Fővárosi Blog

Ötven éve írták - 1970 január

2020. január 03. - fovarosi.blog.hu

Megnyitott az Interconti és megérkezett a "pepsi-cola". Megkezdődött a gazdagréti lakótelep tervezése, és átadták az ország legnagyobb lakóházát. De kié volt az országban az első autó rendszám?

Január 1: Budapest új gyöngyszeme - megnyílt a Hotel Duna-Intercontinental. 1969 szilveszterét emlékezetes dátumként jegyzik majd fel a magyar idegenforgalom és vendéglátás történetében. E napon avatták fel és adták át rendeltetésének - a szakemberek egyöntetű kifejezésével élve - Budapest új építészeti gyöngyszemét: a Hotel Duna Inter-Continentalt. Történelmi esemény is ez fővárosunk fejlődésében, mert e reprezentatív létesítmény elkészültével megindult az elpusztult szállodasor helyén a pesti Duna-part újjászületése. (...) Az új szálló, amely Finta József Ybl-díjas és Kovácsy László Munkácsy-díjas LAKÓTERV építészek tervei alapján jött létre, 540 millió forintos beruházást igényelt. A legnemesebb anyagokat építették be az épületbe és a kivitelezés minősége is elsőrendű. A 349 szobás, 700 ágyas szállodában 39 lakosztály van, valamennyi szoba a Dunára néz. (...)

intercontinental-marriott-1970esevek-fortepan_hu-84826.jpgAz "Interconti" az 1970-es években. (fortepan.hu, 84826, adományozó: Kádas Tibor)

A szálloda épületét, helyiségeit művészi dekorációk díszítik. Kiváló művészek alkotásait helyezték el a hallban, a termekben, a lépcsőházakban. A Duna látképét ábrázoló 70 négyzetméteres gobelin, amely Bán István munkája, a földszinti hallt díszíti. Ugyanitt helyezték el Engels József magyar népmesei motívumokkal cizellált bronz lámpáját. A Rendez-Vous étteremben látható Rékássy Csaba falra festett kompozíciója a dunai halászok életéről. A teraszon Soltész János bronz plasztikáival burkolták a pilléreket. A kongresszusi teremhez vezető lépcső ajtajára került Gyulai Liviusz munkája, amely Budapest fürdőtémáit dolgozta fel. A kongresszusi terem előterét Cságoly Klára hatalmas méretű kézicsomózású szőnyege borítja. Cigány népművészeti ornamentikák feldolgozásával készültek Szenes Zsuzsa textilalkotásai, amelyeket a Gipsy Cocktail bárban helyeztek el. Az eszpresszót Grosz Arnold pest-budai történeteket ábrázoló olajfestménye borítja. Gulás Zsuzsa festménye került a Cocktail bár mennyezetére. Faliszőnyegeket készített a szálloda számára Pécsi László. Az elnöki lakosztályt Bán István történelmi jeleneteket ábrázoló művészi gobelinje díszíti. A Csárda étteremben művészi kovácsoltvas készítmények láthatók. A népi dekorációt Pécsi Sándor színművész gyűjtötte és helyezte el. A Budavár teremben Kondor Béla három szkrafittóját helyezték el. Az üvegajtókat Nagy József és Bokor Nelli munkái díszítik.

(...) Este nemzetközi bált rendeztek a vendégek részvételével és ennek keretében nagy sikerű divatbemutató színhelye is volt a szálloda nagyterme. (Magyar Nemzet)

obudaifaluhaz-regi01.jpg

Január 1: Átadták az ország legnagyobb lakóházát. A 43-as Építőipari Vállalat dolgozói szerdán, Szilveszter napján átadták az óbudai lakótelep második épületét, az ország legnagyobb lakóházát, amelynek 472 lakásában 1600-1800 ember kap új otthont. Úgyszólván rekordidő alatt építették fel, hiszen csak augusztusban kezdték el a panelek szerelését. Hagyományos módon általában tizenhat napig tart egy lakás építése, de ennél a háznál 1,8 nap volt az átlag. Az épület lábakon áll, s az oszlopok között üzleteket rendeznek be. Egyébként az óbudai új városrész valamennyi lakóházát lábakra állítják, s így arra is lehetőség nyílik, hogy a római kor emlékeket, romokat szabadtéri "cölöpmúzeumban" mutassák be. (...) (Népszabadság)

Január 1: Virágkiállítási csarnok épül a Városligetben. (...) A Fővárosi Kertészeti Vállalat a háború előtt a dísznövények bemutatására az akkori Kertészeti Egyesület támogatásával a városligeti Kolegerszky-kertben - az egykor népszerű uszonnázó-kávéház mögött - modern, nagy kiterjedésű épületet létesített és tartott fenn. Az épület a kertészeti szakemberképzésnek és a kertészeti propagandának volt az otthona, ezen kívül időnként ebben a csarnokban tartották a virág- és dísznövény kiállításokat. Az épület és a kiállítási csarnok a háború alatt súlyosan megrongálódott és alkalmatlanná vált arra, hogy kiállításokat, előadásokat rendezzenek benne. (...) A Középülettervező Vállalat a Főkert megbízásából már el is készítette az új kiállítási csarnok terveit. Az épületben 620 négyzetméter fedett, fűtött, oldal- és felülvilágításos kiállítási csarnok, 260 férőhelyes előadóterem, büfé és ruhatár lesz, ezenkívül tetőterasz. (...) (Népszabadság)

Január 3: Költözik a lottó. A lottó- és totó-szelvények feldolgozása, szortírozása és kiértékelése Budapesten több nagy helyiségben történik. Nemrégen a Pénzügyminisztériumban levő kultúrtermet - amelyet a hét több napján szintén ilyen célra vettek igénybe - felmondták, és a Sportfogadási és Lottó Igazgatóság átmeneti időre a Ganz-MÁVAG kultúrtermét bérelte ki a szelvény-feldolgozás céljára. Gondoskodni kellett új, megfelelő helyiségről, amelyet csak új építkezéssel tudnak biztosítani.

A Sportfogadási és Lottó Igazgatóság Münnich Ferenc utcai székháza mögött, az Október 6. utca 20. számú telken - amely szanálás következtében szabadult fel - az OTP hétemeletes házat épít, amely részben öröklakásos lakóház, részben irodahelyiségeket tartalmaz majd. Ide költözködik és két emelet szintet foglal majd el a Horgász Szövetség. A földszintet és a beépítendő udvari területet a Lottó Igazgatóság kapja és itt rendezik be 300 személy kényelmes elhelyezésére a tágas, korszerű feldolgozó apparátust. A nagy udvari csarnokot folyosóval kötik össze a Münnich Ferenc utcai székházban levő, hasonló rendeltetésű teremmel. Az új épületben lesznek a Lottó Igazgatóság nyomtatványraktárai, itt őrzik majd a zúzdába szállításig a már feldolgozott szelvények sokmilliós tömegét. (Magyar Nemzet)

eastwestbusinesscenter-regi2.jpg

Január 4: A Rákóczi út - Múzeum körút sarkán építik fel az új Technika Házát. Annak idején megírtuk, hogy a televízió terjeszkedési igényeinek eleget téve, a Műszaki és Természettudományi Egyesületek Szövetségéhez tartozó egyesületek és intézmények kénytelenek kiköltözködni a Technika Házából. Hónapok óta folytak a tárgyalások arról, hogyan oldják meg az ezzel kapcsolatban felmerülő problémákat, hol építsenek minden követelményt kielégítő, korszerű új székházat a MTESZ részére. A tanácskozások eredményre vezettek. Ennek nyomán január közepén már sor kerül az új MTESZ székház tervezési pályázatának meghirdetésére. (...) Az exponált helyre és a MTESZ rendkívüli, a jövőben még jobban sokasodó feladaira való tekintettel az új Technika Háza nemcsak jelentőségében, hanem terjedelmében is, a főváros egyik legkimagaslóbb épülete lesz. A tervezők szabad elgondolására van bízva, milyen toronyházat terveznek a Múzeum körút sarkára, számolva és figyelembe véve az ott lebonyolódó nagy forgalmat, a Technika Háza parkoló igényeit. (...) (Magyar Nemzet)

Január 6: Új távválasztó központ. A posta Horváth Mihály téri épületében megkezdték az új nemzetközi és belföldi távválasztó központ szerelését. A korszerű hírközlő berendezés lehetővé teszi majd, hogy a bel- és a külföldi városok között közvetlen tárcsázással lehet távbeszélő-összeköttetést teremteni. Az új központot 1970 végén helyezik üzembe. (Népszabadság)

Január 8: A tervezettnél több lakás épül Óbudán. A fővárosi tanács végrehajtó bizottsága szerdai - idei első - ülésén több fontos fejlesztési programot hagyott jóvá. Az egyik az óbudai rekonstrukció beruházási programjának módosítása, illetve kiegészítése. (...) Az első szakaszban a Dévai Bíró Mátyás tér - Szőlő utca - Kiscelli utca által határolt területet építik be, a második szakasz a Kiscelli utca - Zápor utca által határolt terület rekonstrukcióját tartalmazza, a harmadik szakaszban a Vörösvári út - Kórház utca - Szél utca - Raktár utca - Szentendrei út közötti területen építkeznek, végül a negyedik szakaszban a Vörösvári út - Vihar utca - Raktár utca - Szentendrei út között alakítanak ki új lakónegyedeket. Eddig 9 épület - összesen 2521 lakás - építése kezdődött meg; két épület - 652 lakással - befejezés előtt áll. (...) (Népszabadság)

Január 8: Teljesen felújítják a szabadság-hegyi fogaskerekűt. A Budapesti Közlekedési Vállalat műszaki főosztályán megkezdték a szabadság-hegyi fogaskerekű vasút teljes felújítására vonatkozó tervek munkáit. A fogas járműparkja már régi és anyagai a "kifáradás" határán vannak, tehát ezeket ki kell cserélni; meg aztán a városmajori végállomást is teljesen át kell építeni, mert a Budapest Szálló és környéke reprezentatív jellegű terület és ehhez alkalmazkodnia kell a fogaskerekű állomásának is.

fogaskereku-1970-szechenyihegy.jpg

A járművek eredeti formájukban való felújítása rendkívül költséges lenne, ezenkívül nem szolgálná a célt: a közlekedés gyorsítását és a nagyobb utasszállítás lehetőségét. Ezért a BKV hét korszerű járműszerelvényt rendelt, amelyek motorkocsiból és vezérállásos pótkocsiból állnak; egy-egy szerelvény befogadóképessége 315 személy lesz. Az új szerelvények sebessége nagyobb lesz, mint a mostaniaké; jelenleg hegymenetben 13-14, völgymenetben 12-15 kilométerrel közlekednek a vonatok, az új szerelvények hegymenetben 30, völgymenetben 25-30 kilométeres óránkénti sebességgel közlekednek majd. Ezzel az utazási idő 20 percről 13 percre rövidül, és miután a szerelvények gyorsabban fordulnak, több utast tudnak naponként szállítani.

A pálya szerkezetét is megváltoztatják: a 600 voltos üzemi feszültséget 1500 voltra fogják emelni. A BKV a szerelvényeket 1972-ben kapja meg és erre az időre - előreláthatólag - a pályarekonstrukciókat és építkezéseket is végrehajtják. (Népszabadság)

Január 8: A jövő héten megkezdik a Déli pályaudvar átépítését. Január 12-én, hétfőn adja át a MÁV az építési területet a Közlekedési Építő Válalatnak, s ezzel kezdetét veszi a Déli pályaudvar átépítése, korszerűsítése.

delipalyaudvar-1962.jpg

- A korszerűsítés tulajdonképpen a hatvanas évek elején kezdődött - mondja dr. Erdélyi Tibor, a MÁV-vezérigazgatóság osztályvezetője -, amikor a korszerű, új peron megépítésével kiküszöböltük a balesetveszélyt. Az utasok azóta a jegyváltócsarnokon keresztül közelíthetik meg a vonatokat, nem kell többé a vágányokon átjárniuk. Már akkor ismeretes volt, hogy a metró egyik állomása a Déli pályaudvarnál lesz. Ezért nem építették nagyobbra az utascsarnokot, és az úgynevezett döféspont közelébe (itt éri el majd a mozgólépcső az utcai szintet) csak lépcsőt terveztük, amelyet egyszerű lebontani. A városfejlesztési elképzelések figyelembevétele szabott gátat a terjeszkedésnek az Alkotás utcai oldalon is; az üvegcsarnok széle egybeesik az utca tervezett rendezési vonalával. (...)

delipalyaudvar-1962korul-fortepan_hu-155988.jpg(fortepan.hu, 155988, adományozó: Racsmány Dömötör)

A pályaudvar új, a mostaninál mintegy háromszorta nagyobb utasforgalmi csarnokot kap. Hogy ennek és az új üzemi épületnek helyet biztosítsanak, a Krisztina körút egy része új nyomvonalra kerül, a Vérmezőn halad majd keresztül. A csarnokban több és korszerűbb pénztár lesz, itt kap helyet az étterem is. Az épület mellett taxiállomást és üzletsort létesítenek. (...) Ugyancsak az építkezés első szakaszában személyvonati fogadó- és indító-vágánycsoportot alakítanak ki, az ehhez szükséges peronnal, kiszélesítik az Alkotás utcát, rendezik a Magyar Jakobinusok terét és kétszintes szolgáltatóházat építenek, amely fölé a beruházás második szakaszában MÁV-toronyház kerül. (...) (Népszabadság)

Január 11: 70 éves a Magyar Autóklub. Egy nyári reggel a gödöllői királyi kastély parkjában megszokott sétáján őfelsége Ferenc József ijedten kémlelte az eget, égzengésnek tulajdonítva azokat a robbanásokat, puffogásokat, amelyeknek kíséretében az első autó "elrobogott" a park mellett. A volánnál Hatsek Béla műszerész ült, aki 1895-ben merész elhatározással hazahozta az első automobit, egy négykerekű, tömör gumiabroncsú Benz gyártmányú, "lónéllküli" kocsit - nem kis riadalmat keltvén vele az akkori utakon. Az idegenkedést azonban hamar legyőzte a kíváncsiság, alig tíz év múlva már 800 automobil robogott az országban.

A 13-as rendszám kimaradt

1900-ban az első autótulajdonosok szervezett formát kívántak adni az autózásnak, s a Royal-szállóban még abban az évben zártkörű exkluzív egyesületként megalakították a Magyar Automobil Clubot. A klub elnöke gróf Szapáry Pál, társelnöke gróf Károlyi Mihály lett. Az alapító ülésen húszan vettek részt, de már az első évben 38 kocsi kapott forgalmi engedélyt és rendszámot. Az egyes rendszám gróf Eszterházy Mihály Mercedes kocsijára került, a 13-asat babonából nem adták ki. (...) 1913-ban adták ki az első úttörvényt is, amelyben Kossuth Ferenc közlekedési miniszter tiltakozása ellenére a balra hajts mellett döntöttek. (...) (Magyar Nemzet)

Január 11: Tisztelt Szerkesztőség! A Déli helyett a Kelenföldi pu. (...) Teljesen érthetetlen, miért van szükség a város közepén egy nem műemlék, nem is műemlék jellegű, nem is korszerű pályaudvar fönntartására, még inkább fejlesztésére. (...) A Kelenföldi pályaudvart úgyis fejleszteni kell, hiszen rendkívül fontos utaselosztó csomópont. Az utasoknak több mint hatvan százaléka ott száll le, a felszállók jelentős része is csak helyfoglalás miatt használja a Délit. Kelenföldön hatalmas területek állnak rendelkezésre egy aluljárós, sokvágányos pályaudvar építésére. Amíg az elkészülne, a Déli kitűnően működhetne, de csak addig.

Nem lenne olyan nagy probléma az autósztráda bevezetése a városba, nem kellene az Alkotás utcát hatalmas költséggel kiszélesíteni, hiszen már kész kereszteződésmentes útvonal várná az autókat a fölszedett vasútvonal helyén, híddal, alagúttal.

delipalyaudvar-1960asevek-lajosgyorgyfelvetele.jpgLajos György felvétele az 1960-as években készült

Az sem lehet döntő érv a Déli fenntartása mellett, hogy a metró végállomása ott van. Hogy a Délinél van egy metróállomás, az nagyon jó, mert az 59-es, 60-as villamosok és a hegyi buszok végállomását is ide lehet tenni, kitűnő forgalmi csomópont alakulhat ki. A Dél-Budán kialakult lakótelepekhez úgyis előbb-utóbb tovább kell vinni a metrót. Lágymányosnak, a kelenföldi lakótelepnek előbb-utóbb kell, hogy legyen földalattija. A két pályaudvar közti vonalszakasz helyén bármiféle forgalmi akadályoztatás nélkül kéregvasútként a Kelenföldig lenne vezethető a metró! Utána megépíthető fölé az autópálya bejövő szakasza. (...)

Miért kell két pályaudvart fölépíteni (mert a Kelenföldire is majd minden bizonnyal sor kerül), nem elég egyszeri kiadás?

És a Déli mostani üvegcsarnokából olyan szép és praktikus cukrászdát lehetne csinálni...

- Ráday Mihály.

(Magyar Nemzet)

Január 13: Évente 4200 lakással több. A harmadik budapesti házgyár legtöbb részlegében befejeződött a műszaki átadás és megkezdődött a próbatermelés. (...) A Gazdasági Bizottság hozzájárult ahhoz, hogy még az idén megkezdjék Budapest negyedik házgyárának építését is. Az IPARTERV és a 31-es vállalat máris hozzáfogott az előkészületekhez, mert 1973-ban az évi 2300 lakásos kapacitású házgyárnak meg kell kezdenie a próbagyártást. Ez az üzem évente 2500 fürdőszobát is gyárt, hogy kisegíthesse, meggyorsíthassa az első két házgyár elemeit felhasználó építkezések munkáját is. Az új üzemben a korábbinál nagyobb, átlagosan 57 négyzetméter alapterületű lakásokhoz készítenek elemeket és tovább bővítik az épületfajták választékát is. (Népszabadság)

Január 13: Bemutatták a dunakeszi házgyárat. Budapesten már három házgyárban állítják elő az építőpaneleket. Hétfőn délelőtt a Dunakeszin nemrégen üzembe helyezett harmadik házgyárat mutatták be a tervezők és a kivitelezők a sajtó munkatársainak. Az első két házgyár évente 4300 lakás felépítéséhez szükséges paneleket szállít, a harmadik házgyár kapacitása egymaga 4200 lakás. Rövidesen megkezdik Kelenföldön a negyedik házgyár építését, amelynek termelésével együtt már évente 10800 lakás megépítésére nyílik lehetőség.

A most bemutatott dunakeszi házgyár olyan korszerű berendezésekkel rendelkezik, amelyek a legváltozatosabb típusú épületek létrehozását teszik lehetővé. Modernebb lett a gyártási technológia is. A gépi berendezés alkalmat nyújt arra, hogy azokkal bármilyen építőelemet lehessen kialakítani, így a házgyárak egymás munkáját kiegészítik. A dunakeszik házgyár próbaüzemeltetése kitűnően sikerült. Most kezdenek hozzá a kisegítő üzemek, köztük a kavicsosztályozó létesítéséhez. (Magyar Nemzet)

metro2-19700115-kihuzovagany-nepszabadsag.jpg(Népszabadság, 1970. január 15.)

Január 15: Tranzitszálló, emeletes autóparkoló a Belvárosban. A Belváros ez idei fejlesztési terveit vitatták meg az V. kerületi tanács végrehajtó bizottságának szerdai ülésén. A Belvárosban az idén újabb foghíjas telkek beépítését kezdik meg. A Kálvin téren 88 lakásos OTP-társasház épül, a Szent István téri telken a Külkereskedelmi Bank épülete és 73 lakásos társasház kap helyet, a Roosevelt tér 7-8. szám alatt külkereskedelmi irodaház, a Kossuth Lajos tér 6. szám alatt a Kereskedelmi Kamara székháza, a Dorottya utca 10. szám alatt pedig a MALÉV székháza és tranzitszálló épül. A Martinelli téren emeletes autóparkolót építenek.

A kerület közvilágítását tovább javítják, a Lánchidat az eddiginél szebb "fényruhába" öltöztetik: a híd lánctartó szerkezete gyöngysoros, a pillérek pedig felületi megvilágítást kapnak. A Szabadság téri középületek díszkivilágításának tervei is elkészültek. (Magyar Nemzet)

keletipu-1969-tavoleskozelkonyv.JPGKeleti pályaudvar, 1969. Kép: Távol és közel c. könyv

langmuvhaz-1970esevek-egykor_hu.jpgJanuár 15: Milyen lesz a Keleti pályaudvar díszkivilágítása. A Keleti pályaudvar homlokzata neves középületeinkhez hasonlóan, díszkivilágítást kap felszabadulásunk negyedszázados jubileumára. Az ünnepi világítás eszközeit, kellékeit szerdán este az illetékes szakemberek jelenlétében próbálták ki. A pályaudvar előtti két gombaoszlopra 6-7 méter magasságban két fényszórót szereltek fel. Az egyik lámpatest a holland Philips cég gyártmánya, benne 2000 wattos fémhalogén fényforrás. Az EKA készítette a másik lámpatestet, amelybe az Egyesült Izzó újdonságát, két, egyenként 2000 wattos jódlámpát helyeztek el. A kétféle fényforrás váltogatása után a szakemberek választása alapján márciusban két oldalról összesen négy 2000 wattos fényszórót szerelnek fel, s ezek borítják majd ünnepi fénybe alkalmanként a Keleti pályaudvar homlokzatát. (Magyar Nemzet)

Január 15: Felavatták a Láng Gépgyár új művelődési központját. Új művelődési központot avattak szerdán a Láng Gépgyár dolgozói. A csaknem 20 millió forintos beruházással készült modern létesítmény a SZOT, a vasas szakszervezet és a Láng Gépgyár dolgozóinak összefogásával, a XIII. kerület, Rozsnyay u. 3. szám alatt épült, háromemeletes, modern kultúrcentrum, amelynek egyebek között egy 460 személyt befogadó előadóterme, 14000 kötetes könyvtára, klubhelyisége, különféle játéktermei, szakköri helyiségei és laboratóriumai vannak. (...) (Népszabadság)

Január 16: Élelmiszer-áruház létesül a csepeli új lakótelepen, a Katona József utcában. A Sáska utcában nagy önkiszolgáló élelmiszerbolt épül. (Magyar Nemzet)

oriszekhaz-1968-epul-fortepan_hu-65727.jpgÉpül az ORI székház - 1968 körül. (fortepan.hu, 65727, orig: Magyar Rendőr)

Január 16: Év végére elkészül a Vörösmarty téri irodaház. Az év végére jelentős állomáshoz érkezik a főváros egyik legérdekesebb építkezése, a Vörösmarty téri kulturális központ, amely csaknem 260 millió forintos beruházása a fővárosnak.

A tervek szerint a 12 emeletes új irodaház 1970 végére készül el, a műemlékké nyilvánított Vigadó helyreállítása, s ezzel a teljes épületkomplexum befejezése pedig 1973 tavaszára várható. A volt Vigadó-épület első emeleti 600 személyes nagyterme elsősorban hangversenyek céljára szolgál, akárcsak a múltban, de ott egyéb rendezvényeket is tartanak. A hangversenyterem fölött az egyik csatlakozó kisterem megosztásával 250 fős befogadóképességű kamaratermet rendeznek be kisebb hangversenyekhez, előadásokhoz. A földszinten az egykori Hangli-söröző helyén a Művészeti Alap Vigadó utcai oldalán megmarad a mintegy 200 személyt befogadó reprezentatív söröző-étterem. (Magyar Nemzet)

Január 17: Három helyre koncentrálódik a lakásépítés Budapesten. A főváros idei fejlesztéséről tárgyalt a Szakszervezetek budapesti Tanácsa pénteki ülésén. Kőmíves István, a fővárosi tanács vb-elnökhelyettese elmondta, hogy erre az évre több mint hatezer tanácsi és szövetkezeti lakás építését tervezték, de várhatóan néhány százzal a tervezettnél több lakás épül. Ezek nagy része Óbudán, Zuglóban és Rákospalotán a főváros három nagy lakótelepére koncentrálódik. (...) (Magyar Nemzet)

nepstadion-1971korul-fortepan_hu.jpgA Népstadion a hetvenes évek elején. (fortepan.hu)

Január 17: 440 reflektor - Esti mérkőzések nappali fényben. Az ember fényigénye szinte együtt nő az élet gyorsuló ritmusával, újabb és újabb fényforrások előállítását sürgeti. Ma már az ország csaknem valamennyi helyiségében villany világít, de a legtöbb fényt mégiscsak úgy, mint bárhol a világon, a főváros kapja és e fénymennyiség évről évre növekedik a városfejlesztés programjában. Fővárosunk közvilágítását érintő feladatokról érdeklődve, felkerestük Gergely Pált, az ÉVITERV főmérnökét és megkértük, tájékoztasson új terveikről.

- Programunkban talán legizgalmasabb most az a kísérlet, amit a Népstadion világításának erősítésére folytatunk - mondja a főmérnök. - A cél az, hogy elősegítsük, illetve lehetővé tegyük az esti mérkőzések televíziós közvetítésének megkönnyítését, majd későbbi bekapcsolódását a színes adásokba, s nem utolsósorban, hogy a sportesemények közönsége a lelátókon és a képernyő előtt is részt vehessen a játék mindenféle mozzanatában. (...) Az új világítási eljáráshoz 440 reflektort alkalmazunk, ezek fényforrásának élettartama 1000 óra, ami azt jelenti, hogy legalább 4-5 évig nem szorulnak cserére, s itt az sem közömbös, hogy a hatványozott fénymennyiség mellett sem fogyasztanak több áramot az eddiginél. A Népstadionba tervezett fényforrást egyelőre Hollandiából importáljuk.

- Kísérleti eredményeink igen biztatóak és amennyiben nem merülnek fel különösebb akadályok, úgy a hazai közönség már augusztusban nappali világítás mellett szurkolhat csapatának az esti mérkőzéseken, s a pálya legtávolabbi részében is követheti a játékmenetet. Programunk lehetővé teszi az atlétikai játékok nemzetközi mérkőzéseinek esti rendezését, és biztosítani tudjuk majd azok televíziós közvetítését is. (Magyar Nemzet)

astoria-1965-aluljaro-fortepan_hu-96987.jpgAz aluljáró 1965-ben

Január 18: Hétfő reggeltől hat hétre lezárják az Astoria gyalogos-aluljárót. Hétfő reggel hat órától lezárják az Astoria gyalogos-aluljárót, s körülbelül február végéig a felszíni kereszteződésben zajlik majd le a forgalom. (...) A létesítmény aszfalt talapzatát fekete-fehér gránitmintás, fényes szürke márványburkolattal váltják fel, átalakítják a meglevő oszlopokat, átcsiszolják és fényesítik a falakat. Az Emke-aluljáróhoz hasonlóan a mennyezetet Emfix fröcskölt fehér festékkel látják el, s a lépcsőket is átlátszó üvegfal korlátokkal övezik. Modern mennyezetvilágítással, szép formájú világítótestekkel is berendezik az aluljárót. (...) (Népszabadság)

ujpestiltp-19700121-nepszabadsag.jpg(Népszabadság, 1970. január 21.)

Január 23: Milyen változásokat hoz a Metró megnyitása a főváros közlekedésében. A Budapesti Közlekedési Vállalat idei terveiről nyilatkozott a BKV vezérigazgatója, s elmondotta többek között, hogy a metró nemcsak egyes autóbusz- és villamosviszonylatok útvonalvezetésében követel korrekciókat, hanem a forgalmi gócpontok közlekedésének irányításában is.

Elsősorban Pest keleti városrészének tömegközlekedési forgalma változik. Így például a Kerepesi úton közlekedő 44-es, 45-ös, 46-os és 67-es autóbuszoknak az Eörs vezér tér és Belváros közötti szakaszát megszüntetik, végállomásukat az Eörs vezér téren alakítják ki. Ugyanide kerül a 31-es és a 31/a jelzésű autóbuszok végállomása is, az emiatt kieső Egressy úti szakasz utasforgalmát - némi útvonalmódosítással - a 7-es autóbusz veszi át.

A Rákoscsabáról bejárók útját könnyíti meg két új, a 61/Y és a 61/Y jelzésű autóbuszjárat. Megszűnik majd a metróval párhuzamos útvonalon közlekedő 19/b autóbuszjárat, s a Harmat utcai lakótelep sokat emlegetett közlekedési gondjain enyhít majd az az intézkedés, amely a 85-ös autóbusz végállomását a Pataky István térről az Eörs vezér térre helyezi át. Változások lesznek természetesen a villamosközlekedésben is.

1970-ben 120 Ikarus-autóbusszal bővül járműparkunk. 1969-ben 26 millió utassal szállítottak többet autóbuszaink, mint 1968-ban. Elsődleges cél, hogy növeljük az autóbuszuok szállítási kapacitását. Ezt szolgálják az autóbuszbeszerzések, az új, 300 járműt befogadó óbudai garázs üzembeállítása, a tervezett cinkotai garázs felépítése s a Kilián-garázs teljes rekonstrukciója. A tervezők új villamostípust alakítottak ki, s ebből a nyolctengelyes csuklós, 280 személyes járműből folyamatosan 18 darabot kapunk. A vágányhálózatot a főváros több pontján korszerűsítik, a legnagyobb szabású munkálatok a Fehérvári úton lesznek, ahol az úttest közepére helyezik a síneket.

foldalatti-1972.jpg

Már megszületett a döntés a kis földalattiról is; a Városligeti tó alatt meghosszabbított vonalát a Mexikói útig a vasúti töltésen túlra vezetik. A kis földalatti egyébként teljesen új járműparkot kap, nagyobb befogadóképességű, három kocsiból álló szerelvényeket közlekedtetnek, s a jelenlegi, baloldalon futó forgalmat "jobbossá" alakítják.

hev-1980asevek-belsoter.jpgA helyiérdekű vasút szentendrei szárnyán folyamatosan üzembe állítják az NDK-ból behozott tizenhat új szerelvényt. A gödöllői vonalon megszűnik a Fehér út - Baross tér közötti szakasz, s ugyancsak megszüntetjük a HÉV rákosszentmihályi járatát. Az itteni utasforgalmat új, 31/Y jelzésű autóbuszjárattal bonyolítják majd le. (Magyar Nemzet)

Január 23: Meghirdették a pályázatot az MTESZ új székházának megtervezésére. A Műszaki és Természettudományi Egyesületek Szövetsége meghirdette a pályázatot a szövetség új székházának tervezésére. Mint arról már hírt adtunk, a legtöbb alternatív elhelyezési lehetőség közül a választás a Múzeum körút és a Rákóczi út sarkán levő telektömbre esett. A tervpályázati hirdetmény nem köti meg a tervezők kezét és fantáziáját az MTESZ-székház terjedelmét, magasságát illetően. Mindenesetre reprezentatív, a városközponthoz méltó székházat kell létrehozni. Magában az épületben több nagy előadóterem, vetítőterem lesz. Az előadótermekhez hatnyelvű tolmácsberendezést terveznek. Saját nyomdaüzeme is lesz az MTESZ-székháznak, ahol a szövetséghez tartozó egyesületek nyomtatványait állítják elő. Az épületbe közvetlen bejárat lesz az Astoria-aluljáróból. A székház körül 170 gépkocsi parkolására alkalmas területet kell biztosítani. (...) (Magyar Nemzet)

Január 25: Eredményes a féligkész lakásakció Újpesten. Újpesten növekszik a magánépítkezési kedv. A harmadik ötéves terv eddig elmúlt időszakában pontosan kétszer annyit építkeztek, mint a második ötéves terv ideje alatt. Eddig 1633 lakás épült a kerületben magánerőből az utóbbi négy év alatt. Különösen a társasház építkezés van fellendülőben. Tavaly négyszer annyi társasház lakás épült, mint az előző évben. Igen eredményes az az akció, amelyet egyes vállalatok indítottak féligkész lakások létesítésére. Az Egyesült Izzó az újpesti Baross utcában, a Pamutnyomóipari Vállalat a Sallai Imre utcában épített dolgozói részére féligkész lakásokat, amelyeket az érdekeltek fejeztek be. Újpesten ismét összeírták a romossá nyilvánított épületeket és lakásokat. Azonnal lebontandónak nyilvánítottak 119 lakást. (Magyar Nemzet)

Január 27: Lakótelep épül a Gazdag-réten. Csaknem húszezer lakosú új városrész helyét jelölték ki a XI. kerületi Gazdag-réten, amelynek nagy része most mezőgazdasági terület; ez lehetővé teszi, hogy szép zöldövezeti környezetben, tiszta levegőjű területen mintegy ötezer lakás épüljön fel.

gazdagretiltp-1960asevek-01.jpg

A munka első üteme a Gazdag-rét területrendezési tervének elkészítése, amelynek kidolgozására most országos pályázatot hirdetett az Építésügyi és Városfejlesztési Minisztérium, valamint a fővárosi tanács végrehajtó bizottsága.

gazdagretiltp-1960asevek-04.jpg

A pályázati kiírást január 30-tól vehetik át a tervezők az ÉVM gazdasági hivatalában, s a kész munkákat május 4-ig kell elküldeniük a fővárosi tanács városrendezési és építészeti osztályának. (...) (Népszabadság)

bolgarmuvelodesihaz-1982-feherholloutca.jpgJanuár 28: Megnyitották a Bolgár Kulturális Központ új, reprezentatív otthonát. Kedd este tartották meg a budapesti Bolgár Kulturális Központ új, reprezentatív otthonának ünnepélyes megnyitóját (...) Az ünnepélyes megnyitót hangverseny követte, amelyen élvonalbeli bolgár művészek léptek fel, majd Nagy László Kossuth-díjas költő megnyitotta Evgeni Bugaev bolgár festőművész kiállítását. (Népszabadság)

Január 29: A fővárosban naponta 20-25 vagon jeget használnak fel - Márciusban jön a pepsi-cola. Télen is 20-25 vagon a főváros jégfogyasztása. A vásárlók ilyenkor természetesen nem a háziasszonyok, hanem az élelmiszerboltok és a vendéglátóipar. Sok helyütt nem tértek át a fridzsideres hűtésre: ez utóbbi ugyanis - a jéghűtéssel ellentétben - szárítja az árut. (...) Az Ásványvíz- és Jégipari Vállalat csak a jégtermelésben élvez a fővárosban monopolhelyzetet, az üdítő italok gyártásában több versenytársa van. Ezért tér át a vállalat a jövő hónaptól a pepsi-cola gyártására is. A margitszigeti üzemegységben február 23-tól megindul a coca-cola versenytársának ígérkező új üdítő ital előállítása. A pepsi-cola két és fél decis üvegekben, a coca-colához hasonlóan hűtve és azonos áron kerül forgalomba. Íze savanykásabb annál és több benne a gyümölcskivonat is. (Népszabadság)

Január 31: Közlekedési jegyváltó-automatákat állítanak fel. A kalauz nélküli közlekedés tapasztalatait vitatta meg péntek délután a szakszervezetek budapesti tanácsának elnöksége. Megállapították a többi között, hogy a KN óta 6,7 százalékkal csökkent a korai indításból származó balesetek száma és 17,8 százalékkal kevesebb balesetet okozott az utasok gondatlansága, mint korábban.

(...) Sok problémát okoz a jegyváltás, éppen ezért jegyárusító automatákat szándékszik felállítani a BKV, egyelőre csak az utcákon, később pénzbedobós jegykiadó automatákat szerelnek fel a járműveken, mert a végső cél, hogy teljesen eltörlik a kalauzi intézményt. (...) A kicsinyes ellenőrizgetés inkább fékezi, mintsem serkenti az alkotó energiákat. Természetesen nem akarjuk ezzel a valóban szükséges ellenőrzés létjogosultságát kétségbe bevonni. Manapság, amikor munkaerőgondokkal küszködünk, meg kellene gondolni, hogy üzemeinkben, vállalatainknál a modern üzemszervezés tudományos ismereteinek segítségével nem lehetne-e felszabadítani a termelőmunka számára sok olyan dolgos kezet, amely jelenleg az ellenőrizgetés, a felesleges adminisztrálgatás szolgálatában áll. (...) (Magyar Nemzet)


A cikksorozat összes megjelent tagja itt olvasható.

További érdekességek, aktuális infók Budapestről a Fővárosi Blog közösségi oldalain - kattints a logókra!

twitterlogo.jpgfblogo.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://fovarosi.blog.hu/api/trackback/id/tr3015366312

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lutria 2020.01.03. 22:23:06

Hát jó sokáig tervezték a Gazdagréti lakótelepet 1970-től ha a 80'-as évek közepe felé már el is kezdték építeni...

fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2020.01.03. 22:47:41

@lutria: Igen, ezért is van, hogy miközben már egészen más elvek szerint épültek akkoriban a lakótelepek, Gazdagrét még régebbi elvek szerint épült meg. Ezért van az, hogy Gazdagréten messze nincs olyan változatosság pl. a szintek számát tekintve, mint mondjuk Kápmegyer kettőn. Ezzel együtt Gazdagrét az egyik legdrágább a panelek között, elsősorban az elhelyezkedésének köszönhetően.

laci_52 2020.01.03. 23:34:37

Az Intercontinentál nagyon impozáns épület volt új korában. Ott volt az érettségi bankettem 1970-ben...

68nyara 2020.01.04. 10:06:45

A MTESZ székház végül nem ott épült meg, mondjuk maga a MTESZ is amolyan kommunista találmány volt, elfekvő rengeteg "hasznos" elvtársnak. A Rádai féle cikk meg telitalálat, most is annak isszuk a levt amit ő leírt akkor. A horgászszüvetség két emeleten? Atya isten. Annyira tipikus volt akkoriban az ilyen teljesen tök felesleges rongyrázás (felesleges szervezetek, felesleges túlméretezése), hogy az mesébe illik.

Weißkopf 2020.01.04. 10:11:22

"Január 4: A Rákóczi út - Múzeum körút sarkán építik fel az új Technika Házát": a fénykép biztosan nem ezt a sarkot ábrázolja; mivel egy 55-ös villamos látszik rajta, jó eséllyel a Váci úton, esetleg az (újpesti) Árpád úton készült.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2020.01.04. 10:18:42

@lutria: Ez olyan balos tempó.. A 4-es metróval Demszky kb. 20 évig kampányolt..:)

KissGecihuszár 2020.01.04. 12:14:12

@Weißkopf: Nem-nem, az biza a Rákóczi-Múzeum krt sarka, a mostani East-West irodaház helyén régen állott, a háborúban, illetve '56-ban súlyosan sérült épület, melyet a '70-es évek elején teljesen lebontottak. Azt kellett volna tarkón lőni, aki a Gazdagréti LTP-t ilyen formában engedélyezte. Túlzsúfolt, túlépített tömegnyomor, csak úgy ,mint szinte az összes vízfejbeli agyonhypeolt lakótelep; Békés, Újpalota, Füredi út, Újpest-VKP, stb. Ezekben az években tették taccsra a fővárost, lehetetlenítették el a vidéket, minek következtében emberek 100ezrei voltak kénytelenek "fel"költözni, mondván csak a vízfejben van "élet", normális kereskedelmi és szolgáltató szektor, kultúrális lehetőségek, stb.

Weißkopf 2020.01.04. 13:18:17

@KissGecihuszár: Biztos, hogy nem a Múzeum krt. és Rákóczi út sarkát látjuk a képen! Bizonyíték rá az 55-ös villamos, amely sosem jár sem a kiskörúton, sem a Rákóczi úton, hanem a Váci út - Árpád út vonalon járt a (majdnem) Marx tér és Rákospalota között.

68nyara 2020.01.04. 13:58:28

@Weißkopf: A "Városháza" gyógyszertár a Rákóczi út 2. szám alatt állt, az 53-as villamos pedig pont ott közlekedett. Szerintem a kép megtévesztő, s az nem 55 hanem 53 (1950 előtt, mert utána az is változott). A gyógyszertár épületének helyén mai napig foghíj telek áll, csak ügyesen van "rejtve", van benne pár bolt.

68nyara 2020.01.04. 14:00:44

@KissGecihuszár: Az nem az East-West-el szembeni oldal? Végül is mindegy. A lakótelepekkel és a budapesti vízfejjel kapcsolatban teljesen igazad van.

68nyara 2020.01.04. 14:35:53

@68nyara: Ja nem, bocsánat, én emlékeztem rosszul, az épületet helyrellították, csak teljesen átépítették, a kép azért megtévesztő, mert a járda a metró aluljáróval szélesebb lett, és így az épületek "beljebb" kerültek, ráadásul a képen csak a földszint van meg. A maradék 5 (6) emelet meg hinyzik, plusz a rotunda fent.

uttoro 2020.01.04. 15:39:45

@Weißkopf -nak csak, h. ne vitatkozzanak tovább:

www.ilyenisvoltbudapest.hu/.../1953-muzeum-korut-a...

Ezek szerint az 50-es években még járt arra az 55-ös villamos

Bright side of life 2020.01.04. 16:43:18

“... az ország legnagyobb lakóházát, amelynek 472 lakásában 1600-1800 ember kap új otthont.”
A képen a Szőlő u. 66-94. sz. alatti ház van, amelyben több, mint 800 lakás van. Honnan a 472-es szám?

fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2020.01.04. 17:02:42

@Bright side of life: Jó kérdés... Az is lehet, hogy elírták a cikkben 1970-ben, de az is lehet, hogy az eredeti terv módosult. Nem tudom...

Attilajukkaja 2020.01.04. 19:30:51

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK:
"Ez olyan balos tempó.. A 4-es metróval Demszky kb. 20 évig kampányolt..:)"
Aztán mikor belekezdtek, a kormány leállította. Ez olyan jobbos tempó lehet.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2020.01.05. 02:48:16

@Bright side of life: @fovarosi.blog.hu:

Na, örülök, hogy más is észrevette.
Szerintem az óbudai faluházban jó kétszer annyi lakás van, mint a szövegben szereplő 472.
Óbudán éltem 35 évet, ismerem a környéket, hordtam oda újságot diákmelóban, meg most ránéztem a guglimapszon is, gyönyörűen látszódik, hogy a Szőlő u. 66.-tól a 94-ig tart a számozás, nyilván csak a páros oldal játszik.Na most ez 15 lépcsőház, ahol emeletenként van 6 lakás és van 10 emelet, vagyis nekem mindezt összeszorozva
900 lakás jön ki...
Esetleg még azt tudom elképzelni, hogy menet közben 1969 után hozzáépítettek a meglévő mennyiséghez.

Bright side of life 2020.01.05. 07:51:13

@geegee: nincs egész 900, mert a 6. emeleten átjárási lehetőség van 3-3 lépcsőház között (pl. átjárható a 66-68-70, majd a 72-74-76 stb.) így ott nincs 6 lakás, de a 472 sokkal messzebb van a valóságtól.

gigabursch 2020.01.05. 09:41:32

A dêli puszta léte az értelmetlenség csimborasszója.

@68nyara:
Pontosan.

@Attilajukkaja:
Ez így nem igaz. Pusztán csak visszatartott 153 Mrd Ft kiáramlást az országból.

Attilajukkaja 2020.01.05. 10:57:37

@gigabursch:
"Ez így nem igaz. Pusztán csak visszatartott 153 Mrd Ft kiáramlást az országból."
A metró építése pedig spontán módon, évekre magától leállt. :o)))

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2020.01.09. 13:58:48

@Bright side of life: Jaaaa, aham, na, ezt nem tudtam.Én csak a földszintig jutottam be az épületbe, a postaládákig.
:D