Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

4-es metró tervek 1982-ből

2008. december 10. - fovarosi.blog.hu

Kezembe került Benedek István Gábor: Földalatti történet (Kozmosz könyvek, 1982) c. könyve, amely a 2-es és a 3-as metróvonal építésének történetét meséli el. A könyv végén szerepel egy kitekintés a jövőbe, benne a 4-es metróval. Az idézetek innen származnak (dőlt betűvel).

Talán a VII. ötéves terv elején megkezdődik a két párhuzamosan haladó alagút fúrása a Bocskai út és a Kálvin tér között. (...) A déli végállomást a budafoki városközpont mellett építik meg, majd a Móricz Zsigmond körtéren állnak meg. A 4-es metró a Budapesti Műszaki Egyetemnél éri el a Dunát, hogy aztán a Kálvin téren találkozzék először az észak-déli vonallal, illetve a Csepelről a felszín alatt idevezetett HÉV-végállomással. A HÉV vonalakat úgy igazították volna a metróhoz, hogy a soroksári vonal és a csepeli vonal összekötése után mindkét HÉV feljöjjön a Boráros térig, ahonnan a kiszélesített Közraktár utcán át érte volna el a Kálvin teret, a Csarnok téren csomópont kialakításával. 1986 végéig tervezték lebontani a Kálvin téri áruházat, hogy a helyén megépülhessen a belvárosi végállomás. A 4-es metró következő megállója a Rákóczi tér, majd a Baross tér, itt érintve a 2-es vonalat. (Köztársaság téri megállóról tehát nincs szó a tervben.) Innen a pálya Zuglón át Újpalotára vezetett volna tovább.

De voltak már tervek az 5-ös vonalra.is. Északi végpontja Óbuda, a Bécsi út és a Vörösvári út kereszteződése, és úgy halad délre, pontosabban Kelenföldra, hogy közben érintse a Margitszigetet, az Élmunkás teret (átszállás a 3-as vonalra), majd a Kodály Körönd után a Baross teret (csatlakozás a 2-es vonalhoz), ezt követően a Kun Béla teret s a Klinikák elnevezésű megállót (újabb átszállás a 3-as vonalra). Az 5-ös pálya a Boráros tértől északra halad majd, át újra a Duna alatt, és a Móricz Zsigmond körtéren találkozik a 4-es vonal alagútjaival.

És innen szárnyalnak tovább a tervek, 3-5 percenként járó szentendrei HÉV-vel, új villamosvonalakkal. Ami meg is valósult ezekből, az többek között a Moszkva téri villamosvonal-összekötés, az Árpád híd 2x3 sávossá növelése és rajta az 1-es villamos átvezetése, az Árpád híd, metróállomás csomópont kiépítése a felüljáróval és a Flórián téri csomópont kiépítése. Szintén megépült a Déli vasúti híd mellett az új híd, igaz, a villamos még hiányzik róla. Említést tesznek az M0-ás gyűrűről és annak északi hídjáról is, ez legalább épülőben van, a híd el is készült. Az aquincumi hidat már akkor is meg tervezték építeni, azóta is tervezik. Az Országház mellett, nagyjából a régi Kossuth-híd vonalában olyan alagút terveit fontolgatják, amely az M3-as autópálya forgalmát a Rudas László utcán, illetve az Alkotmány utcán át a Duna alatt vezetné el a Csalogány utcába, innen a Moszkva térre, majd az Alkotás utcán az M1-es és az M7-es sztrádákhoz. Ez utóbbinál örülhetünk, hogy nem épült meg!

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása