A felújítás tervezői Magyari Éva, Pazár Béla és Potzner Ferenc voltak.

Végül egy képes beszámoló archív felvételektől a mostani felújításig:



Források:
Zeneakadémia koncertmagazin 2013. október-december
Gerle János: Korb Flóris - Giergl Kálmán. Az építészet mesterei sorozatban. Holnap kiadó, 2010.


A Fővárosi Blog az alábbi helyeken is elérhető:

A bejegyzés trackback címe:

https://fovarosi.blog.hu/api/trackback/id/tr825593024

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

solesz · www.index.hu 2013.10.23. 07:27:06

Nem tudni véletlenül, hogy a központi porszívó rendszer megmaradt?

fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2013.10.23. 14:09:29

@solesz: A rendszer megmaradt a fal mögött, de már nem használják.

schmittpál 2013.10.26. 12:35:38

én sem örülök, amikor zölden világít a vészkijáratot jelző tábla – de ennek elég komoly oka van, jelesül az, hogy ha elmegy az áram, az még akkor is világítson és segítsen kitalálni. ezt kihagyni felelőtlenségnek tűnik.