Az Urbitális! programsorozat keretében alkalmam nyílt meglátogatni a Combino villamosok szálláshelyét, a Hungária kocsiszínt. A remíz műszaki vezetője vezetett minket körbe (a nevét sajnos elfelejtettem, bocsi!). Először a Combino villamosok egyik példányát néztük meg. Ami önmagában nem nagy kunszt, de most a vezetőfülkébe is be lehetett ülni. Aztán bementünk az épületbe. Pont akkor jött be egy villamos, úgyhogy gyorsan fel is vettem. Halkítsd le a gépedet, mielőtt elindítod a videót!
És még két videó: egy kis magyarázat a hajtásról, majd a kerekekről és a fékezésről:
Ha kéred, elküldöm neked a Hungária kocsiszínről, annak történetéről szóló kis BKV szórólap egy példányát. Ehhez küldd el a postacímedet a 7788fido (kukac) gmail.com e-mail címemre!
Ha valaki érti az elhangzottakat, kommentáljon! :-)
A Hungária kocsiszín
A BKV szórólaja alapján
1887. november 24-én, a Nagykörút egy szakaszán indult meg először a villamos közlekedés Budapesten. Az első kocsiszín a Nyugati pályaudvaron volt. A Baross kocsiszín 1888-ban nyílt meg, a Hungária kocsiszín 1912-re készült el. 1923-ban jött létre a BSZKRT, amely a korábbi önálló cégeket egy nagy tömegközlekedési vállalatban egyesítette. Ekkor már 17 kocsiszín működött (ma már nincs ennyi).
A Hungária kocsiszínben voltak az UV villamosok, majd 1978-tól a Ganz ipari csuklósok. 2006-ban jött a nagy megújulás: a Combino villamosok érkezésével az egész kocsiszín megújult. A sín és a kerék közé a Combino erős fékezésnél homokot szór, ehhez a kocsiszínben homokfeltöltőt kellett beépíteni. Átépítették a szerelőcsarnokot, és beszerelésre kerültek a szükséges technikai berendezések is. Különleges az a beépített emelőberendezés, amely az 54 méter hosszú villamost egyben meg tudja emelni. A szerelőaknák mellett "galéria" is épült egyes szerelővágányoknál, hogy a villamos tetejéhez is jól hozzá lehessen férni.
A Hungária kocsiszínben 40 villamost tárolnak, a Combinókat 2001-től kezdték el számozni, tehát a 2040-es az pont a legfiatalabb.