Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

A Margit híd

2009. augusztus 31. - fovarosi.blog.hu

A legelsőről mindenki megemlékezik, a második már sokszor feledésbe merül. Így van ez hídjainkkal is: azt mindenki tudja, hogy Budapest első állandó hídja a Lánchíd volt, de kevesen tudják megmondani, hogy melyik volt a második. (Ki volt első királyunk? És a második? Melyik a legnagyobb magyar város? És a második?)

A Margit híd építését sokáig a Lánchíd akadályozta. A főváros és a Lánchidat működtető, vámpénzt szedő koncessziós társaság között 1840-ben megkötött szerződés tiltotta ugyanis, hogy 1937-ig a Lánchídtól nyolc-nyolc kilométeres távolságban új hídat építsenek (ne feledjük, akkoriban hídpénzt szedtek az átkelésért). De a városvezetés 1870-ben megváltotta a Lánchidat, és maga döntött az új híd helyének kijelöléséről. A tervpályázatot 1871-ben írták ki, a nyertes Ernest Gouin francia mérnök lett.


http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5b/Ernest_Gouin.jpg

Ernest Gouin

Gouin irodája, a Société de construction des Batignolles tervezte a Párizs 8. kerületében található Rue du Rocher hidat is, ami talán a legjobban hasonlít a Margit-hídra. A tervezőiroda rengeteg hidat, gátat, viaduktot tervezett szerte Európában. A budapesti híd avatására 1876 április 30-án került sor, erre az alkalomra írta Arany János Hídavatás c. versét:

Elõtte a folyam, az új hid,
Még rajta zászlók lengenek:
Ma szentelé föl a komoly hit,
S vidám zenével körmenet:
Nyeré „Szûz-Szent-Margit” nevet.

A munkálatokban – mondhatni együttműködő partnerként – részt vett a Palais Royal építésze, Chabrol, aki a híd díszítményeit készítette, Thabard párizsi szobrászművész pedig a hídpillérek szobrait alkotta meg. A híd a tervezett, ám eléggé körülményes Margitszigeti híd helyett az akadémikus író, Gyulai Pál javaslatára kapta a Margit híd nevet. Ekkor azonban még csak a Pestet és Budát összekötő szakasz készült el. A híd közepén ment a járműforgalom, a lóvasút 1879-ben a híd két szélén kapott helyet. Érdekesség, hogy a víz folyásához igazodva a híd középen 150 fokos szöggel megtörik. Így ugyanis a pillérek a lehető legkisebb víznyomást kénytelenek elviselni. A Margit-szigetre viszont csak 1900 óta lehet róla lehajtani. Ekkor készült el ugyanis a szigeti leágazás. Ennek érdekessége, hogy már csak itt lehetett látni a híd eredeti kavartvas anyagú ívét, valamint a felette levő pályával összekötő kettős diagonálrácsozását. És ha a szigeti lehajtó képét az útpályára megtükrözzük, az Eiffel-toronyhoz hasonló képet kapunk!

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/hu/thumb/2/26/Margithid-alagut.jpg/450px-Margithid-alagut.jpg

A pillérbe rejtett kis alagút

MargitHid1900.jpg
A Margit híd 1900 körül

1900-ra tehát létrejött egy Y alakú híd. Nem az egyetlen a világon, vannak hasonló alakúak a világon többfelé. Az Ohio államban található Zanessville büszkélkedik a világ egyetlen olyan hídjával, amin úgy át lehet kelni, hogy mégis a folyó ugyanazon oldalán maradunk.

A hidat 1935-37-ben szélesítették ki először. Azóta halad rajta kétszer két forgalmi sáv, és akkor kerültek be középre a villamossínek. Ez az állapot meg is maradt 1944 november 4-éig. A visszavonuló németek a budapesti hidakat aláaknázták, hogy az előrenyomuló szovjet sereg mozgását így is akadályozzák. Csakhogy a robbanóanyag - talán a villamosról jövő szikrától, talán nem - idő előtt robbant fel, akkor, amikor tele volt a híd.

MargitHid1945.jpg
A felrobbantott Margit híd

1945 január 18-án aztán a budai részeket is felrobbantották. A világháború végével először egy ideiglenes pontonhíd épült, ezt nevezték Mancinak a pestiek. A híd maga sokkal egyszerűbb formában épült újjá 1946-tól. Eltűntek a hídról az eredeti korlátok, a pilléreket díszítő címerek, a pillérszobrok egy része, a díszes - a francia ízlést dicsérő - kandeláberek és oszlopok, valamint a hídfők csarnokai is. A híd déli felét 1947 november 16-án, a teljes hidat 1948 augusztus elsején adták át. Az eredetileg 11,06 méter széles útpálya 18 méteresre nőtt. Mai formáját a legutóbbi, 1978-as felújításakor nyerte el. Jövőbeli formáját pedig a következő években nyeri majd el, hisz a híd legújabb felújítása 2009. augusztus 21-én elkezdődött.

Ja, nincs kedve valakinek frissíteni a Wikipedián a Margit híd szócikket? :-)

Források:
http://hu.wikipedia.org/wiki/Margit_h%C3%Add
http://www.helyitema.hu/2009072222175/Budapest/Benne-van-az-Eiffel-torony.html
http://varoskepp.blog.hu/2008/11/25/mi_lesz_veled_margit_hid
http://www.euprojekt.hu/margithid/tortenelem.php
http://www.168ora.hu/tudas/margit-hid-felujitas-robbantas-ernest-gouin-unios-tamogatas-demszky-42211.html
 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása