Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

4-es metró kronológia 2008/1.

2009. január 05. - fovarosi.blog.hu

A földalatti a történelem egyik leggyorsabban megépített vonala: engedélyeztetése 5 hónapig, megépítése két évig tartott. A 4-es metró ennek tökéletes ellentéte. Az első tervek 1972-ből valók, a kivitelezés 1978-ban kezdődött volna, de a gazdasági helyzet miatt nem vágtak bele. 1997-ben a Horn-kormány hozott határozatot az építéséről - ekkor 2003-as átadással számoltak. 2003-ban, az első metrótörvény elfogadásakor 2008-ra ígérték. Az alagútfúrás kezdetekor 2010 volt a határidő, a ma reális becslés: legkorábban 2013-14. Tehát még a következő kormány is végig fogja izzadni a metróépítéssel kapcsolatos teendőket és számlákat. (A Keletiig tartó első szakasz 7,3 km hosszú, 10 állomással.) A költségek közben egyre nőnek: a 2013-ig közösségi közlekedés fejlesztésére kapott EU támogatás kb. 350-400 milliárd forintra tehető, ebből 250 milliárdot erre a vonalra terveznek elkölteni. Jelenleg a teljes költséget 520 milliárd forintra becsülik, de a végösszeg egyesek szerint akár 600 milliárd fölött is lehet.

Ez a videó pedig egy kis elrettentő példa Kínából. Ha ezt a BKV menedzsmentje meglátja... ajaj! :-)
 

2008.04.28: Hétfőn délelőtt megérkezett a Móricz Zsigmond körtérre a 4-es metró déli alagútját építő fúrószerkezet. A teljes cikk az Index-en.

2008.05.16: A környezetvédelmi hatósághoz fordult, és vizsgálatot kezdeményezett az Erzsébetvárosi Társasházak Közösségeinek Egyesülete, mert véleményük szerint a 4-es metró egy mellékalagútja engedély nélkül épül és veszélyezteti a környékbeli épületeket. Álláspontjuk szerint a Keleti pályaudvari állomáshoz csatlakozó vonatfordító alagút nem az engedélyezett mélyvezetésű technológiával, azaz nem a föld alatt alagútfúrással, hanem ettől eltérően felülről, azaz résfalas, bányászati módszerrel épül, adta hírül az Infórádió pénteken. A DBR Metró Projektigazgatóság az InfoRádiónak elismerte, hogy a Baross téren a kihúzó műtárgy kapcsán az építési engedély környezetvédelmi állásfoglalása mélyvezetési építési módot ír elő. Ám szerintük az állásfoglalás az épületek biztonságára való tekintettel a mélységre vonatkozik és a nem a technológiára. Az Index és az Info Rádió beszámolója.

2008.05.19: " Akár egy évvel korábban is elkészülhetne a tervezettnél a 4-es metró Szent Gellért téri állomásának építése, ha a megálló lejtaknájának a kialakítását a budai főgyűjtő építésével egy füst alatt oldanák meg. Emiatt azonban nemcsak az alsó, hanem a felső rakpartot idén nyáron egyszerre kellene lezárni." A NOL.hu cikke.

2008.04.21: Demszky egyetért azzal, hogy a BKV évi 70 millió forintért alkalmazza Klados Gusztávot, akiben a megfelelő tárgyalópartnert látja a kivitelezőkkel szemben. A NOL.hu cikke.

2008.05.22: Amennyiben hatalomra kerül 2010-ben, Orbán Viktor leállítja a nagyberuházásokat, köztük a 4-es metró építését. Erről állítólag ő maga nyilatkozott színművészetis diákoknak. Az Index cikke. Hamarosan pontosítanak: nem leállítani akarják a beruházást, hanem felülvizsgálni a szerződéseket.

2008.05.27: A szerződés szerint május végén kellene érkeznie az első metrószerelvénynek az Alstomtól. A 2-es és a 4-es vonalra 44 db kocsit rendeltek, a késés biztosan több lesz 5 hónapnál. A kötbérek körül viták zajlanak. A BKV a 2-es vonalról hiányzó kocsik miatt kérne kötbért - a jármű árának 0,05%-át naponta. Az összes jármű teljes vételára 240 millió euró. Az Inforadio.hu cikke.

2008.06.02: 137 új metrókocsi jön. Már gyártják a szerelvényekhez a motorokat és a hajtányokat (?) - mégpedig egy magyar gyárban. A Resonátor (sic!) Csoport, az Alstom beszállítóiként Baján gyártja a kocsik motorjait, hajtóműveit és a kapcsolódó elektronikát. Egyik cégük, a Ganz-Skoda állítja elő a metrókocsik berendezéseit - egyébként Ganz-Skoda trolibuszok vannak már Budapesten és Debrecenben is. (Budapesti 7 nap, 2008. május 29. II/21. szám)

2008.07.02: A 4-es metró beruházásának 20%-a valósult meg. Eddig három kilométernyi alagút készült el az Etele tér és a Móricz Zsigmond körtér között.
 

(Az Index.hu-n 2008.07.03-án megjelent videó)

http://vg.hu/lapokkepek/cikkek/14000/14157_04BudapestMetro_2.jpg

A készülő Alstom metrószerelvény

2008.07.08: "Az Alstom és a Siemens a BKV-tól, a BKV pedig az Alstomtól követel több százmilliós vagy éppen több milliárdos kötbért." Az Index cikke a metrókocsik csúszásáról. A városháza szerint a csúszás oka az, hogy az Alstom több megrendelést is kapott, és a budapestit sorolta hátrébb. (A cég ezt később határozottan cáfolta.) 22 járműnek kellene idén érkeznie a 2-es metró vonalára. A bajt fokozza, hogy így a Siemens vonatbefolyásoló rendszerének telepítése is csúszik - ez pedig újabb kötbér-terhet jelenthet a BKV számláin.

2008.07.14: Kisebb botrány keletkezett abból, hogy egy szárszói szelektív hulladékgyűjtőben találták meg a 4-es metró terveit, köztük az állomások leírását. Vizsgálatot rendeltek el, amelynek eredményét azóta is várjuk.

(Folyt. köv.)

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása