Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

Hungária kocsiszín, a Combino otthona

2009. január 29. - fovarosi.blog.hu

2008 november 18-án már második alkalommal látogathattam el egy rövid Combino vizitre a Hungária kocsiszínbe. Az apropót az adta, hogy éppen ezekben a napokban folyt a villamosok kerekeinek esztergálása, a kerékabroncsok szabályozása. Jó korán kellett kelni, mert reggel 7-kor kezdődött a kis túra. A kocsiszín üzemvezetője kalauzolt minket.

A Combino villamosok prototípusát 1996-ban mutatta be a gyártó Siemens cég a düsseldorfi Düwag műveknél. A kezdeti sikereknek a könnyű alumínium váz törése vetett véget. A mélyponton a gyártás áthelyezésével és acél vázszerkezet alkalmazásával lendültek túl. Budapestre már acélvázas változat került, igaz, késéssel - emiatt 3 milliárd forint kötbérhez jutott a BKV a Siemenstől, ebből 50 Volvo autóbuszt vettek. A modell hossza az igényeknek megfelelően igazított. Combinoval egy sor városban találkozhatunk: Nordhausen, Bázel, Almada, Poznan, Potsdam, Amszterdam, Melbourne, Hirosima, Augsburg, Düsseldorf, Erfurt, Freiburg, Nordhausen, Ulm, Verona, Bázel és Bern városa is vásárolt belőlük. A Budapesti változat Combino Supra néven, NF12B típusjelzéssel készült. 2001-től 2040-ig számozták meg őket. A személyes "kabala" villamosom a 2007 május végén érkezett 2040-es, mert hát mégiscsak ez a legújabb :-)

A Combino hossza 54 méter, üres tömege 62 tonna, befogadóképessége 350 fő (a korábbi két Ganz kocsis változathoz képest +5 százalék). A jármű hat modulból áll, az egységek egymáshoz csuklókkal csatlakoznak, és két modul alkot mechanikailag egy egységet. Az így létrejövő 3 egység között nagyobb, az egységeken belül kisebb csuklók vannak.

http://www.villamosok.hu/nza/combino/jell-ok.jpg

A Combino budapesti változata. (Forrás)

A jármű alatt kétféle forgóváz van: négy hajtott, a 2. és az 5. modul alatti pedig futó. A forgóváz az alacsony padlós kivitel miatt különleges: a kerekek között nincsen összekötő tengely, a kerekek csak távtartón keresztül vannak kapcsolatban egymással, egymástól függetlenül forognak. Erre csatlakozik összesen 800 kW motorteljesítmény, ami igen erős hajtást jelent. Az üzemi fék a villamosfék. A másodlagos fékrendszer hidraulikus. A szabadonfutó forgóvázakon levő tárcsafékeket vészfékezésnél és reggeli tisztítófékezésnél használja a villamos. Vészfékezésre elektromágneses sínfék szolgál, ami azért megy telepről, hogy ha a felsővezetékről nem kap áramot a jármű, akkor is rendelkezésére álljon a vészfékezés lehetősége. Ez persze bivalyerős befékezést jelent - nem véletlenül ismételgetik az utasoknak, hogy mindig kapaszkodjanak! Vészfékezésnél homokot is szór a rendszer a kerekek és a sín közé, mert így erősebb tapadás, azaz hatékonyabb fékezés jön létre. Ehhez speciális, nagy szemcsés homokot használnak.

A kerekek esztergálására a Combino villamosok esetén ritkábban van szükség, mivel a francia gyártmányú, tengely nélküli kerék-pár fordulékonyabb, mint a régebbi villamos típusok esetén. Így elég 50 ezer kilométerenként elvégezni ezt a feladatot - szemben a "szokásos" 30 ezer kilométerrel. A kenéshez nyomkarimakenést alkalmaznak. (A nyomkarima a kerék "kiugró" része.)


A villamossal kapcsolatban a kezdeti lerobbanások után két probléma maradt: a folyosók viszonylag szűkek (720 mm, bár létezik olyan villamos is, ahol azonos, 1435 mm-es nyomtáv mellett is csak 520 mm a legkisebb belső szélesség), és sok széknél nagyon kevés hely marad a lábnak. Bár ez a kialakítás ideális lehet egy olyan párnak, ahol egyikül a jobb, másikuk a bal lábát vesztette el... :-) Mindenesetre a Combino-k bevezetésekor állítólag heted annyi probléma lépett fel, mint korábban a Ganz villamosok bevezetésénél.

 

Hozzászóláshoz katt a bejegyzés címére, a többi cikkhez katt a fenti fejlécre.

Források:
http://hu.wikipedia.org/wiki/Combino
http://adam89.fw.hu/cikkek/combino/index3.html
http://www.bpcity.hu/index.php/siemens-combino-k-tavasztol-a-nagykoruton/
http://www.villanyszaklap.hu/cikkek.php?id=607
http://villamosok.hu/nza/combino/
http://index.hu/info/Siemens05
 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása