Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

Budapest közlekedési gondjai 1: autóval, teherautóval...

2008. január 07. - fovarosi.blog.hu

Forgalmi dugó
A kép csak illusztráció. (Forrás)

Milyen autóval közlekedni Budapesten? Én nem annyira ismerem ezt a világot, mert ritkán vezetek itt, inkább a tömegközlekedést használom. De kevés élményem alapján is feltűnő néhány probléma:

-a felfestések sokszor annyira elkopottak, és annyira nem láthatók, hogy fogalmam sincs, hogy hol van egy sávelhúzás, vagy hogy egyáltalán mettől meddig tart az én sávom.

-az eljutást, a besorolást előrejelző táblák annyira csak az utolsó pillanatban láthatók, hogy ha valaki nem rutinos sofőr a városban, akkor sokszor kénytelen az utolsó pillanatban kikanyarodni, vagy átsorolni, ami fokozottan balesetveszélyes.

-mivel újabb sávok nemhogy nem nyithatók, hanem még inkább kis mértékben még csökkenni is fognak (busz sávok, kerékpársávok kialakításakor, vagy pl. a Király utca forgalomcsillapításakor), miközben egyre több ember ül autóba, a forgalmi dugók egyre nagyobbak és egyre elhúzódóbbak lesznek. És itt nincs mentség, nincs visszaút, ez jön megállíthatatlanul - egészen addig, amíg az autós társadalom rá nem jön arra, hogy az autóján kívül is van élet.

Erre a főváros is rájött már rég, de megoldás inkább csak az ötletelés szintjén merül fel. Egy ötlet, példának:"Tízszeres díjért, sok helyre kizárólag célforgalomként hajthatnak majd be a kamionok Budapestre. Az engedélyeket rendszámra kapnák. A díjemelés akár már januártól, az ideiglenes tranzitútvonalak kijelölése márciusban várható, nyártól pedig mindenhol fizetniük kell." (Forrás) Hogy ez aztán tényleg megvalósul-e, vagy a kismillió ötlet egyike marad csupán, nem merem megjósolni.

-a parkolás gondjai szerintem alapvetően onnan fakadnak, hogy a belsőbb kerületek épületeinek túlnyomó többségében nincsen parkolóhely. A régi, körfolyosós, gangos házakban van mondjuk 50 lakás, de a ház előtt csak 4-5 autó fér el. Ezen a problémán kétféleképpen lehet segíteni: parkolóházak építésével, ahol a lakók megfizethető havidíj ellenében tárolhatnák autóikat, és a parkolás fizetőssé tételével, még akkor is, ha ez utóbbi nem lesz túl népszerű az autósok körében. Az viszont egészen felháborító, ami a parkolási társaságok körül zajlik. Nem csodálkoznék, ha egy ügyfél, miután 4 év után kapott egy értesítést egy 4 évvel ezelőtti tartozásról, mondjuk Molotov-koktélt dobna a Centrum Parkoló kft. irodájára. (Nem mintha ezt támogatnám, vagy helyesnek tartanám, csak nem lennék meglepve.) Friss hír:

"Érdemes kivárniuk azoknak a jogkövető autósoknak, akik a bíróságtól ezekben a hetekben kapják kézhez a parkolási díjfizetés állítólagos elmulasztása miatt kézbesített fizetési meghagyást. Ajánlott ellentmondással élniük, s így vállalni a polgári peres eljárást valamelyik követelésbehajtó céggel szemben. A Népszabadság információi szerint ugyanis a Közép-magyarországi Regionális Közigazgatási Hivatal pert indít a Fővárosi Önkormányzatok Parkolási Társulása, valamint az azt létrehozó hét kerület - így közvetve az általuk a parkolók üzemeltetésével megbízott Centrum Parkoló Rendszer Kft. - ellen. Leginkább azt kifogásolva, hogy a Centrum törvényellenesen, a társulásban résztvevő önkormányzatok felhatalmazása nélkül adta el több milliárd forintos követelésállományát különböző behajtó cégeknek. Forgács Imre, a közigazgatási hivatal vezetője megerősítve lapunk információját, elmondta: ahhoz, hogy a Centrum eladja követelésállományát, az önkormányzatok felhatalmazásával kellett volna rendelkeznie. (A társulás szerint azonban jogszerűen jártak el, a hivatal egy korábbi törvényességi észrevételét a szervezet visszautasította.) Mindemellett jogsértő, ha a parkolási jegy megvásárlásának elmulasztását többször is szankcionálják. Nem megfelelő a kft. panaszkezelése sem, de az is felróható a Centrumnak, hogy nem veszi figyelembe az önkormányzatok selejtezési gyakorlatát, s több évre visszamenőleg követeli a parkolási pótdíjat. Ezzel pedig megsérti az állampolgárok jogorvoslathoz való jogát." (Forrás)

-a fentiekhez kapcsolódik az áruszállítás megoldatlansága is. Van egy kis bolt egy egyirányú kis utcában, fel kellene tölteni áruval. Megjön az IFA... és itt leblokkol az egész rendszer. Ha az IFA le szeretne húzódni - nincs hová. Ha nem húzódik le - fél órán át áll az egész utca. A jelenlegi megoldás: papírdobozokkal, régi székekkel, gyümölcsösládákkal és madzagokkal foglalják a parkolóhelyeket a boltosok, hogy így csináljanak helyet a kirakodáshoz - jó kis balkáni hangulatban...
 

-az autós társadalom előszeretettel hallgat el egy fontos ügyet: a légszennyezés kérdését. Ki fizeti meg azt a kárt, ami a rossz levegő miatti megbetegedések gyógyítására, az így kieső munkaórákra megy el? Ki újítja fel azokat a bérházakat, amelyeket tatarozás után 5-10 évvel újra teljesen belep a korom? Ma a társadalom egészére hárul ez a költség.

A probléma tehát - parkolási társaságok ide vagy oda - marad: egyre több az autó, de nincs egyre több hely. Te hogy oldanád fel ezt az ellentmondást? Milyen legyen az autós közlekedés Budapesten, min változtatnál, és miért? Írd meg kommentbe, legyen ez egy vitafórum!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása