Volvo-Ikarus buszok készültek Stockholmba. Az ország első, "úgynevezett bevásárlóközpontja". Fúrták a 2-es metrót. Ferihegyre 10 forintért lehetett kijutni. Ez történt 50 éve a fővárosban.
Szeptember 1: Fáznak-e majd az új lakótelepeken? (...) Az óbudai lakótelep fűtőműve az új városrész végleges elkészültével körülbelül 15 ezer lakást szolgál majd ki. Az idén ebből kétezer épül meg, s elkészül egy 100 személyes óvoda, illetve egy 60 személyes bölcsőde is. Ezek összes hőigénye óránként 15 millió kalória. A Föld utcában az elmúlt évben láttak hozzá egy nagy teljesítményű, földgázra állított építéséhez, amely teljes elkészültével 200 millió kalória meleget ad majd óránként. A zuglói lakótelepen csaknem 1100 lakás, egy óvoda, egy bölcsőde és egy 24 tantermes iskola készül el az idén óránként 12 millió kalória hőigénnyel. Ezt csupán a Rákos-patak mellett épülő új fűtőmű tudja kielégíteni. Itt egy 50 millió kalória teljesítményű szovjet kazán épül, s ezt az ígéretek szerint decemberben kapcsolják rá a hálózatra. Átadási határidejének csúszása azonban komoly gondot okoz.
Az újpalotai lakótelep 1970-ben körülbelül 1300 lakással gyarapszik, s tető alá kerül egy 16 tantermes iskola, egy 150 személyes óvoda és egy 100 személyes bölcsőde is. Fűtésükhöz óránként mintegy 10 millió kalória melegre van szükség - ezt a kemény hidegek beálltára a telep déli részén épülő hőközpont már biztosítani tudja. (Magyar Nemzet)
Szeptember 1: Volvo-Ikarus autóbuszok. Újabb 31 Volvo-alvázra szerelt Ikarus autóbusz szállítására kötött szerződést a Mogürt, valamint az Ikarus Karosszéria és Járműgyár több svéd vállalattal. Az új buszok közül tíz Stockholm közlekedési vállalataihoz, a többi a svéd államvasutakhoz kerül majd. (...) (Népszabadság)
Szeptember 3: Hol milyen üzletek, áruházak épülnek? Meglehetősen hosszú munka után kialakult és végleges formát öltött a belkereskedelem ötéves hálózatfejlesztési terve az 1971-1975. évekre. (...) Az egységes koncepció hiánya miatt az üzlethálózat megoszlása egyenlőtlen. A legrosszabb a helyzet éppen Budapesten, ahol a lakosság 19 százaléka él, de több mint 30 százaléka vásárol. Budapesten ma egy négyzetméternyi boltterületen 50 százalékkal több árut adnak el, mint az országos átlag. A fővárosban tehát az országos átlagot jóval meghaladó mértékben kell fejleszteni az üzlethálózatot. (...) A hálózatfejlesztési terv kimondja, hogy elsősorban nagy - sőt igen nagy - alapterületű üzleteket, áruházakat kell építeni, amelyekben a legkorszerűbb kiszolgálási formák a legkönnyebben megvalósíthatók. (...) Ezek közül a legnagyobb - 7 ezer négyzetméter alapterületű - a Baross téri lesz és ez épül fel legelőször. Az ABC-gyűrű tervezett 15 áruháza közül 1975-ig, tehát a negyedik ötéves tervben 8 épül fel. (...) Régi hiányt pótol és jogos követelést elégít ki az a döntés, hogy ugyancsak Budapesten két, körülbelül 5-5 ezer négyzetméter nagyságú lakberendezési áruházat kell építeni. A tervek közül a legmerészebb és talán legkorszerűbb az a döntés, miszerint az ötéves tervben megkezdik az ország első úgynevezett bevásárlóközpontjának - shopping center - felépítését. A nagyjából majdnem akkora területen, mint a mai BNV, áruházak, szaküzletek sora épül, amelyekben kényelmes körülmények között, a legkorszerűbb kiszolgálási formák mellet,t rendkívül modern épületekben és kellemes környezetben mindent meg lehet vásárolni. A még nem végleges döntés szerint a bevásárlóközpont az XI. kerületben épülne fel, olyan ütemben, hogy a teljes központ felének és a több ezer autónak szánt kényelmes parkolóhelynek 1975-ig el kell készülnie. (...) (Népszabadság)
Szeptember 4: Épül az új felüljáró. Ez év végétől újabb közúti felüljáró javítja a főváros közlekedését. A Kacsóh Pongrác utat keresztező vasút fölött 80 méteres híd épül. A zsaluzás rövidesen befejeződik, ezután már a betonozás következik. A tervek szerint az év végén adják át a forgalomnak a felüljárót. (Népszabadság)
Szeptember 5: Automatakiállítás a Városligetben. A VOSZK szövetkezeti vállalat a BNV területén nagyszabású kiállítást rendez a legmodernebb külföldi automata-készülékekből. Pénteken nyílt meg a három hétre tervezett kiállítás, ahol hetvenféle automatával ismerkedhet meg a látogató. (Magyar Nemzet)
Szeptember 8: Felavatták Blaha Lujza emléktábláját. A Magyar Színházművészeti Szövetség Blaha Lujza születésének 120. évfordulója alkalmából vasárnap délben emléktáblát helyezett el az EMKE-háznak a Blaha Lujza térre nyíló oldalán. A színésznő 1887-től haláláig ennek a háznak egyik első emeleti lakásában lakott. Az emléktábla avatásán részt vett a magyar színházi élet számos kiválósága. Dr. Cenner Mihály, a Magyar Színházi Intézet munkatársa mondott ünnepi megemlékezést. (Magyar Nemzet)
(Népszabadság, 1970. szeptember 8.)
Szeptember 10: Üzletsor a Duna Szálló mellett. A Duna Intercontinental Szálloda mellett, a főépület stílusához illeszkedő, új üzletsor épül, amelyben divatszalon, fodrász- és egyéb üzlet nyílik. Az építkezés befejezéséhez közeledik és még ez évben átadják rendeltetésének. (Népszabadság)
Az Alkotmány mozi 2003-ban
Szeptember 18: Az újpesti filmszínházak helyzetéről tárgyalt csütörtöki ülésén a IV. kerületi tanács vb. Az ülésen bejelentették, hogy az "Alkotmány" mozit átépítik, ezenkívül javasolták, épüljön modern, új filmszínház a víztorony környékén, s a korszerűtlen "Fény" mozit bontsák le. Új filmszínház létesítését indítványozták a kerület északi részén is. (Magyar Nemzet)
Szeptember 19: Drágább, de kényelmesebb lesz az utazás a Ferihegyi repülőtérre. Október elsejétől a MÁVAUT veszi át a Dorottya utca MALÉV-iroda és a Ferihegyi repülőtér között közlekedő autóbuszjáratokat - jelentették be a vállalat pénteki sajtótájékoztatóján. A BKV négy, egyenként 33 ülőhelyes busszal szállította ezen az útvonalon az utasokat, négyforintos viteldíjért, amelyhez csomagonként négy forint pótdíjat számoltak fel. A MÁVAUT repülőtéri járatain a viteldjíj egységesen 10 forint lesz, ezért az összegért a kézipoggyászon kívül két, legfeljebb húszkilós bőröndöt is magával vihet az utas, és ami a fő, nem kell a csomagok ki- és berakásával vesződnie, erről is a vállalat gondoskodik. Mivel a MÁVAUT öt modern, 49 üléses Ikarus 250 típusú autóbuszt állít be, csökken a zsúfoltság is. Az autóbuszok munkanapokon húsz, munkaszüneti napokon harminc percenként közlekednek. (...) (Népszabadság)
Szeptember 19: Már csak 18 méter az alagutak találkozásáig. Már csak 18 méter, s a metróépítőknek a Batthyány tér felől haladó alagútfúró-pajzsa eléri a Moszkva teret - csatlakozik a Déli pályaudvartól odáig már korábban megépült pályaszakaszhoz. Az építők elérték a Mártírok útja nyomvonalát, s most valahol a 12-es autóbusz megállója alatt dolgoznak. A Közlekedési Építő Vállalat szakemberei kiszámították a találkozás időpontját is: várhatóan szeptember 24-én, csütörtökön délelőtt foghatnak kezet az összeérő alagutak munkásai. A Deák tértől a Déli pályaudvari végállomásig 3,5 kilométer hosszú metróvonalon 4 mélyállomást alakítanak ki. A Deák térről kiindulva az első állomás a Kossuth Lajos téren lesz, a szerelvények itt teszik meg a leghosszabb, 1150 méteres szakaszt. Tovább haladva, most már a legrövidebb, 595 méteres szakaszon - a Batthyány téren állnak majd meg a szerelvények. A budai vonal legmélyebb állomása a Moszkva téri. Itt már kibontakozóban van a tetszetős állomásépület is. A Déli pályaudvarnál fogják visszafordítani a végállomásra beérkező szerelvényeket. A metróépítők úgy számítják, hogy az összes állomás kialakításával az év végére készülnek el. (...) (Népszabadság)
Szeptember 20: Tisztelt szerkesztőség! - Jó irányban áll József nádor szobra. (...) A szobor irányának meghatározását már felállítása idején nagy körültekintéssel, több javaslat figyelembevételével végezték. 1868-ban meghívták Pestre a szobor alkotóját, Halbig János müncheni szobrászt, aki megállapította, hogy a felállításra szánt hely - a keskeny és hosszú oldalakkal rendelkező tér - arányaira, az emlékmű méretére és világítására való tekintettel a jelenlegi irány a legjobb a szobor számára. Művészi szempontból nagyon károsan hatna, ha a szobor szemléléséhez nem állna rendelkezésre kellő méretű térség. A tér adottságai napjainkban is hasonlóak, mint a szobor felállítása idején. Ha a szobrot a forgalmas József Attila utca felé fordítanánk, a rálátás rövidülne és a szobor előnytelen világításba kerülne. De a nagy forgalmú főútvonal nem is ad lehetőséget arra, hogy az emlékművet nyugodtan szemlélni lehessen. Rohanó járművekről nem lehet szobrokban gyönyörködni, arra alkalmasabb a tágas, árnyas tér, amely biztosítja a nyugodt szemlélődéshez szükséges feltételeket.
2012-ben
Az említett esztétikai tényezőkön kívül akadnak technikai okok is, amelyeket nem lehet figyelmen kívül hagyni. A szobrot rögzítő csapok másfél méter mélyen nyúlnak bele a gránit talapzatba. A szobor megfordításához szét kellene bontani a gránit talapzat nagy részét is. A több mint százéves kő bontásánál az avult kövek nagy része bontás után nem használható, tehát a munka bizony rendkívül költséges volna, és ismételjük, nem kedvezne az emlékmű látványának.
Reméljük az elmondottakkal sikerült érzékeltetni, miért nem változtatunk József nádor szobrának helyzetén. - Fővárosi Emlékmű Felügyelőség, Kerényi Jenőné igazgató (Magyar Nemzet)
Szeptember 23: Milyen lesz az új Népliget. A Népliget, a főváros második legnagyobb közparkjának hosszú évek óta napirenden levő rendezési terve elérkezett a megvalósulás küszöbére. Az idén emlékeztek meg a Népliget létrejöttének századik évfordulójáról és úgy látszik a centenárium meghozta újjászületését. A fővárosi tanács meghirdette a nyilvános pályázatot a közpark korszerű rendezésére és építészeti kialakítására.
A pályázati kiírás egyik fő feladatként jelöli meg, hogy az új Népligetben minél több játszótér, sportpálya legyen. Kialakítanak kisebb gyermekek részére általános játszókertet, iskolás korú gyermekek részére főleg mechanikai és ügyességi játszószerekkel felszerelt kertet. Lesz modellezőpálya, ahol repülőmodellekkel, autó- és vasúti modellekkel, medencében pedig vizijármű-modellekkel lehet szórakozni. A felnőttek részére minigolf-pálya, sakk és egyéb társasjátékokra alkalmas kertrészletek kerülnek kialakításra. Elkülönített csendes olvasókertet terveznek. Mintegy három hektárnyi területen csónakázó tavat létesítenek, körülötte sétahelyekkel.
Megvalósul a régóta tervezett népligeti strand is, amely egyidejűleg tizenkétezer fürdőzőt fogadhat majd be. Több fürdő- és úszómedencével, gyermekmedencékkel, fedett uszodával fog rendelkezni. Az Üllői út és a Könyves Kálmán körút sarkán ABC-áruházat kell építeni. A nagyszabású tervpályázat legjobb pályaműveinek díjazására és megvásárlására 380 ezer forintot tűzött ki a főváros. (...) (Magyar Nemzet)
Szeptember 23: Budapest és környéke 1975-től 2000-ig. Az eredeti rendezési terv 2,3 millió lakosságszámot tekintett annak a maximumnak, amelyre belátható időn belül a fejlődés lehetőségei fennállnak. Az ellenőrzött számítások szerint az ország decentralizációs politika figyelembevételével Budapest lakosságának a száma a századforduló idején előreláhatólag nem haladja meg a 2 millió 250 ezret. Budapest környékének mai 340 ezres lakosságszáma erre az időre mintegy 500 ezerre növekszik. (...) A felülvizsgált terv a városközpont területének növelését, Budapest jelenlegi, túlzottan monocentrikus szerkezetét feloldó több fokozatú központrendszer kialakítását javasolja. A gépjárműforgalomnak a vártnál gyorsabb ütemű növekedése a tervben szereplő főútvonalhálózat továbbfejlesztését teszi szükségessé. Részletes tanulmányok készültek a környékbeli települések közművesítésére, a gázenergia felhasználására és a távfűtési hálózat kiépítésére. (Magyar Nemzet)
Szeptember 24: Találkozás a föld alatt - Szerdán összeértek a metróalagutak Budán. Szerda délben a Batthyány tér felől közelgő mechanikus alagút fúrópajzsa - egy nappal a tervezett határidő előtt - áttörte az utolsó néhány méteres "földdugót", s így teljes hosszában járhatóvá vált a kelet-nyugati metróvonal második, 3,5 kilométeres hosszú szakasza. A két alagút a legnagyobb pontossággal találkozott. A Mártírok útján, a Széna téren robogó villamosok, autóbuszok alatt a mélyben elsőként Kun Sándor építésvezető lépett át a fúrópajzs törte résen a Széna téri alagútszakaszba. A vasbeton elemekkel bélelt alagutat szerdától más szakma munkásai veszik birtokukba, a fúrópajzsot pedig hosszabb karbantartási idő után az észak-déli metróvonal építkezéseinél állítják munkába. A szerdán összekötött alagúttal párhuzamosan futó másik pálya fúrópajzsának a Széna térig még csaknem 200 métert kell megtennie; beérkeztét decemberre várják. (Népszabadság)
Szeptember 30: Új városközpont Újpesten, ifjúsági könyvtár az Erzsébetvárosban. Újpest városközpontjának építéséhez a IV. ötéves terv első harmadában látnak hozzá, a többi között erről tárgyaltak a IV. kerületi tanács keddi ülésén. Ebben a tervidőszakban háromezer lakást, óvodákat építenek, a Megyeri úti általános iskolát nyolc tanteremmel bővítik és több iskolában központi fűtésre térnek át. A kerület a tervek szerint a többi között fürdőt és fedett uszodát, sportkombinátot, korszerű ABC-áruházat és szolgáltatóházat kap. Új, 120 ágyas korszerű szülészeti-nőgyógyászati osztály is épül. Tizenként utca kap aszfaltburkolatot, a Megyeri út környékén szennyvízelvezető csatornát építenek. Tervet készítenek a Váci út rendezésére is. A házak többségét lebontják, helyükre folyamatosan kiköltöztetik majd Újpest központjából az ipari üzemeket.
A VII. kerületben a keddi vb-ülésen a fiatalok könyvtári ellátottságával foglalkoztak. A kerületben nincs önálló gyermekkönyvtár, létrehozása sürgető feladat, mert a kerület általános iskolásainak száma a következő években emelkedik. A tervek szerint a volt Erzsébetvárosi Művelődési Otthonban alakítanak ki gyermek- és ifjúsági könyvtárat. (Magyar Nemzet)
Ha tetszett a poszt, kérlek támogasd munkámat 5-10 euróval. Ennek segítségével tudom fizetni a fotók szerkesztéséhez szükséges Photoshop előfizetést, könyvtári tagságot, szakkönyveket tudok beszerezni antikváriumokból, és egy új laptop megvásárlását is segíted. Cserébe mindenféle jó kis posztokat olvashatsz Budapest jelenéről és múltjáról. Segítségedet nagyon köszönöm! >>> Patreon >>>
További érdekességek, aktuális infók Budapestről a Fővárosi Blog közösségi oldalain - kattints a logókra!
2020.09.01. 21:41:46
de ezek szerint annyi se lett :)
morph on deer 2020.09.02. 21:17:24
De:
Az ég szerelmére, miért nem javítanak azokon a régi újságfotókon kicsit, legalább az élvezhetőség szintjéig? Nincs fél perc munka, gyakorlatilag a telefonomon meg tudom csinálni, nagyobb hozzáértést sem igényel, és máris sokkal jobb az összbenyomás!
Ígérem, megéri!