Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

A Kormányzati Negyed meg nem építése - 2. rész

...meg nem épülésének története - 2. rész

2010. szeptember 18. - fovarosi.blog.hu


Az első rész itt olvasható.

2007 augusztus 2: az eredményhirdetés pillanata. A zsűri a Nyugati pályaudvaron jelentett be: a győztes tervet a Kengo Kuma - Janesch Péter páros nyújtotta be. Tina Turner rázendít: "Ooooh, you're simply the best..." A második helyezett a Finta Stúdió, a harmadik az Artonic Design pályázata lett. (Fintáék mégis versenyben maradtak: a környezetrendezés terén kaptak feladatokat, természetesen együttműködve Janeschékkel.) Akkor még nem látszott két dolog. Az egyik, hogy a következő évben kitör egy olyan gazdasági válság, ami a tervszámokat a kukába küldi. A másik, hogy a hatodik kerület polgármestere, Verók István hogy fogja végezni.

A győztes terv természetesen számolt a nehézségekkel is, amik elsősorban a lerobbant vasúti környezetből adódtak. A kiválasztott telek vékony és hosszú: a Podmaniczky utca és a vasúti sínek közé szorul. A Podmaniczky utcát kiszélesítették volna, hogy villamos is járhasson rajta (- amit az utca lakói egyébként elleneztek). Az épületet a lehetőségekhez képest igyekeztek hátrahúzni, hogy járda, előtér is keletkezhessen. A telek nem ér ki a Nagykörútra: ez egyrészt némi nyugalmat biztosít annak forgalmától, másrészt viszont az erre néző homlokzat így nem érvényesül igazán. (Nota bene: ekkor már magánkézben volt az Eiffel irodaház telke.)




A nyertes terv látványtervei

Az épület fő tömege egy 400 méter hosszú (!!! - összehasonlításképpen: a volt MTV székház a Szabadság téren 145 méter, az Országház 268 méter hosszú), 75 méter mély és 30 méter magas hasáb. Az épület megjelenését az üvegfelületek és a zöld növényzettel befuttatott felületek tervezetten véletlenszerű váltakozása határozta meg. A földszinten a tereket két emelet magas bejáratok indították a tervek szerint. Egy felső rámpa az egyes minisztériumi tömbök között teremtett volna összeköttetést. Ez felett az épületet tömbönként, vertikálisan szervezték, de egymás mellettiségük biztosította az átméretezés, átcsoportosítás lehetőségét is. A miniszterek ültek volna legfelül, 60 nm-es irodákban. Hátul és az épület alatt kapott elhelyezést a több szintes parkolóház, amelynek tetejét hátul tetőterasznak alakították ki.

A terv talán legfőbb erénye volt, hogy a Janesch Péter - Kengo Kuma tervezőpáros felismerte: az alacsony üzemeltetési költség az egyik kulcspontja a projektnek. Ebből következett a "zöld", "passzív" épület koncepciója: extrém hőszigetelés, hővisszanyerő szellőztetőrendszerek, napenergia-hasznosítás, hőszivattyú telepítése, a természetes megvilágítás maximalizálása, valamint zöldfelületek a tetőteraszokon és a homlokzatokon is. Az északnyugati homlokzatokon örökzöld borostyánt, dél-kelet felé vadszőlőt telepítettek volna hidrokulturális rendszerben.

A környezet is jelentősen átalakult volna, hisz reggel 9-re óriási embertömeg érkezett volna az épülethez. A 47/49-es villamos a Bajcsy-Zsilinszky út - Podmaniczky utca útvonalon hosszabbodott volna meg, a 14-es villamos lejött volna a Lehel tértől a Nyugati térig. Az autóbusz végállomás és a felszíni parkoló a pályaudvar oldalában megszűnt volna. A közúti felüljárót elbontották volna. A Nyugati csarnokából hátrahúzták volna a forgalmat, így az Eiffel-csarnok felszabadult volna valamilyen kulturális és turisztikai funkció számára. Ráadásul a csarnok hátsó végénél egy új közlekedőfolyosót is lehetett volna nyitni a vágányok és a negyed új tömbje felé. Érdekesség, hogy még a Skála Metró épületére is "gondjuk volt": elavultságára hivatkozva lebontották volna, hogy helyére új irodaház vagy hotel épülhessen. A Podmaniczky utca túloldalán a földszinti lakások felszámolásával hoztak volna létre több üzlethelyiséget, irodát, étkezési lehetőséget. Kifelé haladva ma a Podmaniczky utca nekifut az állatkert falának, a terv ezt is oldotta volna: rámpás sétány létesült volna az utca végében, amely a vasúti "felüljáró" érintésével az Állatkert új bejáratához vezetett volna.


A Nyugati pályaudvar vonatok nélkül

A kivitelezésre kiírt pályázat már nem volt ilyen sikeres. Kiderült, hogy egy telek a főváros tulajdona, idő, míg átkerülhet az államhoz. A kivitelezéstől egyre több befektető lépett vissza - megriadva az irreális feltételektől, a túl rövid határidőtől. A kormányzat továbbra is szerződni akart, de lassan nem volt már kivel:

Problémák a beruházás körül - 2007 decemberi híradás

A problémák tehát egyre súlyosbodtak, a kormányzati kommunikáció egyre inkább légüres térbe került. A végleges vázlattervet a tervezők 2007 december 3-án leszállították, de a KVI azt 7-én elutasította. A részletesebb, engedélyezési tervet 2008. január 30-ig kellett volna szállítani. A beruházási pályázat határideje december 20-a volt.
2007 augusztusában névadási pályázatot hirdettek, amit a lakosság igencsak kihasznált politikai véleményének kifejtésére. Egy sor gúnynév született: Államkert, Furmányzati Negyed, Nagyonis Miazhogy Negyed, Lop-lak, Quartier Elqro, Sin City, East End, Sín-tér telep stb. Az Index.hu is indított egy rövid szavazást, ezen a legtöbb szavazatot az Elkúr-Lak név kapta. 2007 utolsó napjaiban Kengo Kuma kétségbeesett nyílt levelet írt a BÉK-nek címezve: hogy lesz ebből folytatás, miért akarják a győztes tervezők nélkül folytatni a tervezést, miért ilyen rövidek a határidők? Rossz megérzése nem volt alaptalan. 2008 január 8-án bejelentették: a beruházást "szüneteltetik". A kormányszóvivő (Budai Bernadett) elmondta: túl drága lenne a városrendezési terv, egyetlen beruházó maradt csak versenyben (így nincs is verseny), és kétségessé vált a határidők tarthatósága is.


Lefújták "Megállítják" a kormányzati negyed projektjét

A projekt utóélete igazolta, hogy nem a tervvel, hanem az előkészítetlenséggel, a kormányzati ciklusba sűrítendő határidőkkel, és az egyre tarthatatlanabb költségbecslésekkel volt alapvetően baj. És talán abból a szempontból szerencsések is voltunk, hogy nem indult el a projekt, így nem is vihette el a gazdasági válság annak nyereségességét. (Már ha egyáltalán nyereséges lett volna...)
A pályázaton nyertes terv hamarosan többszörösen díjnyertes is lett. Több száz jelentkező közül lett első díjas a Holcim Foundation for Sustainable Construction (Alapítvány a Fenntartható Építészetért) európai pályázatán - miután lefújták a megvalósítást! 2007-ben a FIABCI "Legnívósabb projekt" díját hozta el a terv. A lefújás - bocsánat, megállítás - után úgy volt, hogy a területet ideiglenesen parkosítják, a Városháza Park mintájára. 2009 novemberében befektetői pályázatot hirdettek a terület rehabilitációjára - de ettől sem változott semmi. Időközben az Eiffel tér és az Eiffel irodaház megépült, ám a kormányzati negyed továbbra is csak egy lepukkant rozsdaövezet. 2010 márciusában, a választási kampányban egy újabb ötlet került elő: a Fidesz hatalomra kerülése esetén egy múzeumi negyed kialakítását tartaná célszerűnek, amellyel lényegében a Hősök tere múzeumait "nyújtanák" múzeumi negyeddé a sínek lefedésével. Az új épületekben egy "Európa Ház" mutatná be az európai gasztronómiát és kultúrát, helyet kaphatnának a nagyon szétszórt műszaki gyűjtemények egy új műszaki múzeumban, és talán a Műcsarnok is kapna itt valamennyi helyet. (A Néprajzi Múzeum kiköltöztetése nem szerepelt ebben a tervben.) 2010 nyarán a kerület is bekapcsolódott a kampányba: Verók István polgármester szerint közparkot kellene a területen létrehozni. A kampány elmúlt, az ötletekről ezután már csak a vágyálmok szintjén hallani, ha egyáltalán hallani.

Az utolsó felvonás: az új kormányzat kommunikációs államtitkára 2010 augusztus 23-án közölte: "Nincs semmilyen aktuális, létező terv arra nézve, hogy kormányzati negyed szülessen." A kormányzati negyed ötlete - egy jó épület terve, mely rossz körülmények között született - végleg kimúlt.


Források:
http://epiteszforum.hu/node/3155
http://epiteszforum.hu/node/3654
http://epiteszforum.hu/node/3739
http://epiteszforum.hu/node/3936
http://epiteszforum.hu/node/4327
http://index.hu/belfold/budapest/kn0906/
http://www.nol.hu/archivum/archiv-473756
http://epiteszforum.hu/node/7876
http://www.fn.hu/ingatlan/20080926/dijat_nyert_meg_nem/
http://index.hu/gazdasag/magyar/2009/11/19/keresik_a_kormanyzati_negyed_gazdajat/
http://www.mno.hu/portal/677390
http://nol.hu/belfold/20100304-rozsdamuzeum
http://galamus.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=2955:kormanyzati-versus-muzeumi&catid=47:cslendvailferenc&Itemid=75
http://index.hu/belfold/budapest/2010/06/24/terezvaros_parkot_akar_a_kormanyzati_negyed_helyen/
http://nol.hu/belfold/terezvaros_parkot_szeretne_a_kormanyzati_negyed_helyen
http://nol.hu/belfold/20100823-ebben_a_ciklusban_nem_lesz_kormanyzati_negyed_
http://www.kormanyzatinegyed.hu/index.php?option=com_content&task=view&id=70&Itemid=1

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hepciás 2010.09.18. 10:16:17

Emlékszem sokan akkoriban úgy hirdették a lakásukat: "Kormányzati negyed közeli." Klassz mindkét poszt, gr.

zsírvezér 2010.09.18. 13:30:11

Hát most kivételesen nem jártak jól a zsidók...
Bár amennyire korrupt banán köztársaság vagyunk még az az idő is eljön.

tothh · http://polizis.blog.hu 2010.09.19. 13:42:13

Én nagyon örülök, hogy ez most nem épült meg. Annak meg még inkább, hogy ezen legalább nem buktunk semmit.

Magam részéről a Várba telepíteném a kormányzatot, vissza úgy, ahogy 1944 előtt volt. (Megjegyzem, Rákosi elvtársék is ide gondolták ki, de Sztalin halála után a szovjet elvtársak lefújták a gigantomániásnak minősített beruházást.)

A Várnegyed déli része pont erre lett kitalálva, ráadásul reprezentatív is. A magyar hagyományokhoz ez illik, nem egy ilyen hosszú, keskeny kockaépület. (Félreértés ne essék, a modern "kockákkal" semmi bajom sincs, csak épp ne kormányzati épületek legyenek.) Az új kormány ötlete a múzeumok ide telepítéséről meg találkozik a véleményemmel. Bár a város közparkkal való ellátottsága is rémisztően alacsony, ide jók lennének a múzeumok. Pl. egy kicsit szellősebben beépített részen.

A másik fele pedig a dolognak, az, hogy a mostani kormányzati épületekkel mi lett volna? Hagyja az állam kifolyni a kezéből, mint az OPNI-t? Nekem akkor igen kótyavetye szaga volt a dolognak.

fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2010.09.19. 17:24:18

Eredetileg az volt a terv, hogy folyamatosan értékesítik az ingatlanokat, nem egyszerre dobják őket piacra. El lehetett volna őket adni korrupció nélkül is, csak az nem ez az ország szokott lenni. Nálunk általában nem az eladó jár nagyon jól az ilyen projekteknél... De még ha igen, akkor is igencsak átrendezte volna a terveket a gazdasági válság beütése, az ingatlanpiac lehanyatlása.

A Várba telepítést viszont kétszer is meggondolnám. Én inkább telepítenék oda kulturális-turisztikai funkciókat. Több helyet a Történeti Múzeumnak és a Nemzeti Galériának. Az OSZK-t elköltöztetném, már rég kinőtték a helyüket. De ha kormányzati funkciókat telepítünk oda, akkor "holttá" tesszük a Várat. Akkor nem lehet majd bemenni ott sehová, mindenhol biztonsági őrök mondanak majd nemet. És én ilyen Várat nem szívesen látnék. Meg állami hivatalok legyenek hivatalokban, irodákban, ne műemlék házakban. Szvsz.

tothh · http://polizis.blog.hu 2010.09.19. 21:03:44

@fovarosi.blog.hu: Hát, megmondom őszintén a Várat mostani állapotában is lehet "holtnak" nevezni. Én inkább kiábrándítónak szoktam hívni. A Dísz tértől délre elterülő részt. Honvéd Főparancsnokság, illetve a Szent György tér mögötti "ásatás" egyáltalán nem büszkeségre okot adó látvány.

Amúgy meg nem biztos, hogy feltétlenül kitiltanák a turistákat, ha kormányzati funkciók oda kerülnének, Prágában is működik a turisztikai és állami funkció egymás mellett.

Gallion 2010.09.20. 18:53:31

Már a Sándor palota miatt is elég karót nyelt ez a környék. Szerintem ezt nem kéne fokozni. Ha már egyszer igy romjaiban is az egyik legkedveltebb turista célpont akkor nagyon adná magát, hogy ebbe az irányba legyen fejlesztve.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.09.21. 13:04:38

"A 47/49-es villamos a Bajcsy-Zsilinszky út - Podmaniczky utca útvonalon hosszabbodott volna meg, a 14-es villamos lejött volna a Lehel tértől a Nyugati térig"

Erről írtam az első résznél: a közelekdés nem volt kidolgozva rendesen. A 47/49+14 összekötést elég régóta tervezik a városban, ezzel a megoldással - háromszáz méterre megáll a kettő egymástól - javítunk ugyan a mai helyzeten, de lehetne sokkal jobb is, ha összekötjük őket, és a város egészének a szerkezetét veszsük figyelembe. A Podmaniczky utca közelekedését lehet villamossal fejleszteni, csak ki kell találni, hogy ennek a villamosnak napközben is lesz-e elegendő forgalma, és hogy hol is vannak a végállomások.
Bármennyire is sokan jönnek ide reggel, azért egy Nyugati tér fontosabb jelentőségű lesz a jövőben is. Nem tudom pl. hog yaz aluljárórendszer kiterjesztése, a metróhoz mogójárdás kapcsolat felmerült-e.
A parkolásról nem írtál, pedig arra is kíváncsi lennék, hogy a Podmaniczky utca hogy bírná el ezt a forgalmat.

"A Nyugati csarnokából hátrahúzták volna a forgalmat, így az Eiffel-csarnok felszabadult volna valamilyen kulturális és turisztikai funkció számára. Ráadásul a csarnok hátsó végénél egy új közlekedőfolyosót is lehetett volna nyitni a vágányok és a negyed új tömbje fel"

ez nem ráadásul, hanem egy kényszermegoldás. Az építészeknek észre kellene venni, hogy a Nyugati csarnokát közlekedési célokra építették, és nem véletlen alakult úgy a környezete, ahogy. Nem vagyok az ellen, hogy a csarnokba más funkció kerüljön, akár kulturális, vag ybármi más, de ez fejlesztéssel járjon, ne annyi legyen, hogy kitesszük a vágányokat a csarnokból, a csarnok mögött tovbbra is rohadnak a sinek, kellemetlen a környezet, bezzeg a csarnokban remekül lehet dinoszauruszkiállítást tartani. (mint az volt egy korábbi skiccen)
Igen, Nyugaton számos példa akad arra, hogyan lehet átalakítani más funkcióra eg ypályaudvart, hogyan lehet eltüntetni a vágányokat belőle, de az építészek azt felejtik el, hogy az Atochától a sokat emlegetett Gare d'Orsay-ig a város egészét érintő közlekedésfejlesztések mellett valósult meg.

macskafaraok 2010.09.26. 10:17:00

Én csak azon filóztam, élő, értelmes ember komolyan vette ’ever’ az egész kormányzati negyed dolgot? Miniszterek a 60nm-es szobájukban. LOL. Külügyminisztérium a koszos vonatos-proli környéken, a budai Duna-part után. Ahhhh….

A politikusok még mindig a Sztálini nagyzolás világában élnek, és pár építész mindig asszisztál.

záporjózsi 2010.09.28. 16:29:28

@macskafaraok: amíg nem láttál nem koszos vonatos környéket, addig el fogod hinni ezt a csacsiságot...

@tothh: A Várba? Végül is miért ne? Kell hozzá egy legalább ekkora alapterületű intézmény. Itt valamiféle 400*75 m-es, kb. 6-8 használható szintes dologról van szó. Ez legyen mondjuk 120.000 m2. Mármint iroda szinten. Persze kell WC, parkoló, folyosó, gépészet, büfé, stb. Meg 10.000 ember,aki megtölti minden nap. Ez személyenként átlagosan 12 m2, ami elég jó kis iroda lehetett volna - de azért ugye senki nem gondolja, hogy a tárgyalókkal, nagyméretű felsővezetői irodákkal teletűzdelt épületben nem hodály-irodákat akartak létrehozni, ugye?! Nos, ezekhez mérjük a Várat. A Várba rögtön kellene néhány nagy kapacitású felvonó, + metró. A műemléki környezetben ez persze könnyen megoldható. Kellenek jó irodák is, amelyek környezetbarátsága a nyugatis negyeddel versenyez. Ez pláne megoldható. El kell továbbá költöztetni a Dísz tértől Délre mindent, ami ott van. Ugye milyen egyszerű?!

@mestska: Az építészek beszállnak az autóikba és hazamennek. A többi meg szívjon...

záporjózsi 2010.09.28. 16:30:59

@fovarosi.blog.hu: Érdekes, vannak olyan elmaradott országok, ahol néhány senkiházi politikusnak nem kerítenek ekkora cécót, mint itt.

Ray2 2010.09.28. 20:43:43

@záporjózsi: Akkor viszont minden műemlék épületet be kell zárni, mert lehetetlen őket korszerűsíten, akadálymentesíten, pláne nem áll meg mindegyik mellett a metró? Nem hiszem hogy a gyurcsányi vízió hodály irodákat és 100 m2-es tárgyalókat álmodott.

A kormányzati negyed igenis jó helyen lenne a várban, szimbolikusan és technikailag is jó válasz lenne a létező problémára. A palota épületegyüttese több minisztérium otthonává válna. Az elmúlt 50 év nem tudta rendezni a Vár helyzetét, nem születtek jó kortárs válaszok. Ebben az esetben akár díszletszerűen is szükségessé válhat a régi épületek visszaépítése teljesen új belső tartalommal (a Berliner Scloss mintájára). A kortárs épületeknek pedig még mindig lehet helyet szorítani, akár a régi császári lovarda helyett is, de erről tényleg csak akkor érdemes beszélni ha valaki komolyan meg akarná oldani ezt a rohadt összetett problémát.

záporjózsi 2010.09.29. 09:46:10

@rayk: De, azokat álmodott. Mondjuk a tárgyalók nem lettek volna 100 m2-esek.

Értem én, hogy jó helyen lenne, csak megközelíthetetlen és legalább kétszer annyiba kerül. Valószínűleg épp erre van most szükség. Mindennel együtt legalább 200-250.000 Ft lenne egy m2 kialakítási költsége. Ebből kell csak a vogonoknak kb. 120.000. Emellett még az egyéb kiszolgálás is el kell férjen, így összesen akár a 200.000 m2-t is elérheti a területfoglalás. Legalább 50 milliárd forint. Ehhez jön még az ottani intézmények elköltöztetése. Most talán nem kellene...

Ray2 2010.09.29. 18:43:40

@záporjózsi: Szerintem is alkalmatlan az időpont, árakról viszont teljesen fölösleges vitatkozni: Én is csak hosszú távon, lépésekben tudnám elképzelni az egészet, aminek első fejezete mindenképpen a palota felújítása kell hogy legyen.

Az OSZK már évek óta helyszűkében van itt, nekik mindenképpen menniük kell. Ilyen gigantomán, egyből mindent dózerolós gondolkodás nem működhet. A közlekedése tényleg problémás, de a közlekedést még a Nyugati esetében is fejleszteni kellett volna, tehát ez nem lehet ellenérv.

Nekem Drezda belvárosa a követendő példa ebben a kérdésben (és tudom hogy ez vörös posztó sokak szemében).

záporjózsi 2010.09.30. 08:47:31

@rayk: Nem mindegy, hogy egy olyan helyen fejleszted a közlekedést, ahol Budapest legnagyobb forgalmú elővárosi fejpályaudvara, egy működő metróvonal, egy tervezett metróvonal és egy metró szintű villamosvonal van, vagy egy olyan helyet, ahol jó esetben fel tudsz mutatni 2 közepes villamosvonalat és a 16-os buszt, helyed alig van, illetve a dombocska sem az állékonyságáról híres.
süti beállítások módosítása