A 2-es metrón a járművek váltása, a 4-es metrón az első automata szerelvények érkezése és tesztelése - vajon ezek voltak az új Alstom Metropolis metrók mérföldkövei 2013-ban? Vagy a keréklaposodás? Az alábbiakban az egyáltalán nem eseménytelen 2013-as évet vesszük szemügyre az Alstom Metropolis szerelvények szemszögéből.
(kép: bkk.hu)
Január 11: Már a 4-es metró alagútjában tesztelték az első automata Alstom szerelvényeket. A tartampróba alatt az utasokat még súlyokkal pótolták, így vizsgálták az ajtók, a légkondi, a szellőztetés, az utastájékoztatás, a műszaki paraméterek megfelelőségét. A sikeres teszthez 4000 km hibátlan lefutása szükséges. A tesztek a Móricz Zsigmond körtér és a Kelenföldi pályaudvar közötti szakaszon kezdődtek meg.
Január 20: "A mai napon, 11:35-tól kezdődően közel egy órán keresztül nem közlekedett a kelet-nyugati metró a Deák Ferenc tér és az Örs vezér tere között. Ennek oka az volt, hogy egy utasok nélkül közlekedő Alstom szerelvény megállt a Stadionok és a Keleti pályaudvar állomások között, ahonnan saját erejéből nem tudott továbbhaladni." - közölte a Metróért Egyesület. A fennakadást szoftverhiba okozhatta - legalábbis másnap erről jelent meg egy sajtóközlemény az Alstomtól. A BKV egy idő után megelégelte a sorozatos meghibásodásokat, és új szoftver telepítésére kötelezte az Alstomot.
Február 19: A 4-es metró vonalára érkező automata Alstom szerelvények megkapták a Nemzeti Közlekedési Hatóság típusengélyét. Akkor még csak két szerelvény volt legyártva: egy ideiglenes vezetőfülkés, és egy vezetőfülke nélküli változat.
Március 13: A március 15-iki hétvégétől kezdve hétvégenként már csak Alstom metrók közlekedtek a 2-es metró vonalán. Ezzel megkezdődött a szovjet szerelvények végső búcsúja a 2-es metró vonalán.
2013 április 30: Könnyes búcsú a szovjet metrótól a 2-es vonalon
Június 4: Az utolsó, huszonkettedik darab Alstom üzembe állításával már tartaléknak sem maradt szovjet metrószerelvény a 2-es metró vonalán. A Mityisinszkij Metrovagonmas Ev típusú szerelvényei 43 év szolgálat után búcsúztak a kelet-nyugati vonaltól, ahol a szerelvények csaknem 2 milliárd kilométert teljesítettek.
Június 27: Változtattak az Alstom metrók berendezésén. A kapaszkodók elosztása nem bizonyult megfelelőnek, ezért a BKK kísérletképpen három szerelvényre kapaszkodókat épített be.
Augusztus 22: A Metróért Egyesület közleményére, mely szerint veszélyesen laposodnak az új metrók kerekei, az a válasz érkezett, hogy csak négy szerelvény egyes kerekeinél tapasztaltak keréklaposodást, ez azonban a rendszeres kerékesztergálással javítható.
Szeptember 17: Az utolsó automata Metropolist is leszállította az Alstom Budapestre. Így a tizenötödik szerelvény tesztelése is megkezdődhetett a 4-es metró alagútjában. A járművek négy kocsiból állnak (a 2-es metró szerelvényei ötből), és teljesen egyterűek. Forgalomba állításuk után egy-másfél évig vonatkísérő személyzettel járnak majd, de irányításukat már akkor is az automata rendszer végzi.
November 8: Többször is meg kellett hosszabbítani a 2-es metrón a metrópótló buszok üzemeltetését, mivel a tervezettnél tovább tartott az új vonali biztosítóberendezés telepítése. Ezt a Siemens szállította és helyezte üzembe. A buszos pótlás december 1-én ért véget. Az eredetileg tervezett határidő szeptember 8. volt.
November 18: Egyre nagyobbra dagadt a botrány az Alstom metrók keréklaposodása miatt. A 2-es metró felett lakók remegő ablakokról és székekről számoltak be. Hasonló probléma korábban már a varsói Metropolis-oknál is fellépett. " A metrókocsik fékrendszere az autóknál is használt ABS rendszerre hasonlít, illetve kellene, hogy hasonlítson. A legjobb fékhatás akkor lép fel, amikor a kerék még gördül, eközben blokkolja a rendszer a mozgását. Ha a fékezés közben a kerék teljesen leáll, akkor csúszni kezd a sínen, ekkor ő húzza a rövidebbet, és laposodni kezd. Az ellaposodott felület ütéseket mér a sínre, ez pedig komoly rezgésben ölt testet, ezt hallják a lakók." (Magyar Nemzet)
November 25: A híres 6:3-as meccs hatvanadik évfordulóján az Aranycsapat két tagjáról neveztek el egy-egy metrószerelvényt. Az utasok november 25-étől a két jármű első és utolsó ablaka felett találkozhatnak azzal az emblémával, amelyik azt hirdeti, hogy a szerelvény Buzánszky Jenő, illetve Grosics Gyula nevét viseli.
Zakatol a 445-449 számú szerelvény
December 9: Az NKH vizsgálatot indított a keréklaposodások ügyében. A BKK vezetése szerint a hiba kijavítása az Alstom feladata.
December 10: Már a 4-es metróban tesztelés alatt álló automata szerelvényeknél is fellépett a keréklaposodás. És hogy mit hoz 2014? Alstom metrókkal induló 4-es metrót, és remélhetőleg a keréklaposodás megoldását is.
A Fővárosi Blog az alábbi helyeken is elérhető:
Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.01.10. 23:22:30
bnyuszi 2014.01.17. 09:40:24