A 2-es és a 3-as metróvonalon a mai napig azok a szerelvények járnak, amelyeket 1966-tól kezdtek beszerezni a Szovjetuniótól. A 100-104 pályaszámú kocsik a legöregebb, EV típusúak, ezek 1970 óta, tehát 42 éve álltak forgalomba. (Ezt a szerelvényt hívják házon belül "Tamarának".) Az "E" a típusmegnevezésre, a "V" Vengrijára, azaz Magyarországra utal. Az EV szerelvényeket a 2-es metró beindítására rendelték. Később e modell továbbfejlesztett változatából, az EV3-asból rendeltek. Ez már 66 helyett 72 kW-os motorral rendelkezik. A vezetőfülkéhez itt egy plusz szekrényt is hozzátettek, így a vezetőfülke közvetlenül az első ajtónál kezdődik. 2000-2002 között 45 kocsit felújítottak, ezek rózsaszínes belső terükről kapták a "Barbi" becenevet. A 3-as metróhoz érkeztek a már számmal jelölt kocsik, a 81-717-es vezérkocsik és a 81-714-es középkocsik. Az utolsó "2"-es szám jelzi a magyar specifikációt. A 81-esekben már neonvilágítás volt, és a burkolatokat nem éghetően kivitelezték. Ezekből aztán többféle, kis mértékben eltérő változatok jöttek. 1998-ban jött még két szerelvény, ezek érdekessége, hogy elöl 6 fényszórójuk van, ezért "vizipók"-nak becézik őket. "Legfeljebb 8 kocsit lehet összekapcsolni hivatalosan. 81-7172-ből 63 darab van, 81-7142-ből eredetileg 123 volt, 1-et selejteztek, 122 maradt, 81-7172M-ből négy darab, 81-7142M-ből hat darab gazdagítja a járműparkot" - írja a metros.hu.
Az alábbiakban egy lista következik a meghibásodásodásokról, az elmúlt másfél évet felölelve. A lista nem feltétlenül teljes, ha van még további infója valakinek, ne fukarkodjon a kommentben elhelyezett cikk linkekkel :-)
2009 júliusában még arról cikkeztek, hogy a régi metrókocsikat hova lehetne eladni. Volt, aki csak a fémhulladékot látta benne, más éttermet nyitott volna a metrókocsikban. Egy járművet és egy komplett szerelvényt a BKV a tömegközlekedési múzeum számára elkülönített. De felmerült az is, hogy azerbajdzsáni, ukrán és fehérorosz közlekedési vállalatoknak adják el a kocsikat - ott is ilyenek futnak. A metrókocsik közül 2003-ban 45 darabot felújítottak. Akkor még úgy számoltak, hogy 2010 elején már itt lesznek az új metrókocsik, ezért kezdték el felmérni a piaci értékesítési lehetőségeket.
2010 októberében már havi rendszerességel voltak meghibásodások a járművekkel a 2-es és a 3-as vonalon. Október 1-jén a Deák tér és a Déli pályaudvar között nem járt a metró, miután a Batthyány térnél füstölni kezdett az egyik metrószerelvény. Az egyik kocsi főbiztosítéka oldott le. Október 18-án egy utas felvételt készített arról, hogy a metró egyik kocsija nyitott ajtóval indult el a Ferenc Körút után a Klinikák felé:
November 10-én történt a következő eset:
"A Batthyány térről a Kossuth tér felé haladva a furcsa fékezésre lettem figyelmes. Majd amikor beértünk a Kossuthra, a szokásosnál is erősebb azbeszt szag árasztotta el a kocsit és az egész állomást. A vezető a mikrofonba bemondta: "Kérem hagyják el a szerelvényt és szerintem az egész állomást is!" Mindenki vette a lapot, kiszálltunk és indultunk a lépcső felé. Kilépve a kocsiból körbenéztem és láttam, hogy a szerelvény elején és hátulján keményen füstöl. A mozgólépcső felé haladva hallottam, hogy a vezető mégegyszer közölte: "Mindenki hagyja el a szerelvényt és az állomás területét is". A mozgólépcsőn felfelé haladva még bőven engedték be az embereket. Két biztonsági őr (IQ nuku ábrázattal) ment lefelé a nyugodtság maximális jelenlétével - állva - a mozgólépcsőn, néhány utas szólt rájuk: "Nem kéne valamit csinálni?! Miért engedik le az embereket?!" Kijöttünk... 5-8 perc múlva megérkeztek a tűzoltók, addigra végre lezárták az állomást. Én ennyit tudok, kíváncsi vagyok mi a folytatás, és mi történhetett a metróval. Sajnos - mivel nem vagyok nagy metrófan - nem néztem meg mely kocsik voltak." (Index fórum bejegyzés, 2010. november 10.)
Alig telt el 4 nap, és újabb meghibásodás történt: ezúttal a Nagyvárad tér - Deák tér szakaszon állították le a forgalmat. A Ferenc körút megállótól 150 méterre kezdett valami füstölni. Az alagútban nem maradt szerelvény, utasok nem kerültek veszélybe. A meghibásodás után egy ideig egy "integető embert" állítottak be a Ferenciek teréhez, aki az ajtók bezáródását, a járművek állapotát nézte. December 22-én a Deák tér és a Déli pályaudvar között nem járt a metró, akkor a Déli pályaudvari végállomáson kezdett el füstölni egy szerelvény. A műszaki hibát tűzoltók segítségével hárították el. (Másnap, december 23-án a 3-as vonalon, a Nyugatinál a programszőnyeg felől tapasztaltak füstölést.)
A füstölések mellett paranormális jelenségek is keserítik a metrót irányítók munkáját. Mint a metrósoktól megtudtuk, nemrég elszállt a Határ úti pincében található mini vezérlőasztal, amelyről a vonal egy szakaszán lehet kezelni váltókat, jelzőket. Simán kialudt az egész, semmit nem láttak rajta. Be is zárták az állomásokat a Népligettől Kőbányáig, de alig zárt be minden állomás, az asztal magától életre kelt, mint a karácsonyfaizzók, aztán ment minden tovább. De 10-15 percig fennállt a káosz. (Forrás)
A 2011-es év is rosszul kezdődött: már január 2-án leállt a közlekedés egy füstölő szerelvény miatt a Deák tér és a Déli pályaudvar között. Az egyik jármű villanymotorjában keletkezett a hiba. 2011 február 2-án egy szerelvény füstölni kezdett a 2-es vonalon. A tűzoltók a Kossuth téri állomáson vizsgálták át a járművet - de nem találtak füstöt. Jó másfél órán át állt a forgalom. (Február 12-én egy utas rosszulléte miatt állt le a forgalom egy időre.)
Február 17-én sajtóhírek jelentek meg arról, hogy a BKV pályázatot írt ki régi metrókocsik felújítására. A hírt a BKV honlapján cáfolta, ugyanis nem a szerelvények felújítására, csupán egyes alkatrészek felújítására írtak ki tendert. (Március 11-én a Déli pályaudvar állomáson a mozgólépcső gépháza füstölt, március 23-án pedig gázolás miatt állt a forgalom, áprillis 4-én pedig a Pillangó utcánál egy váltó fűtőszerkezeténél keletkezett tűz.) Április végén a BKK nevében Vitézy Dávid beszélt arról, hogy heteken belül kiírhatják a közbeszerzést a 2-es metróvonalon futó Ev és Ev3-as szerelvények felújítására.
2011 április 19-én történt az eddigi legdurvább eset, amikor egy metrókocsi kiégett az Árpád híd és a Forgách utca közötti alagútszakasz tárolóvágányán. A szerelvény ajtóhiba miatt már korábban kiállt a forgalomból, így utas nem volt rajta.
2011 áprillis 25-én is füstölt egy szerelvény, akkor a fékrendszer melegedhetett túl - az eset a Pillangó utcánál történt. Április 28-án a földalatti egyik járműve gyulladt ki, az utasok még időben leszálltak a 35 éves szerelvényről. Májusban kiderült, hogy a Forgách utcánál történt metrótűz egy URH készülékben lévő túlmelegedett ellenállás miatt keletkezhetett. A tűz azért terjedhetett ilyen gyorsan, mert a készülék közelében minden éghető volt, a környező burkolatok pozdorjából készültek. A szerelvények gyártásakor még sokkal enyhébb tűzvédelmi szabályok voltak érvényben, ma ilyen módon már nem lehet metrószerelvényt gyártani. A funérlemezes metrókocsik átépítése 3,5 milliárd forintba kerülne. Május 15-én a Moszkva térnél gyulladt ki egy szerelvény, a Déli pályaudvar és a Deák tér között nem járt a metró.
Május 20-án 43 szerelvényt kivontak a forgalomból, a lecsökkent járműszám az első napokban nem okozott nagy torlódást, de a tartalék járművek hiányát meg lehetett érezni a követési sűrűség csökkenésén, amikor a megmaradt járművek közül is kiesett egy vagy több. A járművek között volt néhány olyan is, amelyet néhány éve újítottak fel, ám az alváz tartógerendáit ezeknél sem cserélték. A járműveket 2012 január 23-án visszaengedték a forgalomba - elsőként a 120-121-116-123-124-es pályaszámú motorkocsikat (egy teljes szerelvényt).
Május 25-én a kék metró vonalán 5 vonatból kellett kiszállítani az utasokat különböző hibák miatt, cserevonat pedig alig volt. Előfordult ajtóhiba, bekapcsolt a tűzjelző és a fékezettséget jelző lámpa is. Tarlós István elrendelte a járművek műszaki felülvizsgálatát. Elmondása szerint 154 "lejárt szavatosságú" szerelvény van Budapesten, de ezek műszaki állapotáról nincs pontos információ. (Egy kis fejlesztés még ilyen körülmények között is megtörtént: 2011 júniusától elkezdték piros LED-es fényjelzőkkel felszerelni az ajtókat, hogy azok záródására ne csak hang figyelmeztessen.) A vizsgálatot a Budapesti Műszaki Egyetem és a győri Széchenyi István Egyetem bevonásával le is folytatták az első hat kocsira, de annak eredményét nem hozták nyilvánosságra, a többire pedig nem rendelték meg a vizsgálatot.
2011 július 29-én a Népligetnél füstölt egy szerelvény, a hibát kábelzárlat okozta. A forgalom délelőtt fél 10 körül állt helyre, addig pótlóbuszok szállították az utasokat. Szeptember 3-án a Nyugatinál füstölt egy szerelvény, az utasokat kiszállították. A tűzoltóság vizsgálata szerint a szerelvények alja túlmelegedett. A Lehel tér és a Deák tér között kellett pótlóbuszokat beállítani. Október 24-én is a 3-as vonalon füstölt egy szerelvény, emiatt Kőbánya-Kispest és a Deák tér között nem járt a metró. Október 25-én a Keleti pályaudvarnál füstölt egy szerelvény, a zárlatos, 40 éves vontatómotort a tűzoltók hűtötték le. November 7-én Újpest-Városkapunál kezdett füstölni egy szerelvény, ezért a szerelvényt átvizsgálták, az állomást pedig lezárták. (Ugyanezen a napon az Astoria állomáson egy mozgólépcső kezdett el füstölni, valószínűleg a fékberendezés hibája miatt.) November 23-án Újpest-Központ kihúzóján, a vonal legvégén füstölt egy szerelvény.
November 25-én a metró munkatársai Kőbánya-Kispest végállomáson vettek észre egy mechanikai törést. Fél kettő után vette észre a lelógó alkatrészt, azaz a törött fékrudazatot egy dolgozó, akinek köszönhetően sikerült elkerülni a nagyobb bajt. A Budapesti Metróért Egyesület alelnöke, Györök Balázs szerint "a tovább közlekedő kocsiról lelógó alkatrész leesése szinte százszázalékos valószínűséggel kisiklásos balesethez vezethetett volna".
December 9-én nem műszaki meghibásodás, hanem egy a sínekre esett vasdarab keltette elektromos ív okozott a füstöt. December 13-án 60 km/h-s sebességkorlátozást rendeltek el a 3-as metróvonalon, a járművek CMC, azaz ellenőrzött kézivezérlés módban közlekednek azóta. A sebességet a vezetőnek kell szabályoznia, az AVR (automata vonatvezető rendszer) ugyanis csak 80 km/h sebességnél szabályoz le. A lassújelet a sínlekötések rossz állapota miatt kellett bevezetni. A sínek rossz állapota, kimozgása miatt a járművek forgóvázait nagy ütések érik. December 21-én a Deák térnél füstölt a 2-es metró vonalán egy szerelvény a metróvezető szerint, de a tűzoltók már nem találták ennek nyomát.
Forrás: Englishrussia.com via Urbanista
2012 január 9-én ismét a Deák térnél kezdett füstölni egy metrókocsi a 2-es vonalon, így a teljes vonalat le kellett zárni. A tűzoltók átvizsgálták a szerelvényt és az alagút érintett szakaszát is, de tüzet, tűz nyomát nem észlelték. Miután a szerelvényt elvontatták, megindulhatott a normál forgalom. Másnap, január 10-én a Corvin-negyednél füstölt az egyik szerelvény. A megállót kiürítették, a Nagyvárad tér és a Deák tér között metrópótló buszok jártak. A szakemberek ezúttal is csak koromfoltokat találtak. A tűzoltóság szerint az áramszedőpapucs hozzáért az alagút fémburkolatához, így zárlat keletkezett - ez okozhatta a füstöt. Január 19-én a Határ úti megállóban kezdett füstölni egy szerelvény. A Budapesti Metróért Egyesült közleménye szerint a kocsi bal 1-es áramszedő papucsa szakadt le a tartógerenda törése miatt. Zárlat keletkezett, a harmadik sín és a futósín is megrongálódott. Az alagút átszellőztetése után megindult a forgalom. Január 23-án három metrószerelvény is kiesett a forgalomból műszaki hiba miatt. Így a délutáni csúcsforgalomban a követési idő 1:45 helyett 3:00 - 3:30 perc és másodpercre növekedett. Január 30-án a metróvezető füstszagot érzett az Árpád híd állomáson, ezért reggel 7 órakor lezárták a Lehel tér - Újpest-Központ szakaszt. Kb. 50 tűzoltó vonult a helyszínre, de tűz vagy izzás nyomát nem találták. Nem sokkal később egy másik szakaszon észleltek hibát, ezért a Lehel tér és a Nagyvárad tér között járt pótlóbusz. A Deák téren füstölt egy szerelvény. E napon tehát két eset is előfordult, de egyiknél sem találták meg a hiba okát.
Február 1-jén egy ideig a Stadionok és az Örs Vezér tere között nem járt a metró. Az MTI úgy értesült, hogy az egyik váltóhoz behullott szemét és falevél gyulladt ki, a hidegben ugyanis bekapcsolták a váltófűtést.
A fenti táblázat pirossal mutatja a hibás szerelvényes napokat
Tetszett a cikk? Kövess Facebookon is!
Az utolsó 100 komment: