Valamikor Ferihegy jól ismert díszei, elemei voltak azok a színes madárkák, amelyek a 2A terminál mennyezetéről lelógatva üdvözölték az utazásra induló utasokat. Mi lett velük, hová kallódtak el, és hogy menekült meg egy részük? Ennek jártam utána.
Először Péter Vladimirt, a madárkák alkotóját kerestem fel galériájában, hogy megtudjam: honnan is jött a megrendelés?
A Közlekedési és Postaügyi Minisztérium javaslatát elfogadva a kormány 1976-ban határozott a reptér fejlesztési programjáról, amely 1990-ig sorolta a teendőket. A feladat egyre sürgetőbb voltát jelezte, hogy a MALÉV utasforgalma 1975 és 1980 között megduplázódott. A finanszírozáshoz az osztrák hitelprogramot vették igénybe. 1978-ban folytatták le az új terminál tervpályázatát, és a belsőépítészeti program részeként műalkotások elhelyezésére is pályázatot írtak ki. Ezen nyert Péter Vladimir pályaműve 1985-ben.
A pályázat meghívásos volt, 4 művész kapott felkérést: Józsa Bálint (akinek Lüktetés című alkotása a Karolina úti Haematológiai Intézet előtt áll), Péter Vladimir, a papírsárkányairól ismert Bodóczky István, valamint Gross Arnold. Utóbbi a megbízást visszaadta, nem nyújtott be tervet. Józsa Bálint léghajót tervezett a jókora utastérbe belógatni, de a pályázatokat áttekintő osztrák belsőépítész hölgy egyértelműen Péter Vladimir madárkái mellett foglalt állást a benyújtott 1 minta darab és a rajzok alapján.
A madarak legyártása hosszú időbe telt, gyorsan kellett dolgozni. A gipsz modellekről készült negatív alapján készült el az üvegszálas poliészter test, amit még csiszolni, majd festeni kellett. A festéshez Neolux autókarosszéria festéket használt. Mindegyik madárka egyedi darab lett. A felhelyezést is a mester végezte el: damilról lógatták le a madarakat a tetőszerkezetről. Szerencsére az alkotójuknak volt már tapasztalata a különleges, akkoriban még egész újszerűnek mondható anyaggal: műanyagból készült a Montgolfier-emlék az Atrium Hyatt (Sofitel) szállodába és a Hungária kávéházba (New York kávéház) is, de a mára már lebontott, egykori Volga szálló Törley pezsgő bárjába is készült egy cégér jellegű alkotás.
A terminál 1985. november elsején nyitott meg, benne az utasoknak kedves, színes részletet adó madarakkal. Az 50 madárból álló (1 a felhelyezésnél megsérült, így végül 49 darab maradt) „rajt” hamar megszerették az utasok: a sorban állás közben nézelődni valót adott, a gyerekeknek könnyebbé tette az utazást a nézelődni való. Ebből a megrendelésből még egy következett: a MALÉV gépek megújuló belső tereibe (belsőépítész: Gereben Gábor), a business és a turista osztály közötti elválasztó falakra ragasztották fel Péter Vladimir színes madár figuráit – ezek már jávorfából készültek. Ezek felhelyezésére többször is kiutaztatták őt Írországba, így lehetett a leghatékonyabban megoldani a munkát.
A 2A terminál felújításakor sajnos leszedték az összes madarat, bekerültek az irodákba, de hamarosan több példány is magánkézbe került, a gyűjtemény szétszóródott. Erről az alkotójuk is csak közvetve szerzett tudomást, néhány példányt ugyanis hozzá vittek be javításra.
Interjú Péter Vladimirral 2022 elején
Az elkallódott madarakból összesen 17 madarat sikerült fellelni a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumban, majd Hézser Péter vezető restaurátor és csapata - Tóth Szilárd és Erky-Nagy Dániel - segítségével a sérüléseiket kijavítani. Mindegyik darab egyedi, így nem csak színük és formájuk, de méretük is változó, 60 centistől 100 centis példányokig.
A kihelyezést a Klauzál téri vásárcsarnokban Erzsébetváros önkormányzata szervezte le, a megmentett madarak 2023. augusztus 20-án kerültek ki a csarnok „főhajójába”. Ha arra járnak, nézzék meg őket, a galéria szintről egész jól láthatók! Ha pedig az alkotó, Péter Vladimir egyéb műveire is kíváncsiak vagyunk, nézzünk be a Hajós utcában a Wladis galériába!
Források:
https://erzsebetvaros.hu/articles/megjoettek-a-madarak
https://erzsebetvaros.hu/articles/vigyazat-oriasi-madarak-lepik-el-a-piacot
További érdekességek, aktuális infók Budapestről a Fővárosi Blog közösségi oldalain - kattints a logókra!