Budapestre hozták Gagarin űrhajóját. Már épült a mára elbontott Szikra Lapnyomda az Árpád hídnál. "Kövér ház" és "miniház" is épült Kelenföldön, az új lakók még használati utasítást kaptak a lakásokhoz. Aluljárót kapott a Keleti pályaudvar, és kis híján a Moszkva tér is. Meghirdették a "neonosítási", azaz neonreklám programot. Ezekről is olvashattak az ötven évvel ezelőtti napilapok előfizetői.
Augusztus 1: A legmagasabb budai lakóépület most került tető alá a Krisztina tér mellett, az Alagút utca és az Attila út sarkán. A 14 emeletes házat - 82 öröklakással és az I. kerületi OTP-fiók irodáival - december végén adják át az építők. Nem sokáig lesz azonban Buda legmagasabb épülete, mert Kelenföldön hamarosan tető alá kerül egy 17 emeletes lakóház. (Magyar Nemzet)
Augusztus 1: Vita a Baross téri felüljáróról. (...) Mérnökök, közgazdászok, művezetők, munkások, olvasók kérdezték: "Jó lesz-e, ha a Baross térre hidat építenek?" (...)
-A közvélemény, a közlekedési szakemberek, a várorendező mérnökök, építészek széles tábora teljes mértékben egyetért azzal, hogy a Baross tér rendezésére szükség van - mondotta munkatársunknak dr. Reischl Antal, a Budapesti Műszaki Egyetem tanszékvezető tanára, a fővárosi tanács városfejlesztési állandó bizottságának elnöke. (...)
A Baross tér 1972-ben. (kép: egykor.hu)
- Nem vonom kétségbe a közlekedési szakemberek álláspontját, a közlekedési probléma megoldásának fontosságát, de a tervezett felüljáró megépítésével nem értek egyet. (...) Az európai kontinens két világvárosa, Moszkva és Stockholm példájára szeretnék hivatkozni, ahol az úgynevezett szintbeli keresztezések megszüntetését nem felüljáróval, hanem aluljáróval oldják meg. (...) Véleményem szerint a Rottenbiller utca és a Mező Imre út között nem felüljárót kell építeni, hanem aluljárót, tehát az úttestet a Baross tér szintje alá kell süllyeszteni. (...) A Szabadság-szállót a Rákóczi út - Baross tér torkolatában sok százmillió forintért építették. A szálló Rottenbiller utca - Baross téri frontja első és második emeletén levő szobákban a zaj, a járművek égésterméke, a belátás nehézségeket okozna. A felüljáró 5-6 méter távolságban húzódna az ablakoktól. Nem valószínű, hogy ennek örülnének a környék lakosai és a szálloda vendégei. Ilyen meggondolások vezették a tervezőket, amikor például az Erzsébet-híd pesti hídfőjének déli részét tervezték, alakították ki. Az utcaképet, a városképet elcsúfította volna, ha ezen a részen ugyanolyan lejárót építettek volna, mint Budán a Döbrentei téren. (...) Beszélgetésünk ezzel véget ért, ezt követően másokat is megkérdeztem, építészeket, közlekedési mérnököket. Megállapítottam, hogy Reischl professzor nem áll egyedül véleményével. (Magyar Nemzet)
Augusztus 2: Alagút épült Kőbányán. Fél kilométeres alagút építkezése fejeződött be Kőbányán. Az új létesítményt augusztus közepén adják át az ÉVM Mélyépítő Vállalat dolgozói a megrendelő Kőbányai Sörgyárnak. Az alagút, amely 30 méter mélyen létesült, a Kőbányai Sörgyár Maglódi úti II. és V. telepét köti össze és arra szolgál, hogy azon keresztül gőz távvezetéken át gazdaságosabban oldják meg a sörgyárak hőenergia ellátását, később pedig ugyanennek az alagútnak a felhasználásával csöveken szálíltsák a sört az egyes telepekről a töltőhelyekre. (Magyar Nemzet)
Augusztus 2: Kijavítják a budai Vár bástyáit. Buda várának ősi falait már ötödik éve javíttatja folyamatosan a Fővárosi Műemléki Felügyelőség. A nagyszabású renoválás során, a nagyjából öt kilométer hosszúságú bástyarendszernek eddig már csaknem háromnegyedét erősítették meg. Most fejeződött be a nyugati, a Vérmezőre néző fal félkilométeres szakaszának felújítása a Nőegylet utca és a Dísz tér között. A munkások, most az úgynevezett Esztergomi-rondellára vonulnak át, amely a Várhegy északnyugati kiszögelése. Hamarosan elkezdődik a további helyreállítás a keleti - Dunára néző - falakon is, a Babits-sétány vonalában. Még az ősszel hozzálátnak a Vár két régi, XVIII. századi fedett lépcsőjének átépítéséhez is; a Szentháromság utcánál, illetve a Juliánus-szobornál. A változatos életkorú várfalak - 60-500 évesek - kijavíttatását nemsokára befejezeik. A Várpalota aljában körbefutó erődfalakat a legközelebbi években hozzák rendbe. (Népszabadság)
Augusztus 3: A Ferenciek templomának új toronysisakja elkészült. Az 1740-es években épült templom tornyának tetejére 1858-1863 között került a gazdag díszítésű kősisak. A szakemberek néhány évvel ezelőtt észrevették, hogy töredeznek a mészkődíszek, újjá kell építeni a torony tetejét. 800 000 forintos költséggel nehézállványt vontak köréje, s a süttői mészkőből kialakított 2000-3000 kilós kőtömböket emberi kéz érintése nélkül juttaták fel a magasba. Az év végéig lebontják a tornyot körülvevő állványt is. (Magyar Nemzet)
Augusztus 4: A főváros közlekedésének holnapja - Készítik a gyorsvasúthálózat fejlesztésének vázlatos tervét. (...) A metro nyugat-keleti vonalának építésével egyidőben tervezték már az észak-déli metrovonalat. Ez az első ütemben az Árpád-hídtól, később Újpesttől húzódik végig a Váci út alatt kéregvasútként, majd tovább mélyvezetésben, tehát 25-30 méter mélységben a Bajcsy-Zsilinszky út, a Felszabadulás tér és a Kálvin tér alat. A Belvárosban két ágra szakad: az egyik a Kálvin tértől - az Üllői út alatt húzódik, ismét mélyvezetésben, onnan tovább a felszín alatt, kéregvasútként a kispesti Határ útig. Ennek a vonalnak az építéséhez még a harmadik ötéves tervben hozzálátnak.
A metro másik, távlatban épülő budai ágának javasolt útvonala: Múzeum körút - Rákóczi út kereszteződés, Kálvin tér, Gellért tér, előtte valószínűleg a Duna alatt bújtatva - Fehérvári út - Budafok. Ezen az ágon is részben mélyvezetésű alagútban, részben kéreg alatt közelekednek majd a szerelvények. A jelenlegi kis földalatti vonalat - előreláthatólag - a negyedik ötéves tervben, meghosszabbítják a Kacsóh Pongrác úti lakótelepig.
A tervek szerint a dél-pesti gyorsvasútnak mind a keleti, mind pedig a nyugati ágát a Kálvin térre vezetik, kéreg alatti építési megoldással. A szentendrei BHÉV-vonalat meghosszabbítják a Batthyány térig, ugyancsak kéreg alatt vezetve, s így a BHÉV utasok rögtön átszállhatnak majd a metróra. (Magyar Nemzet)
(Népszabadság, 1967. augusztus 5.)
Augusztus 6: A budapesti új cirkusz építésével kapcsolatban ismét felmerült az a terv, hogy a cirkuszt ne a Városligetben, a régi helyén, hanem a Népligetben építsék fel. Ebben az ügyben most kezdődtek meg az érdemleges tárgyalások. (Magyar Nemzet)
Augusztus 8: Új neonreklámok a budapesti éjszakában. A neon reklámvilágítások tekintetében Budapest hosszú éveken át, a külföldi világvárosokhoz viszonyítva eléggé elmaradott éjszakai képet mutatott. Az utóbbi időben azonban megindult ezen a téren is a fejlesztés, amit előmozdít a fővárosi tanács határozata a neonosítás érdekében. (...)
A Keleti pályaudvar nagy csarnokának belső üveghomlokzatára szerelik fel az Orion világszerte ismert emblémáját a TV betűkkel. Ez a reklám nyolc méter magas és 12 méter széles lesz. A József Attila utca és a Bajcsy-Zsilinszky út sarkán, a két nagy tűzfalfelületet neonreklámokkal borítják. A falfelületkere 12 cég reklámját szerelik fel. (...) A Gázművek a közönség szolgálatában jelszóval a Bajcsy-Zsilinszky úton tetőreklámot és kiugró reklám transzparenst szereltet fel a közismert Csap Matyi gázszerelő emberke figurájával. Az Állami Hirdető a Felszabadulás tér 1. szám alatti épület homlokzatán kétszer öt méteres kör alakú neonreklámot szereltet fel.
Nagyon szép neonfeliratokat kap a Budapest hengerszálló. A November 7. tér egyik épületének tetőzetére a Mirelite gyártmányokat szimbolizáló eszkimógyerek mozgó reklámja kerül. Az Állami Biztosító és a Totó-Lottó reklámjai a Thököly út egyik épületének falát borítják majd el. Teljesen új berendezést kap a Calvin téri Áruház Stílusosan, a szivárvány minden színében tündöklő hatalmas neonreklámmal díszítik a Szivárvány Áruház rákoskeresztúri és Bosnyák téri üzleteit. (...) A Nagymező utcában az ősszel megnyíló Mikroszkóp Színpad különösen érdekes, mozgó fényreklámot kap. Vele szemben az újjáépülő Operettszínház részére is új neonreklámot terveztek. Az Ódry Színpadra a Rákóczi út és a Vas utca sarkán felszerelt új neonreklám hívja majd fel a közönség figyelmét. (Magyar Nemzet)
Augusztus 10: Bemutató Kelenföldön: "Kövér ház"-zal - több lakást. Szerdán a kelenföldi lakótelepen az ÉVM 43-as számú Állami Építőipari Vállalat és a Típusterv, valamint a Lakóterv vezetőinek jelenlétében bemutatták a sajtó munkatársainak az első, úgynevezett "kövér házat".
Mint ismeretes, a kelenföldi lakótelep építése tavaly februárban a Szovjetuniótól vásárolt házgyár elemeinek felhasználásával kezdődött meg; 1966-ban 720 lakást adtak át, az idén pedig újabb 1680-ba költözhetnek be a családok. Az első tapasztalatok alapján az építők, a tervezők - a Fővárosi Tanáccsal és a városrendezési szakemberekkel közöesn - több műszaki intézkedést hoztak. Az a a céljuk, hogy az azonos elemek alkalmazásával megteremtsék a városrész változatos képét, s elkerüljék a típusjelleget. Ezért a lakótelepen például nemcsak paneles technológiával építenek tízemeletes házakat, hanem csúszózsaluzattal is, 16 szintes épületeket. A Budapesti Pártbizottság kezdeményezésére egyúttal megvizsgálták: hogyan lehetne az adott területen a tervezettnél több lakást felépíteni. Az ÉVM 43-as számú Építőipari Vállalat műszaki kollektívája, a Lakóterv és a típusterv tervezői több variációval foglalkoztak, közülük a legkedvezőtt a "kövér ház", amelynek építése tegnap kezdődött meg az Etele út és Tétényi út sarkán.
Hogy mi a kövér ház? - erről az illetékesek a következő tájékoztatást adták. A jelenleg alkalmazott elemekből különböző szekciószámú épületeket lehet kiképezni (egy szekcióban 30 lakás van), ennek eddig a hatszekciós változatát alkalmazták, s ismertették a nyolcszekciós variációt is, 240 lakással. Az eddig elkészült épületek háromfogatosak, tehát minden emeleten három lakás van. Ezek az épületek 115 méter 90 centi hosszúak, szélességük: 11 méter 82 centi. A kövér ház, amelyben 289 lakás lesz, öt részből - azaz szekcióból - tevődik össze, három méterrel rövidebb, mint a mostani házak, viszont szélesebb: 18 méter 20 centi. A belső kiképzés hatfogatos: minden emeleten hat lakást építenek. Ennek a módszernek sok előnye van. Mindenekelőtt az, hogy lényegében a régivel azonos területen 109 lakással több helyezhető el egy épületben, a közművesítési költségek nem emelkednek. Az épület megjelenésében is eltér az eddigiektől, mert az oldalfalakon is ablakok helyezhetők el, tehát kedvezőbb a külső megjelenés. (...) Összesen öt kövér ház épül Kelenföldön, s ezzel lehetővé vált az eredeti beruházási program módosítása. A tervezettnél 545-tel több, azaz 8425 lakást építenek itt fel, ebből 5905 házgyári, paneles építkezés lesz, a többi öntött ház. 1970-ig mintegy 30 ezer ember költözhet a kelenföldi új lakásokba. (...) A tervek szerint a kövérház-típust még szélesebb körben alkalmazzák az óbudai új lakások építésénél. (Népszabadság)
Augusztus 11: Megkezdik a Keleti pályaudvar átépítését. A Baross tér általános rendezésével egy időben hozzálátnak a Keleti pályaudvar átépítéséhez is. A munkálatok szorosan kapcsolódnak a földalatti állomás és a Baross tér aluljárórendszerének építéséhez. A pályaudvar üvegcsarnokánál, az úgynevezett fejperon, valamint az épület előtti nagy gyalogjáró alatt 1200 négyzetméteres csarnokot építenek; ebből 17 méter széles folyosó vezet majd az aluljárórendszerbe, valamint a földalatti állomáshoz. A földalatti gyorsvasúttal érkezők ebben a csarnokban is megválthatják vasúti jegyüket. A falak mellett tizenöt pénztárfülkét, valamint kiszolgáló automatákat helyeznek el.
Mivel az aluljárórendszerből és a földalatti csarnokból a feljárat a pályaudvar üvegcsarnokába vezet, a pályaudvari épületet át kell alakítani. A mostani fejperont 25 méterrel szélesítik; tehát a jelenlegi ütközőbakokat ennyivel távolabb teszik a bejárattól. A hosszú szerelvények ilyen feltételek mellett nem férnének be a pályaudvar vágányhálózatára, ezért a váltókat ugyancsak kijjebb viszik az úgynevezett százlábú híd, a gumigyár felé. Nemcsak egyszerű hálózatépítésről van szó; le kell bontani a jelenlegi váltókezelő-tornyokat, át kell alakítani a jelzőberendezéseket és áthelyezik a pályaudvar alatt húzódó csatornákat is. A munkát augusztus 22-én kezdik meg. (...) A pályaudvar tehermentesítésére azonban igénybe veszik a Budapest Józsefvárosi pályaudvart is, amelyet eddig teherpályaudvarként használtak. (Egy-egy napon 12-28 vonatot terelnek át a Józsefvárosira.) Ezek többnyire munkásvonatok és kisegítő szerelvények lesznek. (...) A Keleti átépítése előreláthatólag október közepéig tart, de úgy tervezik, hogy a Józsefvárosi pályaudvart október után is bevonják a személyforgalomba. Ez lesz majd a Keleti mentesítő pályaudvara, ahová főként a munkásvonatokat irányítják. (Népszabadság)
Augusztus 11: Az elmaradott lakótelepek felszámolása. Budapest legszebb, legmodernebb lakónegyedei a hajdani nyomortanyák helyén emelkednek. A "Lepri"-re, a "lepratelepre" ma már csak az idősebbek emlékeznek. Ott volt a mai szövetkezeti házak helyén, a Szabadság strand felé vezető út mentén, a Dagály utcában. A Váci úti szoba-konyhás lakások, a levegőtlen bérkaszárnyák is paloták voltak a másik angyalföldi nyomortanya, a Tripolisz tömegházaihoz képest. Az angyalföldi valósághoz ugyan még hozzátartozik sok földszintes házacska is, meg a tucatnyi körgangos, a századforduló táján épült bérház is, de a munkáskerület arcát a köztudatban nem ez az építészeti és életstílus jelenti, hanem a rózsaszín, fehér és halványkék pasztellszínekben pompázó új lakónegyedek egész sora. (...)
Eltűntek a Valéria barakkjai, kutyaólra emlékeztető fabódéi is. Helyükön új város magasodik. 10 ezer család jutott otthonhoz, amelyekből tágas ablakok és balkonok tárják nagy üvegszemüket a fény felé. (Népszabadság)
Augusztus 12: Üzletsorok - udvari sétányokon. Tervezőasztalon a jövő Belvárosának központja. A Belváros rendezésének fontos részét alkotja az a nemrégiben jóváhagyott terv, amely világvárosi színvonalon álló üzleti negyeddé kívánja fejleszteni a Duna - József Attila utca - Tanács körút - Kossuth Lajos utca - Szabadsajtó út övezte területet. A budapesti "City" modernizált változatához önként kínálkozik az a megoldás, hogy a Párizsi-udvarhoz hasonló átjárók egész rendszerét alakítsák ki. Az üzletsorok és udvari sétányok tervezésére, elrendezésére az Építésügyi és Városfejlesztési Minisztérium, a Belkereskedelmi Minisztérium és a Fővárosi Tanács tervpályázatot hirdetett meg, amely nemcsak az építészek körében váltott ki nagy érdeklődést, hanem a budapestieknél is; a pályázati feltételek és javaslatok nyomán ugyanis a jövő Belvárosának arculata rajzolódik ki.
(...) A házak udvarain vezető sétányoknak - a többi közöt ilyen átjárók létesíthetők a Petőfi Sándor utca és a Városház utca között, vagy a Pesti Barnabás utca és a Váci utca között - összefüggő vonalat kell alkotniuk a Duna-part illetve az ott felépülő szállodák irányába. (...) A tervezők már figyelembe vehetik a távlati rendezési programot is: eszerint idővel a Váci utcán - amelynek mindkét oldalát árkádosítanák - ismét elrendelnék az egyirányú közúti forgalmat, amely szint alatt keresztezné majd a Szabadsajtó útját. (...) Megkönnyíti a pályázók dolgát, hogy már számolhatnak azzal: az üzletnegyed funkciójával össze nem egyeztethető, s a Belváros képét ma még zavaró vállalati irodákat, műhelyeket, raktárakat fokozatosan kiköltöztetik. Hogy aztán a földszinteket, alagsorokat, fedett vagy nyitott udvarokat vesznek-e igénybe az üzletsorok között vezető átjárókhoz, árkádosítanak-e, vagy szint alá kívánják vezetni az udvari sétányokat - mindezt teljesen a tervezők tetszésére bízza a kiírás. A pályázatok eredményét legkésőbb ez év novemberében hirdetik ki, a legjobb művek díjazására, megvásárlására csaknem félmillió forintot biztosítanak. (Népszabadság)
Augusztus 13: Ahol ezer vendéget fogadnak. Egy-egy szálló évekig épül. Ezt itt, az Irinyi János utcában, a Műegyetem szomszédságában néhány takarítónő kétnapos szorgos munkája hozta létre. Június végén még diákok otthona volt, július 3-án a KISZ kongresszusi küldöttek lakták, s két nap múlva, 5-én reggel már hatalmas tábla fogadta a járókelőket: Hotel Universitas. Az idegenforgalom növekedik, a szállodánk kevés, helytelen lenne másfél-két hónapig üresen hagyni az ország legkorszerűbb diákszállóit - így gondolkodtak az év elején az IBUSZ vezetői, s az ötlet meghallgatásra talált: az IBUSZ szerződést kötött a Műszaki Egyetemmel, hogy a Petőfi-hídnál levő fiúszállót és a Stoczek utcai leányszállót júliusra és augusztusra idényszállóvá alakítják át. Az előbbi a Hotel Universitas, az utóbbi pedig a Hotel Akadémia neet kapta. (...) (Népszabadság)
Augusztus 15: Munkában az óriás cölöpverő gép. A fővárosi IX. kerületben, a Kinizsi utca és Közraktár sarkán megkezdődtek a Marx Károly Közgazdaságtudományi Egyetem diákszállója két toronyépületének alapozási munkálatai. A hétemeletes épületek 400 diáknak adnak majd kényelmes otthont; a földszinten társalgó, illetve tornaterem is épül. A talajvízveszély, illetve a Duna közelsége miatt az alapozáshoz különleges lengyel cölöpverő gépeket használnak. A nagyméretű gépekkel széles átmérőjű csöveket vernek le 11 méter mélységbe, s azokat betonnal öntik ki. A cölöpverő 13 és fél méter magas, teljesítménye 25-40 százalékkal nagyobb az eddig használatos szerkezeteknél. Két hasonló típusú lengyel gép működik már a lágymányosi lakótelep építkezéseinél is. (Népszabadság)
Augusztus 15: Húsz kilométeres sebességgel... Gagarin űrhajója Budapestre érkezett. 1961 április 12-én óránként 28 ezer kilométeres sebességgel száguldott a világűrben az első, ember által vezetett űrhajó, a Vosztok 1. Jurij Gagarin legendás légi járműve vasárnap ismét útra kelt: óránként 20 kilométert haladva, hétfőn érkezett meg Záhonyból Budapestre, ahol a szeptember 1-én megnyíló kiállításon láthatják az érdeklődők.
A Vosztok-1, Gagarin űrhajója a Városligetben. (fortepan.hu, 44108)
- Hogy egy űrhajó mennyivel könnyebben közlekedik a világűrben, mint az országúton, azt tapasztalhattuk - mondta tréfásan Sz. I. Kozlov, A szovjet tudomány és technika 50 éve című kiállítás igazgatója. - A határállomáson a vasúti kocsikról erős teherautók által vontatott trailekre raktuk a hordozó- és fekezőrakétákat, valamint az űrkabint, s a hét "fogatból" álló konvoj egy nap alatt ért fel a fővárosba. Mivel egy-egy teherautó a hozzákapcsolt rakománnyal együtt több mint 25 méter hosszú volt, elképzelhető, hogy - főként a városokon áthaladva -, milyen nehéz körülmények között utazott a különleges rakomány.
Gagarin űrkabinja és a szivar alakú rakéták műanyag ponyvába burkolva várják, hogy összeszereljék őket az alumínium pavilon előtti térségen. Erre a munkára már felkészült az ÉVM Építőgépestő Vállalat: a vásár főterén emelőbikákat állítanak fel, s a hatalmas daruk ezeknek a segítségével helyezik a helyükre a Vosztok 1. egyes elemeit. Mindenhez azonban még az szükséges, hogy az űrhajó 74 tonnás kilövőállványa is megérkezzék a határról a fővárosba. Záhonyban a magyarországi vasúti nyomtávnak megfelelő kerékpárokra helyezik át a hatalmas terhet - ez a nagyobb munka -, s azután szállítják vasúton Budapestre. Így előreláthatólag még ezen a héten felállítják a Vosztok űrhajót a Ligetben.
Egyébként a kiállításra már eddig is mintegy 400 tonnányi anyag érkezett, tegnap pedig újabb 23 vagont indítottak Záhonyból. Száznál több szovjet mérnök, technikus, szerelő dolgozik már a vásárvárosban, ahol 8 pavilonban mutatják be szeptember 1-től a szovjet tudomány és technika eredményeit. (Népszabadság)
Augusztus 16: Távfűtés a budavári palotában. Elkészült a budavári palota távfűtő hálózata. A csaknem hétmillió forintos beruházás kivitelezését a Mélyépítő Vállalat végezte. Két évig tartott a munka, amelynek során az építők hétezer köbméter sziklát és földet fejtettek ki, elkészítettek 700 köbméter vasbeton szerkezetet és 2500 méter csővezetéket szereltek be. A távfűtő vezetéknek a tabáni hőközpont és a Vár Hunyadi-udvara közötti szakaszán dupla és olyan keresztmetszetű csöveket helyeztek el, amely biztosítja a budavári palotában elhelyezendő valamennyi intézmény fűtésén kívül a Vár-fennsík épületeinek hőellátását is. (Magyar Nemzet)
A Rákóczi út 14. alatti ház 1961 körül, még kávéházzal (fortepan.hu, 102334)
Augusztus 16: Hamarosan megkezdik az első nagy könyváruház építését. Több évi huzavona után az év utolsó hónapjaiban megkezdik az első nagy könyváruház építkezését Budapesten, a Rákóczi út 14. számú ház földszintjének teljes hosszában és első emeletén. A könyváruház emeleti részén lesznek a raktárak, földszintjén pedig a szakrészlegek: a műszaki, az orvosi, a közgazdasági, a szépirodalmi, az ifjúsági, a képzőművészeti stb. könyvek osztályai. (...) (Népszabadság)
1970 körül. Kép: retronom.hu
Augusztus 18: Magasházak épülnek az Árpád-hídfői lakótelepen. Egy-egy magasházban 132 lakás lesz, s a toronyházak Dániából vásárolt házgyár termékeiből készülnek. A harmadik ötéves terv időszakában az újlipótvárosi lakótelep is megépül, közel 800 családi otthonnal, a Váci út, Visegrádi utca és Bessenyei utca tömbjében. (Magyar Nemzet)
Augusztus 19: Az Erzsébet-híd mintájára épül meg Győrött a Révfalut és Győrszigetet összekötő kisdunai új kábelhíd. A régi fahidat le kellett bontani, s a két várorész lakói azóta csak nagy kerülővel járhatnak be munkahelyükre. A győri városi tanács elhatározása nyomán a kis "Erzsébet-híd" jövő év május 1-re készül el. (Magyar Nemzet)
Augusztus 19: Rendezés a város három pontján - Vita a Baross téri hídról - Felüljáró százhetvenmillióért - Tervezők az új Moszkva térért. (...) A Baross téren most már mind sűrűbben feltűnnek az átépítés első nyomai. Kiássák a 23-as, 24-es villamosok korábbi vonalain a vezetéktartó oszlopokat, az elavult főgyűjtővezeték helyett újat - új vonalon - építenek, amely a Festetich utcától a Bethlen Gábor utcáig húzódik majd. A Festetich utcában már megkezdték az árok ásását, itt egyébként néhány évre az úttest teljes szélességében építőanyag-raktárt rendeznek be, mert felvonulási területben eléggé szegényes a nagyforgalmú tér környéke.
A Keleti pályaudvar érkezési oldalánál az Országos Földtani Kutató és Fúró Vállalat vert tanyát: próbafúrások segítségével végzik majd el a talajvizsgálatokat az aluljáróhoz szükséges szerkezeti elemek minőségének meghatározására. A tér kellős közepén, ahol a nyitott, süllyesztett gyalogos-aluljáró épül, a földkiemelő munkagépek már nem látszanak ki a maguk vájta tekintélyes nagyságú mélyedésből. Az aluljáró egyébként nem szögletes, hanem kör alakú lesz. Ez a változtatás annyira új keletű, hogy a tervezőknél csak ezután kezdenek hozzá a makett készítéséhez. Szerencsére ez nem gátolja a munkát.
Merész - vagy túl merész megoldás?
A Fővárosi Tanácsnak azt a döntését, amelynek értelmében Budapesten, belterületen első ízben a Baross téren ível majd át közúti felüljáró, a szakemberek vegyes érzelmekkel fogadták. Az aggályok elsősorban a városképre vonatkoznak. A tér fölött átívelő, a Rottenbiller utcán, illetve a Mező Imre úton végződő, 5 métere magasságban húzódó híd sokak véleménye szerint valósággal kereszbe szeli a Rákóczi utat, elvágja a Keleti pályaudvartól és környékétől, szokatlan és esztétikailag zavaró megoldás.
A Baross tér 1973-ban
A felüjáró mellett érvelők erre azzal példálóznak, hogy vidéki városainkban évtizedekig tartott, amíg a villamosközlekedést bevezették, mert városképi aggályok akadályozták a tartó- és magasvezetékek építését. Ma már ezek fel sem tűnnek senkinek. Hasonló a helyzet az ominózus felüljáró híddal - mondják -, amely egyébként nemcsak mint merész, modern elgondolás állja meg a helyét: a felüljáró 17 millió forintba kerül, ha helyette közúti aluljárót építenénk, az 70 millióba kerülne. A különbözetből két albertfalvai felüljárót lehet építeni. Ami az esztétikai szempontokat illeti: a téren - a pályaudvar homlokzatát is beleértve - különben sincs olyan értékes épület, amelyre feltétlenül teljesen szabad rálátást kellene biztosítani. Az új "városkapunak" is beilló, 150 méter hosszú híd "filigrán" lesz, négy keskeny pillért tartja majd, a két középső között 50 méternyi távolság lesz, tehát a felüljáró alatt is, fölött is jó kitekintés nyílik. Az is eldőlt, hogy a nyolc és fél méter szélességű hídon egy-egy nyomtávon haladhatnak majd a gépkocsik, autóbuszok. S mert a határidő is érdekli a pestieket: 1970 első felére tervezik a tér teljes átépítésének befejezését, hidastul, aluljáróstul, azaz a metró indulásával egy időben.
(...)
A Hungária körúti és a Kacsóh Pongrác úti felüljáró-komplexum építéséhez éppen egy hónapja kezdtek hozzá. Tudvalevő, hogy az itteni vasúti kereszteződéseknél levő, naponta összesen 12 órán át leeresztett sorompók gyakorlatilag lehetetlenné teszik a járműveknek a közlekedést; a sorompók felett átívelő hidakkal viszont Budapest egyik legkorszerűbb útszakasza készül majd el. A 300 méter hosszúságú, 20 méter szélességű, 4 nyomsávos, kétoldalt gyalogjárdákkal ellátott felüljárók építési költsége nem csekély: 170 millió forint. (...) Az eredetileg tervezett határidőben nincsen változás: 1969 végére el kell készülnie a felüljárónak.
Olcsón is, jól is
Jóllehet, a Moszkva téren még nyoma sincs rendezésnek, a kulisszák mögött már készül a tér elleni "merénylet": a BUVÁTI és a FŐMTERV tervezői a napokban kaptak megbízást arra, hogy a nemrég lezárult tervpályázat legjobb elgondolásait egyesítve, dolgozzanak ki programot a tér forgalmi rendezésére. Úgy tervezik, hogy 1971-ben, az anyagi lehetőségek figyelembevételével, hozzálátnak a tervek valóra váltásához. (...) Olcsón is, tökéletesen is megoldani a tér rendezését - a beérkező pályaművek arról tanúskodtak, hogy ez a feladat sok fejtörést okozhatott a pályázóknak, akik inkább a két szélsőséget választották: vagy a tér jelenlegi szintbeni forgalmi elrendezésére kerestek új ötleteket, vagy aluljárókat, hidakat javasoltak a Moszkva tér valamennyi kereszteződésénél. (...) A négy díjazott és a hét megvásárolt pályaműből arra lehet következtetni: a tervezők olyan szintézist hoznak létre, amely szerint a gördülékenyebb s a jelzőlámpa-rendszereket alkalmazó egyszintes forgalom kialakítása mellett csupán a tér egy-két legfontosabb gócán alakítanak ki gyalogos-aluljárókat. Mindenesetre az már valószínűnek látszik, hogy az Astória, az Emke- és a Baross-téri aluljárókat, valamint a pesti oldalon épülő felüljárókat követően Budán is megkezdődik a "mozgás". (Népszabadság)
Augusztus 20: Tizenhétemeletes lakóház épül a kelenföldi új lakótelepen. A ház homlokzatát csíkozással díszítik. A toronyház csúszózsalus betonozása befejeződött. (Magyar Nemzet)
Augusztus 25: Budapest egyik legfiatalabb lakótelepét, a XIV. kerületben, az Egressy téren építik a 43-as Építőipari Vállalat dolgozói. Az új városrész első lakóháza, a négyemeletes, 45 lakásos E/2 jelű, nagyblokkos épület elkészült. A festők és a szakipari munkások már az utolsó simításokat végzik a lakásokban, s szeptemberben átadják az új épületet. A lakótelep építői a jubileumi versenyben az év végéig 405 helyett 519 új otthont akarnak átadni. (Magyar Nemzet)
Augusztus 26: Szerelik a harmadik budapesti házgyár központi csarnokát. Újpest és Dunakeszi határánál, a váci műút mellett építik Budapest harmadik házgyárát a 31-es Építőipari Vállalat dolgozói. Kétszer akkora központi üzemcsarnokot kap ez a gyár, mint amekkorát a ferencvárosi - a második budapesti - házgyárban emeltek. A mintegy 20 000 négyzetméter alapterületű csarnok alapozását befejezték, és elhelyezték a nagy előre gyártott szerkezeteket. Csaknem négy emelet - 12 méter - magas pilléreket állítanak fel; 86 pillérből 50-et máris a helyére emeltek. (...) A harmadik házgyárhoz a korábban számítottnál nagyobb teljesítményű gépsorokat szállít a Szovjetunió. Így az üzem termékeiből évente 3600 helyett 4200 új lakást építhetnek a főváros lakóinak. A lakások szobái szélesebbek lesznek, mint a kelenföldi lakótelep házgyári otthonainak helyiségei. Az épületekből is nagyobb választékot nyújt majd az üzem. Többek között nemcsak tíz-, hanem tizennégy-tizenhat szintes házakat is építenek házgyári panelekből. Az új gyár a tervek szerint 1969 második felében kezdi meg a próbatermelést. (Népszabadság)
Augusztus 27: Megérkezett Budapestre a Lufthansa első menetrendszerű repülőgépe. A MALÉV már több éve rendszeres légijáratot tart fenn a Német Szövetségi Köztársaság nagyvárosaival. A Lufthansa nyugatnémet légitársaság a magyar partnerrel kötött megállapodás alapján most indította meg első menetrendszerű légijáratát a Frankfurt - München - Budapest - Belgrád útvonalon. Az új járaton közlekedő első Boeing-727 típusú "Európa jet" gép szombaton érkezett meg a Ferihegyi repülőtérre. Az útvonalirányító repülés alkalmából a gép fedélzetén utazott Hans Eilers, a Lufthansa európai igazgatója. Az első géppel 35 utas érkezett Magyarországra. A nyugatnémet menetrendszerű légijárat gépei hetenkénti kétszer szállnak le a Ferihegyi repülőtéren. (Magyar Nemzet)
Augusztus 30: Az év végére: nyolcezer új lakos Kelenföldön. A kelenföldi lakótelepen munkálkodó 1100 dolgozó eredményeiről, az első házgyár termelésének tapasztalatairól és a beköltözőknek szóló újdonságokról adott tájékoztatást kedden Pekár István, a 43-as Építőipari Vállalat főépítésvezetője. Az év végére összesen már körülbelül 2400 család - 8000 lakos - vallhat magáének új otthont azon a területen, ahol két évvel ezelőtt kezdték meg a szanálásokat, a földmunkákat. A tempó gyorsul: jövőre már kétezer lakást készítenek el itt.
(...) Az eddigi 180, 240, 289 lakásos épületek mellé ezután 300 és 360 lakásos épületeket is emelnek; a sávházak között 17 szintes toronyházakat, úgynevezett kövérházakat, valamint 4 emeletes, 56 lakásos "miniházat" is építenek. A lakótelep esztétikájának emelésére a jövőben új anyagokkal, karbantartást nem igénylő gránit- és márványzúzalékkal borítják több épület homlokzatát. Változatosabbá teszik a lakások belső elrendezését is, a következő hónapkban mind több fél szobát építenek az egy- és kétszobás lakásokba. (...) Szeptember elején megnyitja kapuit a lakónegyed előre gyártott elemekből készült iskolája, óvodája, bölcsődéje. A komplexum - a pedagógusok javaslatait figyelembe véve - Fábián Istvánnak, a Lakóterv mérnökének tervei alapján készült. A 9 millió forint költséggel épített, 16 tantermes, 600 gyereket befogadó iskolát rekordidő - 9 hónap - alatt adták át rendeltetésének; a hagyományos elemekkel 20-24 hónapig tartott volna építése.
Ami pedig közvetlenül az új városnegyed lakóit érinti: hamarosan megbeszélésre hívják össze az első lakókat. Tapasztalataikat a tervezők, az építők, valamint a kereskedelem képviselői használják fel további munkájukban. A vita eredményeként valamennyi költöző családnak praktikus használati utasítást adnak ki. Ez a többi között hasznos eligazítást nyújt majd a bútorok célszerű elhelyezésére, a berendezések kezelésére, a bérlők adminisztrációs teendőire, a lakótelepen nyíló vásárlási, közlekedési és szórakozási lehetőségekre. Egy másik követendő kezdeményezés: szakipari munkájukért személy szerint vállalnak egyéves garanciát a lakásokon dolgozó szerelők, építők. (Népszabadság)
Augusztus 31: A Rákóczi út és az Akácfa utca sarkán levő üres telken, amíg a terület beépül, ideiglenes jellegű, korszerű árusító pavilont és vitrinsort állítanak fel. (Magyar Nemzet)
A cikksorozat összes megjelent tagja itt olvasható.
További érdekességek, aktuális infók Budapestről a Fővárosi Blog közösségi oldalain - kattints a logókra!
Burgermeister 2017.08.05. 12:20:45
Párduc oroszlán gorilla... Makákó! 2017.08.06. 14:33:31
midnightcoder2 2017.08.06. 15:11:04
fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2017.08.06. 21:18:11
midnightcoder2 2017.08.07. 08:02:11