Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

Ötven éve írták - 1968 november

2018. november 02. - fovarosi.blog.hu

Ferihegyen újdonságként jelentették be a TU-134-est. A Lágymányosi Telefonközpontba betervezték az első crossbar telefonközpontot, a Központi Távíró Hivatalba pedig 3000 telex állomást. Kádár János sem rajongott a Baross tér felüljárójáért.
November 3: Felavatták a lágymányosi telefonközpontot. Szombaton ünnepélyesen felavatták a lágymányosi telefonközpontot. A 125 millió forint értékű létesítmény átadásánál jelen volt dr. Csanádi György közlekedés- és postaügyi miniszter, Horn Dezső, a miniszter első helyettese, a posta vezérigazgatója, Szépvölgyi Zoltán, az MSZMP Budapesti Bizottságának titkára, Bessenyei Miklós, a postásszakszervezet főtitkára, valamint a központot építő gyártó- és szerelővállalatok vezetői, dolgozói.

Horváth Ferenc, a Budapesti Távbeszélő Igazgatóság vezetője ünnepi beszédében többek között kijelentette: - A posta és a Beloiannisz-gyár a legutóbbi öt esztendőben nagy erőfeszítéseket tett a telefonhálózat bővítésére. Ez idő alatt - 700 millió forintos beruházással - 76 ezer új állomással és három új telefonközponttal bővült Budapest telefonhálózata. A 8000 állomásos lágymányosi központ felépítése lehetővé tette, hogy 4024 új előfizetőt kapcsoljanak be a fővárosi telefonhálózatba, ezáltal az idén tervezett 12 ezer helyett 15 ezer új állomást szerelhetett, illetve szerelhet fel a posta. A lágymányosi központ végső kiépítésében 40 ezres kapacitású lesz. 1970-ben itt szerelik fel hazánkban az első nagy teljesítményű 20 ezer állomásos Crossbar-telefonközpontot. (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: BarossTer-1972Korul-Aluljaro - indafoto.hu

November 3: A Keleti pályaudvar előtti óriási vasbeton aluljárócsarnok elkészült és a héten hozzálátnak a pályaudvar homlokzata előtt a födémen húzódó végleges közút és villamospálya építéséhez is. Ezt a munkát sürgősen el kell végezni, mert előreláthatólag decemberben lezárják a Thököly utat a Keleti pályaudvar és a Rottenbiller utca között, s a forgalmat a Keleti pályaudvar homlokzata elé terelik. (Magyar Nemzet)

November 3: "Zöld utat" kap a zöld hullám - Svéd-jugoszláv jelzőlámpák a pesti utcákon. (...) Budapest 49 forgalomirányító jelzőlámpája közül jónéhány nem működik, vagy nem működött, esetleg nem fog működni. Vagy nem biztonságosan. Ezért is áll rendőr néhány forgalmasabb helyen, még azok mellett is, amelyek működnek, hiszen nem tudni, melyik pillanatban mondanak csődöt a lámpák. A Deák téren hónapokkal ezelőtt kikapcsolták a lámpákat a forgalomirányításból, mert nem üzembiztosak. A fővárosi tanács épületével szemben, a Madách téri jelzőlámpák az idén harminc óránál alig többet "dolgoztak". (...)

Az EMG berendezések vezérlő egységének tranzisztorai télen "fáztak", nyáron "melegük volt", ebből következően nem eléggé megbízhatók. A VILATI két konstrukciója sem bizonyult tökéletesen megfelelőnek. Jelenleg Budapesten a legjobb a Bécsből vásárolt, WSW-rendszerű berendezés, a Hősök terén. Két éve szerelték fel, azóta mindössze egy alkalommal fedeztek fel rajta apróbb hibát.

Érdeklődésünkre a fővárosi tanács út-, közmű és mélyépítési főosztályán elmondották: a tanács illetékes szervei a rendőrséggel és más hatósági szervekkel egyetértésben úgy döntöttek, hogy befejezik a magyarországi kísérleteket. Jugoszláviából hazaérkezett a szakemberek küldöttsége, amely a TESLA-cég berendezését vásárolta meg. (...) A jugoszláv cég a svéd Ericsson cég licence alapján gyártatja a jelzőberendezéseket, a megállapodás szerint a svéd cég további műszaki fejlesztési intézkedéseit is átveszi a jugoszláv vállalat. A berendezés vezérlő egységéhez a magyar ipar gyártja majd a lámpafejeket, lámpatesteket, oszlopokat. (...) Az első hat berendezést a közeljövőben a Népköztársaság útja négy csomópontján helyezik el, két-két berendezést a Körútnál és a Köröndnél. Jövőre a Kiskörút öt csomópontjára - az Astoria aluljáróhoz, a Filmmúzeumhoz, a Madách térre, Deák térre, és a Bajcsy-Zsilinszky úthoz -, azután a Baross térre, és a Soroksári útra kerül ilyen berendezés. A meglevő összes magyar jelzőberendezést folyamatosan cserélik jugoszláv berendezésekkel. (...) (Magyar Nemzet)

November 6: Kádár János elvtárs látogatása új budapesti létesítményeknél. Kedden Kádár János, az MSZMP Központi Bizottságának első titkára több felépült vagy készülőfélben levő jelentős fővárosi létesítményt látogatott meg. (...) Kádár elvtárs először a Hungária körúti felüljáró építkezését tekintette meg. (...) A 300 méter hosszú, 20 méter széles, négy nyomsávú, 200 millió forintos építkezést tavaly júliusban kezdték és az eredeti terv szerint 1970. május 31-re kell elkészülnie. A Hídépítő Vállalat azonban szocialista szerződésben vállalta, hogy négy hónappal - vagy mint az építésvezető közölte: még többel - előbbre hozza a határidőt.

A Hídépítő Vállalat vezetői elmondták: a közlekedési gondok egész sorát oldja majd meg ez a felüljáró, hiszen egy 1963-as forgalomszámlálás szerint, napi 16 ezer gépkocsi haldt át a sorompóknál, amelyek ugyancsak napi 15 órán át le voltak eresztve. - Tízmillió forintos kárt okozott ez évente - jegyezte meg a Hídépítő Vállalat igazgatója. Nemcsak az összeg a lényeg, hanem az, hogy a teherforgalmat már nagyon gátolta a sorompó, a vasút. Aztán az sem mellékes, hogy az Árpád-hídnak tulajdonképpen nem volt folytatása és most lesz; ez a felüljáró nagy teherforgalmat terel el, mert érdemesebb lesz erre közlekedni (...).

fovarosi.blog.hu: BarossTer-1969-TerrendezesMakettje - indafoto.hu

A látogató körút következő állomása a főváros egy másik jelentős építkezése, a Baross téri alul- és felüljárórendszer építőinek a munkahelye volt. E nagy beruházás kivitelezője a Közlekedési Építő Tröszt. A Baross tér egész külsejét megváltoztató építkezésnél Valkó Márton, a tröszt vezérigazgatója, Lányi Lajos, a pártbizottság titkára és Dravucz László főépítésvezető fogadta Kádár elvtársat és a főváros vezetőit. Egy, a teret már végleges formában ábrázoló maketten is bemutatták, hogyan kapcsolódik majd a kiterjedt gyalogjárórendszer a térbe torkolló utcákhoz, a pályaudvarhoz, a földatti állomásához és már látni a teret áthidaló, oly sok vitát kiváltott felüljárót is. Kádár elvtárs is aziránt érdeklődött az építőktől, nem lesz-e csúnya ez a híd, itt a Rákóczi út torkolatában. De a főváros vezetői megnyugtatták: kecses ívelésűnek tervezték, s így ez lesz ennek a környéknek az egyik jellegzetessége.

- Ha nem lesz benne sok vasszerkezet, mint például a New York-i magasvasútban, még tűrhető is lehet - felelte Kádár elvtárs, aztán megjegyezte: - A modern közlekedés, sajnos, sok mindent ránk kényszerít. (...)

fovarosi.blog.hu: FeherUtiJarmutelep-20100320-01 - indafoto.hu

A Fehér úti járműtelep 2010-ben (fotó: Fővárosi Blog)

Mély benyomást tett a látogatókra a földalatti vasút Fehér úti végállomásán a csarnokok, karbantartó és kocsiszínek építkezése is, ahol Hídvéghi Károly, a Földalatti Vasút Vállalat igazgatója és Balogh László, a földalatti fiatal forgalmi főnöke fogadta igen szívélyesen Kádár elvtársat és kíséretét. E munkahelyen már javában tarta a földalatti vasút motorvezetőinek a kiképzése. Balogh László tájékoztatása szerint egyelőre 30 érettségizett, katonaviselt fiatalt oktatnak. (...) A szovjet motorvonatok itt levő példányai már próbaútjuk 70 ezredik kilométerét járják, amit csak december végére terveztek a vállalat vezetői. Ebben a nagyszerű - és a 80 motorkocsi leszállításához oly fontos - eredményben nem kis részük van a Fehér úti telepen dolgozó szovjet szerelőknek, mérnököknek is, akiket Kádár elvtárs szintén meleg szeretettel üdvözölt, amikor felszállt az egyik földalatti vonatra, hogy kipróbálja a budapestiek leendő kedvencét. Szinte pillanatok alatt repült végig a vonat a próbapályán, egészen a Népstadion megállóig, amelynek siklósi márvánnyal történő burkolását és más építkezését az év végére teljesen el akarják készíteni. (...)

fovarosi.blog.hu: KelenfoldiLtp-1960asEvek-fortepan.hu-29049 - indafoto.hu(kép: fortepan.hu, 29049)

A látogatás következő színhelye: a kelenföldi lakótelep, ez a monumentális, korszerű városrész. (...) Az első terv még csak 1760 lakást tervezett ide; azóta ennek többszörösét felépítették s végül 8400 családnak építenek itt otthont iskolákkal, bölcsődékkel, óvodákkal, áruházakkal, mozival, kórházzal, rendelőintézettel stb. Örömmel számoltak be a vállalat vezetői arról is, hogy a házgyári lakásokból újabban már 49 nap alatt szerelnek össze egy 240 lakásos épületet. (...)

fovarosi.blog.hu: BudapestSzallo-1966-BirgesArpadFelvetele - indafoto.hu

A látogató körút utolsó állomásaként a Budapest körszállót keresték fel, "üzem" közben. (...) Az 560 ágyas szálloda megtekintése után Kádár elvtárs hosszasan elbeszélgetett a vendéglátóipar vezetőivel különböző idegenforgalmi, szállodaépítési, vendéglátóipari kérdésekről. (...) (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: AnkerHaz-1960asEvek-Fortepan.hu-22422 - indafoto.huNovember 6: Nyitás előtt a gyűjtők, modellezők, barkácsolók boltja. Színes, szembetűnő neonfelirat vonja magára a figyelmet már hetek óta Budapesten, a Tanács körút egyik épülő üzletének portálja felett: Hobby, hobby, hobby. Az üzlet gazdája, a Triál Sport-, Játék- és Hangszerkereskedelmi Vállalat ezúttal első ízben folytat majd közvetlenül kiskereskedelmi tevékenységet, s ezt is eddig nálunk ismeretlen profilban.

A november közepén nyíló üzlet ugyanis a gyűjtők, modellezők, barkácsolók fórumaként kíván jelentkezni. Néhány ízelítőt a raktárkészletből: NDK és lengyel gyártmányú összerakható műanyag gépek a repülőmodellezőknek; a francia és angol Matchbox kisautó valamennyi típusa; német gyártmányú, különféle típusú komplett vasutak, pályaudvarokkal, sorompókkal, egyéb kiegészítő tartozékokkal. A karakterbabákat és állatfigurákat gyűjtők tábora a plüssből, műanyagból és fából készült figurák gazdag választéka közül válogathat majd. (...) (Népszabadság)

November 7: Új posta, technikum és munkásszálló. Az Üllői úton épül az új postaközpont. Az új létesítményben helyet kap a Híradástechnikai és Távközlési Technikum, a 100-as Postahivatal és a 13 emeletes, 580 személyes munkásszálló. (...) (Népszabadság)

November 7: Ma ismét megnyílik a KMP Emlékmúzeum. A Kommunisták Magyarországi Pártja megalakulásának emlékeit, dokumentumait bemutató kiállítás a párt egykori székhelyén levő emlékmúzeumban - a XIII. kerületi Visegrádi utca 15. szám alatti házban - a mai nappal ismét megnyílt. A KMP megalakulása 50. évfordulója alkalmából felújított, újabban előkerült dokumentumokkal is bővített kiállítás a párt megalakulásának és a Tanácsköztársaság megteremtéséért vívott harcának történetét szemlélteti egykorú fényképek, iratok, sajtóanyagok, tárgyi emlékek bemutatásával. (...) A kiállítás gazdag anyagához csatlakozik a Kun Béla emlékszoba, amelyben a párt egyik alapítójának és kiemelkedő vezetőjének személyes tárgyai, dokumentumai láthatók. Érdekes színfoltja a kiállításnak az egykori párthelyiség egy rekonstruált részletének bemutatója. (...) (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: DIVSZszekhaz-1968-SzemlohegyiUt - indafoto.huNovember 9: Elkészült a DIVSZ új székháza. Ma ünnepélyesen felavatják a Demokratikus Ifjúsági Világszövetség új székházát, az öt világrész több mint százmillió fiatalját tömörítő szervezet állandó irodájának korszerű otthonát. Az épület rekord idő alatt készült el; tavaly júliusban rakták le az alapkövét, s azóta nem csak az építkezést fejezték be, hanem a bútorozást és a különböző berendezések fölszerelését is elvégezték. (...) (Népszabadság)

November 10: A jövő Budapestje - Beszélgetés Németh Károly és Sarlós István elvtárssal. (...) -Természetesen lesznek városrészek - tette hozzá Sarlós elvtárs -, mint például Kispest, ahol a városrendezés gyökeresen megváltoztatja a városrész képét; itt például a Vörös Hadsereg útja helyett az Ady Endre utca lesz Kispest tengelye, a városrész központja. Vagy megemlíthetnénk Óbuda teljes átalakítását - új centrummal, középületekkel, kezdetben 14 ezer új lakással. (...) Gyakran felvetődik egy-egy valóban szükséges fővárosi beruházás megvalósításánál: miért nem építjük meg előbb, gyorsabban? Itt van például az épülő új Soroksári út, amelynek a korszerűsítése a város határáig félmilliárd forint. És ha csak elsorolom, hogy jelenleg milyen nagyobb beruházások valósulnak meg Budapesten, s mit tervezünk a közeljövőben, láthatják, milyen pénztárca kell ehhez. Soroljam? A kelenföldi lakótelep, az óbudai új városrész, a rákospalotai 14 ezer lakásos lakótelep, a földalatti, a Baross tér rendezése, a Hungária körúti felüljáró, az átalakuló Józsefváros, a belvárosi rekonstrukciós programmal és a többi.

fovarosi.blog.hu: Roosevelt7-8-1968Korul-fortepan.hu-96900 - indafoto.hu

Németh és Sarlós elvtárs elmondják, döntés van arra is, hogy a Belváros átalakításának folyamán az összes foghíjakat viszonylag rövid időn belül beépítik. Így a Roosevelt téren épít székházat a Külkereskedelmi Minisztérium, az Akadémiával szemben a MALÉV, a Kossuth Lajos téren a Kereskedelmi Kamara, a Váci utcában üzletházak egész sorát emelik, a Martinelli téren lebontják a régi házakat és a posta épít korszerű épületet, alul üzletnegyeddel. Kiürítik a belvárosi passzázsokat, s áruházakká alakítják át. Véglegesen eldőlt, hogy a Tanács körút és Gerlóczy utca sarkán néhány éven belül felépül egy hatalmas áruház. És ez csak a Belváros, nem is teljes felsorolással. Milliárdokba kerül ez is, hát még a többi.

(...)

Megragadtuk az alkalmat, s néhány olyan problémára kértünk választ, amelyek ha nem a legfontosabbak is, sok huzavona, vita miatt a közérdeklődés homlokterében állnak. Az egyik: miért kell becsapva éreznie magát annak a lelkes fővárosi lakosnak, aki társadalmi munkában segített kialakítani-rendezni a lágymányosi "vásárváros" területét? Hiszen úgy hírlik, a vásár mégsem költözik oda!

-De igen, odaköltözik - felelte Sarlós elvtárs. -Végleges a megegyezés a Külkereskedelmi Minisztériummal, hogy 1970-től a vásár egy részét már ott rendezik, és tíz év alatt véglegesen kiürítik a Városligetet, a Lágymányost pedig beépítik állandó kiállítási csarnokokkal.

fovarosi.blog.hu: DelPestiKorhaz-Regi-01 - indafoto.hu

(...) Budapesten sok kórházat bővítettek, modernizáltak, gyarapodott az ágyszám is. De új kórház évtizedek óta nem épült és így ma is nagy gond a kórházi ellátás. Mit mondanak erről a főváros vezetői?

-Jómagunk, egyetértve az orvosok és a lakosság jogos kívánságával, már évek óta szorgalmaztuk s ma már minden érintett szervvel egy nevezőn vagyunk abban, hogy a közeljövőben megépítjük Erzsébeten a dél-pesti, 900 ágyas kórházat, az összes ismert osztályokkal, négyágyas kórtermekkel - válaszolta Németh elvtárs. - A kórház felépülésével jelentősen enyhül majd a valóban nyomasztó kórházi helyhiány. (...)

(...)

Sarlós elvtárs utalt azokra az egyéb intézkedésekre is, amelyek a főváros levegőjének a szennyezettségét hivatottak csökkenteni. Budapest körül elkészült a földgázvezeték-gyűrű, s ezzel az összes fővárosi üzemek fokozatosan áttérhettek a gáztüzelésre. Több nagyüzemben máris gázzal fűtenek. A továbbiakra vonatkozóan elhatározták, hogy a Kiskörút és a Duna közötti területen 1972-ig teljesen meg kell szüntetni a szén- és koksztüzelést, közhivatalokban és magánlakásokban egyaránt. Már meg is állapodtak az összes érdekeltségekkel. Amikor az áttérés itt befejeződik, újabb kerületeket jelölnek ki. A Fővárosi Tanács és a KPM pedig abban állapodott meg, hogy 1972-ig a vasút egész Budapest területén megszünteti a gőzmozdony használatát. (Népszabadság)

November 12: Ötvenesztendős a Hadtörténeti Múzeum: 1918. novemberében az őszirózsás forradalom győzelmének egyik eredményeként engedélyezte alapítását az akkori honvédelmi miniszter. A múzeum eleinte a Múzeum körúton működött. (Magyar Nemzet)

November 17: Utcát neveztek el dr. Münnich Ferencről. Egy éve, hogy dr. Münnich Ferenc, a magyar és a nemzetközi munkásmozgalom kiemelkedő harcosa hosszú szenvedés után meghalt. Szombaton a fővárosi tanács végrehajtó bizottsága bensőséges ünnepségen emlékezett meg az elhunytról. Az ünnepségen bejelentették, hogy a volt Nádor utca ezentúl Münnich Ferenc nevét viseli. A fővárosi tanács vb egyúttal márványtáblát helyezett el a kommunista harcos emlékére a 2. számú épület falán. (...) (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: Foposta-PetofiSandorUtca-1968-FelujitottTaviroGepterem-postamuze - indafoto.huA felújított Távíró gépterem 1968-ban. (kép: postamuzeum.hu)

November 21: Felavatták a Központi Távíró Hivatal új géptermét. A posta Városház utcai Központi Távíró Hivatalában szerdán délután Búza Mártonné dr., a Magyar Posta vezérigazgató-helyettese ünnepélyesen felavatta a hivatal új géptermét, amely több száz dolgozónak nyújt kényelmes, az eddigieknél korszerűbb munkalehetőséget. (...) Az összevonással együtt olyan korszerű technológiát vezettek be, amely lehetővé tette, hogy a táviratok kezelési ideje a hivatalon belül az eddigiek felére csökkenjen. A hivatalt még tovább korszerűsítik, bővítik. A két osztály összevonásával felszabadult nemzetközi távíróterem helyén 3000 állomás kapcitású telexközpontot létesítenek s helyeznek üzembe 1970-ig. (Népszabadság)

November 21: Iskolaavatás. Kőbánya épülő városközpontjában, a Bánya utcában háromemeletes, 12 tantermes iskola épült. A tanítás az új iskolában már az oktatási év kezdetén megindult s az avatóünnepségre most szombaton, a párt megalakulásának 50. évfordulója alkalmából kerül sor. (Népszabadság)

November 26: Budapestet a Duna vonalával párhuzamosan fejlesztik. Tudományos vizsgálatok megállapításai szerint Budapestet a Duna vonalával párhuzamosan észak és dél felé kell fejleszteni. Ezzel összefüggésben a közelmúltban felülvizsgálták Észak-Pest és Észak-Buda rendezési, fejlesztési tervét, amelyről hétfő délelőtt Heincz Mihály, a fővárosi tanács városrendezési és építészeti főosztályának vezetője tájékoztatta a sajtó képviselőit. (...) Káposztásmegyeren 28 ezer, Újpesten - elsősorban a történelmi városközpontban - 24 ezer. Rákospalotán és az úgynevezett újpalotai várorészen 29 ezer lakást építenek. Különösen nehéz feladat elé állította a tervezőket a régi városrészek rekonstrukciója, amelynek során 13 ezer lakást kell lebontani, főleg Újpesten. (...) Egyebek között megállapították, hogy a rekonstrukció megkívánja a metró észak-déli vonalának kiépítését; a káposztásmegyeri lakótelep például el sem képzelhető az új metróvonal nélkül. Észak-Pesten egyébként kedvezőek a közművesítés feltételei. (...) Újpalotán - ahol többnyire 12 szintes házak épülnek - két sugárút is végigvezet majd. Tervezik egy 30 emeletes - garzonlakásos - ház építését is. (...) Békásmegyeren 16 ezer, Óbudán 12 ezer, Csillaghegy környékén 5 ezer új lakás felépítését irányozza elő a távlati terv. (...) (Népszabadság)

November 27: Átadás előtt az új technikum. Az Egressy téri lakótelepen kétemeletes, U alakú, nyolc tantermes kertészeti technikum épül. Külön épületben kap helyet a konyha és az étterem, valamint a tornaterem is. Az új létesítmény költsége 16 millió forint. December végén sor kerül az iskolaépület műszaki átadására. (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: RepulogepEmlekpark-20110320-20-TU-134 - indafoto.hu November 27: TU-134-es a MALÉV járatain. Tavasszal áll forgalomba a MALÉV járatain a TU-134-es óriás gép. Hetvenkét utast szállíthat, utazósebessége 850-920 kilométer óránként, maximális utazómagassága 11 ezer méter. Két D-30 típusú, egyenként 6800 kilogrammos tolóerőt képviselő kétáramú gázturbinás sugárhajtómű repíti. A repülőgép hossza 34, magassága 9, szárnyfesztávolsága 29 méter. (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: 196811-MALEV-grofjardanhazy - indafoto.hu

November 28: Négyszázezer új lakás épül 1970-1975 között. Az Építésügyi- és Városfejlesztési Minisztérium több országos főhatóság és minisztérium közreműködésével kidolgozta a negyedik ötéves terv lakásépítési és lakásfejlesztési céljainak irányelv-tervezetét, amelyet a Gazdasági Bizottság is megvitatott és némi módosítással elfogadott. (...) A következő tervidőszakban tehát 400.000 új lakást kell építeni, 100 ezerrel többet, mint a harmadik ötéves tervben. Az irányelvek hangsúlyozzák, hogy az MSZMP Központi Bizottsága 1964. évi építőipari határozatának megfelelően továbbra is a lakásépítés iparosításának fejlesztése a legfontosabb feladat. Ezért a negyedik ötéves terv végéig kiépül az ország házgyári hálózata, amelynek segítségével el lehet érni, hogy ebben az időszakban mintegy 150.000 korszerű paneles lakás épüljön. Így az ÉVM vállalatai a harmadik ötéves tervben várható 38-ról 76 százalékra növelik a házgyári és egyéb paneles építésmóddal létesített lakások arányát.

fovarosi.blog.hu: Hazgyar-1970esEvek-fortepan.hu-47344 - indafoto.hu

A negyedik ötéves tervben fokozottabb követelmény, hogy nagyobb arányban épüljenek lakások a városokban és a munkáslakta településeken. Az építőipar szocialista szektorára bízott lakásoknak legalább 50 százalékát városokban kell felépíteni. (...) (Népszabadság)

November 28: Újabb szolgáltatóházak nyílnak Budapesten. Alig egy hónapja nyílt meg az ország legszebb szolgáltatóháza Pasaréten; a női és férfifodrászat, valamint a kozmetikai és pedikürszalon mellett az üzletházban cipőjavító, méretes ruhaszalon és szűcsrészlet is működik. Jövőre további szolgáltatóházak létesülnek a Zugligeti úton, a XII. kerületben a Lékai János téren és a Normafa úton, Kőbányán, a Pongrác úton és a XVI. kerületi Szabadság úton. Újjászületik Óbuda, Kőbánya és Pesterzsébet üzlethálózata is. A régi, korszerűtlen boltokból modern kombinátok lesznek; így például a X. kerületi Kőrösi Csoma úton négy üzlet kerül lebontásra, s helyette mintegy 4 millió forintos beruházással új üzletközpont épül. Hasonló változások lesznek Óbudán, a Vörösvári úton, a Flórián téren és a Bécsi úton is, Pesterzsébeten pedig a Kossuth Lajos utcában épül új szolgáltatókombinát. A Budapesti KISZ-bizottság, az OKISZ és a fővárosi tanács közös megállapodása értelmében szolgáltatóház létesül még a XVIII. és a XX. kerületi KISZ-lakótelepen is. (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: AutosKozlekedes-196811-MagyarNemzetKarikatura - indafoto.hu(Magyar Nemzet, 1968 november)

November 29: Átadták a forgalomnak a Szentendrei úti felüljárót. Új létesítménnyel gazdagodott Budapest: rekord gyorsasággal megépült a Szentendrei úti közúti felüljáró, és ezzel megszűnt a Duna-kanyar forgalmát zavaró Bogdáni úti közlekedési dugó. A csütörtöki hídavatási ünnepségen részt vett Szépvölgyi Zoltán, a budapesti pártbizottság titkára is.

A híd acélszerkezete 219 méter hosszú; a híd teljes hossza, a feljárókkal együtt 314 méter. A pályatestet műanyaggal burkolták. Az acélszerkezetet a Ganz-MÁVAG hídgyára készítette. Bartos István, a fővárosi tanács vb elnökhelyettese ünnepélyesen adta át a forgalomnak az új közúti felüljárót. (Népszabadság)

November 29: Angyalföld fejlődésével foglalkozott csütörtöki ülésén a XIII. kerületi tanács. Elmondották a többi között, hogy a Róbert Károly körúti kórházban szülészeti pavilon létesítését tervezik, a Láng Gépgyár hétmillió forint beruházással művelődési házat épít, az Árpád hídfőnél pedig nyomdakombinátot létesítenek. (Magyar Nemzet)


További érdekességek, aktuális infók Budapestről a Fővárosi Blog közösségi oldalain - kattints a logókra!

twitterlogo.jpgfblogo.jpg

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

felucca02 2018.11.04. 14:25:16

A Hobby-bolt abszolút király volt, még ma is annak tűnik. Néha valóban léhetett ott N-es modellvasutat kapni, a Piko y-kocsi 60 Ft volt, méregdrága, a négytengelyes konténerszállító 77 Ft.
A BR 55-ös gőzöst viszont soha nem láttam, de nagyon vágytam rá. Egyszer akartunk ott matchboxot venni, de nem volt, helyette a mamám fájdalomdíjul vett nekem szovjet (egészen pontosan grúz) autómodellt, talán egy Lamborghinit, a lámpája olyan volt, mintha egy csepp technokolt cseppentettek volna oda, egészen elkeserítő minőség...

KissGecihuszár 2018.11.05. 17:01:30

EEZ óóóriási: "(...)Budapest 49 forgalomirányító jelzőlámpája közül jónéhány nem működik, vagy nem működött, esetleg nem fog működni. Vagy nem biztonságosan. Ezért is áll rendőr néhány forgalmasabb helyen, még azok mellett is, amelyek működnek, hiszen nem tudni, melyik pillanatban mondanak csődöt a lámpák. A Deák téren hónapokkal ezelőtt kikapcsolták a lámpákat a forgalomirányításból, mert nem üzembiztosak.(...)" "Az EMG berendezések vezérlő egységének tranzisztorai télen "fáztak", nyáron "melegük volt", ebből következően nem eléggé megbízhatók. A VILATI két konstrukciója sem bizonyult tökéletesen megfelelőnek. Jelenleg Budapesten a legjobb a Bécsből vásárolt, WSW-rendszerű berendezés, a Hősök terén. Két éve szerelték fel, azóta mindössze egy alkalommal fedeztek fel rajta apróbb hibát.(...)"
Azt azért érdemes leszögezni, hogy már a '60-as évek végére -hiába indult az UGM, ami persze '72-ben a "nagy" szovjet barátaink parancsára hamvába holt, mert a ruszkik ebben az országban mindig csak pusztítani, rombolni tudtak, de ez mostanra már el van felejtve nekik, hasonlóan az '56-os megtorlásaikhoz!- a legtöbb fontos termékcsoportban -kivéve tán az Ikarus, a Tungsram, MOM, Ganz- egy kalap szar volt a hazai ipar minőségi színvonala. Sajnos ez a minőségbeli olló '72-őt követően csak még szélesebbre nyílt, nem volt véletlen, hogy a '70-es évek közepére a hazai vállalatok 3/4-e képtelen volt olyan termékeket gyártani, melyek nemhogy a "tőkés relációban", de még a hazai igényeknek sem felelt maradéktalanul meg, ergo az igen szűksö devizakeretből kellett számos , a népgazdaság számára kulcsfontosságú terméket vásárolni, megágyazva ezzel annak a Nyugati eladósodásnak, mely a '70-es évek végére, a '80-as évek elejére tépázta Hazánk pénzügyi, fizetési mérlegeit, stabilitását.
süti beállítások módosítása