Ferihegy cikksorozat
A Ferihegyi irányítótorony egyedülálló abban a tekintetben, hogy tervezője két "lábra" állította, így I alak helyett inkább A vagy H alakúnak mondható az épület. Azaz... mégsem egyedülálló. Cak-cak: van mááásik!
Az 1970-es években nem csak Budapesten indult be a légiforgalom, hanem 6726 kilométerrel arrébb, Boston városában is. 1973 és 1976 között 105 millió dollárt költöttek el a reptér fejlesztésére. Ennek keretében épült fel 1973-ban az új, 285 láb (kb. 87 méter) magas irányítótorony. Akkor ez volt a világ legmagasabb irányítótornya. Hengeres tartópilonjai adják egyedi formáját.
A tornyot a helyiek egyébként "legó emberkének", illetve "robotnak" keresztelték el. Két pilonja között hat szint húzódik. Volt egy kilátóterasza is, de ezt 1989-ben megszüntették. A pilonokat kerámia burkolólapokkal fedték.
Hogy lehet eljutni a ferihegyi irányítótoronyhoz? A Ferihegyi irányítótorony tervezésekor volt egy olyan gondolat, hogy az akkor már tervezett M4-es autópályát erre kanyarítják, úgy, hogy egy csomópontból leágaztatva el lehessen jutni a toronyhoz. Ám ez az elképzelés nem valósult meg, így részben a dolgozók szolgálati autói kaptak behajtási engedélyeket, részben egy "toronytaxi" működött a főépület és a torony között. Ez sokáig egy krémszínű Barkas volt, a sofőrjét, egy bizonyos Sanyit mindenki jól ismerte. Az LRI-nél sokáig üzemelt egy W-51-es rendszámú Wartburg is, azzal addig jártak a dolgozók. Aztán annak is vége lett egyszer: az egyik úton úgy elkezdett füstölni, hogy onnan már csak a roncstelepre mehetett. Végül kaptak helyette egy Ford Tranzitot.
Források:
http://www.massport.com/logan/about_histo.html
http://www.panoramio.com/photo/42188654
http://wikimapia.org/9608267/Logan-International-Airport-Control-Tower
http://www.unerectors.com/projects/logan/
Tetszett a cikk? Kövess Facebookon is!
nomad · http://szkaresz.blog.hu/ 2011.09.07. 14:29:39