Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

Ötven éve írták - 1971 október

2021. október 01. - fovarosi.blog.hu

1971 Budapestje, amikor egyszerre dolgoztak három metróvonalon és száz éves lett a Vörösmarty Gimnázium.

Október 2: A Corvin Áruház mozgólépcsőjének első, 7,5 tonnás szerkezete pénteken megérkezett. Ma és vasárnap a helyszínre szállítják a mozgólépcső valamennyi tartozékát, s a jövő héten szovjet szakember irányításával megkezdődik a szerelés. A földszintet és az első emeletet összekötő mozgólépcső novemberben készül el. A jövő év első felében az első és a második emeletet, 1973-ban pedig a legfelső szinteket kötik össze mozgólépcsővel. (Magyar Nemzet)

Október 3: Óvoda- és bölcsődeavatás Óbudán. Szombaton az óbudai Föld utcában adták át rendeltetésének a főváros egyik legkorszerűbb, kényelmesen berendezett gyermekintézményét, a 60 személyes bölcsődét és a 100 személyes óvodát. Az emeletes gyermekintézmény földszintjén a legkisebbek, emeleti részén pedig a 3-6 évesek kaptak helyet. Az új létesítményben a gyermekek étkeztetéséről a bölcsőde, illetve az óvoda gondoskodik, az apróságoknak helyben készítik el a kosztot. A jól felszerelt gyermekintézményt játszótér, illetve park veszi körül ügyességet fejlesztő játékokkal. (...) (Népszabadság)

Október 5: Halálos autószerencsétlenség érte Tar István szobrászművészt. A XI. kerületi Budaörsi úton tragikus balesetet okozott Zsömbör Árpád 42 éves szabász gyorshajtása és figyelmetlen vezetése: személygépkocsija a felsővezetéket tartó oszlopnak ütközött. A szerencsétlenség következtében a kocsi utasai közül Tar István szobrászművész meghalt; felesége, valamint Zsömbör Árpádné súlyos sérüléseket szenvedett. (...) (Magyar Nemzet)

Október 6: Az ipari szanálás lassúsága akadályozza a józsefvárosi rekonstrukciót. A VIII. kerületi tanács végrehajtó bizottsága keddi ülésén a józsefvárosi rekonstrukció helyzetéről tárgyalt. A munkatempó fokozását indokolja, állapította meg a vb, hogy a rekonstrukció keretében épülő Tömő utcai öt lakóházból eddig mindössze kettőt adtak át rendeltetésének. A másik három épület felhúzásához a tervek szerint hamarosan hozzálátnak. Az új otthonokat meleg vízzel fűtik majd.

Az ülésen beszámoltak arról, hogy az Illés utca - Práter utca - Kemény Zsigmond utca és a Losonczi utca által határolt területen a legnagyobb gondot az ipari szanálás okozza. A kitelepítési listán szereplő vállalatok és ktsz-ek új telephelyei ugyanis még csak most épülnek, így helyiség hiányában nem tudnak költözni. Pedig az 1975-ig szóló lakásépítési program újabb otthonok felhúzását irányozza elő a kerületben: a Baross utca - Illés utca - Práter utca és a Szigony utca által határolt részen csaknem kétezer lakást hoznak tető alá a kapcsolódó beruhásokkal együtt - két, egyenként 100 személyes óvódával, két 60-60 személyes bölcsődével, egy harminc tantermes általános iskolával, körzeti orvosi rendelővel és gyermekrendelővel, valamint ABC-áruházzal. (Magyar Nemzet)

Október 7: Jól halad a metróépítkezés, javult az új lakások minősége. Tovább javult a tanácsi vállalatok munkája az első félévben - állapította meg szerdai ülésén a fővárosi tanács végrehajtó bizottsága. Ami az egyedi nagyberuházásokat illeti: a metró kelet-nyugati vonala jó ütemben épül, a budai oldalon az alagutakat szigetelik és az állomások belső rendezésén dolgoznak. A pesti oldalon megkezdték a vágányok fektetését a Szent István tér és a Kossuth tér között. A Duna alatti szakaszon most készítik elő a vágányok építését, a Kossuth téri állomáson a mozgólépcsőt szerelik. A terveknek megfelelően halad az észak-déli metrószárny építése is.

metro2-moszkvater-epul-02.jpgA főváros idei terve 8000 családi otthon építésének befejezését, tízezernek a megkezdését tűzi ki célul. Az első félévben 2615 lakás készült el, a kivitelezők 4123-hoz hozzáfogtak. A tapasztalatok szerint az átadott lakások minősége jobb, mint korábban. (...) (Népszabadság)

Október 8: Új iskola az új lakótelepen. Új iskolával gazdagodott az egyre bővülő Füredi úti lakótelep. Az Álmos vezér téren épült 18 tantermes általános iskolában szeptemberben kezdődött meg a tanítás. (Népszabadság)

Október 10: Budapest közlekedése tegnap, ma, holnap. Budapesten a jövő tömegközlekedési járműve a metró, illetve a gyorsvasút lesz, amelynek hosszúsága a főváros közlekedésfejlesztési terve szerint eléri majd a 92 kilométert. A Budapest közlekedése tegnap, ma, holnap című kiállítás, amelyet szombaton Skoda Lajos, a fővárosi tanács elnökhelyettese nyitott meg, azokat a fejlesztési elképzeléseket mutatja be, amelyeket a következő ötéves tervek időszakában valósítanak meg. (...) A fejlesztést sürgeti, hogy Budapesten naponta 4,4 millióan utaznak, s a számítások szerint ez a szám a későbbiekben eléri a 6,5 milliót. Az utasok 84 százaléka veszi igénybe az autóbuszt, a villamost és a trolit. A földalatti-, illetve a gyorsvasúti hálózat bővítésével ez az arány megváltozik: a jövőbeni forgalomnak csaknem 75 százalékát bonyolítja majd le a metró és a gyorsvasút. A közlekedés fejlesztésével korszerűsítik az úthálózatot is. A távlati tervek magas utak építését, illetve néhány útvonal árkádosítását irányozzák elő. A főutak hálózata meghaladja majd az 500 kilométert; ebből az autópályák és az autóutak hossza több mint 200 kilométer lesz, a fő forgalmi utaké pedig eléri a 310 kilométert. (...) (Népszabadság)

Október 13: Hétfő esti párbeszéd a Népfrontban a budapesti fürdőkről. (...) A zuglói Paskál-fürdővel kapcsolatosan lapunk már több ízben sürgette a fontos építkezés megkezdését. A fórumon elhangzott számos érv, a vita élénksége, az egyes témák körül kialakult párbeszédek és replikák egész sora miatt csak néhány vonással felvázolva így fest a jelenlegi kép: a zuglói gyógyfürdő új és épülő lakótelepek s az úgynevezett régi Zugló több százezer lakosának igényeit elégítené ki, ezért elsőrendű fontosságú. (...) A telepítési hely kitűnő, a közlekedés meglehetősen kiépült, a mintegy húszhektáros terület a pihenés, szórakozás, sportolás, a későbbiekben esetleg motel építése céljára is kiválóan alkalmas. Közvetlen közelében épül Budapest legnagyobb lakótelepe.

(...) El kell azt is mondani, hogy a budapesti strandviszonyok is nagyon kedvezőtlenek, s ez ugyancsak az új fürdő megépítését sürgeti. A Palatinuson például forró nyári napokon tízezer ember helyett 25 ezren keresik - de nem találják - a felüdülést. Ha a kapukat lezárják, itt is, a Dagály utcai Szabadság strandon is botrányos jelenetekre, sőt, kerítésledöntésekre is került már sor. Ugyanakkor a KÖJÁL teljes joggal emel vétót, hatalmas tömegnek ilyen körülmények között történő fürdőztetése ellen. (...) (Magyar Nemzet)

Október 13: Gandhi-szobor Budapesten. Csütörtökön délután került sor a Hopp Ferenc Keletázsiai Művészeti Múzeum kertjében Mahatma Gandhi, az indiai nép nagy fia szobrának https://www.kozterkep.hu/26407/gandhi ünnepélyes átadására. A szobor, amely Ram Sutar alkotása, az indiai kormány ajándéka. Az ünnepi eseményen részt vett az indiai küldöttség, amely Shyam Sundar Gupta, Calcutta főpolgármesterének vezetésével tartózkodik hazánkban. (...) A küldöttség megismerkedik Budapest nevezetességeivel, megtekinti az épülő lakónegyedeket, tájékozódik a főváros közlekedésének fejlesztéséről, s ellátogat a XV. kerületi Béke Termelőszövetkezetbe. (Magyar Nemzet)

Október 16: Európa legnagyobb színes lakótelepe épül fel Újpalotán.A Duna Intercontinental Szállóban pénteken a hazai építőipari szakembereknek és a sajtó képviselőinek érdekes előadásban számolt be a házgyári épületek korszerű homlokzatszínezési módszeréről dr. Gert von Szadkowski, a Farbenfabriken Bayer cég osztályvezetője.

Az újfajta módszer lehetővé teszi, hogy igen széles színezési és díszítési variációval megszüntessék a házgyári lakótelepek egyhangúságát, változatossá, a szó szoros értelmében színessé tegyék a városképet. Budapesten eddig mintegy nyolcezer házgyári lakás homlokzatát díszítették színes betonból készített panelekkel. Európában Újpalotán épül fel a legnagyobb "színes" lakótelep. (Magyar Nemzet)

fehervariut-1970esevekvege-andorutcanal.jpg Október 19: A Fehérvári út korszerűsítése. Fővárosszerte folyik az úthálózat felújításával egyidejűleg a közművezetékek korszerűsítése. A munkálatok üteme élénkül, mert a tartós esős és hideg időszak beállta előtt szeretnék a feladatokat teljesíteni.

E munkálatok közé tartozik a Fehérvári út rendezése. Egyedül a villamossínek átépítése 35 millió forintba kerül és ezt a munkát a Mélyépítő Vállalat végzi. Az első szakaszban a Lecke utca és a Temesvár utca között 1100 méter hosszúságban kerülnek az úttest közepére a villamosvágányok. Itt május 31-ig készülnek el a mukával. (Magyar Nemzet)

Október 20: Új kazán Óbudán. A mind növekvő óbudai lakótelep fűtésére újabb kazánt állítanak üzembe, a Zápor utcai fűtőműben. A szovjet kazán 50 millió kalória hőenergiát szolgáltat a lakótelepnek. (Népszabadság)

newyorkkavehaz-1974-fortepan_hu-112377.jpgOktóber 21: Három új szálloda készül. A harmincöt szállodát, kilencven éttermet és hetven cukrászdát kézbentartó Hungarhotels Vállalat idei eredményeiről és jövő évi elképzeléseiről tartottak sajtótájékoztatót szerdán a Gellért Szállóban, a Kelenhegyi úti szárny újjáépítésének befejezése alkalmából. (...) 1972. közepén nyitja meg a Hungarhotels Székesfehérvárott és Szombathelyen a 110-110 ágyas Alba Regia, illetve Claudius hotelt. 1973-ra készül el a miskolc-tapolcai Juno szálloda, ugyancsak 110 ággyal.

A lassan botránykővé váló budapesti Hungária étterem-kávéház is a Hungarhotelshoz tartozik. Sok újat és sok jót ezen a tájékoztatón sem hallottunk a felújításról. Ez idén nyáron végre elkészült az építési terv, hiányzik viszont az építési engedély és a Gázművek hozzájárulása. 1973. előtt - mondták - szó sem lehet a Hungária megnyitásáról. (Magyar Nemzet)

Október 22: Igények és lehetőségek a metróprogram gyorsítására. (...) Másfél éve, hogy hat kilométeres távon naponta csaknem negyedmillió utast - a számítottnál többet - szállítanak a budapesti metróvonatok, egyelőre egy útvonalon. Már csak alig egy esztendő, s ez az útvonal a Déli pályaudvarig él. Addigra a kelet-nyugati metrószárny teljes költségei megközelítik a 6,3 milliárd forintot. A roppant összeg ellenértéke: az autóbusz- és villamosforgalom nyolcszázalékos tehermentesítése, ezen belül a belvárosi tömegközlekedésben az utazóközönség negyedrészének átvállalása. A szakemberek most elemzik, van-e reális lehetőség, hogy a kelet-nyugati metróvonal teljes megnyitásakor a Rákóczi útról kiiktassák a villamost. Ez esetben a Kerepesi útról az Erzsébet-hídon át a balatoni autópályáig a mainál sokkal nagyobb gépkocsiforgalom is zavartalan lenne.


1972 végén az ifjú Baló György magyarázta el a villamos megszüntetését

S ha már a gépkocsiforgalomnál tartunk: öt éven belül a jelenleginek a háromszorosára nő a személygépkocsik száma, fokozódik a fővárosi útvonalak telítettsége, az autóbuszok mostani, szintén igen lassú növekedése még döcögősebbé válnék. Nyilvánvaló, hogy a tömegközlekedés gyorsítását és az útvonalak kapacitásának növelését csakis a kelet-nyugati és észak-déli metróvonalak együttes forgalma szolgálná nagymértékben. Ezek a felszíni közlekedésben részt vevő utasok 20 százalékát szállítanák, a belterületeken ennek kétszeresét.

Jelenleg azonban a metróépítkezés a nemzetközi összehasonlítás tapasztalatai szerint lassú. A külföldi átlag évi 2-5 kilométer, minálunk egy.

Mind a négy szakasz

(...) Nem véletlen tehát, hogy az utazóközönség, a főváros és a KPM vezetői, főbb gazdasági szerveink egyetértenek abban: az Újpest - Belváros - Kispest 18,6 kilométeres metróvonal építését meg kell gyorsítani, az eredeti, 1985-ös befejezési határidőt előbbre kell hozni.

metro3-2bszakaszatadasakor-kiadvany.jpgA közlekedési igények teljes mértékben indokolják az első - Deák tér - Nagyvárad tér közötti - mély vezetésű szakasz mielőbbi megnyitását, hiszen csőd várna a Belváros rohamos növekvő gépjárműforgalmára, ha csupán 7-8 év múlva indulna a metró. A második szakaszban viszont azért sürgető a Nagyvárad tér - Határ út közötti vonal megépítése, mert a kispesti végállomásnál telepítik a járműtárolót, a berendezések javítóbázisát. Ezzel egyidőben érdemes megnyitni a harmadik szakaszt - a Nagyvárad tér - Marx tér között -, mert akkor a Marx tér és a Kálvin tér között kivonhatnák a forgalomból a villamosjáratokat, véglegesen megoldanák a Belváros közlekedési gondjait, s olyan kritikus forgalmi csomópontok rendezését végezhetnék el, mint a Nagyvárad téri, a Kálvin téri, a Felszabadulás téri. E három metrószakasz építése a három legnagyobb budapesti pályaudvar gyors, biztonságos összeköttetését is megteremtené. Végül az észak-déli metró befejező, negyedik szakaszának gyorsabb építése az észak-pesti lakótelepek és iparnegyedek mielőbbi kedvező összeköttetését biztosítaná a főváros más pontjaival. (...) (Népszabadság)

Október 22: Új ABC-áruházakat kap Óbuda. Az óbudai lakótelep új ABC-áruházainak építése meglehetősen vontatottan halad, ezért az elkészült lakóházak földszintjén mielőbb korszerű élelmiszerüzleteket kell kialakítani - hangoztatták az óbudai tanács csütörtöki ülésén, amelyen a III. kerületi Közért Vállalat igazgatója számolt be Óbuda ellátásáról, a várható fejlesztésekről. A negyedik ötéves terv időszakában - mint bejelentették - a kerület összesen 18 új ABC-áruházzal, élelmiszerüzlettel gazdagodik. (...) (Magyar Nemzet)

Október 24: Az újjáépülő Budafok. Budafokon, a Leányka utcai lakótelepet tavaly óta építik a Budapesti Lakásépítő Vállalat dolgozói. Eddig 246 lakás készült el, és jelenleg a tízemeletes toronyház utolsó szintjén dolgoznak a szerelők. Az új épületbe még ebben az évben beköltözhetnek a lakók. (Népszabadság)

Október 27: Új kiállítás a jubiláló Közlekedési Múzeumban. Alapításának 75. évfordulója alkalmából új kiállítást rendezett a Közlekedési Múzeum. A szerdán nyíló kiállítást kedden dr. Czére Béla főigazgató mutatta be a sajtó képviselőinek. (...) Újdonság a kiállításon a városi közlekedés: teljesen önálló komplett bemutatón követhető nyomon Budapest és a vidéki városok közlekedésének fejlődése. A kiállításnak játékterme is van: nagyméretű vasúti terepasztalon villany- és rádióirányítású modellekkel ügyeskedhetnek a látogatók. Tág teret kapott a bemutatón az űrhajózás, s külön kiállítás foglalkozik a közlekedés munkásmozgalmi múltjával és a 75 éves múzeum történetével. (Népszabadság)

bp50-1971.pngHa tetszik a blog, kérlek támogasd munkámat anyagilag is - 1000 forintot elérő támogatásodért ajándékba kapsz tőlem egy letölthető könyvet (pdf), benne az 1971. év legfontosabb fővárosi híreivel! Támogatásod segítségével tudom fizetni a fotók szerkesztéséhez szükséges Photoshop előfizetést, könyvtári tagságot, szakkönyveket tudok beszerezni antikváriumokból, és egy új laptop megvásárlását is segíted. Cserébe mindenféle jó kis posztokat olvashatsz Budapest jelenéről és múltjáról. Nagyobb adományodat most könyvvel hálálom meg, részletek a Patreon oldalon. Segítségedet nagyon köszönöm! >>> Patreon >>>

Október 28: Clark Ádám emléktábla-avatás Budán. Szerdán emléktáblával jelölték meg azt a helyet - a mostani I. kerületi Ybl Miklós tér 6. számú épületet -, ahol Clark Ádám egykori háza állott. Élete utolsó szakaszában ott élt és ott is halt meg 1866. június 23-án. A Lánchíd és a budai alagút építőjéről, Clark Ádám magyarországi pályafutásáról dr. Czére Béla címzetes egyetemi tanár, a Közlekedési Múzeum főigazgatója emlékezett meg ünnepi beszédében. (Magyar Nemzet)

Október 30: Száz éves a Vörösmarty Gimnázium. Budapest egyik legrégibb gimnáziuma a VIII. kerületi Vörösmarty Gimnázium. Százéves fennállásáról ünnepségsorozatban emlékeznek meg az iskola tanárai és diákjai. A Józsefvárosi Főreál ötven éve vette fel Vörösmarty nevét, huszonöt évvel ezelőtt pedig ebben az épületben indult meg először az esti oktatás a dolgozók számára. (...) Ide járt Péterffy Jenő, a század első felének egyik legtehetségesebb irodalomtörténésze, Reviczky Gyula, a modern magyar költészet előfutára, és a Vörösmarty Gimnázium diákja volt Mihály Dénes is, a televízió magyar feltalálója, aki már gimnazista korában kísérletezett távolbalátó készülékkel. (...) Április 4-én nyílt meg a gimnázium új, tízezer kötetes könyvtára, amelyben egyesítették a korábbi nevelői könyvtár és a diákkönyvtár anyagát, és korszerűen berendezett, kényelmes, világos, szabadpolcos termekben helyezték el. Szeptember 1-én megnyitották az új nyelvi stúdiót. Hat nyelvet tanítanak az iskolában, ebből hármat, oroszt, németet és spanyolt a nyelvi tagozatos osztályokban is. (...) (Magyar Nemzet)
 
További érdekességek, aktuális infók Budapestről a Fővárosi Blog közösségi oldalain - kattints a logókra!

twitterlogo.jpgfblogo.jpg

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása