Ismét frissült a Fortepan, az újabb képek között találunk a T-34-es tanktól kezdve a Dorottya Udvar elveszett székelykapuján át a felrobbantott Erzsébet híd torzójáig szinte mindent.
101408: T-34-es tank a Baross téren az 1956-os forradalom idején. Ha letöltöd a képet nagyban, a háttérben látszanak azok a felvonulási épületek, amelyek a Rákosi-korszak metróépítkezési álmaiból maradtak. Akkor már több éve nem épült a korábban nagy lendülettel bejelentett 2-es metró - csak évtizedes szünet után, 1964-től indult be újra az építkezés.
101920: A második világháború után (1949-ben?) készült fotón a Budai Vár Attila út felőli oldala látható. A kupola még kiégett váz, az ablakok jó része feketén ásítozik - a nagy felújítási-átépítési program évtizedeken át zajlott, mire kialakult a palota ma is látható, igencsak vitatott képe.
101945: Az 1930-as években készült felvételen az akkori "Pamutfonó és Cérnázógyár" bejárata látszik. A székely kapu már régen nincs meg, de a hatalmas épületegyüttes nem csak hogy megúszta a következő, viharos évtizedeket, hanem egy nagyszabású rekonstrukciót követően ma egészen kiváló állapotban van. Másik oldalról az M1-M7 bevezetőről, és a közeli vonatok ablakából is látható - ez a mai Dorottya Udvar. (A kapuról egy közelebbi kép a 101946-os.)
100213: Napernyők, pihenő emberek, rengeteg zöld - el sem hinnénk, hogy az Erzsébet híd budai hídfőjénél járunk, ha nem lenne ott a Gellért-szobor. A huszas években még ilyen "békebeli" hangulatot árasztott ez a tér, közepén a Hungária-forrással. Az Erzsébet híd már állt, de az még a régi volt, nem a ma látható.
101324: Ismét az Erzsébet hídnál járunk, de már a pesti oldalon, és 1961 körül. A második világháborúban felrobbantott híd pesti oldali pillére még sok éven át emlékeztetett a háborús pusztításra. Ez volt az utolsónak helyreállított híd - a növekvő forgalmi igények kielégítésére széles, új híd került a helyére, amit 1964-ben adtak át. A képen az is jól látszik, hogy a régi híd lánchíd volt - bár építésekor tőlünk nyugatabbra akkoriban már kábelhidakat terveztek inkább.
100898: Az 1969-re datált téli képen a befagyott Feneketlen-tó partján balra a Park étterem, hátul középen az akkori József Attila Gimnázium (ma: Szent Imre) és jobbra a Szent Imre templom látható.
100895: A kelenföldi lakótelep volt az első igazán nagyszabású panel beruházás. Az elemeket az óbudai házgyár szállította, de - mint a kép is mutatja - épült néhány öntöttbeton, csúszózsalus lakóház is. Az 1968-ra felépült 15 emeletes házakat a korszak ismert építésze, Farkasdy Zoltán tervezte. (Ő tervezte a MOME főépületét, a vári helyreállítás több új lakóházát és a Normafán ma már romokban álló Olimpia szállót is.)
101218: A Kossuth tér az ötvenes évek végén. A kép bal szélén a metró felvonulási épületei láthatók, még a Rákosi-korszakbeli metróépítés idejéről. A harmincas években még a hatalmas házsor folytatását tervezték erre a részre, de a háború elsodorta a terveket. Az ötvenes években a metróépítés területe lett - Rákosi egy jókora bunkert is építtetett a felszín alá, jártam is ott -, így nem is csoda, hogy ma is ott van a metróállomás, ahol. A felette álló épületet tavaly még felújítani, modernizálni szerették volna, ma már simán csak bontani akarják, a rossz műszaki állapotra hivatkozva.
101242: Itt egészen pontosan lehet tudni a felvétel idejét: az 1960. május 22-én lezajlott magyar-angol barátságos mérkőzés felállását mutatja a Népstadion kijelzője.
101461: Könnyű felismerni, hogy hol járunk: a Ferenciek terén, az egykori "Felszab" téren. A háttérben álló Párisi Udvar látványát nem sokáig kell nélkülöznünk, épp most alakítják át ötcsillagos szállodává. Az 1961-re datált kép érdekessége inkább az, hogy előtte még jár a villamos a Rákóczi út - Kossuth Lajos utca tengelyen. Innen a 2-es metró átadásakor tűnt el a villamospálya, és bár sok éve pedzegetik, visszaépítése továbbra is várat magára. .
További érdekességek, aktuális infók Budapestről a Fővárosi Blog közösségi oldalain - kattints a logókra!
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2016.06.24. 13:09:35
czjanos 2016.06.24. 14:44:50