Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

Gyalogos rakpartot!

2008. október 31. - fovarosi.blog.hu

Amióta a budai oldalon a csepeli szennyvíztisztítóhoz kapcsolódó csatornaépítési munkálatok miatt lezárták az alsó rakpartokat, korábban nem tapasztalt csend ülte meg a tájat. Persze leszámítva az építéssel járó zajokat. Ez adta a lendületet egy lelkes csapatnak, hogy akcióba kezdjen: legyen gyalogos a budai alsó rakpart! A felhívás szövege:

 

RakPark!
Volt egyszer egy folyó, annak két partja, úgy hívták, hogy Duna part. Hajdanán köves volt, gyalogosok és lovak jártak rajta. Ahogy telt-múlt az idő, kövei megkoptak, a lovak is eltűntek, új járművek vették át a terepet. Az emberek sem merészkedtek már oda kétlábon járva, és lassan hátat fordítottak szeretett folyójuknak. Azóta már csak képeslapokról nézik, messziről fotózzák ezt a szép folyamot, de hogy más városokhoz hasonlóan közelről is élvezzék? Elvetik a gondolatot.

2008-ban viszont lezárták a rakpartot, és elkezdték a budai főgyűjtő csatorna építését. A lezárt szakaszokon egyből megjelentek a város lakói. Ki szerelmesen andalogva, ki napozva, ki kutyájával, babakocsival, görkorival, biciklivel, horgászva és futva, vagy csak a folyóra egy nagyot csodálkozva. Közben az autóforgalom máshova terelődött, a NATO-csúcs miatt még a pesti rakpart sem működött. A várt káosz elmaradt, Budapest lakói megoldották, hogy másfelé, máshogyan menjenek.Tetszik ez az állapot? Használnád a Duna- partod? Gyere 2008. november 2-án, a rakpart autóforgalomnak való átadása előtti utolsó vasárnap délután 3-kor a Batthyány térre!

Egy flashmob rövid idejére megmutatjuk a városnak és a világnak, hogy a Duna partjára szükség van, de nem úgy, ahogy eddig. Gyere el a családdal, barátokkal, szerelmeddel, ellenségeddel, görkoriddal, bicikliddel, kutyáddal, szobanövényeddel, akármiddel, és csináljuk együtt azt, amit egy modern, haladó város vízpartján csinálnánk! Ha autóval jössz, az sem baj, hiszen a vízpart mindenkié, csak a kocsit ne hozd magaddal a rakpartra:)

Kérjük, követeljük vissza a Duna-partot!


http://criticalmass.hu/files/RakPark_logo.jpg

A flash-mob akcióval egy időben fut az a levél is, amit annak kiötlői (Anonymus Budapest) Demszky Gábornak címeztek. Az e-mailt a demszkyg@budapest.hu e-mail címre kérik elküldeni. Ha cc:-be teszed a anonymus.bp@gmail.com címet is, akkor a további akciókról is értesülhetsz. A levél szövege:


"Tisztelt Főpolgármester úr, kedves Gábor!

Kérlek ne add vissza az autóknak a Duna budai partját. Csináljunk ott együtt valami mást, valami sokkal jobbat, amire együtt büszkék lehetünk! Legyen ott a "Budai Rakpark"! Legyen a part a gyalogosoké, a biciklistáké, a futóké, a sétálóké, a szerelmeseké, a magányosoké.. mindenkié! A Demszky-éra Budapest működtetését, talán rendbetételét jelenti - eddig. Ez kevés ahhoz, hogy emlékezzenek Rád a generációk, mint valakire, aki kiemelkedőt tett a városért.

Itt a lehetőség! Kitiltottad néhány hónapra az autókat a rakpartról, ahol biciklisták, babakocsis anyukák, futók azonnal átvettek minden helyet a munkagépek mellett. Ne add vissza az autóknak soha többet, add a városnak ezt a területet. Legyen itt bicikliút, park, padok, szomorú és vidám fűzek, tér, lehetőség, levegő! Az állandó víz-szagú, Duna szagú szellő miatt még a levegő is sokkal jobb mint sok-sok helyen a városban! Kérjük, követeljük vissza a Duna partját!


Én elküldtem, de hamar kaptam egy választ, hogy:


This is an automatically generated Delivery Status Notification.

Delivery to the following recipients failed.

PremE@Budapest.hu

Final-Recipient: rfc822;PremE@Budapest.hu

Action: failed

Status: 5.2.2

X-Display-Name: Pr=?unicode-1-1-utf-7?Q?+AOk-m

Edina?=


Aki érti, fejtse meg. Nekem annyi jött le, hogy ezt az e-mailt bizony nem fogja Demszky Gábor elolvasni. De legalább feliratkoztam a további e-mailekre.

Az Anonymus Budapest egyébként magát egy baráti társaságként definiálja, akik "hisznek abban, hogy a politika, a polisz ügyeinek intézése mindannyiunk felelőssége". Azzal érvelnek, hogy az autók problémájára nem megoldás a több autóút, ezt szerte a világon tudják már.

 

Reitter Ferenc Kiről nevezték el a Reitter Ferenc utcát? (Reitter Ferencről, naná, de ki volt ő?) 1813-ban született Temesváron, és 1833-ban végzett a Mérnöki Intézetben. 1844-ig a Tisza és a Maros szabályozásán dolgozott, majd 1850-ben felkerült székesfővárosunkba. A Fővárosi Közmunkák Tanácsában már mint szakosztályfőnököt találjuk. A 0 kilométerkő közelében levő Lánchíd Palotában, a Fő utca 1. szám alatt lakott. Nevéhez fűződik a Nagykörút csatornás változatának és az Andrássy út kialakításának ötlete, és fő budapesti munkája, a Duna itteni szakaszának szabályozása, és a rakpartok rendszerének kiépítése. 1874-ben hunyt el Budapesten.


Források:

http://www.hg.hu/cikk/epiteszet/5205-rakpartraszallas

http://www.hg.hu/blog/5296-civil-akcio-a-gyalogos-rakpartert

http://criticalmass.hu/blogbejegyzes/20081028/rakpark-kozos-piknik-duna-parton-vasarnap-delutan

 

http://criticalmass.hu/blogbejegyzes/20081010/kerjuk-koveteljuk-vissza-duna-partjat

 

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása