Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

Ötven éve írták - 1965 december

2015. december 05. - fovarosi.blog.hu

Az alábbiakban 50 évvel ezelőtti hírekből válogatunk, a korabeli sajtó cikkei alapján. A cikksorozat összes megjelent tagja itt olvasható.

December 1: Feltárul a Duna alatti alagút titka. A Duna alatt több alagút vezet át, egyik-másikon száraz lábbal is át lehet kelni, néhányban azonban, amióta megépítették, nem járt ember, víz folyik bennük. A legrégibb a Duna-fenék alatt vagy 15 méter mélységben bújtatott palotai vízvezető alagút. A palotai sziget csápos-, akna- és csőkútjainak vizét vezeti a pesti gépházhoz. Ötszázkét méter hosszú, 1,8 méter magas, legnagyobb szélessége 1,2 méter.

1894 óta, mióta megépítették, nem látta senki a belsejét. Pedig jó volna tudni, mennyire mutatkoznak belső falán az öregség jelei, nem repedezett-e még a beton. A legegyszerűbb lenne, gondolná a laikus -, hogyha nem engednének bele vizet, a benne levőt kiszivattyúznák, és megvizsgálnák az öreg vízvezető alagút állapotát. Igen ám, de ha a belső nyomás megszűnik, a külső meg megmarad, könnyen összeroppanhat a betoncső. (...) Itt vannak azonban a könnyűbúvárok, akik tartályban viszik magukkal az éltető oxigént. Akadnak bátrak, akik vállalkoznak erre a kísérletre. (...) A próbák már megkezdődtek, s egy-két hónap múlva választ kapnak a szakemberek: meddig használhatják még a hetvenesztendős, öreg alagutat. (Esti Hírlap)

fovarosi.blog.hu: 196512-Keravill-MagyarNemzetKarikatura - indafoto.hu
Karikatúra a Magyar Nemzetben, 1965

December 2: Átadják a forgalomnak a korszerűsített Budaörsi utat. Csütörtöktől kezdve ezen az útvonalon két úttesten közlekedhetnek a járművek. Befejeződött a Bocskai út átépítése is, egyelőre azonban csak az út északi részét adhatják át a forgalomnak, a Karolina úttól a Fadrusz utcáig terjedő szakaszt. (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: Lottohazak-FrankelLeoUt-20120521-01 - indafoto.hu
A Frankel Leó úti Lottóházak 2012-ben
 
December 2: Átadták a hetedik lottóházat. A Sportfogadási és Lottó Igazgatóság szerdán ünnepélyesen átadta a II. kerületi, Frankel Leó utca 84. szám alatt felépült hetedik lottóházat. A nyolcemeletes házban 8-8 garzon- és egyszobás, egyszoba-hallos, 15 másfél-szoba-étkezőfülkés, valamint hét három és fél szobás lakás készült, tehát összesen 39 lakás jut a házban a legszerencsésebb lottózóknak. Szerdán huszonketten vették át a nyereménylakást. A novemberi szelvényekre kisorsolt három lakás gazdája még ismeretlen, a fennmaradt 14 lakást pedig - azonnal beköltözhetően - folyamatosan sorsolják. (Népszabadság)

December 3: A budapesti Állatkert szikláinak csak egy része valódi, többsége mesterséges, vasbetonvázas betonszerkezet, sziklaszerű felületi megoldással. Ilyen az úgynevezett nagy sziklacsoport is, mely az utóbbi időben erősen megsüllyedt, megrepedezett, sürgős helyreállításra van szükség. A felmerülő legszükségesebb talajproblémák megoldására most az ÉMKE geológiai tanszéke készít tanulmányt. (Magyar Nemzet)

December 5: Tervek Budapest közlekedésének javítására. (...) Egy érdekes kimutatás: villamoson 871, autóbuszon 469, taxin 19, a HÉV-en 115 millió utas közlekedett a múlt évben. A villamosok forgalmánál ez a szám nem jelent emelkedést az előző évivel szemben, de a taxinál, az autóbusznál és a HÉV-nél igen. Legszámottevőbb a taxinál és ez az életszínvonal emelkedésére is mutat. (...) 1967-ben megkezdik a belső Soroksári út átépítését. Ennek belső szakasza a Boráros tér és a Kvassay út közötti rész lesz. Ennek elkészülése után folytatják a Soroksári út további korszerűsítését. Londonból jövet Belgrád felé a Soroksári úton hagyja el Budapestet az Európai 5-ös útvonal, amelynek korszerűsítésére azért is szükség van, mert szűk és a belföldi forgalmat is alig képes lebonyolítani. Az út korszerűsítésével egyidőben foglalkoznak a 2-es villamos útvonalának meghosszabbításával is. (...)

Az Astoriánál épült aluljáró tapasztalatai azt bizonyítják, hogy a gyalogos forgalom megszűnésével meggyorsult a járműforgalom ezen a szakaszon. Nyilván hasonló lesz a helyzet a Blaha Lujza térnél is, ahol nagy ütemben épül Budapest második gyalogos aluljárója. A tervek szerint a jövő év végén az aluljáró építését be is fejezik, 1967-ben pedig előreláthatóan megkezdik a Baross tér átépítését. Az ide tervezett aluljáró azonban egészen más lesz, mint az Asotiránál megépült, s a Körút kereszteződésénél most épülő.

fovarosi.blog.hu: BarossTer-1970esEvek-Felulrol - indafoto.hu

A tér közepéről föld alatti folyosókon lehet majd eljutni a Keleti pályaudvarra, a villamos, a HÉV és a trolimegállókhoz. A tér közepén kialakított szín fedetlen lesz, ebből ágaznak majd el alagútszerűen a folyosók, amelyekből lépcsők vezetnek fel a szigetperonokhoz. A Baross tér korszerűsítésével három legforgalmasabb útkereszteződésünk kap aluljárót. (...)

Nagy ütemben épül a metró is. A kelet-nyugati irányban haladó földalatti vonalán jövőre a Duna alatti szakasz megépítésére kerül majd sor. Már tárgyalnak a földalatti kocsiparkjának beszerzéséről, a Szovjetunió szállítja majd a korszerű szerelvényeket az automata biztosító berendezéssel együtt. Az építési határidő a metrónál változatlan, 1970-ig megépül a Fehér út és az Engels tér közötti szakasz, 1973-ra pedig a földalatti egész hosszában befejezik a munkát. Jövőre megkapják a földalatti építői a gépesített fúróberendezéseket, két automatikus fúrópajzsot, amely lehetővé teszi a munka gyorsabb ütemét. Megkezdték a várost észak-déli irányban összekötő földalatti vasútvonal beruházási programjának előkészítését is. A tervezés ütemétől függően szó van arról, hogy a harmadik ötéves tervben a kivitelezést is megkezdik.

A főváros közlekedésének megjavítása és korszerűsítése érdekében új telephelyek és egy modern fő javítóműhely építését kezdik meg rövidesen. Az autóbuszoknak négy telephelyük van, valamennyi túlzsúfolt. A tervezett új telephely építése, amely 250 kocsi befogadására alkalmas (a kocsipark közel egynegyed részére) rövidesen megkezdődik. A taxi is kap egy korszerű garázzsal, szervizállomással, benzintöltővel, irodákkal és szociális létesítményekkel felszerelt telephelyet a Budafoki úton. Ezt a tervek szerint 1967-re helyezik üzembe. (...) (Magyar Nemzet)

December 5: Korszerűsítik a Béke Szállót, újjáépítik a Continentalt. A Hungária Szálloda és Étterem Vállalat néhány egységét korszerűsítik. A Margitszigeti Nagyszállóban már dolgoznak a szakemberek, hogy a csúcsidényben a szálló megszépülve, zavartalan üzemmel állhasson a közönség rendelkezésére. Még egy hónapig működik, s január 1-én, egy évre bezár a Béke Szálló-kombinát, a szálló, a cukrászda, a bár és a Szondi Söröző is. Bármennyire hiányzik is a 200 ágyas szálloda, korszerűsítése már elengedhetetlen. Mintegy 4 millió forintos költséggel egyebek között kicserélik a szálló közmű-, víz-, fűtés-, csatorna- és áramhálózatát, 20 új fürdőszobát is építenek.

fovarosi.blog.hu: HungariaFurdo-1925-Hirdetes - indafoto.hu

A másik régi fővárosi szálló, a Continental, ugyancsak elhanyagolt, nem szólva arról, hogy évek óta csak "félgőzzel" dolgozik. A Dohány utca és a Nyár utca sarki részén 80 szobája a gyenge födém miatt használaton kívül áll. Az életveszélyesnek nyilvánított szárnyat jövőre újjáépítik. A munkát már január elején szeretnék elkezdeni. A szálló rekonstrukciójával együtt a volt Tarka Színpadon is hozzálátnak az építkezéshez, a világvárosi szintű varieté kialakításához. (...) (Népszabadság)

December 7: Összeállították Zugló jövő évi fejlesztési programját. Zugló fejlesztésére - a kerületi tanács tervei szerint - a jövő évben 411,7 millió forintot fordítanak. (...) A Népstadion úton épül fel az NDK új nagykövetségi székháza. A Sportcsarnok és a Jégszínház között új fedett edzőcsarnok épül. A Fráter györgy utcában létesül a Számviteli Főiskola. A Fogarasi úti lakótelepen további több mint ezer lakás építkezését kezdik meg és előkészítik a Kacsóh Pongrác úti lakótelep építését. A jövő évben döntenek a Pascal-malom melett feltárt hőforrás vizének felhasználásáról. Zuglóban épül a jövő évben a Geofizikai Intézet és a Presto Külkereskedelmi Vállalat székháza, bővítik a Danuvia- és a Telefongyárat. (...) (Magyar Nemzet)

December 8: Új sportcsarnok épül Budapesten - Az MTS pályázatot ír ki a tervezésre. (...) Megkezdődött a TF és az egri, kecskeméti, valamint a kaposvári fedett uszodák építése. Előrehaladott az új játékcsarnok létrehozása, amely mintegy kilenc és fél millió költséggel épül. Rendkívül nagy jelentőségű az MTS-nek az a kezdeményezése, hogy a Dózsa György út és az Istvánmezei út között levő szabadtéri pályák helyén meg kell építeni a harmadik ötéves terv folyamán a mintegy 6-7000 néző befogadóképességű budapesti sportcsarnokot. Az MTS még az idén kiírja a tervpályázatot, amelyet a jövő évben értékelnének. A legmegfelelőbb terv elfogadása után remény van arra, hogy rövidesen megkezdődhet az építkezés is. Elsősorban olyan csarnokot kívánnak létrehozni, amelyben a sportszempontokat vennék figyelembe a tervezők, lenne tehát abban műkorcsolya, kosárlabda, kézilabda és más teremsportok számára is alkalmas hely. (Esti Hírlap)

December 9: Új BHÉV szerelvények közlekednek a Boráros tér és Csepel között. Az év végéig az összes régi kocsit kivonják a forgalomból és ezen a vonalon 12 új, egyenként 600 személyes szerelvény fut majd. A BHÉV az év végéig befejezi a Boráros tér és a Szabadkikötő között a pálya felújítást is. (Magyar Nemzet)

December 9: Új kenyérgyár - 557 millió forintból fejlesztik jövőre a XI. kerületet. (...) A Fővárosi Tanács jövő évi tervjavaslatában 407 millió forintot fordít a XI. kerületi beruházásokra; ennek nagyobb része a kelenföldi lakótelep építésével kapcsolatos. Az új lakótelep szükségessé teszi csaknem hat kilométer hosszú csatorna és három és fél kilométer hosszú gázvezeték építését. A Nándorfehérvári úton Patyolat-mosoda épül. Az építkezést a jövő évben megkezdik, a beruházási összeg csaknem 74 millió forint. Az új nagy mosoda műszakonkint száz mázsa teljesítőképességű. Folytatják és a jövő évben be is fejezik az új kenyérgyár 33 millió forintos, valamint a Prielle Kornélia úti taxitelep építését. A nagyobb útépítések közül folytatódik a Tétényi út és a Budafoki út építése, s befejeződik az albertfalvai felüljáró építkezése.

Nagy problémája a kerületnek a Fehérvári úti piac túlzsúfoltsága. Tárgyaltak a BEAC vezetőségével a piac mögött levő két röplabdapálya területének átengedéséről. A jövő év márciusában ezzel a területtel kibővítik a piacot, s ott még a nyár előtt az őstermelők részére bekerített, villanyvilágítással ellátott elárusítóhelyeket rendeznek be. Tervbe vették az albertfalvi piac korszerűsítését is, s ott az őstermelők részére fedett elárusító pavilont állítanak fel. (...) (Esti Hírlap)

fovarosi.blog.hu: OFOTERT-196512-Nepszabadsag - indafoto.hu
(Népszabadság, 1965 december)

December 14: Külföldi mozgólépcsők a földalatti vasút építéséhez. A földalatti vasút építésének előrehaladása a külkereskedelemre is feladatokat ró. A Nikex Külkereskedelmi Vállalat gondoskodik a fúrópajzsok, a tübbinggyűrűk, továbbá a motorkocsik és a mozgólépcsők beszerzéséről. A közeljövőben érkezik meg a Szovjetunióból a nemrég megrendelt fúrópajzs közül az egyik. A másodikat a jövő év első negyedében várják és azt a földalatti második szakaszának építésénél állítják munkába. Ugyancsak a Szovjetunióból vásárolta a Nikex a Duna alatti szakasz és a kedvezőtlen talajviszonyok miatt a Rákóczi út alatt futó alagút béleléséhez szükséges tübbinggyűrűket, amelynek egy része már a helyszínen van, egy részét pedig a jövő évben szállítják.

A külkereskedelmi szakemberek most készítik elő a mozgólépcsők vásárlását. Az 1970-ig megépülő földalatti szakasz öt állomása számára hat mozgólépcső beszerzése válik szükségessé. A szakértők tanulmányozták Európa metróval rendelkező városainak különböző típusú motorkocsijait. Az első időszakban négykocsis szerelvények járnak majd a későbbiekben azonban a kocsik száma hatra emelkedik. (Magyar Nemzet)

December 16: Már csak csuklós villamosokat rendel a Fővárosi Villamos Vasút. A Fővárosi Villamos Vasút a harmadik ötéves tervben tovább korszerűsíti járműparkját. Éppen ezért már csak csuklós villamosokat rendel az ipartól. A tervek szerint a következő öt évben 55 csuklós villamost kap, amelyeket - folyamatosan - a Rákóczi út - Kossuth Lajos utca - Erzsébet híd, továbbá a 2-es és a 61-es vonalán állít forgalomba. Az új kocsik gumirugóval készülnek. A Fővárosi Villamos Vasút a jelenleg is közlekedő villamosok egy részét gumirugóval látja el, s 1966-tól az Erzsébet-hídon már csak ilyen gumirugózott villamosok közlekednek; tehát lényegesen csökken a hídon a zaj.

fovarosi.blog.hu: GanzVillamos-1965-villamosok.hu - indafoto.huA Rákóczi útról, illetve a 2-es és a 61-es vonaláról kivont, úgynevezett UV-villamosok elsősorban a kőbányai vonalon járnak, ahol az utóbbi időben rendkívül megnőtt az utasok száma, és nagyon zsúfoltak a szerelvények.

A harmadik ötéves terv idején az FVV a Szovjetunióból száz, nagy befogadóképességű trolibuszt kap; a tervek szerint 1966-ban húsz érkezik meg, úgyhogy a régi trolikat folyamatosan selejtezhetik. (...) Nagyarányú felújításokhoz is hozzálátnak. A negyedik ötéves terv idején rekonstruálják a fogaskerekűt, és a jelenlegi földalatti vasutat. A tervezést már a harmadik ötéves terv idején megkezdik, és az ipar is hozzálát új, korszerű fogas-, illetve földalatti-szerelvények gyártásához. (Népszabadság)

December 17: A lakások nem a mának épülnek. Tervezik a Gyáli úti házgyárat. A Szentendrei úton nemrég óta üzemel a szovjet házgyár, de az IPARTERV-nél és a BUVÁTI-nál már egy új házgyár tervei készülnek, amelyet a Gyáli úton építenek fel. Szükség van-e arra, hogy más országokból másfajta, de lényegében nem korszerűbb házgyárat hozzunk be - vetődik fel néhány emberben a kérdés. A Gyáli útra kerülő gyárban ugyanis a dán Larsen-Nielsen rendszerrel készülnek majd a házelemek, így ez a téma is az Építőipari Tudományos Egyesület lakásépítési bizottsága terítékére került.

Az indítóokok tisztázódtak. Nemcsak azért vettük meg a dán házgyárat, hogy legyen egy nyugati is. Fontos szempont, hogy az új lakások változatosak is legyenek, több típusú házat emeljünk. A lakások nagyságával, beosztásával minél többféle igényt lehessen kielégíteni. Az első dán-házgyári épületeket a zuglói lakótelepen építik majd fel. A gyár kapacitása akárcsak a Szentendrei útié, évi 1800 új lakás lesz. (...)

Épüljenek-e magasházak?

Amikor nálunk a magas lakóházak - tizenhat emeletesnél magasabbak - építése napirendre került, vele egyidőben felparázslott a vita is körülöttük. A fő kifogás: többe kerülnek, mint a nem magasházak. Ezt egyébként a Józsefvárosba szánt és jelenleg tervezés alatt álló magasház adatai is már alátámasztják. Miért drágább?

Az ilyen ház több és jobb lifteket igényel, homlokzatát nemesebb anyagokból kell építeni, szigorúbbak a tűzrendészeti előírásai. Építéséhez speciális torony- és kúszódaruk kellenek, az építőmunkások fel- és leszállítása problémát jelent. A magasházakban az egy lakásra eső költség mintegy 25 százalékkal megnő. Ezenkívül nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy az emberek szeretne-e magasban lakni. A külföldi felmérések szerint a több gyermekes családoknak nem ideális, ha az otthonuk a tizenötödik vagy a huszadik emeleten van, s ezért általában garzonlakásokat alakítanak ki a magasházakban. Ami mellette szól: megtakarítás a közművesítés és a közlekedési beruházásoknál - kevesebbet nyomnak a latban, mint a hátrányai. (...) Néhány nagyobb lakótelepünkre azonban egyet-kettőt terveztek, hogy színesítse, szépítse a telep összbenyomását. (...) (Magyar Nemzet)

December 17: Elsüllyedt az ipari műemlékké nyilvánított ráckevei hajómalom, csak a lapátos vizikerék felső része, valamint az őrlőberendezés házának tetőzete látszik ki a vízből. A hajómalmot még a Duna jegesedése előtt partra emelik. (Magyar Nemzet)

December 17: A Blaha Lujza-téren már 5 métert süllyedt az óriásszekrény. Január 15-ig befejezik a kábelépítést. Ma délig már majd öt métert süllyedt a föld alá a Blaha Lujza téri óriás betonszekrény. Még öt és fél méteres út áll előtte, és január 5-10. között végleg eltűnik a pestiek szeme elől a szürke építmény, a metró mozgólépcsőjének indítószekrénye, hogy azután összekapcsolják majd a Blaha Lujza téri földalatti állomás csarnokaival. A főváros legnagyobb szekrényének menetrend szerinti süllyedését a múlt napokban megállította a laza talajból elszökő levegő. Az építőket ez a körülmény nem érte váratlanul, számítottak rá, mégis amíg újabb kompresszort állítottak üzembe, három-négy nap eltelt. A késést januárig behozzák. A szekrény alatt egy műszakban 16-18 keszonos dolgozik, túlnyomásos levegőben. A Körút felőli oldalon hídon át jutnak a szekrény belsejének aljában fekvő két hatalmas csőhöz, majd átzsilipelik őket a túlnyomásos légtérbe, ahonnan már csak néhány lépés a szekrény alatti világ. Itt egy műszak alatt száznegyven köbméter földet bányásznak ki, s ennek helyére csúszik a betonkamra vágóéle. A szekrény süllyesztésével egy időben a Rákóczi út és a Körút kereszteződésében lendületesen folynak a kábelcserék. E napokban a legtöbb szerelő az Elektromos Művektől érkezett a régi vezetékek átcserélésére. Később a postától várnak nagyobb csoportot. Január 15-ig befejezik a közművek vezetékeinek átépítését. (Esti Hírlap)

December 18: Nem az autó sok - a benzinkút kevés. 1957-ben 12700, 1964-ben már 76300 személygépkocsi futott az roszágban, ma 80 ezer körüli állománnyal számolnak. A személygépkocsipark ugrásszerű növekedésével azonban nem tartott lépést a benzinkúthálózat országos fejlesztése. (...)

A harmadik ötéves tervben az ÁFOR fejleszteni szeretné a benzinkúthálózatot. Budapesten 1970-ig ötven kút épül, az országban 324, ami még mindig nem elégítheti ki az igényeket, mert a gépkocsik számának növekedése előreláthatóan még az eddiginél is gyorsabb lesz. A legközelebbi időben átadják a forgalomnak a budaörsi autópálya mellett épülő, korszerű tankállomást. Benzinkút lesz hamarosan a Teleki téren, a Műegyetem rakparton, a Lumumba utcában, a Gubacsi úton, Csepelen, az Irányi utcában, a Határ úton, s bővítik a Markó utcai benzinkutat. (Esti Hírlap)

fovarosi.blog.hu: ClarkAdamTer-1960asEvek-Fortepan.hu - indafoto.hu

December 19: Milyennek tervezik a Clark Ádám és a Roosevelt tér forgalmát. Könnyű dolga volt a Clark Ádám tér és a Roosevelt tér forgalmi rendezésére kiírt pályázatot elbíráló zsűrinek, ezért korán és gyorsan hozta meg döntését. Az 50 pályamunka szerzői sikeresen oldották meg a feladatot. A 25 ezer forintos első díjat Gözsy-Kovács István, a KPM főmérnöke, Stojanov Miklós, G. Keresztúry Anikó, az IPARTERV mérnökei és Boros István, a Pest megyei tanács közlekedési osztályának mérnöke nyerte el. (...) Az első díjas pályamű a Clark Ádám téren megoldotta, hogy a fő forgalmi irányokba a járművek keresztezés nélkül közvetlenül haladhassanak. A Lánchídról jövet a járművek egyenes irányban közlekedhetnek az Alagútba, vagy jobbra kanyarodhatnak a Fő utcába, illetve a Hunyadi János útra. A 9-es villamost a budai Duna-parton megszüntetésre ítélik, legalábbis a Lánchíd és a Margit-híd közötti szakaszon. A járműforgalmat a Bem rakpart és a Groza Péter rakpart vonalán a lánchídi hídfőnél aluljáróban javasolják lebonyolítani. A járművek enyhe lejtéssel érkeznének a híd felé és az aluljáró kiképzésére javasolják igénybe venni a Legfelsőbb Bíróság épületének Duna-part felőli alagsorát. Ezzel a közlekedési megoldással megvalósulna a budai észak-déli gyorsforgalmi útvonal egy fontos szakasza.

A Roosevelt tér forgalmi rendezése látszólag könnyebb feladatot jelentett. A hídról jövet a járművek a jelenleginél kisebb ívben fordulnának a József Attila utca és a Dorottya utca irányába. A hídra történő felhajtásnál nem kell megkerülniük a teret. A tervezők a Lánchídfő alatt szintén közforgalmú aluljárót kívánnak létesíteni. Az Apáczai Csere János utcát bujtatnák a hídfő alá és onnan két ágban érne ismét a felszínre. Az út egyik ága a Széchenyi rakpart, a másik az Akadémia utca felé biztosítaná a forgalmat. Megfelelő autóparkolókat is létesítenek. Érintetlenül hagyják a Roosevelt téren levő szobrokat, megmarad a 2-es villamos vonala is változatlanul. A József Attila utca torkolatánál gyalogos aluljárót terveztek. (Magyar Nemzet)

December 19: Csak csuklós villamosokat rendel az ipartól az FVV. A harmadik ötéves tervben tovább korszerűsíti járműparkját a Fővárosi Villamos Vasút. A tervek szerint a következő öt évben 55 csuklós villamost kap, amelyeket folyamatosan állít forgalomba. A harmadik ötéves terv idején a Szovjetunióból 100 nagy befogadó képességű trolibusz érkezik. A tervek szerint 1966-ban 20, így a régi trolikat folyamatosan selejtezhetik. A negyedik ötéves terv idején rekonstruálják a Fogaskerekűt és a kis földalattit. Az ipar hozzálát az új korszerű fogas-, illetve földalatti szerelvények gyártásához. (Magyar Nemzet)

December 23: A jövő év elején megkezdik a kelenföldi mosoda építését. Hosszú előkészület, több tervmódosítás után elkészült az új kelenföldi nagymosoda végleges, kivitelezési dokumentációja. A jövő év elején megkezdik az építkezést a Nándorfejérvár úton kijelölt telken, amely olyan terjedelmű, hogy később lehetőséget nyújt az üzem bővítésére, kapacitásának növelésére. (...) A mosógépeket az NDK-ból, a vasalógépeket nyugati országból szerzik be. A mosógépek mintapéldányait kipróbálásra már a jövő év elején ide szállítják és féléves üzemeltetés alatt tapasztalják majd ki teljesítőképességüket. (...) Az új mosoda kétszintes épülettömb lesz. Az üzemhez szükséges gőzt a Kelenföldi Hőerőmű szolgáltatja. Naponta két műszakban 200 métermázsa ruhát mosnak majd az új telepen, ezzel majdnem megduplázódik a Patyolat ruhamosási kapacitása. Csak 1968-ban következik be ez a javulás, mert addig húzódik az új üzem építése. Képünkön bemutatjuk a Nándorfejérvár úti új nagymosoda végleges kivitelezési tervét, amelyet Fábián Árpád, az Általános Épülettervező Vállalat mérnöke készített. A szerkezettervezést Kónya József, a gépészeti technológiát Márton Tamás mérnökök végezték. (Magyar Nemzet)

December 23: Új négyemeletes telefonközpont épül Lágymányoson a Fehérvári út és a Vásárhelyi Pál utcák sarkánál, 8000 telefonállomás részére. Az építők 1967 felső felében adják át a szerelőknek az új telefonközpont épületét, amelyben postahivatal is nyílik. (Magyar Nemzet)

December 24: Megszépítik Budapestet az új lakótelepek. Budapest fejlődését az utóbbi években legkifejezőbben a lakótelepi építkezések jellemzik. A főváros panorámájában a lakótelepeknek döntő a jelentőségük, s a most induló harmadik ötéves tervidőszakban is a lakótelepi építkezések akakítják majd elsősorban a városképet és a városszerkezetet. Erről - az új ötéves ter budapesti nagyobb lakásépítkezéseiről - Szilágyi Lajos, a Fővárosi Tanács Végrehajtó Bizottsága építészeti és városrendezési osztályának vezetője ezt mondta:

-Az új lakótelepek helyének kiválasztásánál három elgondolás érvényesült. Először az, hogy Budapest legegészségesebb területein, lehetőleg kevés épület bontásával építkezzünk és a terület jó közlekedési adottságokkal rendelkezzék. A másik szempont a gazdaságosság szem előtt tartása mellett - egyes elavult városrészek rekonstruálása. (Így kerül sor a következő öt évben Óbuda központjának átépítésére, s megindul - kezdetben szerényebb mértékben - a másik elavult városrész, a Józsefváros rekonstrukciója is.)

fovarosi.blog.hu: KelenfoldiLtp-1960asEvek-Epul-PerenyiAKorszeruVaros-01 - indafoto.hu

(...) Egyik ilyen új lakótelep lesz a kelenföldi, amelynek érdekessége, hogy központjában nagyobb, összefüggő zöldterület lesz: üdülés, pihenés és sportolási célokra. A telep építészeti megfogalmazása, az egyes negyedek megkomponálása esztétikailag igen szép. Az új lakótelep megjelenésével, belső úthálózatával, gépkocsiparkolóival, kis játszótereivel, az üzletek elhelyezésével igen kellemes életlehetőségeket nyújt majd lakói számára. (...) Miután az átlagos lakásterület 48 négyzetméter: 18 és 12 négyzetméter szobanagyságok alakulnak ki. Természetesen ilyen szobákat régi, hagyományos, nagyobb bútorokkal nem lehet jól bebútorozni. Már javaslatot készítettünk, hogy az új lakótelepen lakástípusonként egy-két lakást mintabútorokkal rendezzenek be, hogy így lássa majd a közönség, miképpen lehet megfelelő bútorokkal kényelmesen lerendezni az új lakásokat.

fovarosi.blog.hu: FurediUtiLakotelep-1974 - indafoto.huA másik nagy lakótelep, amelynek építkezése a harmadik ötéves tervidőszakban elkezdődik, a zuglói lesz, megközelítőleg 12500 lakással. Ez a lakótelep a Nagy Lajos király útja, a Kerepesi út, a Rákos-patak és a Füredi tér által határolt területen, s annak közvetlen környékén helyezkedik majd el. A terület szélén van a földalatti vasút keleti végállomása, közlekedés szempontjából tehát az új lakótelep fekvése nagyon előnyös, mert lakói a metróval gyorsan elérik a város központját. Magasan fekvő a terület, jó levegőjű és szomszédos lesz a Kerepesi út másik oldalán tervezett sportlilgettel, amelyben a távlati tervek szerint nagy sportkombinátot hoznak létre. - A zuglói lakótelepen háromféle típusú ház épül majd, mégpedig alacsony, háromemeletes, középmagas tízemeletes házak, házgyári elemekből és 15 emeletes magasépületek. Ez utóbbiakat a Ferencvárosba telepítendő új házgyár dán Larsen-Nielsen-típusú termékeiből építik meg. Az alacsony épületekben nagyobb, két és fél - háromszobás lakások lesznek a sokgyermekes családok részére, a legkisebb, az egy- és másfél szobás lakások pedig a magas házakba kerülnek. A gazdaságos területkihasználás miatt a kapcsolódó beruházásokat a lakótelepen csoportosítva építjük meg. Ez azt jelenti, hogy egy lakókörzetnek ugyanazon épületben lesz óvodája, bölcsödéje, mellette pedig iskolája, s mindez a lakókörzet központjában. A kereskedelmi létesítményeknél is ilyen tömbösítésre törekszünk. (...) (Esti Hírlap)

fovarosi.blog.hu: Aluljaro-Blaha-1960asEvek-Fortepan.hu - indafoto.hu
Kép: fortepan.hu

December 25: Elterelik a forgalmat az EMKE-aluljáró építésének idejére. A nagykörúti gyalogos aluljáró építkezésének nagyszabású előkészületi munkálatai a szakemberek véleménye szerint január közepére befejeződnek. A Posta, az Elektromos Művek és a Gázművek szerelői már hónapok óta végzik a kábelhálózat áthelyezési munkáját. Január közepén kezdődik a gyalogos aluljáró kialakítása a Csemege Áruház, az EMKE-épület és a gyógyszertár árkádjai alatti földréteg kiemelésével. Itt lesznek ugyanis az aluljáró lépcsői és bekötőfolyosói. Mintegy 5000 köbméter földet kell megmozgatni, se ennek a nagyarányú munkának az idejére a közúti forgalmat elterelik. (...) Májusban kezdik meg a nagykörúti főgyűjtőcsatona átépítését, a nagycsarnok födémét nyár végére helyezik el, majd az aluljáró lefektetik a korszerű villamosvágányokat és megépítik az új úttestet. A jelenlegi tervek szerint 1966 novemberére már új pályájukon futhatnak a villamosok és megindulhat a közúti közlekedés az új forgalmi rend szerint. Az aluljáró belső munkálataira az év végén kerül sor, s a közönség jövő ilyenkorra veheti birtokba az aluljárót. (...) A vonalalagutak fúrása a Rákóczi út alatt jelenleg az Uránia mozi táján tart. (Magyar Nemzet)

December 25: Vita a Baross tér rendezéséről. (...) 1963-ban a Fővárosi Mélyépítő Tervező Vállalatnál tanulmányterv készült, ennek alkotói abból indultak ki, hogy 1975-re a Baross tér a jelenlegi körülmények fenntartásával már képtelen lesz nagyobb zökkenők nélkül átengedni a gyalogos- és a közúti forgalmat, s ezt az akadályt elsősorban különszintű közúti kereszteződés építésével lehet kiküszöbölni. A tervjavaslatnak több variációja került szóba. Ezek a szintbeli elválasztást közúti alagúttal, illetve felüljáróval javasolták megoldani: vagy a Rákóczi út - Kerepesi út, vagy a Rottenbiller utca - Mező Imre út vonalán.

fovarosi.blog.hu: BarossTer-19651225-Nepszabadsag-02 - indafoto.hu

A Rákóczi út "átemelése" a tér felett a Kerepesi útra - ez az elképzelés csak a Rákóczi úti villamosjáratok megszüntetése után valósítható meg, ami 1980 előtt nem várható. Terv mindenesetre már erre vonatkozóan is készült, eszerint a magasvezetéses útvonal az Alsóerdősor utcától a kerepesi úti úgynevezett százlábú hídig terjedne. A mélyvezetéses, tehát közúti alagutas megoldások a Baross tér alatt - a tetemes költségek miatt ma még kevés gyakorlati esélyt adnak kivitelezésnek, bár a legtöbb szakember egyetért abban, hogy idővel mindenképp előtérbe kell kerülnie ennek a javaslatnak. Annyi kétségtelen, hogy például egy közúti alagút építése a Mező Imre út - Rottenbiller utca alatt, kétszer két nyomsávval több mint 210 millió forintot igényelne.

A kétszintes megoldás támogatóinak jelenlegi elképzelése: a későbbiekben bővíthető, de most csak egy-egy nyomsávra épített vasszerkezeti közúti felüljáró hidat kell létesíteni, amely átívelné a Baross teret, a Mező Imre út Mosonyi utcai torkolatánál és a Rottenbiller utca - Péterffy Sándor utca kereszteződésében ereszkedne a szintre. A terv melletti érvek: a forgalom ebben az irányban lényegesen nagyobb, mint a Rákóczi út - Kerepesi út vonalában, másrészt a kivitelezés a kétszintes megoldások közül viszonylag a legolcsóbb lenne. (...)

A szintbeli kereszteződés mellett érvelők viszont hangoztatják: a Hungária körút és Kacsóh Pongrác úti vasúti kereszteződések sorompói miatt sok gépjárművezető ma még inkább a Baross téri útvonalat választja, ezek a kereszteződések azonban a harmadik ötéves terv idején előreláthatóan megszűnnek; ily módon a Mező Imre úti forgalom annyira csökken majd, hogy addigra nem lesz indokolt a felüljáróhíd építése. A felüljáróhíd ellenzői városszépészeti problémával is érvelnek: a híd "elszakítaná" a Keleti pályaudvart a várostól.

A szakemberek népes csoportja szerint gyalogos-aluljáróval ellátott, s egyszintes Baross tér 10-15 évre elegendő forgalmi kapacitást biztosít. A BUVÁTI egyik tanulmányterve értelmében a gyalogos-aluljáró a Rákóczi út - Mező Imre út - Rottenbiller utca övezte terület alatt épülhet; a lépcsőlejáratokat a Szabadság Szálló, a Sportáruház, valamint a velük szemben levő sarkok elé építenék. Az aluljárót folyosó kötné össze a földalatti gyorsvasúthoz vezető 3,5 méter mélységű süllyesztett mozgólépcsőcsarnokkal, utóbbit pedig a Keleti pályaudvar homlokzatánál felépülő mozgólépcsőhöz is elvezetnék. A Park Szálló, a Bethlen utca és a tér többi pontja felé ezekből a folyosókból is lépcsők nyílnának, ilyenformán az aluljáró révén a tér bármelyik pontját, a villamos-, busz-, troli- és metrómegállókat s a pályaudvart is bárhonnan akadály nélkül elérhetik a járókelők.

Kombinált és kompromisszumos javaslatok

Ami a Baross tér felszíni közúti forgalmát illeti: jelzőlámpás rendszer biztosítaná a "gyalogos nélküli" csomópontban a gépjárművek zavartalan közlekedését. Az "aluljárós" tervváltozat szerint a Mező Imre úti villamosjáratok végállomásait a Festetich utcába kell helyezni, tehát a Kerepesi úti villamoskereszteződés megszűnne. A trolijáratok elkerülnék a Baross teret, a Garay és a Bethlen utcában lenne a végállomásuk. Végül a Keleti pályaudvar indulási oldalánál autóbusz-végállomás és tágas autóparkoló épülne e tervvariáció szerint, amely az összköltségeket 150 millió forint körüli összegre becsüli.

fovarosi.blog.hu: BarossTer-1972 - indafoto.huFelvetődött egy kombinált - távlatra szóló - javaslat is, amelynek megvalósítása esetén három szinten bonyolódna le a Baross téri forgalom. Egyrészt közúti felüljáró a Mező Imre út - Rottenbiller utca irányban, másrészt a felszínen - a Rákóczi út - Kerepesi út és Thököly út irányban, harmadrészt a gyalogos-aluljáró révén.

A döntés a különböző változatok között még várat magára, s ezt a lehetőségek gondos latolgatása magyarázza. Pillanatnyilag az a kompromisszumos megoldás tűnik a legcélszerűbbnek, amely a közeli években gyalogos aluljáró létesítését tűzi ki célul, de nem zárja el a lehetőséget attól, hogy 15-20 esztendőn belül kétszintessé épüljön ki a Baross tér. (Népszabadság)

December 28: Tíz új szerelvényt állított forgalomba hétfőn a BHÉV a csepeli vonalon. Az új vonatok egyenként 600 személy szállítására alkalmasak. A régi kocsik a dunaharaszti vonalon közlekednek majd. (Magyar Nemzet)

December 29: Szépülő Ferencváros - Sétány a Duna-parton, új lakótelep, rendezik a Boráros teret. Elkészültek a Ferencváros jövő évi fejlesztési tervei. (...) ...teljesen átalakul a Hámán Kató tér képe, itt 633 lakásból új szövetkezeti lakónegyed épül. Az első 170 lakásba még az idén beköltöznek, illetve jórészt már beköltöztek az új lakók, a telep építkezése 1967 első felében befejeződik. A környező üres telkeket is beépítik. az elavult házak helyére modern, hat-nyolcemeletes épületek kerülnek. Egy kis ízelítő a további programból: rendezik a Boráros teret, szélesítik, korszerűsítik a Soroksári utat; 1966 második felére befejeződik a Duna-part parkosítása, átadják a sétányt, az új játszóteret; korszerűsítik a Boráros téri aluljáró, a Bakáts tér, a Fék utca és több fontos kereszteződés közvilágítását; javítják a főútvonalakat, vágányáthelyezésekre, csatornafelújításokra kerül sor. (...) (Esti Hírlap)


További érdekességek, aktuális infók Budapestről a Fővárosi Blog közösségi oldalain - kattints a logókra!

twitterlogo.jpgfblogo.jpgg_logo.png

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nyelv-ész 2015.12.06. 11:48:35

Mi az a "palotai sziget"?

_Neville 2015.12.06. 12:02:53

Emberek a föld alá, fönt meg városi autópálya. Micsoda remek terv volt, azóta is csodás eredményekkel. Nem győzik visszacsinálni, ami ekkoriban el lett cseszve.

Tapmancs 2015.12.06. 12:13:56

@nyelv-ész: Én is rákerestem Google Earthben, meg is találja, de nincs ott semmiféle sziget. (Lehet hogy akkoriban még volt?)
A terület egyébként az Észak-pesti szennyvíztisztítótól északra van.

nyelv-ész 2015.12.06. 15:45:48

@Tapmancs: Köszi, magamtól is rájöhettem volna, hogy a "sziget" nem feltétlen vízzel körbevett terület :-)
süti beállítások módosítása