Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

Luxusbudapest

2008. október 09. - fovarosi.blog.hu

Kezd magára találni az Andrássy út belső része: egyre-másra nyílnak a luxusmárkák üzletei. 2006-ban nyílt meg a Louis Vuitton táskaüzlete az Operaház szomszédságában. A közelben megnyílt a Gucci (Andrássy út 23.) és a Burberry (Andrássy út 24.) üzlete. Az első luxusüzlet, a Brioni még a Gresham palotában nyílt meg, de ez az üzlet még inkább csak a külföldi elitet célozta meg, ezért inkább a Vuitton üzlete (Andrássy út 24.) tekinthető mérföldkőnek. A cég közleménye szerint a budapesti márkabolt sikere felülmúlta várakozásaikat. Az Escada a Dorottya utcában nyitott üzletet, az Ermenegildo Zegna az Andrássy út 15. alatti üzlethelyiséget választotta. A Gucci megnyitót követi a Roberto Cavalli (a Gucci üzete mellett) és a Vertu (Andrássy út 36.), illetve a Nagymező utca - Andrássy út sarkán a Dolce and Gabbana szaküzletének átadása. Mindezeken felül a TAG Heuer, a Chanel és a Dior is megjelenhet az Andrássy úton, amelynek belső szakasza ismét régi fényében ragyoghat - már ami az üzletek sorát illeti. Az üzletek megjelenését nem a hazai vásárlóerő inspirálja, hanem a külföldi, elsősorban távol-keleti turista és üzleti forgalom élénkülése.
 

2007 végére "nyílt meg" a Deák Ferenc utcában a Fashion Street, itt nyitott üzletet a Tommy Hilfiger, a Boss, a Byblos, a Rocco Barocco, a Karl Lagerfeld, a Just Cavalli és a Gianfranco Ferre is - és ez még nem is a teljes lista. Boltot tervez nyitni az Armani is. Most van egy üzlet, ahol árulnak Armani ruhákat, de ez nem hivatalos "flagship store". A legújabb bejelentés szerint pedig a Nautica (Deák F. utca 23.) is üzletet nyit a Fashion Street-en, a megnyitó október végére várható. Az üzlet különlegessége lesz, hogy a legújabb amerikai koncepció szerint alakítják majd ki, és ebben az üzletben jelenik meg először Magyarországon a női ruhakollekció.
 

Miért nem a Váci utca lett a luxusmárkák központja? Mert az már "lecsúszott": míg a 80-as években ez volt a nyugati cikkek és a külföldi turisták célpontja, mára inkább csak a tömegigényeket kiszolgáló üzletek vannak itt. A luxusmárkák pedig nem csak az árakkal és a márkákkal, de a helyszín megválasztásával is igyekeznek elkülönülni a "pórnéptől". Ez tette sikeressé a Fashion Street-et.
 

Magyarországon a legsikeresebb luxusmárkák a Diesel, a Calvin Klein és a Gucci. A magyarok közül pedig Náray Tamás és Zoób Kati lettek a legsikeresebbek.
 

De nem csak az üzlethelyiségek világában, hanem a lakáspiacon is létezik a luxus kategória. Ezek azok a helyek, ahová a nemzetközi és hazai elit költözik. A milliós kategória a Belgrád rakparton kezdődik - itt már 800 ezer - 1 millió forint körül tart a Dunára néző, panorámás nagylakások négyzetméterára. Az Andrássy úti Avenue Gardens-ben már 1,2 millió forint a négyzetméterár. A gondozott zöldfelületek közelsége is igencsak árfelhajtó hatású: a Szabadság tér, vagy a Szent István park jó tájolású, felső emeleti lakásai is 1 millió Ft/nm körül járnak, de a "lélektani határ" felett jár a Vörösmarty tér 1. alatti új tömb felső emelete és a Dorottya utcai Palazzo Dorottya is. Persze a hagyományos elitközpontokról se feledkezzünk el: a Várnegyed, a budai hegyek egy része stabilan méregdrága. A jelenlegi legdrágább projekt a rózsadombi SZOT szálló helyén épülő Excelsior: itt a négyzetméterár 1,65 millió forinttól indul. Egy másik nagy projekt a mára már kissé megkopott fényű Rózsadombot húzza ismét a luxus kategória felé. A Seven Arts-ban társasházi lakások épülnek, a beruházó a Neocity Group. A központi terekben elhelyezendő nagyméretű üvegfelületeken a kortárs építészet motívumai tűnnek majd fel, a koncepció kidolgozója Fónagy Dóra műhelye. Az épületek nevei: Glassart, Lightart, Metalart, Plastart, Stoneart, Texart, Woodart lesznek. Az épületek között egy kis mesterséges tó is létesül majd. A zöldövezeti jelleggel ebben a kategóriában már nem lehet lódítani, így itt megmarad a 20 százalékos beépítettség, és 1,6 hektáron ősfás park marad a házak között.
 

Ez a fellendülés azonban az amerikai hitelválság begyűrűzésével Budapesten is visszájára fordult: a külföldieket a pénzügyi válság, a belföldieket a várható vagyonosodási vizsgálat tartja távol a vásárlástól. Így a fent említett beruházásoknál sok lakás maradhat üresen. Az egyik kiút lehet, ha a lakások egy része helyén inkább irodaterületeket létesítenek, mások az egész projekt eladása mellett döntöttek.

 

Források:

http://index.hu/gazdasag/magyar/luxaru080624

http://www.napi.hu/articleprint.asp?nID=373540

http://index.hu/gazdasag/magyar/luxma080701/

http://www.hg.hu/cikk/epul_rozsadomb_jelenlegi_legnagyobb_beruhazasa

http://index.hu/gazdasag/magyar/luxpi080924/?main&rnd=126

http://www.fn.hu/ingatlan/20080930/nautica_nyilik_fashion_street/

http://index.hu/gazdasag/magyar/and080917/?main&rnd=102

http://www.napi.hu/articleprint.asp?nID=381514

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása