Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

A hármas metró története és építészete 10/6

2009. május 21. - fovarosi.blog.hu

A Lehel tér és az Árpád híd közötti szakaszt 1984 novemberében avatták fel. Erről így számolt be a Népszabadság (1984 nov. 6): "Az 1981-ben kezdődött nagyberuházás megvalósítása során 35 méteresre szélesítették az Árpád-hidat, kiépítették a híd két végén az új budai és pesti felül- és aluljárórendszert, a Flórián teret és a Fő teret teljesen felújították, tovább épült a metró az Élmunkás tér és Árpád-híd közötti, 1,8 kilométeres szakaszon, új pályát építettek a Bécsi út és a Lehel utca között az 1-es gyorsvillamosnak, az igényeknek megfelelően, 2x4 forgalmi sávra szélesítették a Róbert Károly körutat, miközben számottevő régészeti leletmentő munkát is végeztek az építők. (...) A Marx tér alatti aluljáró nagy hétfői forgatagában Demján Sándor, a Skála-Coop vezérigazgatója várta a vendégeket, akik a Skála-Metró áruházat a vásárlók között elvegyülve tekintették meg, a földszinttől az emeletekig." Ekkor még csak terv volt a gyorsvillamos meghosszabbítása délen, előbb a Kerepesi útig, majd a Soroksári útig. Ma a Lágymányosi hídon történő átvezetés van napirenden. Az 1984-es átadáson jelen volt a pártelit zöme: Kádár János, Lázár György, Czinege Lajos stb. - és hoppá, Kapolyi László ipari miniszter is.

A Dózsa György út állomás is másfeles mélységű, de szélsőperonos. Az itt látható fekete-fehér-piros színekben játszó műalkotás mindkét oldalon Dózsát ábrázolja. Kevesen tudják, hogy a művek alkotója nem más, mint Szász Endre! A vonal folytatásában 12 ezrelékes emelkedővel halad tovább.

Szász Endre: "1926-ban született Csíkszeredán, 2003-ban halt meg Várdán. Azzal lett világhírű, hogy a 60-as évek végén egy egyedi könyvillusztrációja bekerült a British Museumban a világ legszebb 30 könyve közé. 1971-től húsz éven keresztül Amerikában és Kanadában élt. A nyolcvanas évek végén költözött haza, részt vett a Hollóházi Porcelángyár stúdiójának megalapításában, majd Sopronba, végül Várdára költözött. Ékszerekkel, divattal, bútortervezéssel, porcelánfestéssel is foglalkozott. A pályafutása során festett olajképek számát több mint harmincezerre becsülik. Szász Endre képeit már életében hamisították: 1998-ban egy tucat hamisítványt foglalt le a rendőrség. Az utánzatokat látványos körülmények között elégették." (forrás)

Ma százezrekért cserélnek gazdát a műkincspiacon a művei. Csak egy példa: 2004 decemberében a Belvedere Szalon árverésén a Kalapos nő c. műve 180 ezres kikiáltási árról indulva végül 480 ezerért kelt el. A metróban meg ott töredezik, romlik le az egyik legnagyobb méretű alkotása. Senkit nem érdekel: a közterület felügyeletet se, a BKV-t se, a fővárost se, a Budapest Galériát se. Szerintem botrány. Az alkotás 1984-ben készült, és azt ábrázolja, amint Dózsa kezében fáklyával kiáll a zsarnok elnyomók ellen - némi szoci munkásmozgalmi utalással, különösen, ami a fáklyán található ötágú csillagot jelenti. Mára ezt egészen viccesen értelmezték át: valaki aláfirkálta, hogy Converse

Az Árpád híd a következő olyan állomás, ahol vissza lehet fordítani a szerelvényeket. Eredetileg középperonos állomást gondoltak ide, végül oldalperonos változat épült meg. Évekig ez volt a végállomás. Az ez után következő szakaszt csak 1990-ben avatták fel.

Az állomás egyes mélységben, azaz közvetlenül a felszín alatt helyezkedik el. Ugyanezen a szinten van a csomópontban megépített gyalogos aluljáró is, melyet a vonal kettévág. Az aluljáró két része között a metróvágányok alatt 5,3 méteres szintkülönbséggel átvezető 2 közlekedő folyosó teremt kapcsolatot. Az állomás kétszintes, az alsó szinten az üzemi helyiségek kaptak helyet. A felső födém előregyárott UB jelű vasbeton tartókból és rábetonozott vasbeton lemezből készült, egyben hidalva át a 19 méteres nyílást.

A 2x2 forgalmi sávos, 581 méteres felüljáró az állomás fölé épült. A hídszerkezet EHGT típusú előregyártott tartókkal került kialakításra. Érdekessége, hogy 8 pillére a metróállomáson és üzemi tereken keresztül került alapozásra. A metróhoz kapcsolódóan annak idején 600 férőhelyes P+R parkoló is létesült, ez mára megszűnt.

Az aluljárók méretei, négyzetméterben:
Határ út: 1559
Pöttyös utca: 364
Ecseri út: 592
Népliget: 3121
Nagyvárad tér: 2200
Ferenc körút: 1800
Kálvin tér: 4747
Felszabadulás tér (Ferenciek tere): 587
Deák tér: 740
Marx tér (Nyugati tér): 3500 + 2000
Katona József utca: 3000
Élmunkás tér (Lehel tér) - Csanády u.: 643
Élmunkás tér (Lehel tér) - Victor H. u.: 1336
Élmunkás tér (Lehel tér) - Ipoly utca: 618
Dózsa György út: 2070
Árpád híd: 4530


 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása