(A kép forrása)
Hónapok óta húzódik a kérdés: merre fonódjon, és egyáltalán fonódjon-e a budai villamos? Az észak-budai 17-es villamosvonalat a dél-buda felé tartó 41-es és 19-es villamosokkal összekötő rövid vonalszakasz rengeteg indulatot váltott ki az elmúlt hónapokban. A kerület és a főváros már jó ideje vitában állt egymással. A Margit híd alatt elvesző egy sáv a villamosé lenne, de ezt a kerület - az autós forgalom ellehetetlenülésére hivatkozva - sokáig nem engedélyezte. A villamospálya megépültével néhány tucat parkolóhely is megszűnne - a kerület szerint ez nem fair, a Budapesti Közlekedési Központ szerint viszont a villamos fejlesztéssel többet nyer a város, mint amennyit a parkolóhelyek megszüntével veszít. (Ráadásul még igazi veszteség sincs - erről bővebben szombaton ezen a blogon!) Óbuda támogatná a fejlesztést, a II. kerület ellenzi. Februárban még a kisajátítás lehetősége is felmerült, ám azóta erről több szó nem esett. Május elején "független közlekedésmérnök-hallgatók csoportja" új javaslattal állt elő. Az alábbiakban az NFÜ május 5-iki levele olvasható, amely végül is áttörést ért el a vitában. Azt észrevette már valaki, hogy még a dugódíj bevezetését is belecsempészték a javaslatba? Hogy a 17-es villamos vonalát - hosszabb távon - nem csak a Batthyány tér felé, hanem kifelé, az esztergomi vasútvonal felé is meghosszabbítanák? Hogy P+R-t is ígértek a vasút és a villamos majdani találkozásához? A fonódó villamosokra részletesebben is kitérünk szombati cikkünkben, úgyhogy Nyájas olvasóm ne felejtse el lementeni a blogot a kedvencek közé!
Tarlós István részére
Főpolgármester
Budapest Főváros Főpolgármesteri Hivatala
Budapest
Városház u. 9-11.
1052
Tárgy: NFÜ javaslat a Budai Fonódó villamos projektre
Iktatószám: 48-37/8/2011.
Tisztelt Főpolgármester úr!
"A budai fonódó villamosközlekedés megteremtése I. ütem". c. projekt kapcsán a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség a Felek közötti nézetkülönbségek rendezését szem előtt tartva, a II. kerületi Önkormányzat projekttel kapcsolatos észrevételeit figyelembe véve, továbbá az NFÜ által megrendelt külön szakértői állásfoglalás alapján kompromisszumos javaslatot tett a projekt megvalósítása érdekében. A felektől érkezett visszajelzések alapján a projekt Támogatási Szerződésének alábbiak szerinti módosítását látjuk szükségesnek és lehetségesnek. Kérem, hogy a szerződésmódosítás tartalmi elemeinek együttesen, csomagban történő elfogadhatóságáról a Fővárosi Önkormányzat nyilatkozzon, egyúttal kérem, hogy a II. kerületi Önkormányzat adjon állásfoglalást arra vonatkozóan, hogy a projekt bemutatott tartalommal történő átdolgozása esetén kiadja-e szükséges hozzájárulásait a beruházás folytatásához.
Felhívom a figyelmet, hogy amennyiben jelen folyamat eredményeként nem sikerül kompromisszumra jutni 2011. május 31-ig, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség a projekt támogatását megvonhatja.
A Támogatási Szerződés (TSZ) módosítására az alábbi tartalommal teszünk javaslatot:
1. A projekt Támogatási Szerződése két szerződésre válik szét, "A budai fonódó villamosközlekedés I. Támogatási Szerződés" (továbbiakban: I. TSZ) és "A budai fonódó villamosközlekedés II. Támogatási Szerződés" (továbbiakban: II. TSZ) projektekre, melyek egyaránt érvényes támogatási szerződéssel rendelkező megvalósítási projektek.
2. Az I. TSZ részét képezi a jelenlegi projekt részét is képező Moszkva téri ág megvalósítása, beleértve a Moszkva tér felszíni és tömegközlekedési kapcsolatainak jelen projektben szükséges mértékű rendezését.
3. Az I. TSZ része a 17-es villamos vonalának teljes körű felújítása, a vágányok jelenlegi közúti forgalom általi használatára tekintettel az elengedhetetlenül szükséges mértékben a közút rekonstrukciójával, forgalmi rendjének, a villamosközlekedést és a forgalombiztonságot szem előtt tartó átalakításával együtt.
4. A II. TSZ része a Bem rakparti ág megvalósítása, a Közlekedéstudományi Intézet által feltárt, további vizsgálatot és kidolgozást igánylő műszaki kérdések teljes körű vizsgálatával, ha szükséges, a projekt műszaki tartalmának indokolt mértékű átdolgozásával. A II. TSZ része a térség autóbuszjáratainak, valamint egyéb közlekedési ágaknak a teljes körű felülvizsgálata, tekintettel a ráhordás elősegítésére, a párhuzamosságok megszüntethetőségére, a térség zavarérzékenységének csökkentésére. A további vizsgálatokat és felülvizsgálatokat az uniós ciklusban való megvalósíthatóságot figyelembe véve, az N+3, N+2 szabály alapján szükséges ütemezni. A projektben az előkészítési tevékenység 100%-ban, a megvalósítás az új MT által meghatározott intenzitású támogatásban részesülhet. A szintén előkészítés alatt álló, a projekt II. TSZ-be tartozó Műegyetem rakparti szakasszal egy projektbe történő összevonás a Kedvezményezett döntésétől függően történhet, az NFÜ részéről - a beruházás indokoltságának bemutatása és megfelelő előkészítettsége mellett - elfogadható.
5. A jelenlegi projekt műszaki és megvalósíthatósági dokumentációjának átdolgozását, a 17-es villamos elkészült műszaki terveihez kapcsolódóan a megvalósíthatósági tanulmány és a projektdokumentáció elkészítését a KözOP az I. TSZ részeként 100%-ban finanszírozza.
6. A projekt megtérülésének és a közösségi közlekedés versenyképességének fenntartása érdekében, továbbá az Észak-budai térség zavarérzékenység növekedésének elkerülése érdekében az I. TSZ-ben a Kedvezményezett vállalja a személyforgalmi behajtási díj (dugódíj) előkészítésére vonatkozó KözOP 5.5 intézkedésre történő előkészítési projekt benyújtását, az NFÜ vállalja - az előírt tartalmi és formai követelmények teljesítése esetén - a projekt támogatását.
7. A II. TSZ keretein belül a Kedvezményezett vállalja az alábbi előkészítési feladatok elvégzését:
a) A Budai fonódó villamoshálózathoz kapcsolódó P+R fejlesztések lehetőségeire vonatkozó átfogó vizsgálat, a megvalósíthatóság helyszíneire engedélyezési szintű tervek elkészítése.
b) A "Bécsi úti villamosvonal meghosszabbítása a városhatár felé, intermodális kapcsolattal a KözOP keretében fejlesztendő esztergomi vasútvonallal, a városhatáron jelentős P+R kapacitások kiépítésével" projekt előkészítésének megkezdése, megvalósíthatósági tanulmány elkészítése.
8. A fentiekben összefoglalt módosítások, műszaki tartalmi bővítések feltétele a projektek akadálymentességének biztosítása érdekében a Fővárosi Önkormányzat kötelezettségvállalása arra vonatkozóan, hogy a villamos és trolibusz járműbeszerzési projektet (mely az 1-3-as villamosvonalak fejlesztésénél is feltételként került előírásra az NFÜ részéről) benyújtja 2011 első félévének végéig.
9. Javasoljuk, hogy a fenti Támogatási Szerződések (I. TSZ, II. TSZ) kedvezményezettje a BKK Zrt. legyen.
10. A fenti módosítások végrehajtásához a Kedvezményezett támogatása és a végrehajtásra vállalt ütemterv rögzítése, illetve a II. kerületi Önkormányzat támogató álláspontja szükséges.
Az eddigiekben lefolytatott egyeztetések alapján úgy látom, hogy a Budai Fonódó villamoshálózat projekt megvalósításához szükséges kompromisszum a fentiek elfogadásával elérhető lehet a felek eddig képviselt álláspontjával összhangban. Kérem Önöket, hogy a projekt sikeres megvalósítása érdekében a fentiekről egyértelmű állásfoglalást adjanak és segítsék elő a kompromisszum megtalálását, a budai kötött pályás közlekedés fejlesztését.
Budapest, 2011. május 5.
Tisztelettel:
Petykó Zoltán Elnök
Másolatban kapja: Vitézy Dávid vezérigazgató, BKK dr. Láng Zsolt polgármester, II. Kerületi Önkormányzat
Tetszett a cikk? Kövess Facebookon is!
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2011.05.12. 09:45:01
fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2011.05.12. 11:58:14
További részletek szombaton.
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2011.05.12. 12:05:34
Dr Milton 2011.05.12. 16:37:04
Arra vonatkozóan vannak tervrajzok, hogy az esztergomi vasútvonalhoz hol kapcsolódna a mostani 17-es? Egyáltalán a cikkben említett közopos vasútvonal-felújításról van valami érdemi hír/ kezdési határidő?
greg88 2011.05.13. 13:59:24
a 2es villamost is meghosszabbíthatnák legalább az Árpád hídig
fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2011.05.13. 20:37:50