Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

4-es metró kronológia 2010

2011. január 15. - fovarosi.blog.hu

A 4-es metróval kapcsolatban 2010-ben is sokáig igaz volt, hogy mindig 4 év múlva lesz majd kész :-) Az alábbiakban a metróépítés elmúlt évét tekintjük át. (Az Alstom metrókról külön kronológia szól majd.) Befejeződött a fúrópajzs útja az első szakaszon, elkezdték a tereprendezést a Baross téren, parkot építettek a Tétényi útnál, botrányos kifizetéseket vizsgáltak, és arról vitatkoztak, hogy merre menjen az egyelőre fedezet nélküli második szakasz - eseményekben gazdag évet zárt a metróprojekt. (A 2009-es év kronológiája itt olvasható.)


A 2010-ben tervezett ütemek és megállók

2010.01.06: Az Index cikke szerint "...az újbudai önkormányzat december végén felszólította a DBR Metró Projektigazgatóságot, hogy fizesse meg azt az összesen 125 millió forintra rúgó közterülethasználatidíj-tartozást, amelyet a kivitelezői felhalmoztak 2008-ban és 2009-ben. Az igazgatóság szerint a követelés jogos, de méltányosságot szeretne."


2010.01.13: A fúrópajzs a Rákóczi térre érkezett. 26-án a másik fúrópajzs is betört.

2010.01.28: A Felület blog beszámolója a legelső sínekről.

2010.02.22: Klados Gusztáv szerint egyre valószínűtlenebb, hogy 2013 előtt átadható a 4-es metró - a projektigazgató a Magyar Hírlapnak nyilatkozott.
 
2010.03.04: Veszélybe került a metróépítés folytatása. A munkák elhúzódása miatti többletmunkákra a Közbeszerzési Döntőbizottság új pályázat kiírását írta elő. Lebonyolító mérnök hiányában a munkákat valamennyi helyszínen le kellett volna állítani, hiszen nem lett volna, aki műszaki ellenőrként a vállalkozók teljesítését igazolja. Azonnali tárgyalások kezdődtek. A megoldás az lett, hogy átmenetileg a DBR Metró Projekt Igazgatóság vette át a 4-es metró lebonyolító mérnöki feladatait az Eurometro-tól.
 
2010. március 5-én készült képek az Etele téri végállomásról. Képek: Fővárosi Blog

2010.04.12: Elérte a Népszínház utca megállót a déli fúrópajzs.

2010.04.16: A beruházás csúszása miatt több tucat szerződést kellett újrakötni. Ugyanakkor az igazi pluszköltségeket a metrókocsik beszerzésének csúszása és az elektronikáért felelős Siemenens több, mint 100 millió forintos követelése jelentheti majd a következő években.

2010.04.29: A második szakasz finanszírozásához szükséges 180-190 milliárd forint továbbra is hiányzik a fővárosi költségvetésből, ezért kétséges, hogy az mikor épülhet meg - nyilatkozta Tarlós István.


A Keleti pályaudvar állomás látványtervei és májusi képek az építkezésről. Képek: metro4.hu, Fővárosi Blog

2010.05.03: A Demszky Gábor vezette főváros látott lehetőséget arra, hogy források átcsoportosításával finanszírozza a fúrópajzs továbbhaladását a Bosnyák tér felé. Az "átcsoportosítás" azt is jelentette, hogy valójában egy fillér sincs elkülönítve a második szakasz megépítésére.

2010.06.08: A déli fúrópajzs elérte a Keleti pályaudvar állomást, azaz kifúrta az első szakasz egyik irányát. "Hátravan még a Baross tér és a Köztársaság tér, valamint a Köztársaság tér és a Rákóczi tér közötti kereszttárak építése, illetve az alagútfúráshoz használt szerkezetek eltávolítása. Ha a szakemberek ezzel elkészülnek, megkezdődhet a vágányok építése" - nyilatkozta Klados Gusztáv.

2010.07.01: Az északi fúrópajzs is elérte a Keleti pályaudvar állomást, így befejeződött az első szakasz alagútfúrása. A fúrópajzsok még 2007 áprilisában indultak el Kelenföldről. A fúrás az előzetes félelmekkel ellentétben nem okozott komoly kárt épületekben - egyedül a Műegyetem Ch épületénél "rezgett a léc".

2010.07.15: Újra kirobbant a vita a második szakasz szükségességéről. A főváros folytatta volna a fúrást, a VEKE szerint viszont hasznosabb lenne buszsávval vagy villamossal oldani meg a továbbhaladást a Bosnyák tér felé. "A 170 milliárd forint negyedéből nem a Bosnyák térig, hanem Újpalotától az Erzsébet hídig lehetne olyan gyorsvillamost építeni, amelynek menetideje csak két perccel lenne hosszabb a metróénál" - mondta Vitézy.

2010.07.24
: Míg Tarlós a források hiányáról beszélt, Jávor Benedek (LMP) az Info Rádióban úgy nyilatkozott, hogy "semmilyen józan számítás nem indokolja a második vagy harmadik szakasz megvalósítását".

2010.08.02: A Blikk dobja be a köztudatba, hogy az EU akár 181 milliárd forintnyi támogatást is megvonhat a 4-es metrótól, ha a metró nem készül el 2015 december 31-ig. (Márpedig metrókocsik híján aligha indul el a vonal erre az időpontra.)

2010.08.10: Ismét felmerült a nyugati folytatás kérdése. Tarlós - még főpolgármester-jelöltként - azt támogatta volna, hogy az Etele tértől meg kell hosszabbítani a vonalat a budaörsi virágpiacig. Ezt a javaslatot eredetileg még a 11. kerület vetette fel. Miután az előző Orbán-kormány lemondta a metróépítést, a szocialista vezetésű főváros a másik irányú hosszabbítást szavazta meg második ütemnek (a Bosnyák tér felé).

2010.08.12: Miután az Alstom szerelvények elbuktak az NKH vizsgálatán (erről majd külön kronológia lesz e blogon), felmerült, hogy olyan járműveket vegyenek, mint a TW6000-esek ("hannoveri villamos"), amelyek képesek metróként és villamosként is közlekedni. Így lehetne meghosszabbítani a 4-es metrót Rákospalota felé, a felszínen.

2010.08.18: A fővárosi nagyberuházásokat figyelő eseti bizottság leszavazta azt az összefoglaló jelentést, mely szerint a metróprojektet nem készítették elő megfelelően, hiányosságok voltak az irányításban, és nem kellően tisztázottak a hatáskörök.

2010.08.28
: A Blikk botrányt kereső cikke a kelenföldi végállomás épületéről számolt be. Eszerint még a dolgozók öltözői is a budai hegyekre panorámásak, és csak lifttel lehet feljutni hozzájuk.

A Rákóczi tér állomás 2010.08.25-én. Látványtervek: metro4.hu, fotók: fovarosi.blog.hu

2010.09.09: A Keleti pályaudvar állomáson elkezdték elbontani az ideiglenes támasztásként szolgáló betongerendákat. Ezzel megtették az első lépést afelé, hogy visszaadhassák a felszíni forgalomnak a metróállomás feletti területet. Az állomás építéséről bővebben itt olvashatunk.

2010.09.21: Megkezdődött a tárgyalás a 4-es metró perében. A per a kivitelező és a Nemzeti Közlekedési Hatóság között zajlik, az átkötő alagút-építésének ügyében. Hamarosan egy másik per is indult, ezt az ÁSZ indította hűtlen kezelés vádjával. A jelentés szerint addig már 21 milliárd forint ment el szakértőkre és tanácsadókra 4-es metró építkezéséhez kötődően. "Jelentésükben szabálytalan közbeszerzésekre, a teljesítéssel arányban nem álló kifizetésekre és a felelőtlen, előreláthatóan kárt okozó szerződéskötési gyakorlatra" hivatkoztak - írta a VG. (A Híradó a hírről azzal a címmel számolt be, hogy "ÁSZ: Hiányosságok a 4-es metró szerződései között", a Népszava pedig azzal a címmel, hogy "ÁSZ: folyamatosan biztosított volt a pénzügyi háttér a 4-es metrónál". No comment.)

2010.09.30: A Népszabadság számolt be róla, hogy a Tétényi út metróállomásnál felújítják a Bikás park zöldfelületeit, járófelületeit, öntözőrendszerét és közvilágítását.

2010.10.14: Budapest új főpolgármestere, Tarlós István szerint 2015-re lesz kész a 4-es metró.

2010.10.15: Az egyik legjelentősebb építészeti-design portál, a Dezeen design magazine hosszabb cikkben mutatta be a Sporaarchitects által tervezett Fővám téri metróállomást.


A videó forrása: www.metro4.hu

2010.10.22
: Az Alstom metrókocsik szerződésének felmondása után az addig közölt 4 év helyett akár 8 évet is csúszhat az új metróvonal átadása, ráadásul "ha 2015 végéig nem szerzik be az új járműveket, azok költségeit teljes egészében a fővárosnak és a magyar államnak kellene állnia" - írta a Világgazdaság.

2010.11.25: Egyes tolmácsolási és tanácsadói szerződések megpályáztatásának elmaradása miatt 65 millió forintnyi EU-támogatástól esett el a 4-es metró.

2010.12.20: A Blikk újra megszellőztette a régebbi javaslatot, hogy a második szakasz törlésre kerülhet. Így a metróvonal a Keletitől nem épülne tovább a Bosnyák térig. Januárban ezt Tarlós István főpolgármester úgy korrigálta, hogy nincs pénz a második szakaszra, ezért az első szakasz befejezése után vágnak csak bele a második szakaszba. (Ami lehet a Bosnyák tér felé, vagy Gazdagrét - Budaörs felé történő hosszabbítás is, hisz ez sem dőlt még el véglegesen.) De ez már egy újabb év krónikája...


Tetszett a cikk?
Kövess Facebookon is!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

AMáDé 2011.01.17. 18:20:50

szuper(szomorú) poszt, grat!

(egy belenyavalygás csak: 2010. 06. 08-nál klados gyulát írtál gusztáv helyett)
süti beállítások módosítása