Az alábbiakban 50 évvel ezelőtti hírekből válogatunk, a korabeli sajtó cikkei alapján. A cikksorozat összes megjelent tagja itt olvasható.
Június 2: Megnyílt a Bosnyák téri nagybani piac. A XIV. kerületi Bosnyák téren megnyílt a főváros új nagybani zöldség-, gyümölcs-piaca. Ezzel egyidejűleg a lakásépítkezések előrehaladása miatt a Hámán Kató téren megszűnt az árusítás. (...) A fővárosi tanács a következő hónapokban tovább bővíti a piacot. A még bekapcsolódó területek is az eddigihez hasonló, könnyen lemosható korszerű burkolatot és világítást kapnak. (Magyar Nemzet)
Plakát 1965-ből
Június 3: Ma mutatkozott be a balatoni autópálya újabb szakasza. Ma reggel forgalomba helyezték a bécsi és az épülő balatoni autópálya Budaörsi úti szakaszának jobboldali pályáját. Így a járművek ismét a Hamzsabégi úton át haladnak a Balaton, illetve Tatabánya irányába. Ezzel egy időben a Budaörsi útnak a Villányi út és a Hamzsabégi úti aluljáró közötti szakaszát lezárták, mert itt építik tovább az autópálya budai elágazását. (...) (Esti Hírlap)
Június 6: Negyvenezer lakosú új városrészt terveznek Békásmegyeren. Budapesten, az eddig beépítetlen területeken egymás után létesülnek az új modern lakónegyedek. Elkészültek a tervek a további lakónegyedek telepítéséhez. A többi között Békásmegyeren, a főváros északi határán is épül majd 40 000 lakos részére egy új városrész és ennek előkészületei már eljutottak odáig, hogy a fővárosi tanács és az Építésügyi Minisztérium meghirdethette a lakótelep tervezésére a pályázatot. (...)
A tervezésnél számolni kell azzal, hogy az oda települő lakosság egy része a főváros belső negyedeiben keresi meg kenyerét, tehát gondoskodni kell megfelelő gyors közlekedési lehetőségekről, az új lakónegyed és a belső városrészek szoros kapcsolatáról. Ugyanakkor alapvető tervezési feladat a lakóterület belső közlekedési hálózatának megoldása.
A békásmegyeri lakótelep építkezését a Szentendrei úton létesülő házgyár paneljeinek felhasználásával végzik majd el. Ötszintes sávházakat, tizenegyszintes középmagas házakat építenek majd a házgyár előregyárott paneljeiből, öntött rendszerrel pedig tizenöt emeletes magasházakat is akarnak emelni. (...) A lakótelep közlekedési kapcsolatát az építendő 11. számú főközlekedési útvonal és a gyorsvasúttá fejlődő HÉV fogja szolgálni.
A pályaműveket augusztus 9-ig kell benyújtani a fővárosi tanács VIII. osztályához címezve. A bíráló bizottság augusztus 31-ig hirdeti ki döntését. A legjobb pályaművek díjazására és megvásárlására 150 000 forintot tűztek ki. (Magyar Nemzet)
Június 6: 134 lakásos új szövetkezeti lakótelepet építenek a XII. kerületi Németvölgyi út és Bürök utca közötti területen. Az Általános Géptervező Iroda építészeinek tervei alapján kétemeletes, 17 lakásos házakkal kertes villanegyedet alakítanak ki a lakótelep területén. Az építkezés a múlt év nyarán kezdődött, s most adták át az új lakótelep első három épületét, 51 lakással. (Magyar Nemzet)
Június 9: A vár vendéglátóipari hálózata rövidesen újabb nevezetességgel bővül. Az Alabárdos étterem alatt befejeződött a pinceborozó építése, s még e hónap végén megnyílik. A pince borozó kialakítása során több szomszédos kis barlangot is feltártak, se ezekkel szinte vendéglátóipari kombináttá alakítják ki az év végére az Alabárdost. Két kisebb barlangból magyaros bárt, a hall alatti újabb két emeletnyi mélységben levő török kútban pedig miniatűr poharazót rendeznek be. (Magyar Nemzet)
Június 12: Szemle a Földalatti Vasút építkezésén. Pénteken délelőtt a fővárosi tanács vb illetékesei megtekintették a Földalatti Vasút építkezését. A Hungária körútról autóbusz vitte be a vendégeket a földalatti vonalalagútján a már kialakított Népstadion-állomásra, amelynél már csak a szigetelési munkák vannak hátra. A Népstadionból egészen az Osvát utcáig elkészült a két vonalalagút, a Blaha Lujza tér és az Osvát utca közötti szakaszt a jövő év első felében alakítják ki. Megtekintették a Baross téri mélyállomást is, ahol a műhelyek már nincsenek sűrített levegőnyomás alatt. Elkészült a harminc méter mélyről a felszínre vezető lejtős alagút is, amelybe majd a mozgólépcsők kerülnek.
A Blaha Lujza téren június végén megépítik a több emelet magas óriás vasbeton-szekrényt, melyet később lesüllyesztenek majd a felszín alá, ez szolgál a mozgólépcső alagút kialakítására. Jövőre kezdik meg a Nagykörút és a Rákóczi út kereszteződésében a gyalog-aluljáró építését. A tervek szerint a földalatti gyorsvasút Fehér út és a Deák tér közötti vonalszakaszát 1970-ben adják át a forgalomnak. 1973-ban pedig már járhatnak a szerelvények a Deák tér - Moszkva tér és a Déli pályaudvar között is. (Magyar Nemzet)
Június 13: Helyzetjelentés az áradó folyókról: A Duna Budapestnél 757 cm, Mohácsnál 920 cm. (...) A Római-parton a víz szombat reggel óta több helyen megközelítette a nyúlgátakat, ezért hozzáláttak lezárásukhoz. A hajógyári sziget gátjait másfél kilométeres szakaszon meg kell erősíteni; ehhze 17 ezer homokzsákot használnak fel. A munkákat vasárnap délre befejezik. A kormánybiztosi rendelkezés értelmében befejeződött a veszélyeztetett területekről a kiköltöztetés. A Római-partról és a hajógyári szigetről szombat délig 175 családot - 800 embert - helyeztek el a környék iskoláiban. A költöztetéshez a tanács gépkocsikat és szállítómunkásokat biztosított. (...)
Budapesten a péntek reggel mért 750 centiméteres vízállás szombat délig 7 centiméterrel emelkedett. A következő két napon gyorsul a folyó duzzadása, s napi 10-20 centiméteres áradásra lehet számítani. Dél-Budán, a Spartacus-pálya körüli nyári gátat továbbra is védi a fővárosi árvízvédelmi szervezet, azonban a körgáttal övezett 14 lakóházból a lakókat - 26 családot - kiköltöztették. A töltés védelmére újabb nagy mennyiségű védekezési anyagot szállítottak. A XXII. kerületi Dunatelep kertvárosrészt körülvevő nyári gát alapjait néhol a víz kimosta, szombat reggel uszályon 600 tonna kőanyagot szállítottak ide a védekezéshez.
A 2-es villamos vonalán a lánchídi aluljáró mellvédjére napok óta nagy víztömeg nyomása nehezedik. A mellvéd ellenállt az árnak, az aluljáróban nagyobb szivárgást nem észleltek. Mivel a vízszint további emelkedésével kell számolni, vasárnap üzemkezdettől már nem jár a 2-es villamos az aluljáróban és ezen a vonalon a Fővárosi Villamosvasút ingajárattal tartja fenn a forgalmat. (...) (Népszabadság)
(Mészáros András karikatúrája. Népszabadság, 1965 június 13.)
Június 13: Védetté kívánnak nyilvánítani több utcanevet a főváros kerületi tanácsai. A gyakori utcanév változtatások kapcsán a hagyományos, helytörténeti vonatkozású utcanevek védelmében ilyen értelmű javaslatot tettek a fővárosi tanácsnak. (Magyar Nemzet)
Június 17: Két csarnokból ABC áruház lesz. A Rosenberg házaspár utcai (=Hold utcai - a szerk.) és a Hunyadi téri csarnok több mint fél évszázaddal ezelőtt épült, mai berendezésük, árukiszolgálásuk korszerűtlenné vált. Az V., VI. kerületi KÖZÉRT a tanácsok megbízásából most elkészítette a két csarnok rekonstrukciós tervét. Öt-öt millió forintos költséggel ABC-rendszerű önkiszolgáló áruházat létesítenek bennük. Földszintjén vegyes élelmiszer-, hús-, hal-, vad-, baromfi-, gyümölcs- és zöldségrészlegek lesznek. Az emeleti galérián rövidárut, villamossági cikkeket és virágot árusítanak. A vásárlók tíz pénztárnál fizethetnek. Az alagsorban áruraktárakat, hűtőkamrákat, légkondicionáló berendezéseket építenek, és itt lesz az áruház dolgozóinak étterme, mosdója és öltözője. A Hunyadi téri csarnok felét a SZÖVOSZ, illetve a termelőszövetkezetek rendelkezésére bocsátják. (Esti Hírlap)
Június 18: Harmincezer ember a dunai gátakon. (...) Csütörtökön délben Budapestnél 843 centiméter, Bajánál 960 centiméter, Mohácsnál 972 centiméter volt a vízállás. A dunai töltéseken az erőteljes védekezés tovább folyik. Különösen súlyos feladatot jelent a védelem számára a Szentendrei-sziget, valamint a Baja-Mohács-déli országhatár közötti szakasz helyzete, ahol nyúlgátépítéssel kell az 1954. évinél most már 40-50 centiméterrel magasabb és rendkívül tartós árvíz betörését megakadályozni. Az árvízvédelmi kormánybiztosság a gátszakadás folytán előállott helyzetben szükséges műszaki és mentési munkákhoz a csehszlovák árvízvédelmi bizottságnak felajánlotta segítségét. (...)
A Duna vízszintje csütörtök délben Budapesten 843 centiméter volt; reggeltől 3 centit emelkedett. A fővárosban csütörtökön zömmel befejeződött a gátak magasítása és szélesítése; jelenleg már csak Újpesten, a második védvonal építésén dolgoznak és az Aranyhegyi-patak északi töltését erősítik. (...) (Népszabadság)
Június 18: Megháromszorozódott a budapesti campingek befogadóképessége. Idén Budapest felkészültebben várja külföldi vendégeit, mint bármikor máskor. Erről beszélgettünk Baranyai Ferenccel, a Fővárosi Idegenforgalmi Hivatal igazgatójával. Elöljáróban elmondotta, hogy már tavaly több mint egymillió külföldi kereste fel a magyar fővárost, a korábbi évi 500-600 ezerrel szemben. (...) A kibővített és az árvíz csapásaitól megóvott területen levő római-parti camping már egy időben 1500 vendéget tud fogadni, és e hét végén nyitja meg kapuit az új, ugyancsak 1500 férőhelyes hárs-hegyi sátortábor is. (...) Az idei szezonban már a vendégek rendelkezésére áll az újjáépített és kibővített 600 férőhelyes Szabadság Szálló is, és az Astoria Szálló új szárnya. A főszezonban két főiskolás kollégkum is az idegenforgalom rendelkezésére áll, turistaszállás céljára, majd 300 férőhellyel. Hatvannal nőt az idegenvezetők száma, s júliusban már napi 25 városnéző autóbusz indul.
Minőségi változás is
A számok növekedése mögött számottevő minőségi változás is van. A két nagy campingben külön kereskedelmi centrumokat alakítanak ki. A római-parti táborban két új egységgel gyarapodott az élelmiszer-árusító helyek száma, népművészeti ajándékbolt létesült, dohány- és kultúrcikkpavilon áll a vendégek rendelkezésére. Mindezt megtalálhatjuk az új hárs-hegyi camping központi épületében is. A sátrak mellett panelházakat is állítottak fel a táborokban, a legkényelmesebb táborozók igényeit is kielégítik az új zuhanyzók, fürdők. Az autós-camping-jellegnek megfelelően, a Budapesti Autójavító Szövetkezet szervizállomásokat létesít a táborok mellett. (...) (Népszabadság)
Június 22: Piac lesz a BEAC pályán. A XI. kerületi tanács végrehajtó bizottsága foglalkozott a kerület élelmiszerellátásának helyzetével és ennek keretében a Fehérvári úti piac sorsával. A piac jelenlegi állapota nem tartható sokáig, mert a szűk területen nem képes kielégíteni a lakosság igényeit. A piac korszerűsítésének ügye állandóan napirendi téma a kerületben. Legutóbb a BEAC hajlandónak mutatkozott Mező utcai sportterületébeől 1000 négyzetmétert a piac bővítésére átengedni. Ez azonban nem elég. A végrehajtó bizottság további tárgyalásokat folytat annak érdekében, hogy az egész sporttelepet megkapja a piac bővítéséhez. (Magyar Nemzet)
Június 23: Holnap megnyílik az Engels-téri gépkocsiparkoló. Holnap üzembe helyezik az Engels téri gépkocsiparkolót. A Belvárosban komoly gondot jelent a nagy mennyiségű személygépkocsi parkolása, éppen ezért, a Fővárosi Tanács már korábban új parkolóhelyeket jelölt ki. Az Engels téri, újonnan épült parkoló ezek egyike. Úgynevezett fizető várakozóhely ez, ahol a gépkocsik tulajdonosai reggel hat órától este 21 óráig, parkolási díjat kötelesek fizetni. (Esti Hírlap)
(1965. június 24, Esti Hírlap)
Június 23: Biztonsági okból kiürítik az egész Mohácsi-szigetet. (...) Budapesten kedd délben a vízállás 821 centiméter, Mohács térségében öt nap óta változatlanul rendkívül magas - az eddigi maximumot több mint 50 centiméterrel meghaladó -, 980 centiméter a vízállás. (...) Budapesten a gátaokon továbbra is megerősített őrszolgálatot tartanak. Kedden a Dagály-strandon folyt nagyarányú védekezés, mert a töltés mögött erős szivárgást észleltek, és buzgárok törtek fel. A strand védelmére mintegy 800 méter hosszan, a fővédvonal és a medencék között nyúlgátat emeltek. Kedden több mint ötezer homokzsákot építettek be a Fővárosi Csatornázási Művek és a Fővárosi Kertészet dolgozói. Az előjelek szerint sikerül megmenteni a budapestiek által annyira kedvelt nagy strandot az elöntéstől.
A Margitsziget északi részén, a Nagyszálló környékén és a Nagyszállótól a Szabadtéri Színpadig húzódó széles gyepszőnyeget néhol mintegy másfél méter magasságban elöntötte a talajból feltört víztömeg. A szigetnek ezen a részén most hatalmas tó keletkezett: mintegy 200 000 köbméter vizet szállítottak ide a buzgárok.
A szakemberek elmondották, hogy a Római-partnak a Nánási út-Duna között elöntött sávját az ár elvonulta után még hosszabb ideig nem vehetik igénybe az üdülők. Az elöntött területen ugyanis először nagyarányú takarításra kerül sor, és az egészszégügyi szervezetek elvégzik a fertőtlenítést. A Fővárosi Csatornázási Művek újabb szivattyúegységekkel igyekszik a telített csatornahálózatból a Dunába emelni a vizet. (...) (Népszabadság)
Június 25: Bajáig csökken a vízszint - A déli Duna-szakaszra összpontosítják az erőket. (...) Budapesten csütörtök délután 799 centimétert mértek a Vigadó téri mércén. Több töltésszakaszon folytatták az erősítést, illetve a gátak mögötti mély területek feltöltését, hogy elejét vegyék a szivárgásoknak. A Margitszigeten a Nagyszálló környékén keletkezett tó vizét szivattyúzzák. Az apadással egyidejűleg statikusok vizsgálják a 2-es villamos lánchídi aluljárójának támfalát, és az előzetes becslések szerint szombaton vagy vasárnap megkezdik az aluljáróból a víz szivattyúzását. (...) (Népszabadság)
Június 27: A VII. kerületi tanács megtárgyalta a Rákóczi út és a Nagykörút aluljárójának építését. A VII. kerületi tanács végrehajtó bizottságának legutóbbi ülésén szinte a főváros egész lakosságát érdeklő városrendezési ügy szerepelt. A végrehajtó bizottság tagjait tájékoztatták a Nagykörút és a Rákóczi út keresztezésében létesülő aluljáró terveiről, az építkezés tartalma alatt a gyalogos és a járműközlekedés alakulásáról.
Az egyre növekvő forgalom zökkenőmentes lebonyolítása, a földalatti gyorsvasút első vonalának építkezése, szükségessé teszi ezen az elsőrendű csomóponton aluljáró építését. Az első ütemben egyelőre csak gyalogos aluljáró létesül, de a későbbiek folyamán elkerülhetetlen lesz a nagykörúti járműközlekedésnek a Rákóczi út alá süllyesztése. A második ütemben tehát megépül majd a járműforgalmi aluljáró is.
Elsőnek tehát a Nagykörút és a Rákóczi út kereszteződésének gyalogos forgalmát kívánják megoldani az Astoriához hasonló, de annál sokkal nagyobb méretű aluljáró építésével. A tervek kidolgozásában, mint generál-tervező vesz részt az UVATERV, mellette a Földalatti Vasút Vállalat, a FŐMTI, a KERTI és a Posta Tervező Irodája. Mint szaktanácsadó működik közre a tervezésben az Elektromos Művek. (...) A tájékoztató szerint az aluljáró építkezése a jövő év január első napjaiban kezdődik. Az aluljáróba tizenegy lépcsőlejárat vezet majd, hat a csomópont hráom árkádosított sarkáról, négy a villamosmegálló szigetekről, egy pedig a Blaha Lujza térről, a lebontott Nemzeti Színház helyéről. (...) Az árkádok alatt létesülő gyalogos lejárók érdekében az éjjel-nappali Csemege Áruház Lenin körúti és a szemben levő patika József körúti frontján kis szakaszon tovább kell vinni az árkádokat. A gyógyszertárnál a ház kapualját csatolják az árkádokhoz, maga a kapuzat beljebb kerül. Az aluljáró építése szükségessé teszi mind a három saroképület pincéi egy részének igénybevételét. Az építkezés legelőször e házak pincéinél kezdődik, mert gondoskodni kell a lakók számára más tüzelőtároló helyről és az ott levő kereskedelmi egységek részére más raktározó térségről. Az aluljárót már úgy képezik ki, hogy később alatta megépíthető legyen a Rákóczi út alá süllyesztett nagykörúti járműforgalmi aluljáró. Ennek megfelelően építik át e helyen a közműveket, a kábeleket. (...)
A villamosmegállóhelyek végleges kijelöléséről már határoztak. Kétoldali széles peronok épülnek a közös megállóhelyeken. A Rákóczi út vonalában mindkét irányban az EMKE, illetve a Blaha Lujza tér felől lesz a megállóhely, a Nagykörút vonalában pedig a Nemzeti Szálló, illetve a Blaha Lujza tér elé kerül a kettős megálló, ahonnan lejárók vezetnek a gyalogos aluljáróhoz. Mind a villamosmegállóknál levő lejárókat, mind a Blaha Lujza téri megállót befedik. (...) Az aluljáró megépítése hosszú időre megoldja majd Budapest legforgalmasabb csomópontjai egyikének közlekedését. (Magyar Nemzet)
Június 29: Az Alekszandrov-együttes vendégjátékával megnyílt a Margitszigeti Szabadtéri Színpad. Háromévi kényszerű szünet után vasárnap este ünnepélyesen megnyílt a felújított Margitszigeti Szabadtéri Színpad. Az ünnepélyes megnyitón megjelent Dobi István, a Magyar Népköztársaság Elnöki Tanácsának elnöke, Szirmai István, az MSZMP Politikai Bizottságának tagja, valamint több más közéleti személyiség. Ott volt G. A. Gyenyiszov, a Szovjetunió magyarországi nagykövete és a nagykövetség több vezető munkatársa. Hantos János, a Fővárosi Tanács vb-elnökhelyettese mondott megnyitó beszédet, majd a Szovjet Hadsereg Vörös Zászlórenddel kitüntetett Alekszandrov Ének-, Zene- és Táncegyüttese adott nagy sikerű ünnepi műsort. (...) (Népszabadság)
Június 30: Mi épül a Várnegyedben? Az I. kerületi tanács állandóan figyelemmel kíséri a Vár helyreállítási munkálatainak ütemét. Rövid időközökben jelentést terjesztenek a végrehajtó bizottság elé az újjáépítés állásáról. (...) A személyi tulajdonú ingatlanok helyzetéről is. Az OTP a Tóth Árpád sétány 28, 29, 30, az Úri utca 4, 26-28, és 41, valamint a Táncsics Mihály utca 20. szám alatt szándékozik öröklakásokat építeni. Ugyancsak az OTP mutat érdeklődést a Fortuna utca 18. és a Petermann bíró utca 7. számú ingatlanok beépítésére. A Dísz tér 8. szám alatti üres ingatlanok beépítésére. A Dísz tér 8. szám alatti üres ingatlanon az Erőmű Tröszt dolgozói számára emelnek lakóépületet, amelynek építkezése ez év második felében indul meg. A Szentháromság tér 7-8. alatt a fővárosi tanács beruházásaként létesül majd lakóépület. Az új épületek földszintjén üzleteket és vendéglátó üzemeket létesítenek.
A Belkereskedelmi Minisztérium részére kiutalták a Hess András tér 1. számú - a volt Illetményhivatal - romos épületét, ahol a mellette levő üres telek egyidejű beépítésével szállodát létesítenek. Az a terv, hogy a szálloda 1970-ben üzemeljen. Egyelőre archeológiai feltárás folyik a telken és ez késlelteti a tervezést, valamint az építkezés elkezdését. Az Úri utca 49-53. számú épületek helyreállítása folyik, és a befejezés után a Magyar Tudományos Akadémia kutatóintézetei veszik birtokukba. A Kapisztrán tér felől még egy új épületet is építenek, amely szintén az Akadémia intézményeit szolgálja. Ugyancsak az Akadémia állíttatja helyre az Úri utca 62. alatti épületet. A Tárnok utca 9-13. számú romos ingatlanon most fejeződtek be a bontások, jelenleg régészeti feltárást folytatnak az ingatlanon. A telken 16 tantermes iskola épül, amely 1967-re kerül átadásra. Befejeződött a Miklós-torony helyreállítása, amelyet a Budapesti Történeti Múzeum vett át. A tervek szerint itt kőtár-múzeumot létesítenek. Folyik a Magdolna torony és a romkert helyreállítása is. A Mátyás-templom külső helyreállítása a Mária-kapu restaurálásával és a végleges esőcsatornák bekötésével június 30-ával befejeződik. Ettől kezdve a további munkálatokat a Fővárosi Műemlék Felügyelőség veszi át. Még mintegy két évre elegendő munka van hátra. Ugyancsak a Fővárosi Műemlék Felügyelőség folytatja a Várfalak és a Halászbástya helyreállítását, amelyet a jövő év végére szeretnének befejezni. (...) (Magyar Nemzet)
Találkozzunk a közösségi oldalakon is - újraindult a Fővárosi Blog Facebook oldala, kattints a logókra!