Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

80 éve járt Csepelen a Zeppelin

2011. március 29. - fovarosi.blog.hu

80 évvel ezelőtt, 1931 március 29-én járt Csepelen a Zeppelin léghajó.



Az L.Z.127-es típusú (L.Z. = Luftschiff Zeppelin) Graf Zeppelin léghajó szombaton (28-án) este fél hétkor indult el Friedrichshafenből, majd Svájc felett átröpülve érkezett Magyarországra. A hatvan tonnás, 236,6 méter hosszú léghajó végsebessége 115 km/h volt. (Összevetésül: az Erzsébet híd 290 méter hosszú.)
"Feledhetetlen látvány, élmény annak, aki először látta, amint az óriási, ezüstös teste a felhők között fénylett és szállt házak, emberek fölött magasan, büszkén. Gigászi, lenyűgöző látvány, csodálatos és félelmes, senki sem tudhat közömbösen ránézni erre a gyönyörű alkotásra. Fönt a magasban is óriásit mutat. Az ember érzi, hogy milyen parányi ehhez a modern légi szörnyeteghez képest, amely ezüst páncéljában zengve és morogva a felhők között, olyan, mint valami rettenetes nagy állat, amely föl akarna falni egy várost." (Népszava, 1931 március 31.) Lehmann kapitány 40 fős személyzet felett parancsolhatott az úton. A Csepel felé vezető utakon - a torlódásokat elkerülendő - kerékpáros és lovas rendőrök, a Dunán pedig motorcsónakos rendőrökkel biztosították a közlekedést. Már jó előre felhívták a figyelmet arra, hogy kizárólag a kötél kordon mögött lesz szabad tartózkodni. Taxikat, különjárati villamosokat és buszjáratokat szervezett a BSZKRT, hogy a tömeg kijuthasson Csepelre, illetve hazajuthasson onnan. 
 

A Zeppelin Friedrichshafen-ben

Az óriási léghajó árát akkori költségen ötmillió pengőre becsülték. Száz versenyló tartása nem kerül ennyibe - dohogott a Népszava. Nem csoda, hogy tömegek érkeztek megnézni: úgy becsülték, hogy 30 ezren voltak kíváncsiak a Zeppelinre. Pedig borús, szeles, rossz idő volt aznap. A leszálláskor 250 katona kapta el a rögzítő köteleket. A hátul állók jó adag vizet kaptak a nyakukba - a léghajó ugyanis jó adag vízzel egyensúlyozott a levegőben, és ezt a vizet leszálláskor mindig kiengedték. A kiszálló utasok arról panaszkodtak, hogy az Alpok felett hóvihar tombolt, így még dupla takaró alatt is nagyon fáztak. A férfiak rohantak rágyújtani - a fedélzeten a dohányzás szigorúan tilos volt. Az utasok között volt Karinthy Frigyes is, aki Az Est c. lapnak írt tudósítást az útról. A kapitányt Budapest főpolgármestere személyesen üdvözölte. A másik oldalon a tömeg áttörte a kordont, hogy közelebb jusson a léghajóhoz - ám a kirendelt hatósági emberek és a személyzet visszatartották őket. Ezután a 400 pengőért jegyet váltott utasok szállhattak be a Magyarország feletti körrepülésre. A korabeli elit élén a honvédelmi miniszter, Gömbös Gyula is az utasok között volt. A léghajó útján először a Körút irányából, majd a Margit híd felett volt látható. Ezután a Duna felett repülve megkezdte a vidéki városok látogatását: Miskolc és Debrecen felett repült el. Szeged lett volna a következő állomás, ám Lehmann kapitány végül a vihar miatt már Mezőtúrnál visszaindult Budapestre. A programon is módosítani kellett: a fél 5 körüli visszaérkezés után azonnal vissza is indultak Friedrichshafen felé, ahová másnap hajnalban 3:30 körül érkeztek meg.

A Hindenburg világhíres katasztrófája után a Graf Zeppelin múzeumba került, majd Göring parancsára 1940 márciusában szétbontották - a háborúban nagy szükség volt az alumíniumból készült vázszerkezet anyagára. Így ért szomorú véget a Budapestet is megjárt L.Z.127 története.


Tetszett a cikk?
Kövess Facebookon is!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása