Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

10 érdekesség az 1-es villamos mentén

2014. július 24. - fovarosi.blog.hu

2014 július 14-én, hétfőn a BKK lakossági fórumot tartott az 1-es villamosról. Az alábbiakat sikerült rögzíteni, a rettenetes nyugdíjasok performanszait nem számítva.

fovarosi.blog.hu: Villamos1-20140414.png - indafoto.hu
Térkép 2014 áprilisából (forrás: BKK)

1. Az új CAF villamosok, amelyek 35 és 56 méteresek lesznek (külső kép itt, belső kép itt), 2015-2016 során érkeznek Budapestre, az 1-es, a 3-as, a 19-es, és a 61-es villamos vonalán járnak majd. Ezeken nem kizárólag az új villamosok járnak majd, vegyesen adnak ki a régiből és az újból is. Az 56 méteres CAF villamosok csak az 1-es villamos vonalán közlekednek majd. (A most járatott 3 kocsis Tatra villamos szerelvények 45 méter hosszúak.)

2. A "túloldalon", Őrmezőn új autóbusz terminál épül ki 2017-2018 során, a Volán és a BKK járatainak együttes fogadására.

3. Itt lehet az első komoly P+R fejlesztés is Budapesten: 1500 parkolóhelyet ígérnek az 1-es villamos új végállomása mellé az Etele tér oldalában. Őrmezőn 1000-es befogadóképességű P+R épül a tervek szerint, ehhez a MÁV által felhagyandó, megszüntetni tervezett teherforgalmi vágányok területét használják fel. A most működő Etele téri közelében pedig új parkolót is kialakítanának a Somogyi út mellett.

4. Kelenföld-Városközpont környékén az új villamosmegálló középső peronos kialakítású lesz. A peron vége után a két villamosvágánypár között kockára nyírt fákkal telepített fasor lesz a Burger King előtti szakaszon. A városközponti épületegyüttessel szemben az önkormányzat saját beruházásában parkot épít ki Etele Park néven. Az Etele utat teljes keresztmetszetében, faltól falig felújítják.

fovarosi.blog.hu: EteleTer-1970esEvekVege-TimBoricFelvetele-HamsterBlog - indafoto.hu
Az Etele tér a hetvenes évek vége felé - akkor még máshol volt a 19-es és 49-es villamosok végállomása, és még "piros hetes" volt a gyorsjárat (Tim Boric felvétele, forrás: Hamster Blog)

5. Az 1-es villamos több szakaszban épült ki: 1984-ben a Lehel útig, 1987-ben a Kacsóh Pongrác útig, 1990-ben a Thököly útig, 1993-ban a Kerepesi útig, 1995-ben a Salgótarjáni útig, 2000-ben a Lágymányosi hídig ért. Az átadások utáni évtizedekben érdemben nem nyúltak a pályához, így a 2010-es évek elejére több helyen már 10-15 km/h sebességkorlátozásokat kellett bevezetni. Most azt tervezik, hogy a Lágymányosi / Rákóczi hídon 60 km/h sebességgel haladhatnak majd át a villamosok - ehhez hatósági engedély is kell, jelenleg ugyanis 50 km/h a villamosok számára megengedett legnagyobb sebesség.

fovarosi.blog.hu: Villamos1-20100217 - indafoto.hu
A pálya vége a Lágymányosi (Rákóczi) hídon, 2010 (kép: Fővárosi Blog)

6. A villamosvonal már idén átérhet a Lágymányosi hídon, augusztus elején megkezdődhet a hídon a vágányok lefektetése. A megállóhelyek kiosztása a 103-as buszét követi majd, új megállók épülnek a Nádorkerti útnál, a Budafoki útnál, a Hauszmann Alajos utcánál, a Hengermalom útnál és a Fehérvári útnál. A végállomás az Etele tér Somogyi út felé eső részén lesz majd. A Szerémi úton és a Hengermalom úton is füves pályaszakasz épül - ilyet már láthatunk élőben a Rendelőintézet és a Flórián tér közötti szakaszon.

fovarosi.blog.hu: Villamos1-Bartfai - indafoto.hu
Látványterv a Bártfai utcáról (kép: BKK, nagyobb kép itt)

7. A 103-as busz ezután már kiváltható lesz az új villamosvonallal. Amikor a kilencvenes évek közepén elindult a buszjárat, még 15 percenként indult egy szóló busz. Ma csúcsidőben 4-5 percenként indítanak egy csuklós buszt, de ez is zsúfolt, ráadásul hosszú szakaszokon a dugóban araszol. Így nem nehéz belátni, hogy lesz elegendő utas a villamosvonal meghosszabbításához. A villamos csúcsidőben 3-5 percenként járhat majd az Etele úton.

fovarosi.blog.hu: KelenfoldiLakotelep-Regi2-EteleUt-EszakiOldala - indafoto.hu
fovarosi.blog.hu: KelenfoldiLakotelep-Regi3-EteleUt-DeliOldala - indafoto.hu
Az Etele út északi és déli oldala a lakótelep újkorában

8. Bizonyos útszakaszokon a villamospálya kiépítése fák kivágásával jár együtt - ezeket részben máshol, de a kerületen belül pótolják a törvényi kötelezettségnek megfelelően. (A fákat törzsátmérő alapján kell pótolni, tehát nem az a szabály, hogy 1 kivágott nagy fa helyett 1 csenevész kis újat kell ültetni, hanem "tömegében" kell pótolni a fákat. Ezt a kerületen belül tervezik megvalósítani.) A várható társadalmi haszon Vitézy szerint jóval meghaladja a pótolnivaló fák kivágását, és ez volt a műszakilag legéletképesebb megoldás. A tervezés során több változatot is megvizsgáltak - villamospálya az úttest két oldalán, középen vezetve, az út egyik oldalára elhelyezve stb. A Petzval utcából nem lehet majd közvetlenül balra kanyarodni, de a jobbra kanyarodás után lesz lehetőség visszakanyarodásra autóval. Az Etele úton most 182 parkolóhely van, az átépítés után lényegében azonos, 176 parkolóhely lesz.

9. Az új villamosvonallal elsősorban a Dél-Buda és Dél-Pest közötti közlekedés ideje csökken le, de lényegesen csökkenhet az átszállások száma is.



10. Az Etele téren a Futureal fejlesztésében egy új bevásárlóközpont is felépül majd. Az Etele City Center az Etele út legutolsó telkén, a forgalmas csomópont fejlesztésének részeként épülthet fel 2017-re. A Futureal fejlesztése az új őrmezői irodaház is a vasúti sínek túloldalán.

A Fővárosi Blog az alábbi helyeken is elérhető:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

retek. · http://csakaszepre.blog.hu 2014.07.24. 21:52:11

Szép összefoglaló. Az Etele úti faltól-falig felújítás a projekt része (tehát megvalósul) vagy önkormányzati/fővárosi ígéret (tehát necces)? Valamint azért néhány nyugdíjas-brillírozást leírhatnál :-)

idegen a földön 2014.07.25. 20:50:41

A P+R parkoló ígéret... Vajon irodaház, vagy pláza lesz a helyén?

laca82 2014.07.25. 21:07:51

"ehhez a MÁV által felhagyandó, megszüntetni tervezett teherforgalmi vágányok területét használják fel."

Ismerve a MÁV-ot, röpke 10-15 év múlva talán már lesz is ott P+R.

Benbe · http://www.benbe.hu 2014.07.25. 22:37:42

@laca82: Biztos nem lesz. Ugyanis a tervek kezdete óta a MÁV fölépített két további peront, hogy az S-Bahn koncepció miatt egyre sűrűbben közlekedő személyvonatoknak legyen hol megállnia. Emiatt mára nagyon kevés teherforgalmi vágány maradt, néha komoly dugó is kialakul emiatt. Mivel a jövőben Ferencváros felé csak növekedni fog a híd terhelése, így további vágányokat nem fognak tudni föladni. A Volán-pályaudvar viszont helyet adhatna a P+R-nek, annak lassan már amúgy sem lesz értelme.

Grafithuszar 2014.07.26. 08:49:02

Én is nagyon kíváncsi lennék a nyugdíjas performanszokra :)

Enterprise 2014.07.26. 10:04:59

szerintem azért nyomják ennyire a terület fejlesztését mert megépült a metró és nincs eléggé kihasználva (a többihez képest) meg talán azért mert fejleszteni akarják a kelenföldi pu.-t gondolom,korábban azt olvastam valahol (talán az indexen)hogy meg akarják szüntetni a déli pu.-t...ha igaz

Hatja2 2014.07.26. 10:57:24

@Benbe: igen, csak az a baj, hogy a Volán p.u a pályaudvar másik oldala, bár az Egérúton el lehet érni kocsival de körülményesebb, főleg ha nő az Egérút-Borszéki terhelése. Egyébként ott megmaradt egy nagy gazos felvonulási terület a vasút és a metró remiz között, vagy oda akarják hivatalosan a parkolót?

gizmo26 2014.07.26. 12:31:06

@Benbe: MIért nem lesz értelme a pályaudvarnak? Én onnan járok rokonokhoz Érdre meg Biatorgágyra.

Nemzeti Dohányos 2014.07.26. 13:10:29

@Benbe: Épp hogy oda kéne terelni a nyugatról, m1/m7-en érkező volán járatokat, sasadi után teljesen feleslegesen vergődnek fél, dugóban akár háromnegyed órát a Népligetig, ami ráadásul viszonylag gyakran le van zárva a randarílozó fradisták miatt. (Különös kedvencem volt, mikor egy munkanapi szombatra rakta a nagyokos mlsz a fradi-újpestet..)

Benbe · http://www.benbe.hu 2014.07.26. 15:35:26

@gizmo26: Azt gondolom, hogy 10 kilométernél hosszabb buszvonalakra itthon nincs szükség. Busz a vasútállomásra, és onnét egyenest a belvárosba.

mestska · http://cities.blog.hu 2014.07.27. 08:40:08

@Benbe: Nem kell további vágányokat feladni, ezek a vágányok vagy jelentős részük a metróépítés óta nem léteznek vagy nincsenek használatban.

Az Etele oldalon lesz a Volán pályaudvartól délre is P+R.

mestska · http://cities.blog.hu 2014.07.27. 08:40:42

@retek: a projekt része az elhangzottak alapján.

mestska · http://cities.blog.hu 2014.07.27. 08:41:43

@Nemzeti Dohányos: A terv az (lásd az ingatlanfejlesztős prezit is), hogy a teljes Volán-pályaudvar átkerül az őrmezői oldalra.

Benbe · http://www.benbe.hu 2014.07.27. 09:30:00

@mestska: Ez így OK, köszi, csak a cikk jövő időben beszél vágányok feladásáról, azt pedig nem tudtam elképzelni.

lautnermark 2014.08.05. 10:02:53

"10. Az Etele téren a Futureal fejlesztésében egy új bevásárlóközpont is felépül majd"
Véget ért a plázastop?

fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2014.08.05. 12:06:18

@lautnermark: A plázastop nem azt jelenti, hogy 0 pláza épülhet az országban, hanem azt, hogy a Legfelsőbb Hatalmak Minisztériumának jóváhagyása kell az építés engedélyezéséhez. Ha megvan az engedély, akkor épülhet a pláza, moroghat a lakosság, örülhet a plázacica... :-)
süti beállítások módosítása