Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

Átalakulóban egy nevesincs tér Budapesten

2017. március 25. - fovarosi.blog.hu

Van is, meg nincs is. Tér is, meg nem is. Rengeteg ember fordul meg itt nap mint nap, mégsincs tele üzletekkel. (Pedig már 1988-ban annyi ember járt erre egy nap alatt, mint Győr lakossága!) Budapest egyik legfurább pontjának még neve sincs. Úgy beszélünk csak róla: Árpád híd, metróállomás. A napokban elindult itt a város egyik legnagyobb építkezése - milyen lehett volna, és milyen lesz végül? Új videó és látványtervek a cikk végén!

ArpadHidMetroallomas-20111022

ArpadHidMetroallomas-20130916
A terület északi része már kívül esik a Hungária körgyűrűn, így ide már nem vonatkoznak olyan szigorú városépítészeti korlátozások. Finta József egy 2009-es tervtanácsi ülésen úgy nyilatkozott, hogy már 10 éve tervben van egy magas toronyház építése a területen. A 2009-ben elkészült változat szerint a 27 emeletes torony 850 négyzetméteres szintekkel rendelkezne. 14 méterenként zöld függőkertek tagolnák a homlokzatot.

ArpadHidMetroallomas-2009-01-FintaJozsefTerveJobbra az új, háromszög alaprajzú torony, takarásában a rendőrségi székház, balra az egykori SZOT-torony

A buszpályaudvar és az Esztergomi úti panelházak között jókora terület maradt üresen. Ide 2008-ban már terveztek egy új "városközpontot". A tervpályázaton csak rangsorolás nélküli díjakat, és megvételeket osztottak ki:

ArpadHidMetroallomas-2008-01-KeneseiEtelkaEsSzocsJuditTerveKenesei Etelka és Szőcs Judit terve. A terv igazi értéke a beépítést szervező, többszintes központi tér differenciáltsága. A magas házak között egy csendesebb belső tér jött volna létre, két szinttel.

ArpadHidMetroallomas-2008-02-BanatiEsHartvigEpiteszirodaTerveA Bánáti és Hartvig iroda művének látványterve. Ők a csomóponti jelleget kihangsúlyozva, a felüljáró közelébe telepítették a legmagasabb épületeket.

ArpadHidMetroallomas-2008-03-BMELakoepulettervezesiTanszekTerveA BME Lakóépülettervezési Tanszéken készült terv. A pályamű alapkoncepciója, hogy nem kíván szétválasztott térnegyedeket. A területen egy önálló, "szoborszerű" épületet kívántak elhelyezni.

Bár ezek egyike sem épült meg, az egykori Sconto áruház és Volán pályaudvar által kijelölt területen a XIII. kerület továbbra is fejlesztést tervezett. 2012-ben már arról írtak, hogy 2014-ben már el is indulhatna az akár 2020-ig is elhúzódó építkezés, három ütemben, 200 ezer négyzetméternyi összterülettel:

Liftekkel akadálymentes összeköttetést teremtenek a metróaluljáróval, az utcaszinten csak a fákkal, növényekkel dúsított, szökőkutas vízfelületekkel színesített sétálóterek és parkok lesznek. A kereskedelmi üzleteket az aluljáró szintjén alakítják ki, az emeleteken kapnak helyet a szolgáltatások, az éttermek és a kávézók, egy szálloda, az irodák és legfölül a tetőteraszos lakások. Az áru- és az autóforgalmat terepszint alá terelik, ahol egy 1500 férőhelyes mélygarázst is építenek. (XIII. kerületi Hírnök, 2012 január 18.)

Végül 2017 márciusában mutatta be a HB Reavis azokat a terveket, amelyeket már közel véglegesnek tekinthetünk, ugyanis az első épület kivitelezése meg is kezdődött:

AgoraBudapest-201702-Latvanyterv01

AgoraBudapest-201702-Latvanyterv02

AgoraBudapest-201702-Latvanyterv03

AgoraBudapest-201702-Latvanyterv04

A HB Reavis közleménye szerint 2017. március 6-án kapták meg az építési engedélyt az első ütemre. Ez lesz az Agora Hub, egy 34 500 m2-es bérbeadható területű, 8 emeletes irodaház, amely mintegy 3500 embernek biztosít munkahelyet. 4 500 m2-es szintjeivel Budapest egyik legnagyobb egybefüggő irodaterületet kínáló épülete lesz, amely elsősorban a hazai és nemzetközi nagyvállalatok számára jelenthet vonzerőt. Az épületben helyet kap egy 2500 m2-es co-working iroda is. Az irodaházban 4240 m2-en üzlethelyiségeket létesítenek, ahol egy étterem és több kávézó, élelmiszerbolt, valamint drogéria és egészségügyi szolgáltatások is helyet kapnak. A bérlők és a külső vendégek számára egyaránt elérhető lesz egy 900 m2-es edzőterem, illetve a vendégeket kiszolgáló, egészséges ételeket kínáló „vitaminbár” is.

Mire 2023-ra minden épület elkészül, már 12 000 ember dolgozhat itt. Az épületek tervezésén a Finta Stúdió és a londoni székhelyű MAKE Architects dolgozik. A több fázisban megvalósuló, 136000 m2 bérbeadható területű épületegyüttes prémium kategóriás, modern irodákat, illetve üzlethelyiségeket foglal majd magába. A mélygarázsban 2170 parkolóhelyet hoznak létre, köztük elektromos töltőpontokat is. A biciklivel közlekedőkre is gondolnak: felújítják és összekötik a környező bicikliutakat, emellett kerékpártárolót és zuhanyzókat is kialakítanak az épületekben. Az irodaépületek alsó két szintjén közel 11000 m2-nyi kiskereskedelmi egységet alakítanak ki, ahol 40 üzletben változatos szolgáltatások kapnak helyet. Az épületegyüttes első fázisában már több mint 6000 m2-nyi üzlethelyiség épül meg, ahol a vendéglátás mellett többek között fodrászatot, tisztítót, virágüzletet, drogériát és a well-being jegyében edzőtermet is terveznek.



A projekt részeként 15 teniszpálya méretének megfelelő zöldfelületet terveznek, amelyet fasorok, bokrok és füves sétányok díszítenek. Az épületegyüttes központi részén egy „kiülős teret”, agorát alakítanak ki. Az Esztergomi út / Árbóc utca, illetve az Esztergomi út / Róbert Károly körút kereszteződésénél új közlekedési csomópontokat alakítanak ki. Felújítják és akadálymentesítik a metrókijáratot, és az épületegyüttesben egy új, csökkentett forgalmú Volánbusz-pályaudvar is helyet kap. A környezet szépítése érdekében megújítják a meglévő zöldfelületeket és új fasorokat is ültetnek. A fenntarthatóság és a well-being jegyében a projektet BREEAM Outstanding és WELL Platinum minősítésre tervezik - áll a közleményben.

Az Országos Rendőr-főkapitányság, a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság, az Országos Egészségbiztosítási Pénztár, valamint a Magyar Államkincstár jelenléte, és az új beruházás is azt mutatja: országos jelentőségűvé nőtte ki magát az egykor prérire emlékeztető, máig nevesincs terület. Te milyen neved adnál a térnek, kiről vagy miről neveznéd el?

(Reagálva a kommentekre: A Göncz Árpád városközpont elnevezés nem fedi a teljes területet, amit Árpád híd, metróállomás néven szoktak emlegetni, csak ezt a részét. Így továbbra is megáll a kérdés: kiről, miről lehetne elnevezni azt, hogy "Árpád híd, metróállomás"?) 

Források:
Mester Árpád építész. Budapest, 1966/1, p. 8.
Az Árpád-híd pesti hídfőjének kiképzéséről. Budapest, 1968/1, p. 26.
Korszerű csomópont Angyalföld szívében. Budapest, 1985/5. p. 9.
A budapesti Árpád-híd körüli terület okszerű beépítése. Tér és Forma, 1941, p. 115. (7. szám)
Az Árpád-híd pesti hídfőjének és környékének rendezése. Tér és Forma, 1947, p. 215. (10. szám)
A legközelebbi jövő feladatai Magyar Építőművészet, 1959/5-6. p. 148.
A budapesti Árpád-híd pesti hídfőjének városrendezési tervpályázata. Magyar Építőművészet, 1957/5-6.
Árpád híd pesti hídfő menti lakótelep. Magyar Építőművészet, 1962/5.
Lakóház, Budapest, XIII. Árpád-hídfő. Magyar Építőművészet, 1965/3.
Budapesti Volán autóbuszpályaudvar tervpályázata, 1973. Magyar Építőművészet, 1974/2. p. 2.
http://epiteszforum.hu/xiii-keruleti-varoskozpont-az-arpad-hidnal-bemutatjuk-a-palyamuveket
http://epiteszforum.hu/felkeszules-tutoronyra-az-arpad-hidnal
https://www.youtube.com/watch?v=Wuzo4BhtX7c
https://www.youtube.com/watch?v=k9feLMCNrng
http://hetivalasz.hu/pest_budai_latkep/leptekvaltas-45353/
Tervezet a Dunapart északi pesti oldalának beépítésére Magyar Építőművészet, 2002/3. p. 59.
HB Reavis sajtóközlemény, 2017. március 9.


További érdekességek, aktuális infók Budapestről a Fővárosi Blog közösségi oldalain - kattints a logókra!

twitterlogo.jpgfblogo.jpg

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

cso zsi 2017.03.26. 18:00:12

A tisztelt blogíró egy tíz éves cikket vett alapul, vagy mit?
A látványterveken a rég lebontott Szikra lapnyomda rajta van, ez érthető.
Ami viszont nevetségesé teszi a ccímadást, az a tájékozatlanság.
A "nevesincs tér" 2016 szeptemberének vége óta a "Göncz Árpád városközpont" nevet viseli.
cikk az indexen: index.hu/belfold/2016/09/27/goncz_arpad_felkerult_a_terkepre_buszpalyaudvar_lett/
térkép:
http://data2.openstreetmap.hu/hatarok/hatarok.php?hatar=Göncz+Árpád+városközpont
kerületi hírek:
www.budapest13.hu/hirek/20160927/goncz-arpad-varoskozpont-xiii-kerulet
13.kerulet.ittlakunk.hu/files/ittlakunk/styles/large/public/upload/article/22/wp_005088.jpg

pulicka 2017.03.26. 18:36:19

A még neve sincs helynek egyébként Göncz Árpád városközpont a neve.

pulicka 2017.03.26. 18:37:23

@pulicka: ja már linkelték is előttem

tőzsér0267 2017.03.27. 00:23:51

Miért kellene új nevet kitalálni neki ha már egyszer adtak neki: Göncz Árpád városközpont. A felépült új Corvin-negyed sem fedi le az egész Corvin negyedet, mégsem kerestek neki új nevet. Szép is lenne ha ott van a Göncz Árpád városközpont, de nem annak neveznénk hanem mondjuk Gobbi Hilda központnak. Mi értelme lenne?

Pic 2017.03.27. 01:08:45

Árpi bácsi megérdemelné

böször 2017.03.27. 07:31:53

Azt, hogy Árpád híd metróállomás ne nevezzük el senkiről. Helymegjelölésnek kiváló, de én sem szeretnék egy metróállomás lenni. Ha a Göncz Árpád városközpont adott, jelöljük is meg a területet így, legyünk rá büszkék. Mivel pedig a kettősség - úgy tűnik - szintén adott, a kialakítandó, illetve megtartandó természetet, zöld területet, és ez legyen minél nagyobb, hívjuk Antall József parknak és az egész városrészt gondozzuk, építsük a névadókhoz méltón. Ők köztudottan becsülték egymást és nevük, valamint történelmi szerepük összefonódott, még ha különböző hangsúlyokkal is. Nem gondolnám, hogy zavaró lenne ha Antall Józsefről van más közterület is elnevezve Budapesten. Más is járt így a történelem során. Mindketten tisztességes emberek és becsületes politikusok voltak. Emléküknek inkább össze kell hozni, mint szétválasztani a nemzetet. A névadás lenne ehhez az első lépés úgy, hogy közvetlenül a honfoglaló áll mögöttük. A beépítésről. A látványtervek, makettek és a megvalósulás közötti különbségről mindannyiunknak vannak tapasztalatai. Arra kell törekedni, hogy élhető, belakható, szerethető környékké tegyük ezt a sokunk számára rengeteg emléket hordozó teret.

Killary Fucking Clingon 2017.03.27. 21:45:13

valami látványosabbat is tervezhettek volna.. ez kérem elég snassz kinézetű semmi ami mellett elhajt az ember a picsába, a ratyi korporét tömeg meg benne lesz, nekik mindegy..
süti beállítások módosítása