Fővárosi Blog

Haviszobor: 35 éve Nulla

2010. április 04. - fovarosi.blog.hu

1975. ápr 4-én, azaz ma 35 éve állították fel a Nulla kilométerkövet a Clark Ádám téren. Borsos Miklós alkotása a Sikló alsó állomása előtti kis parkban kapott helyet. Azért itt, mert innen indul a főbb útonalak kilométerszámlálása. Pontosabban az egyszámjegyű utak számozása, kivéve a 8-ast, de hozzátéve a 10-es, 11-es utakat is.

Eredetileg nem itt, hanem a királyi palota küszöbénél állt a nulla pont. Ez a műtárgy nem maradt fent sajnos, pedig a Lánchíd építésekor még át is helyezték a mai nulla pont helyre. A 20. század elején Festetics Pál vetette fel, hogy újra fel kellene állítani egy jelet. A Hungária Automobil Club felkarolta az ötletet, és 1932-ben felavatták a szobrot az akkori Kereskedelmi Minisztérium mellett, a járdán. Ennek alkotója Körmendi Frim Jenő volt. Felül Patrona Hungariae márványszobra állt, alatta a talapzaton három alak (gyalogos, kocsis, autóvezető) domorműve jelképezte a közlekedést, elől pedig felirat hirdette: "A magyar országutak kiinduló pontja. 0 Km. Állította a Magyar Automobil Club. 1932". A szobor a második világháború alatt megsérült, ezért lebontották. 1953-ban a mai kilométer kő helyén egy újabb szobrot avattak fel, ez egy távolba (a jövőbe?) néző munkást ábrázolt, mellette autókerékkel. Molnár László volt az alkotó. Ezt a szobrot aztán 1974-ben áthelyezték Rákoshegy vasútállomás mellé.


A kép forrása: http://jelesnapok.oszk.hu/

Borsos egy mindenki által könnyen dekódolható jelet alkotott. Az ellipszis alakú, középen lyukas kő egy kis talapzaton áll, amire a KM betűket vésték. A szabályos tipográfiájú, szépen ívelt formájú szobor három méter magas.

Már az ókorban is voltak hasonló jelek. A Forum Romanumon Augustus császár állíttatta fel a Millarium Aureumot - innen eredt a mondás, hogy "Minden út Rómába vezet".

Rengeteg hasonló szobor, jel van a világban. Párizsban a Notre Dame előtt van egy kő a macsakkövek közé ágyazva, ez a Párizsból kiinduló autópályák 0 km pontja. Sydney városában a Macquarie Place-en áll egy obeliszk, ott ez a kiindulópont. Havannában az El Capitolio fő csarnokában egy 5 grammos gyémánt jelzi a padlóban a jeles pontot. Kecskeméten a Kossuth téren állítottak fel egy olyan emlékművet, ami az ottani utak kiindulópontja. Az indiai Delhiben pedig az a hely (Raj Ghat) szolgálja ezt a célt, ahol Mahatma Gandhi halottégetését végezték. Tokióban a vasúti kiindulópont a Tokyo Station pályaudvaron, az autós pedig a Nihonbashi híd közepén található. Mexikóvárosban a hatalmas katedrális előtti teret jelölték ki erre a célra. Pozsonyban a Mihály-kapu tövében (Michalská veža), Bukarestben a Szent György templom előtt van ilyen jel.

Ez pedig megjegyzésként érkezett, de kiteszem ide is: "Szintén szobrászművész édesapám mesélte, tehát valószínűleg nem anekdota, hanem igaz történet, hogy a 0 kilométerkő átadásakor Borsos megkérdezte az avatáson szintén jelen lévő kollégáját, Metky Ödönt, hogy neki hogy tetszik a mű. Metky: - Amit akartál, azt elérted. Borsos: - Hogyhogy? Metky: - Te egy nullát akartál, és ez egy nulla!"

Források:
http://jelesnapok.oszk.hu/prod/unnep/a_0_kilometerko_felallitasa_a_budapesti_clark_adam_teren__1975
http://www.kozterkep.hu/~/374/nulla_kilometerko_budapest_borsos_miklos_1975.html
http://hu.wikipedia.org/wiki/Nulla_kilom%C3%A9terk%C5%91
http://en.wikipedia.org/wiki/Kilometre_Zero
http://www.vendegvaro.hu/0-kilometerko-Budapest
http://www.sulinet.hu/tart/fncikk/Kjc/0/7801/0kilometer.html
http://www.sulinet.hu/eletestudomany/archiv/2000/0014/kronika/kronika.html


További érdekességek, aktuális infók Budapestről a Fővárosi Blog közösségi oldalain - kattints a logókra!

twitterlogo.jpgfblogo.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://fovarosi.blog.hu/api/trackback/id/tr621806129

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nekem 2010.04.04. 09:58:23

Szintén szobrászművész édesapám mesélte, tehát valószínűleg nem anekdota, hanem igaz történet, hogy a 0 kilométerkő átadásakor Borsos megkérdezte az avatáson szintén jelen lévő kollégáját, Metky Ödönt, hogy neki hogy' tetszik a mű.
Metky: - Amit akartál, azt elérted.
Borsos: - Hohgyhogy?
Metky: - Te egy mullát akartál, és ez egy nulla!

andrisi 2010.04.04. 10:19:23

Illene a forrásokat is linkként. Amúgy jó!

Igaz Juhász 2010.04.04. 10:41:04

A körforgalmi virágágyásra már csak én emlékszem?
Mert sokáig ott volt.

No komment.

yarisugi 2010.04.04. 10:47:06

@Igaz Juhász:
A szociálizmusban a Lánchíd budai hídfőjénél a körforgalom nem volt körforgalom (alárendelt útkereszteződés volt álkörforgalom alakban, a híd és az Alagút forgalma élvezett elsőbbséget), virágágyás volt, kiemelkedő ötágú vörös csillagot formázott de a nulla kilométer ugyanott volt ahol ma is.
Tudtommal sose volt az (ál)körforgalom közepén de a dolog érdekes, van rá valami jó kis forrásod?

Sadia · http://sadia-mintti.blog.hu/ 2010.04.04. 11:11:09

Lehet félre néztem, de mikor múlt héten felülről figyeltem a körforgalom virágágyását akkor egy Dávid-csillag formálódott ki (sárga színben) ez valami "tréfa" vagy félre néztem (alagút tetejére fel lehet mászni, ott láttam)

Lorenzaccio 2010.04.04. 11:37:46

Isztambulban a város közepén áll egy oszlop töredéke, eredetileg egy diadalív volt, most Million a neve, és ez volt az ókori Konstantinápoly nulla km köve.

2010.04.04. 11:41:58

Akkor is pina, no.

fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2010.04.04. 11:46:09

@Sadia: Hát, ha megnézed Google Earth-ben, akkor az inkább valami körszerű kompozíció akarna lenni. A régi csillagról meg itt egy kép:
retronom.hu/node/4952

mestska · http://cities.blog.hu 2010.04.04. 12:46:15

jó poszt, örülök, hogy megemlékeztél róla. A spanyoloknál a madridi Puerta del Solon van a 0 "kilométerkő", egy járdába illesztett fémlappal jelölve.

konyvelomo 2010.04.04. 13:13:32

Kösz az infót, én eddig a másik oldalra tippeltem a nulla pontot, valahova a Roosevelt tér parkjába...

cso zsi 2010.04.04. 13:19:56

@egy hang a hátsó sorból: Jó a meglátás, már 35 évvel ezelőtt is muffnak nézte, aki először látta.

smartdrive 2010.04.04. 13:55:50

boldogabb országokban, ahol nem ilyen eltorzultan főváros-centrikus a közlekedés (is), ilyen nyilván nincs

cso zsi 2010.04.04. 14:17:17

@smartdrive: Vagy mégis? en.wikipedia.org/wiki/Kilometre_Zero

Ha régit a Lánchíd építésekor (kb 170 éve) áthelyezték, az annyit jelent, hogy még Nagy-Magyarország is "főváros-centrikus" volt. Ami akkor kizárólag Budát jelentette, még az egyesítés előtt. Az ország megcsonkításával a keresztirányú vasútvonalaink szűntek meg.
London, Párizs, Washington azok olyan pitiáner helyek, hogy szót sem érdemel a Charing Cross, a Notre Dame, és a Fehér Ház szomszédságában lévő jelölés.

fakof 2010.04.04. 14:33:55

Dejó-dejó! Én tényleg azt hittem, hogy az a [K]ovács [M]ari pinája. Úgy a fapina mintájára egy kőpina. vagy ilyesmi. Tényleg jó nagy szar.

Certificate of Words 2010.04.04. 16:36:26

Milyen érdekes, hogy egy egyszerű körforgalomnak milyen jelentőséget tudunk tulajdonítani. OK hogy egy nevezetes pontja Budapestnek. Lánchíd, alagút, sikló, stb... De ugyan ez lehetne a másik oldalon is és mégis ha azt mondom hogy a Lánchíd előtti körforgalom akkor mindenki tudja mire gondolok, és kinek a csillag kinek a virágok jelennek meg a szeme előtt. Mitől lesz valami ilyen jelkép?

Megköszönöd az italt,hazamész, kivered 2010.04.04. 16:56:15

Micsoda egy szexcentrum ez CÁ tér, ott áll egy kőpina s onnan indul a csikló.

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2010.04.04. 17:27:56

Egy nagy nulla az ország vérkeringésének közepén. Jellemző.

maestro1 2010.04.04. 18:16:50

Úgy tudom, hogy a fővárosi utcák (de lehet, hogy az egész országban így van) számozása is a 0 km-hez közelebb eső végén kezdődik.

AkarkiJ 2010.04.04. 18:26:35

@maestro1: nem a dunára merőleges utcák számozása a duna irányából kezdődik, a párhuzamos utak számozását nem tudom már, talán délről észak felé?

TROLLFORGATÓ!!!!!!!!!44négy | problem? · http://akinemmekintosthasznalazbuzi.blog.hu 2010.04.04. 20:03:58

"alatta a talapzaton három alak (gyalogos, kocsis, autóvezető) domorműve jelképezte a közlekedést"

Ugyehogyugye, már akkor is tudták hogy a BICIGLIS nem része a közlekedésnek!

Picsasereghajtó 2010.04.04. 20:08:24

@Certificate of Words: "ha azt mondom hogy a Lánchíd előtti körforgalom akkor mindenki tudja mire gondolok"

Talán mert a lánchídnak csak az egyik oldalán van körforgalom :) A másik oldalán, bár a Roosevelt tér körül körbe mennek az autók, az mégis inkább térnek néz ki mint körforgalomnak.

Aranylab6 2010.04.07. 17:08:32

Szuper!
Vidéki vagyok és nem szeretem a "kicsiny hazám, Budapest" hozzáállást, de annak örülök, hogy van egy ilyen szimbolikus hely, ahonnan az "utak kiindulnak". Semmi jelentősége, csak egy gesztus, de szerintem jó.
És annak is örülök, hogy valóban punci formája van. És annak is örülök, hogy a Kálvin aluljáróban, a városfal emlékműnek is punci formája van.
Kéne egy ilyen öntevékeny gyűjtés Budapest, vagy az egész ország punci formájú építészeti elemeiből. És természetesen a fallikus elemekből is (ez utóbbira javaslom, hogy mindenki csekkolja az Andrássy-Bajcsy sarkán található Business Center épületének sarok tornyát.... anatómiai tanulmány lehetne:)

fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2010.04.07. 18:35:05

@Aranylab6: Az Andrássy és Bajcsy sarkán lévő Finta-féle irodaház szexuális vonatkozásaira még idén vissza fogunk térni ezen a blogon, csak figyeld! :-)

tabaniember 2010.04.07. 22:52:27

@AkarkiJ: A Dunával párhuzamos utcáknál a Lánchíd (és meghosszabbított tengelye) a házszámozások kiindulópontja.

Aranylab6 2010.04.08. 10:43:50

@fovarosi.blog.hu: Már alig várom.... :) Ugyanis nagyon régóta szúrja a szemem. Tényleg érdekelne a sztori. Előre is köszönöm!

Labancz 2013.04.04. 10:40:12

@AkarkiJ: Ez nem így van. Pl. Katona József u., Radnóti Miklós u., Csanády utca , mindegyiknek a Váci úttól indul a számozása.

NMihalY 2016.04.25. 23:17:49

@Labancz: az Újlipótváros kivétel. Az 1950-ig nem Budapesthez tartozó kerületekben van, ahol nem igazították a számozási rendszert.
(Borsos Miklós műveit tekintve külön freudista tanulmányt lehetne írni. A legtöbb műve p*naábrázolás...)