Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

Miért nincsen Budapesten szmogriadó?

2008. november 20. - fovarosi.blog.hu

2008. október 25-től Budapesten a korábbinál is szigorúbb rendelett lépett életbe a környzetvédelmi, az egyészségügyi és a földművelésügyi minisztériumok közös rendeletében. Mégis: az átlag budapesti eddig sem hallott soha szmogriadóról, és talán ezután se fog. Miért?

http://index.hu/cikkepek/0811/belfold/legszenny.jpg

Nem csak illusztráció. (Forrás)

Nem a szabályokban van a hiba, sőt. Az új szabályozás szerint a szállópor új kategóriát kapott (PM10). A kén-dioxid és a szállópor ezentúl külön-külön mérendő, és a szállópornál 75/100 (tájékoztatás/riasztás), a kén-dioxidnál 400/500 mikrogramm az új határérték. (Korábban a közös mérésnél 500 mikrogramm/m3 volt a határérték, és 600 volt a riasztási érték.) A kén-dioxid azóta nem magas értékű, amióta visszaszorult a szénnel fűtés a fővárosban. Amennyiben a határértéknél rosszabbá válik a levegő minősége, a Hungária körúton belüli területen tilos lenne gépjárművel, valamint a főváros teljes területén dízelüzemű autóval közlekedni. Drasztikus lépés, az biztos. Szmogriadó esetén a Hungária körút környékén forgalomkorlátozó táblákat, jelzéseket kellene elhelyezni, és ott rendőröknek, közterület-felügyelőknek kellene állniuk. És ezen felül kellene azt ellenőrizni, hogy a városba dízel jármű egyáltalán ne jusson be. Picit nehéz ezt a valóságban is elképzelni, ugye? Demszky se tudta, meg is írta a környezetvédelmi tárcának, de a rendelet ennek ellenére megszületett. 2007-ben 73 alkalommal kellett volna alkalmazni az akkori, még enyhébb változatú rendeletet. Te emlékszel olyanra, hogy szmogriadó miatt bárki is leállította volna a kocsiját? Persze, hogy nem.

Az EU szabályozás egyébként csak annyit ír elő, hogy az érvényes szabályozásokat újra kell gondolni. A porra vonatkozó külön határérték bevezetése nem EU-s követelmény, bár egyes nagyvárosok saját szabályozásaiban szerepel.

2008. november 11-én a főpolgármester bejelentette, hogy összehívja a Fővárosi Védelmi Bizottságot, hogy áttekintsék a szmogriadó esetén bevezetendő intézkedéseket. A cél a forgalom kiszorítása a Hungária körgyűrűn kívülre - ez az M0-ás új szakaszainak átadásával vált lehetségessé.

November 4-én (78 mikrogramm/m3) és 5-én (96 mikrogramm/m3) a Teleki téren a szállópor koncentrációja meghaladta a tájékoztatási határértéket, a helyzet a hétvégi alacsony forgalommal állt vissza az egészségesebb szintre. A legszennyezettebb terület a mérőállomások adatai szerint Nagytétény - itt vasárnap estére (november 9-én) emelkedett meg nagyon a szálló por mutatója. Az avarégetést megtiltották ezekben a napokban, de nem tudom elképzelni, hogy ezt ki és hogyan ellenőrzite Budapesten. A rákospalotai szemétégetőben viszont az egyik kazánt leállították.

A helyzet tehát nem éppen rózsás, és a forgalom M0-ásra terelése is csak elodázza, de nem oldja meg a probléma gyökerét, az egyre növekvő városon belüli autóforgalmat.

2008. májusában a biciklisták is megmérték a levegő szennyezettségét. Ők kerékpáron haladva mértek. Rossz értékeket mértek a hidak és a felüljárók alatt, a közúti aluljárókban - itt reked meg a szennyező anyag a leghosszabb időre. A Margit híd budai hídfője alatti gyalogos átjárót is érdemes elkerülni. Amikor a műszert tartó hátizsákot letették a földre, még rosszabb eredmények jöttek ki - tehát a kisgyermekek (és a kutyák) még rosszabb levegőt szívnak be! Amikor a műszert átrakták egy autóba, kicsit más eredmények jöttek ki. Bicajon haladva egy-egy rosszabb területen nagyon kileng a mutató, de utána zöldebb területekre érve egészen jó adatok következtek. Az autóban viszont, ha mindig zárva tartjuk az ablakokat, kisebb amplitúdóval bár, de folyamatosan nő a koncentráció. Autóban ülve hosszabb távon sokkal rosszabb a helyzet, mint kerékpáron - ezt mutatják a mérőműszeres adatok. Kivéve a legsúlyosabban szennyezett területeket: pl. az Alagútban 170-180 ezer részecske jut köbméterenként autós mérésnél, és 200 ezer bicajosnál. Onnan továbbhaladva kerékpárral hamar visszaállt az eredeti állapot, az autós viszont majdnem az Oktogonig jutott, mire visszaállt az Alagút előtti állapot.

Minderre persze az lenne a megoldás, ha jelentősen csökkentenék a belsőbb területeken a járműforgalmat, különösen a teherautók forgalmát.

Budapesten 11 automata monitorállomás műszerei mérik folyamatosan a légszennyezettséget. Ha meg akarod nézni a friss adatokat, katt ide.

Források:
http://belfold.ma.hu/tart/cikk/a/0/28441/1/belfold/Tilos_Budapesten_az_avaregetes__Szmogriado_meg_nem_varhato
http://www.hirszerzo.hu/cikk.jovo_heten_meg_nem_lesz_szmogriado.86376.html
http://mno.hu/portal/596319
http://www.hirszerzo.hu/cikk.fellelegezhetunk_egyelore_nem_kell_szmogriadotol_tartani.86454.html
http://inforadio.hu/hir/belfold/budapest/hir-237841
http://www.greenfo.hu/hirek/hirek_item.php?hir=19874
http://www.greenfo.hu/hirek/hirek_item.php?hir=20062/
http://nol.hu/archivum/archiv-491985

Update1 - 2008.11.27: Úgy tűnik, a főváros megtalálta a máshol - pl. olasz városokban - már használt módszert: erős szmog esetén páros napokon a páros, páratlan napokon a páratlan autók közlekedhetnek csak. Részletek itt.

Update2 - 2008.12.05: Halasztást kértünk

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása