Fővárosi buszgarázsaink száma immár ötre csökkent: (Kelendöld, Óbuda, Cinkota, Dél-Pest és
Kőbánya). Ezek egyikét, az óbudait negyven éve, 1970-ben adták át. A hatalmas kiterjedésű telephely ma is buszgarázsként működik. 2010 október 9-én nyílt napot tartottak, így benézhettünk az óriási csarnokba és a bevásárlóközpont méretű hátsó udvarra.
A döntést követően a tervezés 1965-ben indult meg, az átadásra öt évvel később került sor. A telephelyet 72 ezer négyzetméter alapterületen (12,5 ezer nm beépített alapterülettel), 35 javító álláshellyel, 2 diagnosztikai sorral, 1 karosszériamosóval adták át. Eredetileg 250 autóbusz fenntartására, tárolására és üzemeltetésére tervezték. Az induláskor még IK180-as, 556-os, 620-as típusú autóbuszok érkeztek ide.
Csudaszép vasbeton ív a hatvanas évekből
1972-ben szüntették meg a járműkísérők rendszerét. 1976-ban beindult a 60A busz, és a 3-as metró építéséhez igazodva átalakult a 6 / 6GY járatok útvonala. A következő évben Békásmegyerre indult új buszjárat. 1979-ben a tárolóteret 12 ezer négyzetméterrel bővítették, így akár 350 jármű elhelyezésére is lehetőség nyílt. Ekkortól kezdve jelentkezhettek nők is autóbuszvezetőnek. 1982-ben érte el legnagyobb üzemi teljesítményét a buszgarázs. Ez az év a mozgássérültek éve is volt, ennek alkalmából ekkor helyeztek el az ajtók felett piros lámpákat, amelyek az ajtók csukódására figyelmeztetik azokat, akik a hangjelzést nem hallják. (Megjegyzem: ilyen lámpa az EV metrókocsijainkon nincsen, így aztán a süket emberek állítólag nagyon utálják is a metrót. Fogalmuk sincs, hogy mikor vágódnak be az ajtók.) 1986-ban jelentek meg először reklámok a buszok oldalain. A következő évben került sor a nagycsarnok rekonstrukciójára. 1989 január 2-án indult el a Római úti lakótelepre az első 106-os busz, amely akkor a Bogdáni út és a Római úti lakótelep között járt. (Ma az Árpád híd, metróállomástól indul.)
A rendszerváltás után aztán jöttek az IK415-ös buszok, a csuklós buszokat pedig AVM-mel szerelték fel. A következő évben, 1994-ben mutatkozott be az első IK405-ös busz a telephelyen. 1996-tól érkeztek a FOK-GYEM gyártmányú kijelzők a buszokra. Megszűnt a Mező üzemegység, ezzel a 26-os, 91/191-es buszok is az óbudai garázshoz kerültek át. Ez az óbudai telephely nevének változását is magával hozta: az új név Óbuda Autóbusz Üzemigazgatóság lett. 1998-ban indult el a buszgarázsból az első City busz, amely a "BKV Plusz" márkajelzést viselte. (Aztán a BKV Plusz program néhány év után teljesen eltűnt.) A következő évben a gépi mosót újították fel. 2000-ben zárt be a Récsei buszgarázs. Az épületet bevásárlóközponttá alakították át, ma Récsei Center néven "látogatható". 2000-2001-ben összesen 4 új IK405-ös buszt állítottak forgalomba a mozgássérültek szállítására. 2003-ban a Volvo nyerte a legutóbbi nagy buszbeszerzési pályázatot, így hamarosan ezek a buszok is megjelentek a buszgarázsban. Két évvel később alaposan átszabták az éjszakai buszhálózatot, így innen is több busz indul azóta. A 86-os busz vonalán kísérleti jelleggel bevezették a GPS-es buszirányítást - igaz, ez még nem az, mint amit mostanában megint ígérnek. 2008-ban átadták a Megyeri hidat, így új buszjárat indulhatott Békásmegyer és Káposztásmegyer között, 204-es jelzéssel. Idén a Margit-híd felújítása miatti átszervezések jelentettek komoly forgalmi változást. Szintén idén érkezett a telephelyre 5 új, speciálisan átalakított Renault márkájú, elektro-hidraulikus emelővel ellátott mozgássérült autóbusz.
Ma a legújabb Volvo buszoktól a kiselejtezett, elszállításra váró busz-romokig minden van itt. A BKV pénztelensége itt is jól kiütközött. Persze azért nagyon jó volt körbesétálni, csak ennél azért kulturáltábban kellene kinéznie a buszgarázsoknak. És az egész BKV-nak is.
Rocko- 2010.11.27. 10:15:44