Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

BKV: mi történt az első sztrájk óta?

2008. április 18. - fovarosi.blog.hu

2008.04.07: BKV sztrájk Budapesten. Az éjszakai járatok után a nappali járatok nem indulnak el, a sztrájk hivatalosan 13:00-ig tart. Reggel óriási dugók alakulnak ki. Mindössze néhány szerződéses járat jár. A BKV dolgozói a járatritkítási tervek (azaz a paraméterkönyv módosítása) ellen tiltakoznak ebben a formában (is). 2008.04.08: Az érdekképviseletek nem vállalják, hogy a főváros kérésére addig ne sztrájkoljanak, amíg meg nem érkezik a válasz az extra támogatási igényre.
2008.04.09: A főpolgármester nagyobb támogatást kér: "Demszky Gábor főpolgármester hétfői sajtótájékoztatóján hangsúlyozta, hogy az önkormányzat nem tudja tovább növelni a BKV-nak nyújtott támogatást, a vállalat pedig az utasok biztonságának veszélyeztetése nélkül nem tud többet megtakarítani. Ezért a fővárosban keletkező személyi jövedelemadóból a jelenlegi 1,2 százaléknál jóval nagyobb részesedést, a BKV évek óta változatlan állami támogatásának növelését, és 18,5 milliárd forint idei plusz állami forrást sürgetett a főpolgármester." A ma.hu cikke.
2008.04.10: Gyurcsány szerint ez a kérdés a főváros és a BKV ügye, és a 2003-as megállapodás alapján a finanszírozás hiányát Budapestnek kell megoldania, és nem az állami költségvetésnek. A ma.hu cikke. 2008.04.14: Volán járatok "bevetésén" gondolkodik a főváros. (Az ötlet később csendben elhal, nincs utóélete.) 2008.04.15: Jogi vita van arról, hogy perelhetők-e a sztrájkolók amiatt, hogy nem lesz "elégséges szolgáltatás" sem. Egyesek szerint ez jogsértés, mások szerint pont a 10-15%-nyi szolgáltatás lenne a legveszélyesebb, mert akkor megindul a szokásos tömeg a járatok felé, de a többségük nem fér fel, így pánikrohamok, tömeghisztéria alakulhatna ki. A tárgyalások folytatódnak, de nem vezetnek megállapodásra. "Saját kezdeményezésére, április 15-i hatállyal visszavonta a Fővárosi Közgyűlés gazdasági bizottsága délutáni zárt ülésén Antal Attila BKV-vezérigazgatói megbízatását és visszahívta őt a cég igazgatóságából." - írja a Privátbankár.hu.
2008.04.16: A Hírszerző beszámolója szerint "Egyhangú határozatban kérte fel a Fővárosi Közgyűlés városüzemeltetési bizottsága szerdán a főpolgármestert arra, hogy augusztus végéig dolgoztassa ki a BKV rövid, közép- és hosszú távú finanszírozási koncepcióját." Este 8-kor még van egy utolsó tárgyalási forduló, de késő estére eldől: megtartják a sztrájkot. A Medián szerint a fővárosiak többsége szolidáris. A Szonda Ipsos felmérése szerint az emberek többsége szerint nem jár plusz támogatás a BKV-nak. Demszky Kákosy Csabával tart találkozót a BKV finanszírozásának ügyében.
2008.04.17: Tarlós István (Fidesz): "Nem örülünk a sztrájknak, kicsit se, de a BKV dolgozói állományának reakciói teljesen érthetőek". A kormány mégiscsak hajlandó tárgyalni a BKV anyagi helyzetének rendezéséről. Egyes Volán járatok elfogadják a BKV bérleteket, a Posta zavartalanul működik. A kereskedelemben viszont lehetnek nehézségek az áruszállításban, és a forgalom is kisebb lesz a hipermarketekben. Az iskolába járásról az igazgatók saját hatáskörükben dönthetnek. A buszsávokat nem adják az autósoknak, az SZDSZ azt kéri, hogy adják oda a biciklistáknak. A vasutasok nem sztárkolnak. Több BKV dolgozó véradásra megy a munkabeszüntetés alatt. A PDSZ szolidáris a sztrájkolókkal. A Magyar Kerékpárosklub és a Critical Mass Budapest mozgalom kerékpározásra buzdítja a budapestieket.
2008.04.17: délután kettő óra körül megjelennek a hírek arról, hogy már nem lehet taxit foglalni péntek reggelre, azaz a sztrájk napjának reggelére.
2008.04.18: A forgalom rendben, nagy dugók nélkül elindul. Folytatásként ajánlom az Index.hu percről-perce rovatát.

Mi az a paraméterkönyv?
A BKV paraméterkönyve, amit a Fővárosi Önkormányzat erre felhatalmazott testülete(i) hagy(nak) jóvá, egyfajta közszolgáltatás-megrendelés. E megrendelést azonban némiképp paradox módon az a cég készíti elő, amelyik az elfogadás után végre is hajtja az abban foglaltakat. A közösségi közlekedés területén jellemző ez a fajta kvázi önmegrendelés, a MÁV Start és a Volánok is gyakorlatilag maguk készítik el a saját menetrendjüket, amit aztán jóváhagyat a szolgáltatás megrendelőjével.
A paraméterkönyv érdemi része egy táblázat, amiben vonalanként megadják a két végállomást, az első és utolsó jármű indulási idejét, külön-külön a munkanapi, szombati, vasárnapi és ünnepnapi követési időközt négy-négy paraméterrel, valamint kiderül az is, melyik nap milyen járműből hányat adnak ki a vonalra. A követési idő munkanap reggeli csúcsidőre, napközbenre, délutáni csúcsidőre és késő estére van osztva (utóbbi alatt a 21:30 és 22:30 közötti időszakot értik), míg hétvégén hajnali, délelőtti, délutáni, és késő esti kategória van. Ezeken túlmenően a paraméterkönyvben a tanítási napokra, iskolai szünetekre, valamint egyes esetekben évvégére külön vannak a munkanapi követési idők megadva.
A paraméterkönyv csak közvetve ad támpontot arra, milyen útvonalon közlekednek a járművek. Erre a tized kilométer pontosságú vonalhossz adatból lehet következtetni. Közvetve sem tudható meg azonban, hol állnak meg a járművek az útvonalukon, illetve hol, milyen csatlakozásokat, bevárásokat biztosítanak. A paraméterkönyv nem tartalmazza az éjszakai és szolgálati buszjáratokat, a libegő,a sikló és az átkelőhajók menetrendjét sem.
(Forrás)

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása