Több éven át húzódó történet érkezett fordulópontjához 2012-ben az első Alstom szerelvények forgalomba állításával, és a 4-es metrós változat még csak most indul. Alstom kronológia, 2012. (Az előző évek történetét lásd itt: 2010, 2011.)
Február 28: Bejutott a metróalagútba az Alstom: elkezdődött a próbafutás a 2-es metró vonalán. az Alstom-kocsik február elején kerületek oda, hogy elkezdhessék 4000 kilométeres tesztfutásukat. Ezt a távot hiba nélkül kell teljesíteni, ha hibát tapasztalnak, akkor a javítás után le kell nullázni a kilométerszámlálót és újrakezdeni a tesztfutást. A tesztelés kedd és péntek kivételével este 22 és 5 óra között zajlott.
Alstom, 2012 február 29.
Március 22: Miután kétszer is újraindították a 4000 km-es számlálót, az Alstom Metropolis metró végül sikeresen teljesítette a próbafutást. Egyszer a (visszapillantó tükörként is működő) fedélzeti kamerarendszer memóriája bizonyult túl kicsinek, egyszer pedig a vezetőfülke ajtaja nyílt ki menet közben.
Május 7: Bár 2012 júliusában, az újrakötött szerződésben az Alstom azt vállalta, hogy 548 nap alatt beszerzi a 4-es metróra szánt, vezető nélküli Alstom Metropolis szerelvényekre a hatósági engedélyeket, de az idő felének lejártakor még be sem nyújtotta a kérelmet az engedélyek megszerzéséhez. A tesztelés távjának 40 százalékát itthon kellene teljesítenie a metrókocsiknak, de ehhez még a pálya is hiányzik - nem készült el ugyanis a 4-es metró vágányzata.
Június 4: Az Alstom közleményben erősítette meg a korábbi sajtóhíreket: az Alstom Metropolisra az NKH kiadta a végleges típusengedélyt. A megállapodás szerint ettől a naptól kezdve havi 3 szerelvényt kell az Alstomnak Budapesten átadnia.
Június 18: A főváros vezetése július 10-én mutatja be a sajtónak és a nagyközönségnek az új metrószerelvényt, amely sikerrel teljesítette a 4000 kilométeres próbát. (Korábban a szovjet metrókocsik még 100 000 kilométeres teszten mentek át, de a sikertelen Ganz-Hunslet metró is túl volt már 70 000 kilométer tesztelésen, miután végleg sikertelennek ítélték.) Az Alstom az újabb közlés szerint havi 1-2 szerelvényt szállít, a BKV lehetőségeihez (pl. tároló kapacitás) igazodva. Így az utolsó, a 22. metrószerelvény 2013 közepén érkezhet Budapestre. Ezután már csak Alstom fut majd a 2-es vonalon, a fennmaradó szovjet kocsikat nagyrészt selejtezik, kisebb részüket a 3-as metróra irányítják át.
Július 9: A Blikk értesülése szerint a Városháza tárgyalásokat folytatott a francia gyártó céggel arról, hogy a késedelmes szállítás kompenzálására további járműveket szállítana Budapestnek. Ezek a 3-as metrón járnának.
Egy kulcs emlékbe, egy az indításhoz - a főpolgármesternek adta át az Alstom a kulcsokat
Július 10: Ezen a napon mutatták be a sajtónak és az utazóközönségnek az új szerelvényt. A sajtó tagjai a (sokat késő) polgármester kíséretében utazhattak is vele, az utasok a Stadion állomáson sétálhattak be a szerelvénybe. A légkondícionálóval felszerelt vonatok a budapesti hálózaton maximum 70 kilométeres óránkénti sebességgel közlekedhetnek.
A metrógyártásban 70 éves tapasztalattal rendelkező Alstom építette a Földön futó metrók negyedét, a Metropolisból jelenleg több mint négyezret értékesítettek. A gyártó cég vezetője ezen a napon a magyar miniszterelnökkel is tárgyalt.
Július 18: Tarlós István főpolgármester az InfoRádiónak nyilatkozva elmondta, hogy a késedelmes szállítás miatti pert a felek felfüggesztették, és tágyalások folynak arról, hogy további metrószerelvények szállításával rendezzék a vitát. A kompenzáció 7 szerelvényt jelenthet, és ezek a 3-as metró vonalán járnának.
Szeptember 7: Pénteken délután, azaz szeptember 7-én délelőtt 11 óra 8 perckor indult el az első, utasokat is szállító szerelvény. Az Örs vezér terén tartott ünnepélyes eseményen beszédet mondott Tarlós István főpolgármester és részt vett Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója, Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója és Gallatz Zoltán, az Alstom Transport ügyfélkapcsolati igazgatója. A korábbi megállapodás alapján 2013. február 13-ig kell az utolsó szerelvényt is Budapestre szállítania a gyártónak. Ez azt jelenti, hogy az utolsó Alstom-szerelvény 2013 tavaszán állhat forgalomba és ekkor tűnhetnek el végleg a szovjet szerelvények az M2 vonaláról.
Szeptember 27: Eddig a napig hibátlanul közlekedett az első két, forgalomba állított Metropolis.
November 12: A 3-as metró vonalán tesztelték, hogy befér-e az új metrószerelvény a 3-as metró alagútjába. Sikeres próba esetén ezen a vonalon tervezték tesztelni őket, mivel a 4-es metró építése még nem ért olyan stádiumba, hogy ott tegyék meg kötelező próbafutásukat. A próba sikerrel zárult.
November 29: Egy levizsgázott, a 2-es vonalról áthozott Alstom szerelvény futott a 4-es metró Kelenföldi pályaudvar és Móricz Zsigmond közti vonalszakaszán. Ez volt az első alkalom, hogy Alstom szerelvény futott a 4-es vonal alagútjában.
December 2: Bár az első napok hiba nélkül teltek, a Metróért Egyesület szerint egyre több lett a műszaki gond. egyetlen délután lenyílt a fénycső armatúra borítása, kinyílt az egyik megszakító berendezéseket tartalmazó szekrény (és ezt sem lehetett visszacsukni), és a teljes kommunikációs rendszer is leállt. A BKV és az Alstom a szoftver frissítésével próbáltak úrrá lenni a helyzeten. A BKV ugyanakkor cáfolta, hogy az Örs vezér terén egy szerelvény rossz irányba indulva az ütközőnek csapódott volna. Azt viszont elismerték, hogy vannak még leküzdeni való "gyermekbetegségek".
December 6: November utolsó napjaiban megérkezett az első automata Alstom a Fehér útra. A vonat előreláthatólag februárban kap típusengedélyt, addig a 2-es és a 4-es vonalon tudják futópróbán járatni.
December 21: A DBR metró igazgatóság tájékoztatása szerint a 4-es metróra készített, vezető nélküli metrószerelvény első példánya elkezdheti próbafutásait az új vonal alagútjában, a Móricz Zsigmond körtér és a Kelenföldi pályaudvar között. (Az ilyen tesztfutások során rövidzárlatpróbát, vonatszakadást, szétkapcsolást, és gyors feszültségugrást szimulálnak, de van zajméréssel, akadályérzékeléssel, kisiklás-érzékeléssel kapcsolatos teszt is.)
A Fővárosi Blog az alábbi helyeken is elérhető: