A Hosszúlépés sétáján 2018. március 3-án lehetett utoljára megnézni az egykori Olimpia Hotelt a Normafán. Március 4-én megkezdődött a bontása. Romtúra a hidegben.
A hatvanas években nagy program indult a turizmus fejlesztésére, ennek keretében épült fel egy rakás "touring" szálló az országban. Ennek a programnak a részeként terveztek egy szállodát a Normafához is - a szálloda "munkacíme" a Touring Hotel Normafa volt. A terveket Farkasdy Zoltán készítette 1969-ben. Az építkezésnek 1971-ben álltak neki, és 1972-ben már itt szálltak meg olimpikonjaink, bár a szálloda csak a következő évben lett teljesen kész. Outinord alagútzsalus rendszerrel építkeztek, ez jelentősen meggyorsította az építkezést. Az átadáskor Bauer Sándor fotózta végig a szállodát, ezeket a képeket a fortepan.hu tette közzé:
A környékhez képest jelentősen túlméretezett szállodát kértek, de Farkasdynak sikerült elkerülnie azt, hogy egy hatalmas vasbeton toronnyal csúfítsa el a tájat. A fszt+3 emeletes épület egy szögletes S alakot formál, szinte mindenhol törésekkel, fűrészfogas homlokzattal tagolt, így egyik oldalról sem tűnik túldimenzionáltnak. Hogy a homlokzatokat ne a nyersbeton uralja, a felületek nagy részét deszka burkolattal látták el - ezzel is a tájba simulást, a természetesség érzését erősítve.188 egy- és kétágyas szobában összesen 364 vendéget fogadhatott a szálloda a kezdeti felállásban. Bár, étterem, bisztró és társalgó szolgálta a szálloda vendégeit - ezek egy része az utcáról betérők számára is nyitott volt. Akkoriban nagy újdonságnak számított, hogy a szállodában volt uszoda és szauna is.
A megnyitás után az 1972-es olimpiára készülők adták az első komoly vendégkört. Később a KGST-konferenciák egyik helyszíne is volt a szálloda - őket a Marco Polo terem szolgálta ki. A hetvenes években még a sport elit, és velük egy sor értelmiségi második otthona volt a szálloda, az utcáról is sokan tértek be az étterembe. Filmforgatások helyszíne is volt: a Linda sorozat egyes jeleneteit itt vették fel, de itt forgatták Bujtor István, azaz Csöpi főszereplésével az Elvarázsolt Dollár c. film egyes jelenteit is. De idővel, ezek elapadásával előjöttek a gondok. A rendszerváltás előtti nagy élet után a hanyatlás évei jöttek: 1993-ban az IBUSZ-nak adták el a szállodát, de ők sem tudták sikerre vinni. A bezárás után pedig már érdeklődő sem volt rá.
A hetvenes években még más életmód dívott a szállodákban. A szobákat igyekeztek kicsire szabni, apartmanok nem is épültek, a hangsúly a közösségi tereken volt. Mint a lenti képeken is látható, a szobákban éppen csak aludni, zuhanyozni, vécézni lehetett, egy beépített szekrényen túl más nem is fért el bennük. A folyosók, lépcsőházak, a recepció előtere viszont nagyon tágas, széles méretezéssel épült meg. Ez a trend idővel megfordult: egy ma épülő szállodában a szobákat igyekeznek tágasabbra venni, míg a folyosók éppen csak akkorák, amennyire feltétlenül szükség van.
Átépítésről azonban nem nagyon lehetett szó, ezt az öntött vasbeton technológia nem tette lehetővé. Annyi változott csak a rendszerváltásig, hogy a konferenciák elitebb résztvevői számára 10 szoba "feláldozásával" 5 apartmant alakítottak ki, két szoba összenyitásával. Az sem segítette az üzemeltetést, hogy a szálloda a forgalmas helyektől nagyon távol, a hegy tetején, a város legszélén épült fel. Így, ahogy a sportoló vendégkör elfogyott, nem nagyon akart helyükbe lépni senki más.
Hosszú vajúdás után, 2002-ben zártak be. A szezon végén még úgy volt, hogy a következő tavasszal kinyitnak. Így ki sem pakolták a szállodát soha: ottjártunkkor ott volt a recepción még két szobakulcs, ott volt a vendégkönyv, az irodákban a telefonkönyv, a 2002-es valutaváltási árfolyamok papírjai, a pincében a konyhások fehér köpenyei, a szobák bútorzata, a szőnyegek, a nagykonyhai gépek - szinte minden. Emiatt olyan érzés volt bejárni az épületet, mintha egy időutazáson jártunk volna, nem is egy romos házban. Ezt segítette az is, hogy a bezárás után végig őrzött maradt az épület, nem jártak be fosztogatók - csupán pár graffitis, meg időnként néhány madár, vagy a pincében egy-egy róka bukkant fel. De a szálloda soha nem nyitott meg újra, hiába próbálták többször is eladni. Az egykor szebb napokat látott épületet lassan az enyészeté lett: a fa nyílászárók veszélyesen elkorhadtak, a betört üvegeket nem pótolták, az áramot, fűtést nem kapcsolták vissza soha. 2015-ben aztán a kerület a Normafa rendezési tervébe bevette az időközben számos tulajdonosváltáson átesett szálloda kisajátítását és lebontását is - ezzel az épület sorsa végleg megpecsételődött. 2018. március 4-én a bontó csapatok kapták meg a kulcsokat...
Elsősorban a szétkorhadt, életveszélyessé vált faanyagok jelzik a lepusztultságot kívülről
A recepció előterébe hordtak össze pár lámpabúrát. A falak már a tégláig romlottak le, de a függöny még fent lóg!
Ez volt valamikor a Piros Elefánt bár - a rendszerváltás után már Future Night Club néven működött. A szállodában talát szórólap szerint a "Műsor témája: Az emberi érzések és ösztönök alakulása az idők folyamán, az őskortól a jövőbe." :-)
Ez volt a Marco Polo bár, ahol annó a KGST-tanácskozások egy része folyt. Az Eötvös útra néző ablaknyílás felső részén egy hajót formázó fém díszítés is látható volt a rácson.
Az Evergreen étterem a nemzetközi konyhát vitte a szállodában.
A konyhában ott maradtak a nagykonyhai gépek, a pincében még a pincérek ruhái is ott voltak, akár csak a beraktárazott, soha meg nem bontott ásványvizes üvegek, vagy a tányérok, poharak, kancsók stb. A pincébe az utolsó 15 évben már csak néhány róka mászkált le időnként.
A komoly téli hidegben nagyon hiányzott nekünk egy ilyen jó kis kemence - valamikor ez volt a Malomkerék étterem, ahová az utcáról is be lehetett térni.
Láthatóan úgy hagyták el az épületet 2002-ben, hogy majd visszajönnek jövő tavasszal. Így megmaradtak az iratok, a számítógépek, a bútorzat, a tapéta, minden.
A sportolóknak épített udvari medence még szenzáció volt, a hetvenes évek elején ez egyáltalán nem volt jellemző még egy felső kategóriás szállodában sem.
Ilyen volt egy kétágyas szoba: két ágy, egy gardrób, és egy szűkös fürdőszoba vécével, mosdóval és zuhanyzóval. Csak a szükséges minimális tér.
És ennyit engedett az építési technika: az "apartman" mindössze a két szoba közötti falba vésett átjáróval volt kialakítható. Megjegyzem, a faburkolat ma is gyönyörű, meglepően jó minőségben készült.
Ellentétben a lépcsőkkel és a folyosókkal, amelyek viszont tágas érzetet adnak, szélesek. Csak hát a folyosóból és a lépcsőből nincs bevétel...
És hogy mi lesz majd most? A tervek szerint az Eötvös út legfelső szakaszát lezárják, helyette a Távcső utcával párhuzamosan alakítanának ki egy új utat. A fogaskerekűt meghosszabbítanák a Normafáig, a szálloda helyét pedig parkosítanák. Az Eötvös út és a Konkoly-Thege Miklós út találkozásánál épül majd egy nagy parkoló.
Források:
http://hvg.hu/ingatlan/20081012_pusztulo_hotel_a_normafanal
http://late-modern.blogspot.hu/2013/06/hotel-olimpia-raszter-fogsagaban.html
https://index.hu/belfold/budapest/2015/05/13/olimpia_hotel_normafa/
http://www.hegyvidekujsag.eu/download.php?docID=53223
További érdekességek, aktuális infók Budapestről a Fővárosi Blog közösségi oldalain - kattints a logókra!
négyláb 2018.03.05. 09:43:50
Duplaxiii 2018.03.05. 09:51:12
Ha az infóhoz egy zárt rendszerbe kell belépni, akkor meg miért kellenek ezek az írások.
10 eseményből 9 csak utólag tudható meg a hírekből...
exterminador 2018.03.05. 14:15:26
Girhes Joe 2018.03.05. 14:32:08
A fogas azért csak kirándulójárat jelenleg, mert mindkét vége rossz helyen van. Lent ha elviszik a Szélmoszkváig, máris jó alternatíva lesz a vonalán lakóknak (pláne télen, amikor szanaszét csúszkál a 21-es csodabusz, ami egyesek szerint kinyírja a fogast). Fönt meg azért kell a Normafáig vinni, mert az meg a kiránduló funkcióját erősítené meg nagyban. Ne feledjük, a buszon bajos szánkót szállítani, bicikliről már nem is beszélve.
négyláb 2018.03.05. 23:41:21
1. Szerintem az alsó végállomást bevinni a Moszkva térre teljesen felesleges. Aki nem tud 20 métert menni a Körszállónál a busz- illetve villamosmegállóig, ahol 1 percen belül jön valamelyik, az jobb ha nem indul el otthonról, mert nincs olyan egészségi állapotban. Viszont ezért a 20 méterért (meg a tervezett felső egyenes szakaszért) "kétéltű", tehát az egyenes szakaszon villamosként, a hegymenetben fogaskerekűként működő különleges(en drága) járművekre lenne szükség.
2. Jelenleg a téli időszakban betöltött szerepével indokolja a BKV is a teljesen felesleges üzemeltetést hajnalban és az esti órákban, ahogy Ön is írja. Az igazság viszont az, hogy hóban, fagyban az első jármű ami nem közlekedik, az a fogas.
3. Kissé ellentmondásnak tűnik, hogy a kirándulókat (ugye értjük a szó értelmét?) még az erdőbe is be kell(ene) szállítani, ha sétálni jöttek fel, vagy kerékpározni. Miért? A Szabadság-hegyi végállomástól kellemes sétával egyenes úton el lehet jutni a Normafához, a biciklisek meg ugye biciklizni jöttek...
4. Aki ismeri a megvalósulási tanulmányt, az tudja, hogy a fogaskerekű menetideje teljes rekonstrukció után is csak néhány perccel rövidülne, ami azt jelenti, hogy a metró elérése akkor is lényegesen hosszabb idő marad fogassal, mint busszal. Ezt senki nem kívánja, nem beszélve arról a csekélységről, hogy az érintett lakósság 75 %-ának a fogas a busszal szemben logisztikailag nem alternatíva.
Végül, hogy értsük egymást: a fogaskerekűt nem megszüntetni kell, hanem rendeltetésszerűen üzemeltetni: Reggel 5 és 7 óra között, télen 19 és 24 óra, nyáron 21 és 24 óra között taxival is olcsóbb lenne az 1-2 utast szállítani, mint a járatokat üresen folyamatosan közlekedtetni. Izlelgetni, értelmezni kellene a kifejezést: tömegközlekedési eszköz (közpénzből), amely itt az üzemidő jelentős részében köszönőviszonyban sincs ezzel a fogalommal. Aki itt él, tudja, látja, hogy ez az igazság, de ezt valahogy senki nem akarja az illetékesek közül felfogni vagy teljes hozzánemértésből, vagy ami még valószínűbb: valakik már nagyon dörzsölik a markukat 20 milliárdos beruházásból elcsatornázható hatalmas összegek reményében!
Végül egy utolsó megjegyzés: Tarlós (és elődje) a mindenkori kormányt menetrendszerűen évente zsarolta és zsarolja a visszatérő fenyegetéssel: Ha a kormány nem ad az eltapsolt büdzsé kiegészítésére 10 milliárdot, a BKV járatritkítást lesz kénytelen több vonalon bevezetni. Irtam neki, hogy nosza itt az a járat, ahol az utasok nem fognak a barrikádra menni, ha éjszaka és hajnalban nem kell az üresen csörömpölő szellemvasútra húszpercenként, negyedóránként felriadni. A válasz: bár beismerték, hogy a kérdéses időszakban a hivatalos forgalomszámlálás is képtelen utasokat regisztrálni, nem hajlandók a járatok számát egyetlen eggyel sem csökkenteni.....