Ismét frissült a fortepan.hu, nem is akármilyen képekkel. A budapesti képekből válogatunk, az Astoria foghíjtelkétől a panelkorszak előtti Óbudán át a valóban egyedi kelenföldi templomig.
70184: Az Astoria kereszteződése a hatvanas években. Az egykor itt állt Nemzeti Színházat már rég lebontották, de a telekre majd csak 1991-re épült fel az East-West Business Center. Még villamos is jár a Rákóczi úton, azaz a kép 1972 december 30-ánál előbbi. (Itt egy archív felvétel a villamos megszüntetéséről, a riporter az ifjú Baló György.)
69883:Budapest belvárosa felülnézetből. Az Erzsébet tér még Engels tér, és egy parkoló uralja az Akvárium Klub helyét. A Szervita téren még nem épült fel az OMFB irodaháza - az majd csak 1971-re készül el a város első parkolóházával, az egykori INTERAG parkolóházzal együtt. A Károly körúton pedig ott van a földszintes üzletsor a Városháza előtt. Ma a Városháza Park áll a helyén.
60310: A Déli vasúti híd az 1930-as években, a Kopaszi-gátról pesti oldalról nézve. Hol volt még akkor a Lágymányosi, akarom mondani, Rákóczi híd...
69888: 1964, az Erzsébet híd utolsó pályaelemét emeli be az Ady Endre úszódaru. Július 11-én a hídpálya középső szakaszát összekötötték a pesti oldallal, majd az utolsó elem beemelésével teljessé vált a hídpálya a budai irányba is. Július 15-én 10 óra 25 perctől kezdve már át lehetett sétálni a hídon. A híd építéséről bővebben itt olvashatunk.
70140: Ilyen volt a Fény utcai piac a hatvanas években, amikor még sehol sem volt a Mammut. A háttérben a Retek utca. A ma is látható piaccsarnokot 1997-ben kezdték el építeni.
70117 és 70116: Ilyen volt a régi Óbuda a panelkorszak kezdete előtt. Egyrészt meglehetősen elavult, fürdőszoba nélküli, leromlott állagú házakat bontottak le, másrészt viszont egy sajátos hangulatú városrész lett oda, hogy helyére a múlni nem akaró lakáshiány elleni küzdelem jegyében panelházak tömkelegét építsék fel a területen. A felső képen a Szőlőkert utca a Kiscelli utca felé nézve, előtérben a 6. számú házzal, az alsón a Föld utca látható a Szőlő utca torkolata felé nézve.
70264: A Fővárosi Nagycirkusz a hatvanas években, amikor már nem Beketow-cirkusz volt. Ezt a cirkuszt 1966-ban kezdték el lebontani, tehát ennél korábbi a kép. A ma is látható cirkuszépületet 1971 január 14-én avatták fel.
69955: A Gellért tér feletti pálos kolostor harangtornya az 1930-as években. A háttérben még a régi Erzsébet híd látható.
60488 és 60500: Kelenföldön, az Ildikó téren található ez az űrhajó-forma templom. Szabó István alkotása 1981-re épült fel. Ő tervezte többek között a farkasréti templomot, a Magyar Rádió "Pagoda" épületét, és a Szervita téren álló OMFB székház - INTERAG parkolóház kombóját is.
60781 és 60784: A Gellért-hegy hátsó oldalán 1965 augusztus 20-án, a felszabadulás huszadik évfordulója kapcsán adták át a Jubileumi Parkot. Sajnos azóta igencsak feledésbe merült és igencsak romos lett a kor remek szobrait és kertépítészetét felsorakoztató park.
69882: Légifelvétel a Károly (akkor: Tanács) körútról a hetvenes évekből. A Városháza Park azért jobban mutat, mint ez az állapot. Érdekes megfigyelni a páratlan oldal hiányos házsorát, építkezéseit is.
60309: A Kopaszi-gáton a harmincas években. Milyen üres még a túlpart!
61083: Az 1952-ben Kisfaludi Strobl Zsigmond által megalkotott Kossuth-szobor. A mellékalakokat Kocsis András és Ungvári Lajos mintázták. A szobor helyére az 1927-ben emelt korábbi Kossuth-szobor másolata került vissza 2013-ban.
60587: A Maglódi út 24. szám alatt a hetvenes évek végén (?) emelt épületek eredetileg munkásszállóként működtek. 1999 óta a panel-együttes börtönként funkcionál.
61684: Kilátás a Duna felé a Piarista Központ árkádjai alól. Az épület 1917-re épült fel Hütl Dezső tervei szerint. A háttérben az 1945 elején felrobbantott régi Erzsébet híd látható.
69894: A Kossuth tér a hetvenes években, még rengeteg aszfalttal, és meglehetősen elkoszolódott homlokzatú Néprajzi Múzeummal (akkor: Magyar Nemzeti Galéria, eredetileg a Kúria épülete). Az előtérben egy Ikarus (Saurer) 659 autóbusz, PRÓBA 06-62 rendszámmal.
60997: A Roosevelt (ma: Széchenyi) tér a hatvanas években, a kép jobb szélén egy kis játszótérrel.
61672: Az Árpád-híd építése a budai oldalon, valószínűleg a negyvenes években. A hidat már 1939-ben elkezdték építeni, de közbejött a háború. Ez volt az egyetlen híd, amit a németek nem robbantottak fel - ugyanis még nem tartott ott az építése, hogy erre "szükség lett volna". A hidat végül 1950-ben adták át.
69971: A fogaskerekű felső végállomásánál, a Sváb-hegyen a harmincas évek vége felé több szálloda is épült. Közülük a Beszkárt által építtetett Golf Szálló volt a legnagyobb. A második világháború után évtizedeken át Vörös Csillag néven futott, majd 1989-ben Panoráma lett. A rendszerváltás után eladták, ma már nem szálloda - a libériai nagykövetséghez tartozik.
A Fővárosi Blog az alábbi helyeken is elérhető:
Sapika 2014.12.16. 00:27:09
Szúnyog 2014.12.16. 00:51:52
69888: nem hajódaru, hanem úszódaru a helyes kifejezés.
Köszönöm, nagyon élvezetesek voltak a képek.
L.A.M 2014.12.16. 01:26:36
L.A.M 2014.12.16. 01:33:11
L.A.M 2014.12.16. 01:41:32
gunigugu 2014.12.16. 02:07:46
tzi 2014.12.16. 03:42:54
Legalábbis nekem így áll össze :)
A Nemzetit én is a Blahán tudom, de nem ismerem annyira a történetet, hogy nyilatkozni akarjak ezügyben.
Gazsibacsi 2014.12.16. 04:10:59
B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2014.12.16. 06:32:46
JitterAee 2014.12.16. 06:50:05
árizzsal volt egyenrangú. Sajnos a háború és az utána történtek nem bántak jó ezzel a gyönyörű várossal.
csepke 2014.12.16. 06:55:54
Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2014.12.16. 07:34:33
NEM. Az IGAZI Nemzeti Színház az Astoriánál volt, ezután került át IDEIGLENESEN a Blahára, a volt Népszínházba (amely az általános vélemény szerint is alkalmatlan volt prózai színház céljaira, hiszen "népoperának" készült...
Az már magyar sajátosság, hogy ez az "ideiglenesség" is annyi évtizedig tartott...
Szóval az eredeti Nemzeti = Astoria!!!!!
egykor.hu/images/2010/original/budapest-nemzeti-szinhaz_1.jpg
Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2014.12.16. 07:36:50
"és egy emléktábla jelezte a színház egykori helyét. "
Az az emléktábla szerintem most is ott van...
De emellett elmennek az emberek... be a tecskóba.
2014.12.16. 07:57:13
Itt egy kis történelem:
www.nemzetiszinhaz.hu/nemzeti_szinhaz_1837_2000
E.Katolnai 2014.12.16. 07:59:51
SaGa 2014.12.16. 08:15:30
Megvan, '80-'84 között szélesítették ki a mai méretre. Akkor már nem Pesten laktunk, azért nem maradt meg...
SaGa 2014.12.16. 08:53:12
Kár, mert a 67-es Pestújhelyről (Mázeskalács tér, Vasutastelep) indult és talán a vár mögé a Dózsa szoborhoz vitt, a 44-es meg a Bosnyák térről Kelenföldig. De lehet, hogy a 44-es ment a Dózsa szoborhoz és a 67-es Kelenföldre, erre már nem emlékszem pontosan. A másik vége biztos, ott voltam kölyök Rákospalotán...
A Nemzetit már tisztáztátok.
Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2014.12.16. 08:59:57
Igen, aztán meg a 67-es már csak a Keletiig ment, ott fordult meg előtte.
Még később annyira leromlott a Thökölyn a sínek állapota, hogy évekig pótlóbusz járt (67V), aztán pár éve ezt is megszüntették, helyette az 5-ös busz viszi az embereket a pesti külvárosból át Budára...
gigabursch 2014.12.16. 09:11:25
(tehát a képen nem darúk, hanem darvak láthatók)
gigabursch 2014.12.16. 09:13:18
Nincs.
Amíg az ott egy üres telek volt, addig is ott volt az emléktábla és az East-West Business Center oldalában a Rákóczi úton a buszmegállónál ízléses megoldással őrízték meg a táblát és alakítottak ki egy kis "emlékzugot".
gigabursch 2014.12.16. 09:14:32
Nem-nem. Nem a burgi felől van az emléktábla.
gigabursch 2014.12.16. 09:18:03
Emiatt a feladat miatt építették meg a Clarck Ádám úszódarut, ami kezdetben 100 tonnát tudott emelni, majd 120-at, és úgy 10 éve 200 tonnára erősítették meg a szerkezetét.
Érdekesség, hogy maga a hajótest alkalmas 300 tonna emeléséhez is, csak a daru gémjének két csapszege és annak az üléke nem volt elég erős.
A 120 tonnás megerősítés valamelyik németországi híd renoválásához kellett, a 200 tonnás "ápgréd" meg az északi M0 építéséhez.
gigabursch 2014.12.16. 09:33:59
Gazsibacsi 2014.12.16. 09:35:26
uni-cum-laude 2014.12.16. 09:46:25
A Rákóczi út képen látható végénél a Rókus kórház épülete látható.
Ha jól tudom, igazából korábban soha nem épült véglegesnek szánt épület a Nemzeti Színház működéséhez, mindegyik átmeneti megoldás volt a jelenlegi, Duna melletti "csodapalota" (elnézést) megépüléséig.
papamaci957 2014.12.16. 09:53:57
A 43-as busz a Nyugatitól járt Újpestre, nem ment át a hídon, ott az 55-ös járt és a 84-es elődje"C" jelzéssel a Moszkva tér és Újpest között.
Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos 2014.12.16. 10:08:42
Tervekben volt. A Madách téren a nagy árkád fölött (a ház 1938-ban épült) a legfelső szinten egy rendezvényterem van. Fotót nem találtam róla, csak rendert: exp.cdn-hotels.com/hotels/8000000/7990000/7985400/7985324/7985324_58_z.jpg
Az ott a falon a faborításra festett térkép, amin szerepel a Lágymányosi és az Aquincumi híd is.
kugi · http://kugi.blog.hu 2014.12.16. 10:37:19
Mondjuk egy nagyvárosról mindig több régi fotó készül, mint egy kis faluról...
grigorij 2014.12.16. 10:40:55
Igen az eredeti Nemzeti az Astoriánál volt és a 84-es (és az 55-ös) ment át az Árpád hídon.
84-es: Moszkva tér - Újpest, Szilágyi utca. Volt piros is, ez nem állt meg mindenhol. A C-re nem emlékszem...
És nem csak a keskeny járda volt életveszélyes, hanem a kockaköves keskeny sávban "kígyózó" csuklóson is halálfélelemem volt telente! Úgy 1 méterre egy keskeny korlát és a mélység a jeges Dunával...
papamaci957 2014.12.16. 10:48:29
Pedig volt "C" jelzésű busz, a nagyszüleim a Flórián téren laktak, sokat voltam ott, emlékszem rá.
geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.12.16. 11:26:47
bioLarzen 2014.12.16. 11:58:35
Vili Doli 2014.12.16. 12:04:07
Csak egy kis kiigazítás: a Kossuth téri buszos képen nem a Néprajzi Múzeum van, hanem a Magyar Nemzeti Galéria (lánykori nevén Curia) épülete.
papamaci957 2014.12.16. 12:15:38
Mindkettőtöknek lehet igaza, a galéria 1975-ben költözött fel a Várba, utána jött ide a Néprajzi Múzeum. Tudni kéne mikor készült a kép.
Updete:
Megtaláltam a Fortepanon a képet. 1970-ben készült, tehát tényleg a Magyar Nemzeti Galéria van a képen.
SaGa 2014.12.16. 12:37:49
Mindenesetre az Árpád híd járdája nagyon keskeny volt. Ugyan a híd története szerint 1 méter, de én még emlékszem, hogy valahogy úgy oldották meg a szétválasztást, hogy a járdára belülre is raktak egy alacsony "majomfogó" korlátot, de nem a szélére, hanem annyival beljebb, hogy volt olyan bringás, aki ha nem akarta tolni a gépet a járdán (mert a gyalogosok mellett nem tudott volna elmenni), a "majomfogó" és a járda külső széle között egyensúlyozott, a nagyérdemű őszinte rémüldözésére. A járdán két ember már nem tudott normálisan egymás mellett menni
SaGa 2014.12.16. 12:43:20
SaGa 2014.12.16. 12:49:33
Ma már nem tudnám lefutni azt a távot, vagy nem olyan gyorsan, Meg a 69-es már csak a Mexikói útig jár, ha jár még egyáltalán. Több mint 10 éve nem voltam arrafelé.
Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2014.12.16. 12:52:54
"Ma már nem tudnám lefutni azt a távot, vagy nem olyan gyorsan, Meg a 69-es már csak a Mexikói útig jár, ha jár még egyáltalán. Több mint 10 éve nem voltam arrafelé. "
És gondolom már nem az Akácfa utcában lakik a nejed :)
Igen, a 69-es már csak a Mexikói útig jár.
papamaci957 2014.12.16. 13:08:54
Emlékszem rájuk, troliban is volt ilyen.
gigabursch 2014.12.16. 13:25:38
Többek közt azért kellett megszüntetni egykori emlékeim szerint, mert az épületnek volt pár statikai gondja a rezonancia miatt.
fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2014.12.16. 13:40:51
fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2014.12.16. 13:42:56
www.kozterkep.hu/~/3765/nemzeti_szinhaz_100_evfordulo_emlekmu_budapest_horvath_janos_1987.html
gigabursch 2014.12.16. 13:54:34
(nem azért, hogy magamat fényezzem)
Érdemes beírni a másik darushajó nevét is (lásd fentebb - József Attila www.hajoregiszter.hu/hajoadatlap/jozsef_attila/2418), illetve felhívni a figyelmet az Óbudai-hajógyárhoz vezető kis hídra, amely egyebként középen felnyíló építésű volt..
gigabursch 2014.12.16. 13:59:20
Igen, én erről beszéltem, ha viszont @Gazsibacsi: nem erről, akkor kt különböző dologról beszéltünk.
ljubityel 2014.12.16. 14:31:43
SaGa 2014.12.16. 14:39:20
ljubityel 2014.12.16. 14:39:35
ljubityel 2014.12.16. 14:41:52
ljubityel 2014.12.16. 14:44:02
Mc Master 2014.12.16. 14:45:33
Mc Master 2014.12.16. 14:46:44
Mc Master 2014.12.16. 14:49:10
Mc Master 2014.12.16. 14:51:03
SaGa 2014.12.16. 14:56:23
Viszont nekem nem ilyen két tengelyes pót rémlik, a 43-asról, hanem egy rövidebb egy tengelyes, de lehet, hogy az emlékeim csalnak.
Vili Doli 2014.12.16. 18:31:57
Dehogy a Moszkva térig!
Még egy pár éve is (1999-ig) a Hűvösvölgyig járt az 56-os busz, ill. 56E.
Vili Doli 2014.12.16. 18:33:07
A József nádor téren volt az 56-os busz végállomása.
geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.12.16. 19:18:31
Mc Master 2014.12.23. 19:39:47
barco 2015.08.05. 21:40:11