Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

Luxusvonat a Nugátiban

2010. május 10. - fovarosi.blog.hu

A lassúság luxusa - így hirdetik a legújabb luxus nosztalgiavonatot. Talán az Orient expressz megszüntetése teremtette meg az űrt Budapesten annak a luxusvonatnak, amelyet tegnap mutattak be a Nyugati pályaudvaron az osztrák és a magyar turizmus szakma képviselőlinek. A Majestic Imperator vasúttársaság tulajdonában áll az a szerelvény, amely 2010. május 9-én, vasárnap fél egy körül érkezett be a 10. vágányra. Először kicsit meg is lepődtünk, mert a mozdony viszont egy új Siemens volt. Bár ez lett volna a legnagyobb kontraszt!

Gottfried és Sibylle Rieck 1991-ben alapított céget vasúti nosztalgia utak lebonyolítására. A régi kocsik kibérlésével azonban sok volt a gond, így nagy fába vágták a fejszéjüket: megvettek egy 1905-ben gyártott személyszállító kocsit. Ezt, a "Salon I" nevű első kocsit hamarosan továbbiak követhették, 1998 óta már 6 kocsi áll rendelkezésre: a "Salon I", az "Excelsior", az "Equipage", az "Ambassador", az "Elisabeth Salon" és a "Fourgon". Ezek többsége az eredeteti kocsik másolatai, ám sok eredeti berendezési tárggyal is rendelkeznek. A Salon I tölgy padlózattal, elefántcsont fogantyúkkal készült el eredetileg, és a több helyen felbukkanó díszes E betű utalt Erzsébet királynéra. A kocsi Franz Ringhoffer prágai üzeméből került ki - innen jött a hivatalos császári vasúti szerelvény is. A kávéházra emlékeztető szalon részben 14 ülőhely van, további 18 hely luxus ülőhelyként épült. További 3 privát fülke a királyi színekben - vörös, királykék és rózsa - tündököl. Teakonyhás bár is van a kocsiban. Az Excelsior kocsi fafaragásai 6000 munkaórával készültek el. Kialakítástól függően 39 vagy 43 utas étkezhet itt. Középen ugyanis egy kis táncparkett is kialakítható. Természetesen a kívánság szerinti zene - élő zongorás, jazz, vonósnégyes - is dukál a nemes étkekhez. (A kocsi saját konyhával is rendelkezik.) A kocsiban megtekinthető Erzsébet királyné eredeti tükre is, amely szerencsésen átvészelte a két világháborút. Az Equipage kocsi szintén étkezőkocsi, a Schönbrunni Kastélyból származó eredeti anyagokkal pazarul berendezve. Olasz faragott székek, és a királyi párt bemutató képgaléria teszik teljessé a császári élményt maximum 36 utas számára. Bárral és teakonyhával rendelkezik. Az Equipage kocsi akár önállóan is hozzákapcsolható egy másik vonathoz, ha így kéri a megrendelő. Kívánság szerint akár asztalok és székek eltávolításával is beállítható a kocsi - mondjuk akkor, ha bált kívánnak rendezni a kocsiban. Az Ambassador kocsi 36 fő ellátását tudja biztosítani ülőhelyekkel, asztalokkal és zongorás bárral. Sötét cseresznyefával burkolták a belső teret, konyha és egy kisebb csomagtartó helyiség is van benne, de a fő attrakció a bécsi Operaház császári balkonjáról származó eredeti függöny egy darabja, amely itt van kiállítva. Az Elisabeth Salon kocsiban nehéz selymek és lágy bőrök kápráztatják el a látogatót, a meghatározó szín Sissy kedvenc színe, a kék. Konyha és bár található itt. A nagy attrakció a bécsi Operaházból származó eredeti függönyön található hímzett császári címer. A Fourgon kocsi 1927-ben a Mitropa német luxusvonat számára készült. A Majestic Imperator számára szolgálati kocsinak épült át: be lehet sétálni a kis hűtőházába (walk-in fridge), van zuhanyzó, és egy nagy dízel generátor a többi kocsi ellátására. Jégkockakészítője és kenyér sütödéje is van. A kocsi egy része pedig a poggyászok tárolóhelye. Az utasok ebbe a kocsiba nem szállhatnak fel.
 
Videó a vonatról - Forrás: www.imperialtrain.com

Összesen 150 utasnak tudnak kényelmes elhelyezést biztosítani. Az antik külső modern technikát rejt: a korszerű közlekedési technikának köszönhetően akár 140-nel is mehetnek a kocsik. A felszálló utast a vörös szőnyeg végén pezsgő (vagy narancslé) fogadja. Odabent pedig ezüst eszcájg, a császári vagyonból származó kiállítási tárgyak, és kérésre akár élőzene is fogadja azt, aki hajlandó megfizetni mindennek a borsos árát. A kocsi bérleti díja 3300 euró / nap, plusz a kilométerdíj és az ÁFA - szóval ne MÁV-os árszabásra gondoljunk. A vonat egyes kocsijai, de az egész szerelvény is kibérelhető. Egy-két kocsit menetrend szerinti vonathoz lehet hozzákötni, az egész szerelvény kibérlése esetén "charter" rendszerben is indítható. Utóbbi esetet a magas ár miatt inkább céges rendezvények, incentive utak, tárgyalások lebonyolítására ajánlják. Ugyanakkor az is tervben van, hogy 2011. áprilisa és októbere között heti rendszereséggel, menetrend szerint közlekedjen a vonat Bécs és Budapest között. A RailJet sikere azt mutatja, hogy a vonalon van helye a luxusnak.
Magyarországon Budapest a fő úticél, de megszervezhető az út akár Gödöllőre is - a K und K örökséghez igazodva.

Eddig főleg Ausztriában jártak a kocsik, ám a cég terjeszkedni kíván, így Prága után Budapest felé is érdeklődnek, keresik a szakmai kapcsolatokat. A kedvelt külföldi célpontok között említhető Prága, Budapest, Abbázia és München is. 2010-ben az Európai Császárvonat május 7-9. között, majd szeptember 3 és 5 között Prágát, Budapestet és Salzburgot is beiktatja célállomásai közé. A vonatnak voltak már különleges vendégei is: Tom Cruise és Cameron Diaz. Ők filmforgatáshoz használták a vonatot, a "Knight and Day" c. film készítésekor - bár az előzetesben én ennek semmi nyomát nem látom.
 

Hivatalos sajtófotók és a saját fotóim

Ami mind szuper, csak hát az a borzasztó kontraszt ne lenne. Mert a csillogó fekete lakk felületen egy rettenetesen lekoszlott pályaudvar képe csillogott. Mocskos légkondi kültéri egységek, szoci barmolások, és a padlón szétkent kutyaszar is a látvány részévé vált a "Nugáti" pályaudvaron (ahogy a cég osztrák képviselője mondta). És így bizony nehéz lesz a vendégeket és a luxust itt tartani. A vonat sikeréhez elengedhetetlen a pályaudvar rendbetétele.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lúdtalp 2010.05.10. 09:24:21

Nem kell kiszolgálni a pöffeszkedő gazdagokat.

KentaurBen · http://olomuveg.blog.hu 2010.05.10. 09:54:30

Én csak elmentem mellette tegnap, és már annak is hihetetlen hangulata volt!

A. B. Normal 2010.05.10. 10:00:08

Micsoda prosztó gagyi, te jó ég. Sez a videó.

Asszúrbanapli 2010.05.10. 10:29:07

van itt kontraszt kérem szépen - de még mindig a nyugati a leghangulatosabb állomás kis hazánkban - bár én inkább pónin lovagolnék egyzene.blog.hu/2010/05/10/dr_didg_my_little_pony

Mateahos 2010.05.10. 10:41:34

Hát a videó utasai.Tiszta Lipótmezei nemes.:)

nanenevettess 2010.05.10. 12:04:45

"A vonat sikeréhez elengedhetetlen a pályaudvar rendbetétele."
Szerintem meg a vonat sikeréhez elengedhetetlen a város rendbetétele. A "rettenetesen lekoszlott", "mocskos kültéri egységek", "szoci barmolások", és a "padlón szétkent kutyaszar" egész Budapestre ráillik.

Pepe135 2010.05.10. 14:02:19

Én már annak is örülnék, ha végre 200-al mennének a vonatok Győr és Pest között, (deha nem, legalább a 160 lenne meg mindenütt, nem csak 2x 5 percre. Mégis csak rööhely, hogy kb ugyanezt a sebességet tudták már 100 éve is!

fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2010.05.10. 14:05:36

@nanenevettess: Azért ennyire nem rossz a helyzet. A luxusvonattal érkező luxusturista nem a Népszínház utcában fog sétálni. Ő a luxuslimóból semmit nem fog megtapasztalni a járda kutyaszarából. Mert ő vörös szőnyegen "repül" az ötcsillagos szálloda és a panorámás étterem között. Egy egészen más Budapestet lát, mint mondjuk én.

fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2010.05.10. 14:08:03

@Lúdtalp: De. Jól ki kell szolgálni őket, és akkor ők cserébe itthagynak egy valag pénzt szállodára, konferenciára, városnézésre stb. Pont hogy az lenne az üdvös, hogy ha a külföldi turizmus magját nem az angol futballhuligán meg német legénybúcsús adná, hanem a gazdag, tehetős turista. És ez a vonat a magas áraival garantálja, hogy csak az utóbbi réteget szállítja Budapestre.

Boorisz (törölt) 2010.05.10. 14:19:56

Rossz szokás de engem a konyha és a menü érdekelne.Egyszer szívesen főznék egy ilyen mozgó konyhában.

nanenevettess 2010.05.10. 15:55:00

@fovarosi.blog.hu: Hát szerintem de. Onnan tudom, hogy én sem a fővárosban élek hanem egy viszonylag rendbetett vidéki városban. Ezért bármikor amikor felmegyek Pestre egyszerűen sokkol az ottani állapot. Ti ezt nem látjátok, nem érzitek mert benne vagytok minden nap és már akklimatizálódtatok. Nektek csak a Népszínház utca meg a Józsefváros a gáz, de hidd el hogy az egész város nagyon kopott. Tölts el egy napot Bécsben és menj vissza Pestre, azonnal látni fogod te is. A luxusturista pedig pont az ilyen gazdag helyekről érkezik. Csak remélhetjük hogy egyszer majd mi indulunk más városokba luxusturistaként.

Deszkás 2010.05.10. 16:10:42

@nanenevettess: Szerintem ne magyarázz Bécsről! 2-3 éve megálltunk a kocsival a belváros szélén kinyitottam az ajtót, és majdnem beleléptem a kutya..rba. Voltam eldugott kis belvárosi utcácskákban. Nem sok különbség van a két város között. Megjegyzem, VII. kerületben dolgozom és elég sokat javult a városkép az elmúlt időben.

innovation 2010.05.11. 07:41:38

Hogy semminek nem tudtok örülni. Végre történik valami, ami kicsit más, kicsit jobb, mint az itteni és máris fanyalogtok. (Főleg az első hozzászólók.) Itt a végén pedig nem a város mocskosságán van a hangsúly, hanem azon, hogy nincs igény arra, hogy jobban éljenek, éljünk, mint most. Semmiből nem tartana, mindenki a sajátja mellett a köz érdekét is a sajátjának érezné. A rendőrök elvihetnék a hajléktalanokat, a Blaha végre regenerálódna, a házakat renoválnák, a szocis "örökséget" a helyére tennék, a rakpartot eltűntetnék és korzót építenének helyette, a Gellért-hegyet visszaadni a városnak (nem csöveseknek és vandáloknak) és még sorolhatnám...
süti beállítások módosítása