Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

Budapest közlekedési gondjai 2: tömegközlekedéssel...

2008. január 03. - fovarosi.blog.hu

2008-ban 8250 Ft a 30 napos bérlet. A BKV 2007-ben több mint 8 milliárd forintos veszteséget halmoz fel. Egyre több budapesti hagyja el a tömegközlekedést, miközben egyre több az autó a városban. Épül a 4-es metró, egyre távolabbi átadási időkkel és egyre nagyobb költségekkel. Jövőre SMS-ben is lehet majd jegyet venni - 500 forintért, ami hétközben 60 percig, hétvégén 90 percig lesz érvényes. (Forrás) Néhány infó a budapesti tömegközlekedés világából.
 

Képzeljünk el egy turistát, aki meg szeretné nézni Budapestet. Szép volt a katalógusban a Parlament, a Hősök tere, a Várnegyed, eljön hát repcsivel Ferihegyre. Leszáll, és azzal találja szembe magát, hogy vonat (shuttle service), vagy metró, vagy valami hasonló kötöttpályás izé, ami átszállás nélkül bevinné a belvárosba, az Ferihegy 2 környékén nincs. Ferihegy 1 közelében ugyan talál egy megállót, de oda kb. 600 méteren át magának kell az összes csomagját cipelnie, és ott szembesül azzal, hogy a jegyautomata nem működik, angolul nem beszél senki, a menetrendi lapot viszont totál összefirkálták. Végül buszra száll. Megérkezik Kőbánya-Kispestre, azaz a Kökire (de akkor hogyan rövidítsük Piliscsabát?), ahol egy 30 éve rohadó végállomáson hajléktalanok és szeméthegyek, valamint gyomorforgató vizeletszag fogadja. No, ha én lennék ez a turista, itt ülnék taxiba, mennék vissza a reptérre, és felejteném el ezt az országot egyszer s mindenkorra. Pedig ma ez folyik, ez történik nap mint nap azokkal, akik turistaként ideérkezve tömegközlekedést, és nem taxit választanak.
 

A BKV a 4-es metró építése és a központi költségvetés hiánya miatt idén is súlyosan alulfinanszírozott. Jön is gyorsan a gondolat: le kellene faragni a költségeket. Azt hogy lehet? Ennél kevesebb bér már aligha adható - így is több százzal kevesebb a sofőr, mint amennyi az állomány teljes feltöltéséhez kellene -, az üzemanyagot ki kell fizetni, úgyhogy marad a leépülés. Kisebb BKV, kisebb pénz, kisebb hiány. Ehhez először jött egy velőtrázóan aljas videó a BKV honlapján (forrás):


A személyes kedvencem lett a sajnálatosan üres földalatti 4:26-kor. Az első, utasokat is szállító járat 4:30-kor indul a menetrend szerint. A videó egyébként olyan felháborodást váltott ki a főváros városüzemeltetési bizottságában (is), hogy 2 nap után a BKV levette a honlapjáról.
 

A videó és a BKV kommunikációja szerint nem is leépítésről van szó, csak "racionalizálásról", meg "párhuzamosságok" felszámolásáról. Pl. a 32-es busz, ami valaha Kőbánya-városközpontból, ma az Örs Vezér teréről indul, párhuzamosan halad egy szakaszon a 62-es és 3-as villamosokkal a Nagy Lajos király útján. Mi lesz a tervek szerint? A 32-es busz ezentúl majd csak a Bosnyák térről indul. Azaz még egyszer át lehet szállni, még több időbe telik majd tömegközlekedéssel járni. Egyébként Miskolcon már meglépték a "párhuzamosságok" megszüntetését. Az eredmény enyhén szólva is borzasztó, olvasd el itt.
 

Az elmúlt öt év során átlagosan évi 3%-kal csökkent a BKV fizető utasainak száma. 2003-ban még 35,5 millió vonaljegyet adtak el, 2006-ban 27,2 milliót. A havi és 30 napos bérletekből a 2003-as 7,3 millió helyett 2006-ban 6,4 millió fogyott. (2007 szeptember végén 4,7 milliónál tartanak.) (Forrás) A BKV ezt előszeretettel állítja be európai tendenciának, nagyvonalúan hallgatva az ezzel ellentétes tendenciákról. (egy példa itt) Az is szép, amikor a BKV közleménye ezt írja:
 

"A hagyományos vonaljegy ára jelenleg 230 forint, egy felnőtt havi bérlet 7350 forintba kerül. Bécsben például ezek az összegek 430 és 12.600 forint körüliek, azaz 87, illetve 71%-kal többért vehetik igénybe osztrák szomszédaink a közösségi közlekedést." Ja, csak egy osztrák-magyar ismerőstől tudom, hogy az a bizonyos 430 forintos jegy többszörös átszállásra jogosít, időkorlátozás nélkül. De sebaj, mert itt legalább van Süsü a villamoson. (De az is szép a maga fura módján, amikor a "Kérjük, adja át a helyét!" felirat fölé odafirkálják, hogy "Gyurcsány!")

De nem lenne fair, ha elhallgatnánk a fejlesztéseket. A legnagyobb kétségkívül az új metróvonal építése. Kerül amibe kerül, most már meg kell építeni - olyan előrehaladott állapotban van az építkezés, hogy innen már óriási veszteség lenne kiugrani. Majd befejezik 2012-ben. 2013-ban. Vagy 2014 elején, mert akkor lesz választási kampány.  A másik nagy fejlesztési lehetőség a Duna, mint közlekedési lehetőség jobb kihasználása. A BKV kishajóin 2007 április 28 és szeptember 2 között 50 ezren váltottak jegyet a Boráros tér és Rómaifürdő között menetrendszerűen közlekedő járművekre. Erről az alternatíváról nem sok szó esik. Pedig érdemes lenne jobban kihasználni a Dunát, Soroksártól (vagy éppen Budafoktól) Szentendréig. További gond, hogy a hajóállomástól a legközelebbi BKV megálló elég messze esik, egy-egy kikötés pedig sokkal több idő, mint egy busznak kiállni egy buszmegállóba. Ezek persze kezelhető, megoldható problémák - a Batthyány térnél például a metróval, HÉV-vel nem lenne nehéz jó átszállási kapcsolatot kialakítani. További lehetőség, ha az új építkezések már eleve így valósul(ná)nak meg - pl. a Népsziget öblében. Persze ehhez kulturált, nem végletekig lerohadt hajók, a munkába járáshoz igazodó, megbízható menetrend, és az új lehetőség intenzív kommunikálása is kellene - pénz, pénz, pénz. Ezért fog ez az ötlet még évekig az asztalfiókban porladni.
 

Hogyan lehetne vonzóbb, használhatóbb tömegközlekedést csinálni? Nagyon jó ötlet volt például a garázsmeneti és szolgálati járatok beszervezése az éjszakai buszok hálózatába. Szerény többletköltséggel óriásit lépett előre a BKV (a VEKE segítségével). Új járműveket kellene beszerezni, a meglévő infrastruktúrát fel kellene újítani - csak nem a 2-es metrónál megtapasztalt minőségben. Igen, ez azt jelenti, hogy a jelenleginél többet kellene a tömegközlekedésre fordítani. Meg kellene oldani a hajléktalanok problémáját - nem lehet úgy az autóból a tömegközlekedésre csábítani embereket, hogy közben minden ötödik (vagy akárhányadik) jármű belső tereit áthatja az emberi vizelet gyomorforgató bűze. Aki így száll föl, azt legyen kötelező azonnal leszállítani! Járatok összekötésével és buszsávok kialakításával hosszú, az egyik városszéltől a másikig tartó viszonylatokat kellene létrehozni. Jó ötlet volt például a 4-es és a 105-ös busz összekötése, csak buszsáv híján rendesen bedugulós lett. Össze kellene kötni a HÉV vonalakat (5-ös metró). P+R parkolók hálózatát kellene megépíteni (Etele tér, Mexikói úti FAV-végállomás, Békásmegyer HÉV-(vég)állomás, Örs Vezér tere stb.), ezeket a BKV tulajdonába és kezelésébe adni, úgy hogy a BKV napijegy vagy bérlet ezekbe a parkolóházakba is érvényes legyen.
 

Te mit tennél a tömegközlekedés fejlesztése érdekében, figyelembe véve, hogy nagyon sok hazai forrásra (fővárosi, állami pénzek) nem számíthatsz?

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása