Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

A Lánchíd története: újra felújítva

2023. október 10. - fovarosi.blog.hu

2021 és 2023 között lezajlott a Lánchíd nagy felújítása. Mi mindent újítottak meg, mi változott? Egy nagy sztori próbaterheléssel, LEGO Leóval és horgonykamrával. 

Már a Budapest Szíve program megvalósításakor, 2009 környékén elkezdtek foglalkozni azzal a kérdéssel, hogy hogyan lehetne a Széchenyi teret és a Lánchidat jobban visszaadni a gyalogosoknak, mit lehetne kezdeni a mostani lehetetlen forgalmi helyzettel – gondoljunk csak a rakpart felől a 2-es villamos pályáján keresztül feljövő, majd a Lánchíd felé az egész teret körüljáró autókra, vagy arra, hogy a két hídfő terén és a hídon keresztül a szomszédos hídhoz képest töredék mennyiségű autó jut át, mégis az autóforgalom uralja a híd és környezete jelentős hányadát. 2011-ben tették közzé a fővárosi megrendelésre született, soha meg nem valósított terveket a Széchenyi tér átalakításáról. A gondolkodás a híd és környezete átalakításáról tehát már jó ideje tart. 2015-ben a Magyar Kerékpáros Klub javasolta az autóforgalom megszüntetését a hídon. Érvelésükben elhangzott: „A BKK tavalyi [értsd: 2014-es] adatai alapján naponta közel 38 ezren mennek át valamilyen járművel a Lánchídon, ezeknek 57 százaléka autó, így a becslések szerint naponta 21 ezer 600-an választották ezt a közlekedési módot – autónként 1,2 utassal számolva. Naponta körülbelül 14 ezren keltek át a hídon valamelyik menetrend szerint közlekedő busszal, amelyeknek többsége a dugóban áll. Ezek az utasok a járműhasználók 37 százalékát jelentik. Hat százalék a közlekedőknek az az „őrült”, aki naponta átteker a hídon – ez 2400 kerékpárost jelent.” Az ő javaslatuk az volt, hogy a Lánchíd legyen gépjárművektől mentes, a tömegközlekedést, a taxikat és a megkülönböztető jelzést használó járművek kivételével. Az autósok sem járnának feltétlenül csak rosszul ezzel a megoldással, hisz az észak-déli irányú haladást gyorsítaná a keresztező irányban araszoló autóforgalom kiiktatása. A következő években számos javaslat született különböző megoldású forgalomcsillapításokra, átalakításokra.

lanchid-2012-kerekterek.jpg(kép: Takács István / kerekterek.hu)

2018-ban az is felmerült, hogy a híd járdáit szélesítsék ki. A hídon nem csak a turisták hada jár-kel, hanem kényszerűen, kerékpársáv híján sok kerékpáros is ott közlekedett. A pilléreknél lévő „erkélyeket” tervezték 80 cm-rel kiszélesíteni emiatt. Ez a javaslat végül a műemlék híd védelme, eredetihez minél közelebbi állapotának megőrzése miatt került le a napirendről. Arról is szó volt, hogy a híd és az Alagút egyszerre kerüljön felújításra – ez forgalmi okokból indokolt lett volna. 2018 végén még a két elemre együttesen írták ki az ajánlattételi felhívást, de mivel az állam nem biztosított elegendő forrást a fővárosnak (2018-ban és később sem), az Alagút felújítása későbbre maradt. 2019 májusában az Alagút felújítása is lekerült a napirendről és lemondtak a járda kiszélesítéséről is. Emiatt új ajánlattételi felhívást is közzé kellett tenni. A felhívás szerint a felújítás kiterjed a közúti pályalemez újjáépítésére, a kétoldali gyalogos járdák felújítására, a lehorgonyzó kamrák szigetelésére és árvíz elleni védelmére, az acélszerkezet javítására, és új köz- és díszvilágítás kiépítésére, plusz a műemléki elemek (pl. az oroszlán szobrok) felújítására, a gyalogos- és autós aluljáró újjáépítésére valamint a háborúban a Dunába robbantott régi hídelemek eltávolítására. A pesti oldali zászlótartó bástyákat is felújítják, de a hídfőknél található terek – a Clark Ádám tér és a Széchenyi tér – átépítése, felújítása már elmaradt sajnos.

2021. március 17-én indult el a járdák lezárása mellett a Lánchíd felújítása. A generál kivitelező az A-Híd Zrt. volt. Az autóforgalom június 16-án szűnt meg, akkor kezdhették el felmarni a régi útburkolatot és eltávolítani a kandelábereket. Közben a folyóban is dolgoztak. A fém- és lőszermentesítési munkák során egy 55 cm átmérőjű, kb. 150 kilós kő ágyúgolyó került elő, meglepően ép állapotban – ez a Budapesti Történeti Múzeumba került. Ez már a második ilyen lelet volt, korábban egy kb. 36 cm átmérőjű kőgolyót találtak. De két alkalommal második világháborús bombára is rábukkantak a Lánchíd környezetében, a középkori kerámia töredékekről nem is beszélve. 2022. szeptember 9-én a régi Lánchíd eredeti korlátjának egy darabja került elő a vízből.

20211214-lanchid-felujitas_bkk.jpg

Július végén már az első acélelemek érkeztek Csepel felől az építkezésre: az új pályalemez busznyi hosszúságú elemei. Az elöregedett vasbetonpálya helyére ugyanis trapézbordákkal merevített acél szerkezet került. A híd felújításához csaknem 94 pályatáblára volt szükség. 2022 tavaszán, a jobb idő beálltával elkezdődhetett a pályaelemek korrózióvédelme, festése is, a láncok korrózióvédelmével együtt. A festési munkák alatt sátor védelme alatt dolgoztak. Közben a híd két oldalán az új járdák szerkezete is elkészült.

A pálya aszfaltozása 2022. novemberében készült el, lehetővé téve a híd terheléspróbájának megtartását. Az úgynevezett kopóréteget egy nap alatt felvitték, majd ezt követte a széleket borító öntött aszfaltcsíkok és a szegélyek bevonatrendszerének kialakítása.Végül az útburkolati jelek felfestésével fejeződött be a munka.

lanchid-20221112-terhelesproba-66.jpg

2021 augusztusának elején a felújítás látványos eleme volt a kőoroszlánok leemelése és elszállítása. Ezek egy újpesti restaurátor műhelyben újultak meg: a három elemre szétbontható oroszlánokat először letiszították, majd pótolták a hiányaikat. A 12,6 tonnás mészkő szobrok közül először a pesti oldalon lévőket, majd néhány héttel később a budai társaikat is elszállították. Amíg az oroszlánok Újpesten mosakodtak, a talapzatokat is felújították – ezek még az 1949-es helyreállítás nyomait őrizték. Most pótolták a hiányzó „Széchenyi Lánczhíd” feliratot is. A budai kőoroszlánok 2022. október 18-án kerültek vissza a helyükre, majd november 10-én a pesti oroszlánok is visszatérhettek. A három darabban visszahelyezett oroszlánok részei között először kőkiegészítő habarccsal egy kérget építettek fel, majd homokkal kitöltötték az üreget. Ezután ezt a felületet is patinázták, hogy minél kevésbé legyenek láthatóak az illesztések nyomai. Végül olyan felületvédelemmel látták el a kőoroszlánokat, amely késlelteti, lassítja az elkoszolódást.

lanchid-20221027-02-oroszlan.jpgLEGO Leó. 2022 októberében különleges oroszlán látogatta meg a Lánchidat. A kőoroszlánok 1:1 méretarányú másolatát több mint 850 000 LEGÓ elemből építették meg – igaz, ez „csak” 2,8 tonnás lett. Tervezője Dóczy Balázs hivatalos LEGO építőmester volt. Ő a világ 27 LEGO építőmesterének egyike. A megépítésen több, mint nyolcvanan dolgoztak, és 560 munkaórába telt. Korábban elkészítette már a Lánchíd és a Zeneakadémia modelljét is, de az oroszlán egyértelműen a legnagyobb méretű alkotása. A projekt a Lánchíd felújítását végző A-Híd Zrt., a BKK Budapesti Közlekedési Központ Zrt., a Budapest Brand Nonprofit Zrt. és a LEGO Hungária Kft. együttműködésében valósult meg.

Az oroszlánok mellett a pesti oldalon álló zászlótartó bástyákat is felújították a híd közvetlen közelében, ezekhez díszkivilágítást is kiépítettek.

lanchid-20221112-terhelesproba-14.jpg

Az útpálya aszfaltozása után következhetett a rekonstrukció egyik igen látványos fejezete, a próbaterhelés. A BKK Sajtó jóvoltából ezen a napon – 2022. november 12-én – magam is részt vehettem egy bejáráson. A próbaterhelés során 20 tonnás tehergépkocsik különböző felállásaiban mérték a híd szerkezetének elmozdulásait – többek között, ha csak az egyik, vagy csak a másik sávban állnak fel a teherautók, ha a teljes hidat teleállják a teherautók, vagy éppen 5, 20, illetve 30 km/h sebességgel haladnak át a hídon. A méréseket a Műegyem Hidak és Szerkezetek Tanszékének szakemberei végezték, a 24 db teherautót az A-Híd biztosította. A hídon és a parton geodéziai műszerekkel mérték a híd elmozdulását, a budai pillér tetején levő koronasaru-teremben a koronasaru elmozdulását is monitorozták. (Nagy élmény volt ide bejutnom!) A terheléspróbán a híd jól teljesített.

lanchid-20221112-terhelesproba-41.jpg

lanchid-20221112-terhelesproba-03.jpg

Átépültek az aluljárók is. A budai oldai, ívelt falú, 3 méter széles gyalogos átkelő helyére egy 4 méter széles, egyenes falú aluljáró épült, amelyben így elférnek egymás mellett a gyalogosok és a kerékpárosok. A pesti oldali aluljáró is hasonló elv szerint épült át: szélesebb, és egyenes oldalfalú lett.

20230130-lanchid-felujitas_bkk.jpg

Látványos része volt a felújításnak a díszítő elemek és a világítás megújítása is. A régi kandelábereket, tartóoszlopokat elszállították Csepelre, és amit lehetett, azt restaurálták. Mellvédek, korlátok, konzolok kaptak három réteg festést, hogy ellenálljanak a korróziónak. A felújított elemek 2023 márciusától kerültek vissza a helyükre. 8 mellvédöntvényt az 1914-es felújításkori állapotnak megfelelően, régi fotók alapján gyártottak le újra. Az új rendszerben három egységenként szerelték fel a korlátokat a hídra, hogy a híd mozgásait könnyebben felvegyék a korlátok. Közben megújultak a budai pilonra felvésett vízszintmércék is, amelyek méterben, illetve bécsi ölben jelezték a Duna vízszintjét. 2023. június 15-én a felújítás leglátványosabb része is fordulóponthoz ért: a korábbi napok sikeres tesztelései után felkapcsolták a híd új díszkivilágítását. A fényfüzér 1180 lámpatestjét korszerű LED-es világításra cserélték. Az új világítás színe is állítható, így az alapbeállítás meleg fehér színe mellett könnyen megoldható lesz a híd színes kivilágítása is különleges alkalmakkor. Emellett több száz fényvetőt is felszereltek. Jó megvilágításban őrizhetik a hidat éjszaka az oroszlánok is.

2022. december 16-án nyitották meg a forgalmat a BKK járatai, a taxik, a kerékpárosok, a motorkerékpárosok és a segédmotoros kerékpárosok előtt, 548 nappal a teljes lezárás után. A pesti hídfőnél – régi hiányt pótolva – gyalogos átkelőhely is létesült. A felújítás fontos fordulópontját egy MOL Bubi bebiciklizéssel tették emlékezetessé. Ez újra megnyitotta a vitát arról, hogy mi legyen a Lánchíd közlekedési rendje a felújítás után: visszaengedjék-e az autóforgalmat. A BKK adatai szerint a tömegközlekedés jelentősen gyorsult, jóval nagyobb kapacitást adott az, hogy a buszok a körforgalomban, a hídon, de még a József Attila utcában is könnyebben átjutnak. A hídon közlekedő buszok másfélszer annyi utast tudnak szállítani, mint a felújítás előtt. A 105-ös busz 6 perccel hamarabb ér el az Apor Vilmost téri végállomásra, mint előtte.

„Csúcsidőben óránként 1640 fő tud átkelni közösségi közlekedéssel. A korábbi 21 helyett most már óránként 27 busz halad át a Lánchídon csúcsidőben. (…) Míg korábban csak a 16-os és a 105-ös járatok közlekedtek itt, a felújítást követően, a 16-os, a 216-os, a 105-ös, a 178-as, május 1-től pedig a 210-es járat is elindult. Ennek köszönhetően 1080-ról 1640-re, azaz több mint 50 százalékkal nőtt az egy irányba menő csúcsórai kapacitás.” (BKK)

A döntést a fővárosiak kezébe adták azzal, hogy a Budapesti Lakógyűlésen szavazás döntsön az autóforgalom visszaengedéséről. 136 ezren szavaztak, nagyjából 80 százalékuk a jelenlegi forgalom fenntartása mellett voksolt. Mindez nem csupán a Lánchídon, hanem lényegében a Krisztina tértől a hídon át a József Attila utcáig tartó vonalon eredményezi az autóforgalom csökkenését.

A felújítás a tervezett határidők előtt befejeződött. 2023. június 15-én megkezdődött a műszaki átadás-átvétel. A gyalogosok augusztus 4-én sétálhattak át először a hídon és használhatták az új aluljárókat. Ezzel befejeződött a híd felújítása. A teljes projekt költségvetése 26,7 milliárd forint volt, a felújítás kb. másfél hónappal a tervezett határidő előtt készült el. (A kormányzat által ígért 6 milliárd forintos állami támogatás azóta sem érkezett meg.) A felújítás elvégeztével a hidat jelképesen visszaadták Fazekas János hídmesternek.

(A cikk a BKK sajtóközleményei alapján készült.)


További érdekességek, aktuális infók Budapestről a Fővárosi Blog közösségi oldalain - kattints a logókra!

twitterlogo.jpgfblogo.jpg

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2023.10.10. 08:46:10

Azért a járdák 60 centis szélesítése ellen ágáló műemlékvédelem elmehet a sóhivatalba!
S akkor még finoman fejeztem ki magam.
süti beállítások módosítása