Az alábbiakban 50 évvel ezelőtti hírekből válogatunk, a korabeli sajtó cikkei alapján. A cikksorozat összes megjelent tagja itt olvasható.
Március 4: Új parkok, sok virág Budapesten. A Fővárosi Kertészeti Vállalat dolgozói, Budapest kertészei már szerelik a játszóterek hintáit, nyesik, ápolják a fákat, tisztítják az ágyásokat, s nemsokára hozzálátnak a tavaszi munka nagyjához. (...) A felszabadulás ünnepére felvirágozzák a várost. A hősi emlékművek környékét, a legforgalmasabb parkokat - például a November 7. teret, a Parlament előtti részt - növényházban nevelt virágokkal ültetik be, tulipánnal és piros korállvirággal, árvácskával és sokszínű cineáriával. (...)
A parkokban persze nemcsak virág van, kell gyerekjáték is, hinta is, pad is, ezekről szintén a vállalat gondoskodik. A hinták szerelését már megkezdték, április 4-re 4-5 ezer gyerekjáték várja a kicsiket. A hintákon kívül évről évre újabb játékszerek, körforgók és csúszdák, mászórácsok és gerendák, s ezeknek sok-sok érdekes változata kerül elő. Minden évben készül valami meglepetés. Az idei újdonság a mászóházikó, a betonból épített autó és a picik számára szerkesztett, járókához hasonló, gyepre állítható hempergő lesz. A vállalat pályázatot hirdetett az ősszel kerti bútorokra, gyerekjátékokra, parkberendezésekre, és a sok belső építész, iparművész és kerttervező ügyes javaslatát most valósítják meg. Az új játékok egy részét a XI. kerületi Diószegi úti mintajátszótéren próbálják majd ki az apróságok. Itt a tanács és a társadalmi szervek segítségével minden korosztálynak megfelelő szórakozási lehetőséget teremtenek.
A nagyobbaknak 40 pingpongasztalt is felállítanak, az idősebbeket pedig több mint 50 sakkasztal várja az idén. 12500 padot gondoz a vállalat Budapesten, ezek festését, rendbehozását is most kezdték meg. A régi, betonlábas padok lassan kimennek a divatból, ma már csak kényelmes, fémvázas ülő alkalmatossággal bővítik az állományt - ebben az évben ezerre. (...)
A Margitszigeten minden évben várja valami kertészeti újdonság a közönséget. Az idén mutatkozik meg teljes szépségében az ősszel átrendezett rózsakert, amelyet derűs, modern parkká varázsoltak a kicsit temetőszerű kötött sorok helyett. A mellette levő háromholdas terület automatikus öntözőberendezést kap. A mostani idényben lesz az új fényszórók igazi premierje is: rejtett reflektorokkal világítják meg Arany János tölgyeit és a Bodor-kút meg a szálló közötti fás ligetet.
A parképítés egyik legérdekesebb feladata: vidékről és a főváros más részeiből fejlett fákat telepítenek a Várba. Az érdekes feladatot úgy oldják meg, hogy gyökérrel, földdal együtt szállítják és daruval állítják új helyükre a 10-12 esztendős fákat, amelyek javítanak majd a szépülő várnegyed képén. (...) (Népszabadság)
Március 5: Gondolák a tetőn. Elkészült a Budapesit Műszaki Egyetem új laboratóriumi és gépészeti csarnoka. Az R3-asnak nevezett épületnél érdekes megoldásként alkalmazták az úgynevezett gondolavilágítást. A lepkeszárnyszerűen elhelyezett gondolák a Nap állásától függetlenül maximális fényt bocsátanak az épületbe. Ugyancsak a közelmúltban fejezték be az R1-es és az R2-es tömböket is, ahol új tanszékek kaptak otthont. Képünkön: gondolák a háztetőn. (Esti Hírlap)
Március 7: Nagy munka a Nemzetinél - A bontás és építés menetrendje - Milyen lesz az új tér? Néhány hete körülkerítették a Nemzeti Színház elavult épületét, azóta már megkezdődött a bontás is. Hiányzanak már az ablakkok, fejtik a bádoglemezeket. (...)
Bontás, metróállomás, aluljáró
A program már ismert: az itteni munka három fontos mozzanatból áll. Most bontják a színházat, utána megépítika földalatti állomásának kijáratát, majd hozzákezdenek a gyalogos-aluljáróhoz. A tervek egy része elkészült, a később megvalósulókon most dolgoznak, az elképzelések azonban már kialakultak.
A színházépületből a mozgatható berendezési tárgyakat, bútorokat már elköltöztették, s mivel a napokban felszabadultak a Nemzeti Színház apparátusának utolsó helyiségei, raktárai is, hozzákezdtek az épület bontásának első szakaszához. Kikapcsolták az áramot, most szerelik le a fűtést, a csatornázás, a vízvezeték és az elektromos berendezések vezetékeit, elviszik a felvonókat, süllyesztőket, a zsinórpadlás mozgatható alkatrészeit. Óvatos munkát végeznek, mindent úgy igyekeznek elmozdítani, hogy lehetőleg még hasznosítható maradjon.
A jövő héten meggyorsul a munka, megjelennek a honvédség segítő alakulatai is. Szükség is van rájuk, mert ilyen nagy feladatot eddig még nem kaptak a bontási szakemberek. A Fővárosi 2-es számú Építőipari Vállalat dolgozói ugyan már egészen specialistái az épületbontásnak - az utóbbi években minden szanálásra ítélt házzal ők "végeztek" -, ilyen különlegesen megépített épületet azonban még nem bontottak. A színház tetőszerkezetét például nyolc kisebb hídhoz hasonló óriási vasszerkezet tartja, s ezeket úgy kell öt emelet magasságból leszedni, hogy se emberéletben, se a közlekedésben kár ne essék. Külön feladatot jelentenek a falak, amelyeket a szokásos habarcs helyett nagy szilárdságú cementtel kötöttek meg annak idején. Ezért van szükség a későbbi bontásnál robbantásra is.
Tizenhétezer köbméter törmelék
A robbantást a honvédség műszaki alakulatai vállalták, segítségük nélkül nagyon elhúzódna a munka. Az első kisebb töltetek felrobbantására valószínűleg már márciusban sor kerül, ezeknek azonban csak a hangját hallhatjuk még, mert a belső szerkezeteket, pincefödémeket verik szét. Áprilisban folytatódnak a robbantások, s egy igen fontos mozzanatra pedig május elején kerül sor: miután az épületből mindent elhordtak, ledöntik a külső főfalakat is. A robbantásokat ugyanolyan körültekintéssel végzik, mint néhány hónapja az Engels téri lakóháznál és a Közraktár utcai üzemépületnél. Minden környező épület teljes biztonságban marad, sőt a két főútvonal közlekedését is legfeljebb tíz-tíz perces időközökre állítják meg.
Külön gondot jelent a törmelék elszállítása; a szakemberek 17 - 19 ezer köbméter bontási anyagra számítanak. Ezért két műszakban bonyolítják le a szállítást, amelyet úgy szerveznek meg, hogy az egyébként is nagy környező forgalmat ne zavarja.
A főfalak lerobbantása és elhordása után a metró, illetve a gyalogos-aluljáró építői a nyár első heteiben megkapják a munkaterületet. Innen kezdve nagyjából úgy haladnak, mint az Astoriánál. Először elkészítik és fokozatosan helyére süllyesztik az Astoriától és a Baross térről már ismert hasáb alakú betonkeszont, a mozgólépcső alagútjának felső részét. Ennek most készülnek a kiviteli tervei; az elképzelések szerint a mintegy 40 méter hosszú és 16-20 méter széles keszon lesüllyesztése nyolc hónapig tart, tehát körülbelül 1966 április-májusára fejeződik be. A közlekedésben közben annyi változás lesz, hogy körülbelül augusztusban a mostani kerítést az Emke-ház felé egy nyomtávszélességben kijjebb tolják (a járműforgalom tehát a most megszüntetett járdasziget helyére kerül), a Népszabadság-székház előtt viszont szűkítik majd a munkaterületet, s egy részt visszaadnak a nemrégiben lezárt úttestből, illetve parkolóhelyből.
Kényelmesebb lesz a Blaha Lujza tér
A keszon elhelyezéséhez - ha a város közlekedése megengedi - igyekeznek hozzákapcsolni a gyalogos-aluljáró építését. Ez itt is a forgalom korlátozásával, a közművek vezetékeinek áthelyezésével kezdődik. S kisebb árkádosítással: a KÖZÉRT árkádjait két traktussal továbbviszik a körúti homlokzaton, a gyógyszertárét pedig - szintén a Körúton - a ház kapujáig bővítik. Az építkezés egyébként valamivel hosszabb ideig tart majd, mint a Kiskörútnál. Itt ugyanis minda négy irányban megtartják a villamosforgalmat, s a járművekét sem fogják teljesen elterelni: a munkaterület változásaihoz alkalmazkodva hol az egyik, hol a másik irányban meghagynak egy-egy nyomtávot. Ezenkívül az aluljáró nagyobb is lesz az elsőnél, s - mivel a távlati elképzelésekben kétszintes útkereszteződés szerepel - úgy építik meg, hogy alapjai később egy esetleg elkészítendő közúti aluljárót is szolgáljanak.
A beruházó vállalatnál már megvannak az elképzelések a szebb, új Blaha Lujza térre. A sajtóház előtt megnagyobbított parkírozóhelyet terveznek, a színház helyére pedig kerek parkot. Innen nyílik majd az aluljáró legnagyobb lépcsősora. Ezenkívül a hároom szemközti sarkon, és a villamosmegállókban is lesz két-két lejárat, összesen tizenegy. A földalatti állomására természetesen itt is az aluljáróból lehet majd lemenni. A villamosmegállók régi helyükön lesznek ismét, kivéve a Rákóczi úton, az Erzsébet-híd felé haladókét: ezeket a keresztezés túloldalára, az Emke-ház oldalára telepítik át. A megnövekedett úttest és a gyalogos-aluljáró lehetővé teszi majd a jobbra, kis ívben történő befordulást; így a járműforgalom is jobb lesz az átalakítás után.
Hogy mikor? Valószínű, hogy két és fél év múlva, 1967 közepén-végén teljesen zavartalan lesz ismét az útkereszteződés. (Népszabadság)
Március 9: Lakóházépítés és városrendezés a Belvárosban. A Belváros aktuális építészeti és városrendezési kérdéseit vitatta meg az V. kerületi tanács végrehajtó bizottsága. Bejelentették, hogy az év első felében hozzákezdenek a Váci utca 21. alatti épület udvari részének bontásához és ugyancsak még az év első felében befejezik a Molnár utca 19. számú ház udvari szárnyának lebontását. Javaslatot tett a tanács az Október 6. utca 20. szám alatti lakóház mielőbbi lebontásra és ebben az évben erre sor is kerül.
Több jelentős új építkezés folyik, illetve kezdődik a közeljövőben a Belvárosban. Az év első felében elkészül az Astoria Szálló Magyar utcai szárnyépületet, a jövő évben a Kossuth Lajos utca és a Szép utca sarkán a külkereskedelmi irodaház. Az év első felében hozzákezdenek a Külkereskedelmi Minisztérium új székházának építéséhez az Arany János utca - Akadémia utca - Tüköry István u. közötti telken.
A József nádor tér 8. szám alatt tavasszal az OTP épít lakóházat. A jövő évben is több építkezés indul a Belvárosban. A Szalay utca 11. szám alatt építik fel az V. kerületi Rendőrkapitányság új székházát, a Kálvin tér és a Bástya utca között az úgynevezett Városkapu telkén OTP-lakóház épül. A Veres Pálné utca és a Só utca sarkán levő üres telkeket is jövőre építik be. A következő évre tolódott át az Országos Tervhivatal Roosevelt téri új székházának építése.
Ebben az évben sor kerül a Tanács körút 22., a Kossuth Lajos utca 1. és a Zrínyi utca 1. alatti átjáróházak udvarainak rendezésére. Rendbehozzák az udvarokban levő üzletek portáljait, kirakatait, hirdetőberendezéseit. A városkép szempontjából felülvizsgálják a belvárosi utcák jó részét és megteszik a szükséges intézkedéseket ott, ahol hiányosságokat tapasztalnak. Felülvizsgálják a Kossuth Lajos utca, Petőfi Sándor utca, Váci utca, valamint a Kiskörút neonberendezéseit. Az év első felében befejeződik a Nádor utca és az Alpári Gyula utca közvilágításának korszerűsítése.
Az idén a Belvárosban több mint 13700 négyzetméter aszfalt-kocsiutat és járdát építenek át. Kora tavasszal az alsó Duna-parton virágtartókat és padokat helyeznek el. A Ferenczy István utca és a Károly utca sarkán levő OTP-ház Ferenczy István utcai oldalán autóparkolót létesítenek. (Magyar Nemzet)
(Népszabadság, 1965 március 10.)
Március 11: A Nagyvásártelep rekonstrukciójának tanulmányterve most készül. A telep pincéjét hűtőtérré alakítják át. Ezer vagon téli alma tárolására alkalmas hűtőházat és ugyanilyen mennyiségű burgonya befogadására alkalmas raktárat építenek, amelyhez a burgonya feldolgozásához szükséges üzemi épület kapcsolódik majd. Terv készül a Tolbuhin körúti csarnok átrendezésére és a Garay téri csarnok teljes átalakítására is. (Magyar Nemzet)
Március 12: Még az idén megkezdik Budafok-belváros újjáépítését. A társadalmi szervezetek, valamint a lakosság véleményének meghallgatása után a XXII. kerületi Tanács elkészítette Budafok-belváros rendezési tervét. A Déli vasút - a Pentz Károly utca - a budafoki Kossuth Lajos utca, valamint a Tóth József utca által határolt területen a rendezést három ütemben bonyolítják le. Az első ütemben elvégzendő feladatok megkezdésére jövőre kerül sor - az előkészítő munkálatok azonban már az idén megkezdődnek. Az István téren - ahol az új fürdőnek jelölték ki a helyét - megkezdik az épületek lebontását, a terep rendezését. Ugyancsak ebben az évben megkezdik a XXI. és XXII. kerület határán a dupla sorompó eltüntetését - s helyén a felüljáró építését. Az első ütem építési tervében hatszáz új lakás építése szerepel. (Esti Hírlap)
Március 13: Új autóbuszgarázs Óbudán, taxi-tároló Lágymányoson. Óbudán 66,6 millió forintos költséggel új autóbuszgarázst építenek. A garázs 300 autóbusz befogadására és kiszolgálására lesz alkalmas. Az idén megkezdik a Pomázi út szélesítését és a tereprendezést, a csarnok építéséhez a vasbetonlemezek előregyártását. A garázst a program szerint 1967 végén adják át a rendeltetésének. A Fővárosi Taxivállalat is 600 kocsi befogadására alkalmas taxitárolót kap a Prielle Kornélia utcában, 18,9 millió forintos költséggel építik meg. Az új taxitároló a tervek szerint 1966 első felében elkészül. A FŐSPED, a kocsikat ideiglenesen a régi kőbányai villamos kocsiszínben garazsírozza, de a Harmat utcai lakótelep nagyarányú terjeszkedése miatt valószínűleg el kell költöznie. A Gyömrői úton kap új telepet, amelyet 1966 júniusáig építenek fel 22,4 millió forintos költséggel. (Magyar Nemzet)
Március 14: Háromezer ember fér el az új Margitszigeti Szabadtéri Színpad nézőterén - Elkészült az újjáépítési terv. Hét év óta némán, kihasználatlanul várja sorsának fordulását a Margitszigeti Szabadtéri Színpad, amely annakelőtte a főváros egyik legnépszerűbb, színvonalas nyári szórakozóhelye volt. Az üzemen kívüli állapot sokat rontott a színház állagán és most, amikor napirendre tűzték a kérdést: mi legyen a színházzal, miként állítsák be újra a színházi kultúra szolgálatába, kiderült, hogy olyan gyökeres átépítésre van szükség, amelynél nem használhatnak fel mást, csak a nézőtéri tribün számára emelt földhalmot.
A Művelődésügyi Minisztérium határozata alapján a jövőben a fővárosi tanács intézményeként működik majd a szabadtéri színpad. Megbízták a Középület Tervező Vállalatot, készítse el a színpad újjáépítésének terveit. Mueller Éva, a KÖZTI mérnöke befejezte a Margitszigeti Szabadtéri Színpad újjáépítésének terveit, amelyek alapján mintegy 20 millió forint költséggel újjászületik és két-három éven belül ismét működik majd ez a kultúrintézmény.
A tanulmányterv öt objektumba osztotta a szabadtéri színházat és a hozzá tartozó épületeket. Mindenekelőtt modern architektonikus kiképzéssel oldotta meg a nézőteret, amelyet kagylóformára alakított ki. A több mint 12 ezer köbméter beépítésű tribün felső kagylóhélyazatában, amely betonból épül, helyezik el a műszaki helyiségeket, a színpadot világító reflektorokat, a rádió- és televízió közvetítő berendezéseket. A nézőtér háromezer férőhelyes lesz, amely részben tribün, részben a földfeltöltésre épül. A színpad megnagyobbított alapterületű betonteknőt kap, benne kiemelhető deszkaburkolattal. A színház kiegészítője a 7500 köbméteres iroda-öltöző-díszlettár, amely az eddigi színészudvar területén épül, kötetlen formájú földszintes épületekben,a meglevő fák gondos kikerülésével. Az építkezést a jövő évben kezdik meg. (Magyar Nemzet)
Március 15: Új áramátalakító a Száva utcában. Áramátalakítót építenek a Fővárosi Villamosvasút Száva utcai forgalmi telepén. Az Üllői út forgalma ugyanis a lakótelep miatt nagymértékben megnövekedett, s ez teszi szükségessé az áramátalakító építését. Hogy ne kelljen az úttestet felbontani, a villamoskábelt a zöld sávban fektetik le. Az Üllői út keresztirányú felbontására egy helyen mégis sor kerül; ezt a munkát azonban kizárólag éjszakai órákban végzik majd és reggel 5 órára a munkaárkot mindig betemetik. (Esti Hírlap)
Március 15: Üvegpalástot kap a budai henger-hotel - 17 emelet - 2,1 millió forintos megtakarítás. Az egykori Florida szálló helyén, a fogaskerekű-végállomással szemben építik fel Buda egyik legmagasabb épületét, a 17 emeletes Budapest-szállót. A 65 méter magas szállodát Szrogh György és Szutor János építész, Kollár Imre statikus, a Középülettervező Vállalat mérnökei tervezték. A nagy épület érdekessége, hogy ez lesz az ország első kör-keresztmetszetű háza. Az első három emeletig még négyzet-alaprajzú, de a negyedik emelettől kezdve 32 méter átmérőjű hengerré formálják az épületet. A torony homlokzata üvegpalást lesz, középen pedig ugyancsak hengeralakú felvonóaknát helyeznek el három felvonóval. (...) (Esti Hírlap)
Március 16: Öt toronyház, 750 lakás a Józsefvárosban - Készülnek a kiviteli tervek a BUVÁTI-nál. Nincs még egy éve, hogy megírtuk: kiürítik, lebontják a Józsefváros egyik legrégibb, legelavultabb részét, a Jázmin utca és a Tömő utca között. A jórészt földszintes, düledező öreg házak nagy részét azóta már elhordták, a bontás most is tart, s közben már dolgoznak az ide kerülő új épületeken. A napokban kiadták az építési engedélyt, az Építésügyi Minisztérium hozzájárulását, s az utolsó terveket készítik a Budapesti Városépítési Tervező Vállalat építészei. Öt, egyenként 15 emeletes korszerű pontház, összesen 750 lakás épül itt, az első ütemben, a Jázmin-Tömő-Szigony és Szigetvári utca közötti szakaszon. (...)
Az épületek technológiai szempontból is teljesen újak, korszerűek lesznek. A Gáspár Tibor tervei szerint készítendő házak építési technológiáját külföldi tapasztalat alapján Rudnai Gyula, a BUVÁTI főmérnöke dolgozta ki, s az itteni tapasztalatok alapján építik meg majd későbbi magasházakat is Budapesten. (...) Az érdekes technológia lényege az, hogy a házból először mindig az épület mértani középpontjában levő teherliftaknát építik meg, s ahogy haladnak fölfelé a betonaknával, úgy viszik egyre följebb az aknában felállított különleges "kúszódarut". A daru segítségével építik aztán meg az emeleteket - tulajdonképpen az egész házat. A ház függőleges teherhordó falai a már bevált betonozási technológiával, nagytáblás zsaluzással készülnek, s a zsalukat meg a betont a fölfelé "kúszó" daru emeli a munkahelyre. Ezzel az eljárással olyan falakat készítenek, amelyeket már vakolni sem kell, csak festeni. Ugyancsak a daru emeli majd helyére az előre gyártott elemeket; a teherhordófalakon kívül ugyanis az épület nagy részét - a födémeket és a válaszfalakat, loggiákat - ezekből állítják össze. Ahogy halad fölfelé a liftakna és a daru, úgy "húzza" majd maga után az emeleteket. Ez az eljárás kevésbé munkaigényes, s szélesebb körben használható, mint az eddigi hasonló jellegű magasházépítési technológiák.
Az egymást egyenes sorban követő impozáns toronyházak között kavicsos utak, járdák, füves-virágos térségek lesznek. A környező utcák megmaradnak, a járműforgalom ott bonyolódik. A magas lakóépületek közé - érdekes ellentétként - csupa lapos ház kerül, minden kis térre más létesítmény. A Szigony utca felőli első és második lakóház közé belső udvarral ellátott korszerű óvodát építenek, amely 75 gyereknek ad majd otthont. A következő kis térre ABC áruház, az ezt követőre szolgáltatóház kerül, mérték utáni cipőbolttal, GELKA-szervizzel és Patyolat-fiókkal. Végül a telep Szigetvár utcai végére bölcsőde épül, 40 kisgyerek számára.
(...) hamarosan - legkésőbb 1966 elején - a Szigony utcai érszen megkezdik az első három ház építését. Ezeknek a munkálatai mintegy két évig tartanak, így az első épület esetleg már 1967 végén beköltözhető lesz. Még 1966-ban hozzáfognak a másik két épület alapozásához, majd 1967-68-ban további kettőhöz, s a munka befejezése után - a tervezők már erre is gondolnak - a közelben újabb bontásokra, majd építkezésekre kerül sor, hogy valóban megfiatalodjék Budapest VIII. kerülete. (Népszabadság)
Március 18: A Fővárosi Tanács ülése - Elfogadták Budapest idei városfejlesztési programját és a Belváros rendezési tervét. (...) Foglalkozik a terv a Lánchíd és Erzsébet-híd közötti terület felhasználásával. Itt szálloda épül, ennek ellenére a környék zöldterületi jellege megmarad. Az Erzsébet-híd és Szabadság-híd közötti Dunapart nem felel meg a modern városkép igényeinek, nagyobb mértékű átépítésre azonban belátható időn belül nem kerülhet sor. A Belvárost határoló útvonalak közül elsősorban a Marx tér rendezését tartják fontosnak a terv készítői. Idővel lebontják a Tanács körúton a Városháza földszintes épületszárnyát is, s a felszabaduló területet a fővárosi tanács székházának későbbi kibővítésére tartják fenn. (...) (Magyar Nemzet)
Március 18: A Szabadság-hegyen levő Jókai-villa és Jókai-kert helyrehozatala ügyében az Országos Természetvédelmi Hivatal megkötötte az építési szerződést a kijelölt kivitelezővel. Remény van rá, hogy még ebben az esztendőben be is fejeződik az újjáépítés, s az épület helyreállítása után hozzáfognak a több holdas park rendbehozatalához. Az épületben a Madártani Intézet és a Természetvédelmi Hivatal kap elhelyezést, egy kis múzeummal, és Jókai-szobával; a kert pedig természetvédelmi park és madártani rezerváció lesz. (Magyar Nemzet)
(Népszabadság, 1965 március 19. A kép nagyban itt.)
Március 20: Az Erzsébet-híd forgalomtechnikai bizonyítványa. Elkészítették az Erzsébet-híd forgalomtechnikai bizonyítványát. A megnyitás óta eltelt több mint négy hónap alatt, számos közúti felmérés, utasszámlálás, statisztika alapján már kialakult a vélemény a hídról.
A hidat Budapest jövő, távlati forgalmához tervezték: évtizedekig a főváros egyik legkorszerűbb útvonala marad, amelyen nem lesz forgalmi torlódás. A Közlekedési Igazgatóságon számolnak azzal, hogy 1965-től a budapest-balatoni autóforgalom a Balatoni műúton, és a Hegyalja úton át, jórészt a hídra és a Rákóczi útra terelődik. A híddal nem lesz probléma, de mind sürgetőbbé válik a Rákóczi út - Nagykörút kereszteződés és a Baross tér korszerűsítése, illetve rendezése.
Az Erzsébet-híd megépítésével kialakult a Belváros közlekedési arculata. A belvárosi forgalom "egyirányúsítása" indokolt volt: ezen a területen mintegy felére csökkent a balesetveszélyes gócpontok száma és megnövekedtek a parkírozási lehetőségek. A pesti oldalon a hídra fel- és lekanyarodó járművek, valamint a gyalogosok azonban zavarják egymást. Emiatt előbb-utóbb rendezik a pesti hídtorkolat forgalmát fékező gyalogosközlekedést.
Tapasztalták azt is, hogy a gépjárművezetők nagy része megszokta a híd és a Belváros rendjét, mégis, az Erzsébet-híd megnyitása óta sok új "vendége" van az Árpád-hídnak: főleg a gépkocsivezetők használják ki újabban ezt az útvonalat. A Lánchíd, a Szabadság-híd és a Petőfi-híd forgalmát az Erzsébet-híd - a várakozásoknak megfelelően -, mintegy 30 százalékkal csökkentette.
Elkészült a híd forgalmi statisztikája is. Autóbuszon naponta 46 ezer 430-an utaznak Budára, Pest felé pedig 42 ezer 811-en. Csúcsidőben egy óra alatt autóbusszal és villamossal, csaknem 23 ezren haladnak át mindkét irányban. Az Erzsébet-híd egymaga 7 autóbuszjáratot vett át a többi hídtól. (Esti Hírlap)
Március 22: Átadás előtt a Kacsóh Pongrác úti új lakótelep első lakóháza. Új elvek szerint indították meg a Kacsóh Pongrác úton a legifjabb budapesti lakótelep építkezését. Az első ütemben a közműveket készítették el, s csak amikor ezek már mind készen voltak, láttak hozzá a lakóházak alapozásához. A jövő hónapban kerül sor az első lakóházban a beköltözésre. A négyemeletes modern épületben 41 család kap komfortos lakást. Ezekben beépített konyhák és beépített szekrények lesznek. Az új lakótelepen csaknem 1900 lakást építenek, továbbá általános iskolát, óvodát, két bölcsődét, szakosított orvosi rendelőt és gyógyszertárat, négy üzletházat - az egyikben ABC-áruház is lesz - valamint vendéglőt, éttermet, eszpresszót és szolgáltatóipari üzleteket. Mindez a lakóházakkal egyidejűleg készül el. Június közepére befejezik a 16 tantermes általános iskola építését is és a lakótelepre idén beköltözők gyermekei ősszel már ebbe az iskolába járhatnak. (...) Májusban megkezdik egy 9 emeletes, 108 lakásos nagyobb épület munkáit, a telep legmagasabb épülete - a 17 emeletes, 122 lakásos toronyház - építkezése pedig a jövő évben indul meg. Jelenleg a Nagy Lajos király útja és a Rákospatak közti területen építkeznek, jövőre megindul a Kassai téren és környékén négy- és kilencemeletes lakóházak építése. Valamennyi távfűtéses. A saját fűtőerőmű - pakúratüzelésű lesz - szerelése is befejezéséhez közeledik.
Az idén megkezdik annak a gyorsforgalmi autóútnak építését is, amely a telep szélén vezet a Kacsóh Pongrác úti sorompóig. Az új lakótelepen kizárólag tanácsi rendelkezés alatt álló lakások lesznek. (Esti Hírlap)
Március 24: Épülnek az új üzletek az Üllői úti lakótelepen. Az idén újabb 825 lakást adnak át az Üllői úti telepen. Folyamatosan építik az üzlethálózatot is. A Patyolat, a fodrásszövetkezet, a GELKA, a Virágért és még jó néhány vállalat modern üzleteket rendez be a telep legújabb részén, amely a régi Ecseri piac helyén lesz. Könyvesbolt, önkiszolgáló fűszer- és csemegeüzlet, szuperett is készül. Őszre megnyitják itt a 12 osztályos általános iskolát, az új óvodát, a bölcsődét, valamint az orvosi rendelőt. (Esti Hírlap)
Március 26: A Béke és szabadság emlékművét április 1-én leplezik le a XIII. ker. tanács székháza melletti parkban. A szobor Kalló Viktor szobrászművész alkotása. (Magyar Nemzet)
Március 26: Talapzatára emelték az új Lenin-szobrot. A Dózsa György úti dísztéren már korábban elkészült a Lenin-emlékmű 17 méter magas, felfelé nyúlva keskenyedő, tardosi márvánnyal burkolt pilonja. Ma talapzatára emelték Lenin négy méter magas, bronzba öntött szobrát, amelyet Pátzay Pál Kossuth-díjas szobrászművész mintázott, s amelyet a Képzőművészeti Kivitelező és Iparvállalat öntőműhelyében öntöttek. A talapzatra emelés nagy körültekintést igénylő munkáját az alkotó szobrászművész, az emlékmű tervezője és az öntöde vezetői irányították. (Esti Hírlap)
Március 26: Év végére befejeződik a 35000 lakos elhelyezésére tervezett Üllői úti lakótelep építése. A volt Ecseri úti piac helyén az idén adják át az utolsó 825 lakást. Befejezik a belkereskedelmi és közgazdasági technikum, valamint egy 12 tantermes általános iskola építési munkálatait is. Az idén még üzleteket, 60 személyes bölcsödés, százszemélyes óvodát építenek. (Magyar Nemzet)
A Fővárosi Blog az alábbi helyeken is elérhető:
Opel P1 · http://www.pbcomputer.hu/ 2015.03.11. 04:58:05
kurgan 2015.03.11. 08:03:29
Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos 2015.03.11. 08:32:54
kurgan 2015.03.11. 08:36:59
Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos 2015.03.11. 08:46:08
Itt lehet olvasgatni: www.archivnet.hu/politika/az_ostromtol_az_ujjaepites_otleteig.html?oldal=1
kurgan 2015.03.11. 08:56:40
fingerbangs 2015.03.11. 10:22:18
Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2015.03.11. 11:25:10
Rákosi a világháborúban megsérült palotaegyüttes egészét a földdel akarta egyenlővé tenni, hogy a helyére szocreál kormányzati negyedet húzzanak fel. Szerencsére a műemlékvédők hatékonyabbnak bizonyultak. (A Batthyány téren lévő két templomot is le akarta bontani a metróépítés ürügyén, mert "mi lesz, ha Sztálin egyszer Budapestre jön, és kinéz Rákosi parlamenti dolgozószobájából a túlpartra"... Mintha a Vörös téren nem lenne ott a Vaszilij Blazsennij székesegyház.:P)
Fotósképző · fotoskepzo.hu 2015.03.11. 11:46:26
Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2015.03.11. 13:43:13
Nagy szívfájdalmam amúgy a Tabán lebontása, ami már Horthy alatt végbement a '30-as évek első felében.:(