Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

A Margit híd 2009-11-es felújítása

2009. szeptember 14. - fovarosi.blog.hu

2009. augusztus 21-én nekiálltak felújítani a Margit-hidat. Az autósok biztosan nem fognak örülni, hiszen a Nagykörút pesti oldalának északi végét jelentő híd hatalmas forgalmat bonyolít. A gyalogos és a villamosforgalom megmarad, de a síneket hol ide, hol oda fogják pakolni, úgyhogy azért lesz pótlóbuszozás is. És a felújítás végén lesz néhány hét teljes lezárás is. A felújítás ugyanis először a híd egyik, majd a másik oldalán zajlik majd, de a végén a két részt össze is kell illeszteni.

Sokan tartottak a várható káosztól. A csúcsforgalom a munkanap végén 2-3 órásra elhúzódik errefelé. A híd felútítása miatt 40 jelzőlámpát kell átszabályozni, de ez persze nem ad több kapacitást a hidakon. Az Árpád-híd és az Erzsébet-híd a megszűnő autós forgalomnak csak egy részét tudja átvenni, a maradék bedugul, lelassul. Az Árpád-híd környéke át is alakul: a Váci út Árpád-híd, metróállomásnál a sávok újrafestésével 3 szűk sávosra változik a felújítás miatt, a budai oldalon pedig két sávot kapnak a Margit-hidat kikerülő, tehát innen délről érkező autósok - az északról érkezők rovására, mivel ők a Megyeri híd felé kerülhetnek. A Margit körúton haladók a Bem József utcán, illetve a Török utca - Üstökös utcákon át juthatnak le a rakpartra az Árpád híd felé. Ehhez kétirányúsítják Török utcát, valamint egy új jelzőlámpás csomópontot alakítanak ki a Frankel Leó utca és az Üstökös utca kereszteződésében. A közlekedési változásokról bővebben itt lehet olvasni. A taxisok is áthajthatnak majd a hídon, de csak nagyon lassan, maximum 10 km/h sebességgel. Érdemes átgondolni, hogy aki 5-6 kilométernél kevesebbet megy, az át tud-e váltani bicajra vagy akár gyaloglásra. (Ilyenkor szokott kiderülni ezen a blogon is, hogy mindenki árut szállít és gyereket visz...) És ez nem az egyetlen dugót okozó nagy munka. A Szabadság hidat nemrég adták át, a 4-es metró építése miatt évekre lezártak egy sor területet, és a nagykörúti síncsere sem volt éppen akadálymentes. 2009. június 25-én végül megszavazták a híd felújítását - bár sokáig úgy volt, hogy Havas Szófia (MSZP) leszavazza, így bukik az egy fős többség a fővárosi közgyűlésben. A hidat 2010 közepén kaphatják vissza az autósok, de a munkálatok csak a 2011 márciusa körül fejeződnek be teljesen. A felújítás végeztével pedig azonnal lezárják majd az Árpád-híd szigeti lehajtóját, mert az is hasonlóan rossz állapotú.

A költségeket 2008 végén 12 milliárdra becsülték, a felét fizetné az EU. A végösszeg 13 milliárdjában már benne van a villamosvágányok áthelyezéseinek költsége is. Akkor még úgy volt, hogy májusban indulhatnak a munkálatok. (Azóta augusztus 21-re tolódott a lezárás időpontja, a munkálatok júliusban már elkezdődtek.) 2009 márciusában írták ki a közbeszerzési pályázatot. A tervező a Főmterv vezette Margit Híd Konzorcium lett, amely 350 millió forintért vállalta el a tervezési és tervezői művezetési feladatokat. Május végén az is kiderült, hogy a felújítás költségei viszont igencsak elszálltak, a tervezetthez képest másfélszeres áron érkezett csak ajánlat. A híd végletekig leromlott állapota miatt azonban a fővárosnak már nem volt választása, el kellett fogadni az ajánlatot, a felújítás már nem húzható tovább. A Főmterv vezérigazgatója a NOL.hu-nak úgy nyilatkozott, hogy "egy nagyobb teherautó alatt bármikor beszakadhatna az úttest, a szigeti bejáró korlátai ledőlnének, ha valaki rájuk támaszkodna, a híd közepén lévő villamosmegálló betonja pedig annyira elvékonyodott, hogy ha egy terepjáró azon keresztül próbálna menekülni a dugóból, szintén beszakadhatna alatta. Nemcsak a hídon, alatta is érdemes vigyázva közlekedni, például kenuzni, mert bármikor leszakadhat egy nagyobb kődarab." (És mégis hogy kell erre vigyázni egy kenuban ülve?) A költségek végül majd a 30 milliárd forintot is meghaladhatják, ami már több mint kétszerese a korábban tervezettnek. (Az aláírt szerződésben bruttó 26 milliárd szerepel, de ez még könnyen lehet több is 2011-re, ráadásul a 26 milliárd több tétel kihúzásával jött ki.) A NOL.hu cikke szerint az 1861 méter hosszú Megyeri híd megépítése került a Margit híd felújításának kétszeresébe. A német Rügen-híd pedig 30 milliárdból épült meg - ez közel 3 kilométeres hosszával az ország leghosszabb hídja. Valami tehát nagyon bűzlik a felújítás összköltsége körül. Ráadásul mindössze két cég van Magyarországon, aki egy ilyen speciális munkát bevállalt: a Hídépítő, és a Vegyépszer. De a gyengülő forint, az újra emelkedő acél-ár és a szoros határidők is a drágulás felé hatottak. Végül hosszas viták után megszavazták a plusz pénzt. A hiányzó 17 milliárdot a városatyák "a következő két év hídfelújítási keretének megnyírbálásából, a kerékpárút-építési keret átcsoportosításából, valamint az M5-ös bevezető szakaszánál az Ipacsfa utca kiépítésének elhalasztásából teremtették elő" - írta a Népszabi. A költségek lefaragására már évekkel ezelőtt készült egy B változat, és ezt be is vetik. E szerint a szobrokat csak a híd déli oldalán állítján helyre, és a mederpillérek kiszélesítése is elmarad. Emiatt a hídpálya északon rá fog lóghi a pillér szobraira. A szobrok helyreállítása önmagában 650 millió forintos tétel lenne. (Ennél már csak a Bolsoj színház felújítása durvább: a moszkvai színház felújítása tizenhatszorosa lesz a tervezettnek, és négy évet csúszik.)

2009-MargitHidFelujitas.jpg
Észak felé kiszélesedik, dél felé mégsem

2009 július 1-én Hagyó Miklós állt elő azzal az ötlettel, hogy pontonhídon kellene fenntartani a forgalmat a felújítás idején. A hídon jelenleg napi 50 000 autó halad át. Az ötletet talán a második világháború után épített ideiglenes pontonhíd, a Manci adta. De volt egy pontonhíd 2003-ban is a Dunán - Medgyessy-ék ünnepelték így március 15-ét. Hamarosan kiderült azonban, hogy a fel- és lehajtók kiépítése nagyon költséges, az alacsonyabb kocsik fennakadhatnának felhajtáskor, a közvilágítás megoldatlan egy ilyen hídon, a fenntartás költsége pedig napi (!) 20 millió forint körül lenne. A váltásokkal együtt kb. 480 fő kellene a folyamatos üzemeltetéshez, hisz csúcsidőn kívül a hajóforgalmat is biztosítani kellene, így naponta legalább egyszer kellene bontani, és egyszer újra összerakni a híd "nyíló" részét. És a hídnak persze minden részén bírnia kell a Duna akár 5 méteres szint-ingadozását is. Pár napra rá egy utászhíd felépítése is felmerült. Ennek az olcsóbb üzemeltetés lett volna a fő előnye, mert bár ez is ideiglenes szerkezet, egy része megépíthető olyan magasra, hogy elférjenek alatta a hajók. Szuper, csak egy névtelenül nyilatkozó ezredes hamar elárulta, hogy Magyarországon ilyen szerkezet nincsen, azt először be kellene szereznie valakinek. Erre viszont már nincs idő - a felújítást már több mint egy évtizede halogatják! A Westend City Center munkatársai - akik szerintem attól féltek, hogy kiesik a budai elit vásárlóereje a felújítás miatt - azt javasolták, hogy a Margit-sziget és hol a budai, hol a pesti oldal között legyen egy "tükörszimmetriás pontonhíd", aszerint, hogy a híd melyik felét újítják fel.

A felújításhoz kapcsolódóan tervezik a budai hídfő átalakítását is. Ezzel elérhetővé válhat a 17-es villamos továbbvitele a híd alatt a Batthyány tér felé, összekötve a vonalat a 19/41-es villamosok vonalával. Ezzel egy nagyon-nagyon hosszú vonal jöhetne létre, átszállás nélkül lehetne eljutni az Eurocentertől akár Kamaraerdőig! A villamos híd alatti átvezetésére és az autós le- és felhajtók kiszélesítésére is születtek tervek.

A kerékpárosoknak az egyik szeme sír, a másik nevet. Az eredeti terv így nézett ki:

https://m.blog.hu/ke/kerekagy/image/mhk_0.jpg

(A kép forrása)

Tehát kerékpár-forgalom a híd mindkét oldalán. Az északin mindkét irányba, hogy a szigetre be lehessen jutni mindkét Pest és Buda felől is, a délin pedig egyet az autós menetirány szerint, azaz Budáról Pestre. A Fővárosi Tervtanács 2008. június 18-án kelt állásfoglalásában azt kérte a tervezőtől, hogy három kerékpársáv helyett csak kettőt építsenek ki a megújuló hídon. A főváros szerint lesz két sáv - csak mind a kettő a híd északi oldalán. Erre aztán rendesen kibuktak a kerékpáros szervezetek, és augusztus 18-án demonstrációt tartottak a hídon. 200-an, 300-an, 1000-en voltak - ilyen számokat hozott le a sajtó, lehet válogatni. A Kerékpáros Klub közleménye szerint így viszont nagyon hülyén lehet csak átjutni Budáról Pestre:

http://www.fn.hu/cikk/00220000/227184/5.jpg
(A kép forrása)

Ennek persze majd az lesz eredménye, hogy aki Budáról felhajt a hídra, az majd megy a külső autós sáv szélén, mert így sokkal rövidebb. Az meg nyilván senkit sem zavar odafent, hogy ez rossz a kerékpárosnak és az autósnak is. Ugyanakkor Budán megoldódhat az a szerencsétlen állapot, hogy a kerékpárosok az üzletek és a pénztárak előtt, a gyalogosok között kénytelenek áttolni a bicajt (már ha leszállnak, ugyebár). Egy külön alagutat kapnának, így:
 

http://kep.index.hu/1/0/18_00ac8ed3b4327bdd4ebbebcb2ba10a00/544959_ef57eec145c8a433dbcf18b45f33dd74_wm.jpg

A kerékpárosok különválnak a gyalogosoktól - ha ez a júniusi látványterv meg is valósul

Hogy a sok ötletből mi valósul meg, és mi marad el végleg? Jövő ilyenkorra egyértelműen kiderül. Közben még lesz egy kormányváltás is, úgyhogy még az utolsó pillanatban is megváltozhat, hogy milyen lesz a Margit híd jövője.

A tömegközlekedés pedig a híd felújításának idejére így módosul szeptembertől:

"Napközben és a délutáni csúcsidőszakban sűrűbben közlekedik a kettes metró, a reggeli csúcsban azonban ez nem lehetséges, az Örs vezér téri állomás fordító kapacitása miatt. A 4-6-os villamosok tanítási időben maximális kapacitással járnak majd, amit az öreg Ganz csuklós járművek újbóli közlekedtetésével érnek el. Növelik a szentendrei HÉV kapacitását, és sűrítik a 17-es villamost, a 11-es buszt és a 76-os trolibuszt is." (Forrás)

Ajánló:

Diplamunka: a hídhoz kapcsolódó panorámasziget

Források:
http://index.hu/politika/belfold/budapest/dugo7101/
http://inforadio.hu/hir/belfold/budapest/hir-210052
http://index.hu/politika/belfold/budapest/szhid081027/
http://www.origo.hu/itthon/20090528-margit-hid-20-milliardert-ujitanak-fel-a-hidat.html
http://nol.hu/belfold/ket_uj_hid_is_kitelne_a_margit_hidra_szant_penzbol
http://www.muszakiforum.hu/?fejezet=5&cid=65847&wa=EPIRSS0934
 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása